Modifieringar XT660 X/R

manneman

Guest
Är oxå på gång att köpa nya däck.
Tänkte pröva Pirelli Diablo både fram och bak.
Nån som har erfarenhet eller hört nått om dom?
( Cheap i know ) ^^

Pirelli skulle jag inte betala för, hade jag fått dem till skänks så ok men inte annars.

Metzeler M5 annars utan omsvep, de har inte släppt en gång för mig, inte en enda och bör hamna på ca 500 mil.
 

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Snorkeln:
Ta bort sadeln, framför batteriet sitter det en luftkanal dvs "snorkeln". Den sitter limmad i luftburken så ta tag i snorkeln och vicka loss den!

Strålkastaren:
Lossa 4 mm insexskruvarna högst upp på gaffelbenen och sen kan man lirka ut överkanten på lyktan. Sen sitter den påträdd på två tappar på undre gaffelkronan.

Ok tack, den som haft den innan har redan ryckt snorkeln... :)

Det funkade nu med lyktan, Ni är guld värda :yoparty
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
förresten pratade jag med chefen från OTR också ang. DNA stage 3 kitet.
Han rekomendera inte detta då den öppnar boxen gör att luftströmmen, när man kör bli helt fel.
Vill säger att luften som kommer framifrån när man kör, och träffa på motorn går runt den och just bakom den in igen och skapar så väldig stora turbulenser. Detta gör att det är typ omögligt att mappa in hojen då det aldrig bli samma luftflöde in i filtret.
Ska man har ett filter direkt vid insprutningen så ska man helst har kvar nån slags box där luften kan lugnar sig.

Jag tycker att det låter vettigt, dock har jag ingen egen erfarenhet med detta.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
förresten pratade jag med chefen från OTR också ang. DNA stage 3 kitet.
Han rekomendera inte detta då den öppnar boxen gör att luftströmmen, när man kör bli helt fel.
Vill säger att luften som kommer framifrån när man kör, och träffa på motorn går runt den och just bakom den in igen och skapar så väldig stora turbulenser. Detta gör att det är typ omögligt att mappa in hojen då det aldrig bli samma luftflöde in i filtret.
Ska man har ett filter direkt vid insprutningen så ska man helst har kvar nån slags box där luften kan lugnar sig.

Jag tycker att det låter vettigt, dock har jag ingen egen erfarenhet med detta.

Jag hade en snubbe som gjorde någonting liknande på min när jag hade den. Det var första året som hojarna kom ut så ingen visste riktigt hur allt skulle göras rätt. Min hoj blev märkbart slöare. När jag tejpade igen hålet så gick den bättre igen. Siffrorna i bänken blev ok men när man körde och kom upp ilite fart blev det helt fel. Antagligen pga turbulens mm?
 

Jens88

Ny medlem
Gick med
16 May 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Harley Davidson V-rod -03
Pirelli skulle jag inte betala för, hade jag fått dem till skänks så ok men inte annars.

Metzeler M5 annars utan omsvep, de har inte släppt en gång för mig, inte en enda och bör hamna på ca 500 mil.

Läst lite om M5, och det verkar som om dom är rena "asfalts däck". Söker däck som jag kan ha både på landsväg och grus.
Kollade va som satt på hojen och då är de Pirelli MT60 men dom känns väldigt grovmönstrade för att ge tillräcklig tillfreställels för att köra på asfalt. :gnissla
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Hade min inne på bänkning, tyvärr missade de att sätta på kn-filter vilket jag beställt så de kommer att få göra om det igen... min lämnade 48,5bhk, vilket borde vara ganska ok, med tanke på att den org. ska lämna 47hk på veven. Frågan är om jag även borde ta bort snorkeln innan jag mappar om den igen?
 

Jens88

Ny medlem
Gick med
16 May 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Harley Davidson V-rod -03
Tänkte göra 1000 mila service på hojen i helgen.
Olja att rekomendera?
Är väl bara olja och filter på 1000 mila servicen eller?
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Tänkte göra 1000 mila service på hojen i helgen.
Olja att rekomendera?
Är väl bara olja och filter på 1000 mila servicen eller?

De är faktiskt bara oljan vid 1000mil. Men jag hade tagit filtret oxå, de är så små pengar.

Listan är lång över saker du ska kontrollera.
Tips är att ladda ner service manualen (googla).

