Frågor man vågar ställa

En brustablett med C-vitamin innehåller beroende på märke mellan 1000 och 1250% av RDI, rekommenderat dagligt intag, dvs 10-12,5 gånger så mycket som en människa behöver totalt. Varför denna extrema överdosering? Kan köpa att det varit 200% om det ändå inte är giftigt i för stor dos (tror D-droppar till barn ligger på just 200%) men 1250%?

En brustablett med C-vitamin innehåller beroende på märke mellan 1000 och 1250% av RDI, rekommenderat dagligt intag, dvs 10-12,5 gånger så mycket som en människa behöver totalt. Varför denna extrema överdosering? Kan köpa att det varit 200% om det ändå inte är giftigt i för stor dos (tror D-droppar till barn ligger på just 200%) men 1250%?

Kan det vara så att vi oftast bara häller i oss vitaminer när vi behöver dem som mest, och att det då kan vara lämpligt med en överdosering för att sparka igång immunförsvaret ordentligt? För att få en flygande start liksom.

Lite som att börja med ett par snabba violshots på krogen när man möter upp polarna som redan suttit och hällt bira ett par timmar.

Kan det vara så att vi oftast bara häller i oss vitaminer när vi behöver dem som mest, och att det då kan vara lämpligt med en överdosering för att sparka igång immunförsvaret ordentligt? För att få en flygande start liksom.

Lite som att börja med ett par snabba violshots på krogen när man möter upp polarna som redan suttit och hällt bira ett par timmar.

Violshots?

Finns det kvar på krogen?

Min bakfälg är kraftigt försmutsad med den förre ägarens kedjeklisterolja. Klistrigaste modellen jag någonsin stött på, och lite ljusgrå till färgen. Men det kvittar ju, skiten ska väck. Ögnade igenom skåpet i jobbilen, och det enda jag fann där var Bräkleen. Någon som vet om Bräkleen på något sätt sabbar finishen på fälgens lackering? Eller ska jag nöta vidare med Biltemas små putsdukar i ännu en evighet? Nyss rengjort svingen, och tyckte att det sög. :)

Min bakfälg är kraftigt försmutsad med den förre ägarens kedjeklisterolja. Klistrigaste modellen jag någonsin stött på, och lite ljusgrå till färgen. Men det kvittar ju, skiten ska väck. Ögnade igenom skåpet i jobbilen, och det enda jag fann där var Bräkleen. Någon som vet om Bräkleen på något sätt sabbar finishen på fälgens lackering? Eller ska jag nöta vidare med Biltemas små putsdukar i ännu en evighet? Nyss rengjort svingen, och tyckte att det sög. :)

Bräkleen är ganska milt, men jag skulle nog rekommendera rödsprit i stället.

Bräkleen är ganska milt, men jag skulle nog rekommendera rödsprit i stället.

Ok, tackar. Då köper jag lite rödsprit. :) Haha, en gång skulle jag försöka få bort klistret efter skattemärket på en nummerskylt. Tog Aceton och gick loss. Innan jag hann se mitt misstag, så hade jag effektivt tagit bort en halv siffra och en del av ramen runt själva skylten. :)

Bräkleen känns onödigt kraftigt ibland. Stinker satan och rengör sämre än avfettning när man använder det utanför det som Bräkleen är bra på, d.v.s bromsdetaljer. Där är avfettning inte önskvärt.

Äsch, Bräkleen is the shit :fakta
Jag använder det till ALLT och hojarna brukar rengöras med Bräkleen. Inga problem hittills.
Nu på kvällen så fick jag ett städryck och gick lös i köket och så här i efterhand önskade jag att jag hade gått ner i källaren och hämtat en flaska sånt istället för Ajax när jag gjorde rent glaset på köksfläkten :näsblod

No toil(stavning?) Filtertvätt pulver som du blandar i vatten är äckligt effektivt på både petrolium kladdiga händer och hojar och väldigt snällt mot huden så lär knappast sabba lacken.

Jag vet inte varför det dök upp i huvudet nu för men hade vi inte en kille på forumet förut som hette Raid och var enbent, körde Quad?
Vart tog han vägen eller blandar jag bara ihop namnet?

Om man har ett bilbatteri på 100Ah. Borde det då inte ta 10h för en laddare på 10A att ladda det batteriet, i teorin? Vad är rimligt i praktiken? Tar första laddningen längst tid?

Om man har ett bilbatteri på 100Ah. Borde det då inte ta 10h för en laddare på 10A att ladda det batteriet, i teorin? Vad är rimligt i praktiken? Tar första laddningen längst tid?

Du har ju förluster vid laddningen så beroende på batterikemi så är det att man måste peta in 130-150%.
Det här gäller alla typer av batteriertyper från bly till lithium.

Första laddningen tar inte längre tid generellt men däremot atr det någon cykel innan batteriet är i form
och kan leverera fullt.(gäller inte blyaccar)

Kan en helikopter flyga lika snabbt bakåt som framåt? (en vanlig helikopter, med en "main rotor" och en "tail rotor" inte t.ex. en chinook)

i teorin exakt lika fort?
i praktiken lite saktare p.g.a vindmotstånd?
i praktiken mycket saktare p.g.a. något annat?

:)

Nej . rotorn är generellt frammåtlutad så pitchen på bladena och så omöjligör att man kan flyga baklänges lika fort.

Dessutom har man nackdelen vid bakåtflygning av att stjärten är bak och fram och den agerar roder som gyrot(styrsystemet) får jobba ihjäl sig mot.

Tänk och ha en vertikal roderyta som skär genom luften framför dig - minsta slag åt nån sida är:crash - hejdå
rotorbom och därmed en väldigt speciell landning:crash

:fakta

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S