Fråga till dom som vet bättre
i o m att min hoj är 4 år och bara har varit inne på 600mils service och därmed inte varit inne minst 1ggr/år. Betyder detta då att garantin inte gäller längre? DVS jag kan lika bra göra 1000mila servicen själv?
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
vet att det finns fall där garantien inte gällde längre men det beror väl också lite på din återförsäljare. ibland är de ju trevliga ;)
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Frågade yamaha återförsäljare om garantin och dom beslutar inget utan skickar serviceboken till yamaha sverige övergucku gubbe som synar den. yamaha återf. skulle kunna hjälpa mig å lägga några goda ord om tex min års service gjorts någon vecka sent typ. så får inte gå en dag över tiden mellan års servicen. Har ej haft problem med min utan fråga av nyfikenhet när jag köpte hojen.
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Den årliga kollen behöver inte göras då en kilometerbaserad service genomförs. och tusenmila omfattar mycket. BRÄNSLELEDNING TÄNDSTIFT KOPPLING FRAMBROMS BAKBROMS BROMSSLANGAR HJUL DÄCK HJULLAGER KEDJA STYRLAGER RAMFÄSTEN SIDOSTÖD SIDOSTÖDSKONTAKT FRAMGAFFEL STÖTDÄMPARE INSPRUTNING MOTOROLJA KYLSYSTEM BROMSKONTAKT FRAM Å BAK RÖRLIGA DELAR Å KABLAR(SMÖRJNING) GASHANDTAG INSUGET LJUDDÄMPARE BELYSNING. Förutom oljan så är alllt annat kontroller å smörjning om inte delar lr vätskor är i behov av byte.
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Första servicen är 100mil med olje och filterbyte och lite översyn. sedan 1000mil 2000mil 3000mil osv. oljefilterbyte å ventilkontroll 2000mil 4000mil osv. så kör man inte 1000mil om året så måste man in på årlig kontroll för att yamaha garantin ska gälla. Detta är vad jag läst å hört från yamaha återförsäljare.
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
En jobbarkompis kör en yamaha xj? 750 tror jag den heter, från slutet av -80 talet. när han skulle köpa olja+filter hos yamaha återf. så sa dom här har du filtret men våran olja är så dyr så sväng in på biltema å köp oljan där för den är bra. Tänker man byta olja varje år så då törs man nog använda den.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
ojfan vad jäklar trist. hoppas det är bra med dig?

idag fick jag äntligen klart all försäkringsjobb ang min krock i mars i tyskland. tog ju bara 2 månader ;)
på tisdag ska de sista delarna på hojen äntligen bytas (mest synliga men inte tekniska skador som vart kvar) men det nya ljuset har fortfarande inte kommit. tar tid från japan just nu....
 

Snowman89

Guest
ojfan vad jäklar trist. hoppas det är bra med dig?

idag fick jag äntligen klart all försäkringsjobb ang min krock i mars i tyskland. tog ju bara 2 månader ;)
på tisdag ska de sista delarna på hojen äntligen bytas (mest synliga men inte tekniska skador som vart kvar) men det nya ljuset har fortfarande inte kommit. tar tid från japan just nu....

bruten handled och spricka i foten.

den sprillans nya metal mule dämparen vart dock mos samt att hojjen fick en ofrivillig tyskröv.. Skulle tydligen ta 2dafar att fixa på firma så firman trodde f-bolaget skulle lösa in den :(

Hoppas att jag är "back in the saddle" slutet av juli iallafall :) Då har jag hela sköna hösten på mig
 

manneman

Guest
Skönt att det ändå gick bra för övrigt med dig!:)

...undrar dock vad en "lättare MC" är?

Lätt, lättare, mellantung. tung?
 

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
De är faktiskt bara oljan vid 1000mil. Men jag hade tagit filtret oxå, de är så små pengar.

Listan är lång över saker du ska kontrollera.
Tips är att ladda ner service manualen (googla).

Fråga till dom som vet bättre
i o m att min hoj är 4 år och bara har varit inne på 600mils service och därmed inte varit inne minst 1ggr/år. Betyder detta då att garantin inte gäller längre? DVS jag kan lika bra göra 1000mila servicen själv?

Du har ju hoj garanti på 2 år.. sen har du en Yamahaförsäkring som gäller ytterligare 3 år. (eller om de e tvärt om) om du gör ALLA servicar på Yamaha verkstad.. genomgång 1 gång om året om du inte når service intervallen behöver du inte göra för att försäkringen skall gälla.
(har fått en motorrenovering värde 18k på den färsäkringen, dom löste dock inte problemet utan de fick jag göra själv, inkompetenta jävla idioter)

helt menlös imo.. dom tar typ 3.6 eller nåt sådant idiotiskt för 1k service.. bytte igår själv med filtret och dyraste jävla oljan jag kunde hitta (5w50) blev det 175kr x 2,6liter olja och ett filter för 40 kr.
-Olja å filter byter du på ca 10 min så är de värt tusenlappar för det ?

Gjort 2k milaren en gång hos yamana... 5.300kr... va de mest idiotiska inlämning jag gjort..

För olje tips kör inte med olja som e högre än 10 på första å inte under 40 på andra (ni fattar vad jag menar)
ni som även kör vinter (som jag) bör stoppa i en 5 olja..
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Ska kolla på en XT660R på lördag, en -07:a, vad ska jag kolla efter förutom det vanliga (däck, drivpaket m.m)?

Nått som ni upplevt som svag punkt som jag ska kolla extra noga?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top