Aprilia Tuono V4

Vad spelar det för roll om den är halv- eller helvit då det ändå är gul som är den snabbaste färgen?

Någon som har tips på bra och snygga stomps?
 
Vad spelar det för roll om den är halv- eller helvit då det ändå är gul som är den snabbaste färgen?

Någon som har tips på bra och snygga stomps?

Gult e ju passande såhär till påsk :)

Har bara testat orginalet av stomps. Satt som en smäck :) men det var ju på min 2011.
 
Nej, det är ringen för APRC om det är en -12a. Men ABS-systemet från årsmodell -13 använder samma ring...
Å fan. Då är jag lärd fel.
Har fått lära mig att det är abs om ringen finns!
Synd. Har också provat denna hoj å var lite sugen.
Men vill nog ha abs på nästa hoj med. Galet att inte ha när man vant sig vid det!
 
Nja, nästan som Jåke skrev, 2013 kom det ABS på RSV4:an, om man vill ha det på en Tuono så får man införskaffa en 2014..
Enklast att se skillnaden om man ar osäker är att titta på tanken, När Aprilian fick ABS behövdes mera utrymme för abs enheten och då förstorades tanken.

På bilden: 2014 med ABS har en "bullig" tank,
2013 har inte ABS och en "flack" tank..

View attachment 403248

Nästan ännu lättare att kolla vart bromsslangen går ;)
 
Nja, nästan som Jåke skrev, 2013 kom det ABS på RSV4:an, om man vill ha det på en Tuono så får man införskaffa en 2014..
Enklast att se skillnaden om man ar osäker är att titta på tanken, När Aprilian fick ABS behövdes mera utrymme för abs enheten och då förstorades tanken.

På bilden: 2014 med ABS har en "bullig" tank,
2013 har inte ABS och en "flack" tank..


View attachment 403248

image.jpg

Vilken tank ser detta ut att vara?
Om dina bilder visar -13 överst och -14 under.
För jag tycker den understa tanken är "bulligare"
Eller så behöver jag glasögon helt enkelt:lol
 
Last edited:
Det är tydligen fler handlare som är förvirrade över det där med ABS på Tuono V4R.

Tuono -13 ABS.jpg
 
Jaha, den gamle gubben fattar :yoparty
Jag hoppades väl in i det sista på att det skulle vara abs.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Så har jag nog svårt att gå från "med abs" till "utan abs" när jag nu vant mig.
 
Nja, det som är fel där är årtalet, den vita tuonon är en 2014 med ABS och inte en 2013.
Det kan så "MY13" på papperna till den som då betyder "Manufactur Year 2013" men den är av årsmodell 2014.
Den Svart/Vita finns inte som 2013...

Aah, ålrajt.
 
Ingen körning den här helgen heller, bara blingande och däckinventering. Med lite tur kanske man kommer någonstans i påsk åtminstone...
uploadfromtaptalk1397383983215.jpg
uploadfromtaptalk1397384015137.jpg
 
Den 12 an som står på Johans Mc är inte svensksåld står det.
Om man dyker på sånt är det en varningsflagg? Är det något man skall tänka på?
 
Jaha, den gamle gubben fattar :yoparty
Jag hoppades väl in i det sista på att det skulle vara abs.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Så har jag nog svårt att gå från "med abs" till "utan abs" när jag nu vant mig.

Det beror ju på om du ofta använder den eller inte. Förutom den mentala biten använder de flesta i princip aldrig sin ABS.... Det är "bara" en reserv för nödsituationer, använder man den hela tiden ska man nog ändra sitt körsätt istället...

Men klart du har rätt, har huvudet vant sig vid att det finns där som en sista säkerhet ska man nog inte byta. Inte utan att banka in i huvudet och händerna igen att undanmanöver också funkar.
 
Nån som vet om en -12 uttagen -13 har missat några återkallelser eller andra garantiåtärder?
 
Från det ena till det andra, är det nån som har bytt den fjantiga oljepluggen mot tex en sexkantskalle? Lättare att najja en sån...
 
Okej, jag behöver förklara tydligare alltså.. :tungan

På bilden ser man dom två olika tankarna, den övre tanken kommer från en 2014 med ABS och den nedre tanken kommer från en tidigare årsmodell utan ABS

ABS enheten som alla bromsledningar går in i tar lite plats så då valde man att förstora tanken på hojarna med ABS för att kunna montera enheten under tanken utan att tappa tankvolym.

Så om tanken har "bullen" som man slår kulorna i vid nerslag från en wheeie så har hojen ABS.
Som någon skrev "Att det är enklare att följa ledningarna", nja, då måste men ju fram till hojen och granska dom. Kollar man på tanken så kan man se det på 20 meters avstånd..

Sen som lite grädde på moset så fick ABS hojarna en framskärm med kolfiberlook och en dekal som det står ABS på, dekalen kan ju försvinna men skärmen brukar ju kunna sitta kvar...
Samt att dom fick monoblock bromsok fram.
View attachment 403265

Den där gamla protypbilden på tuonon borde brännas, usch va ful den är med lilla rutan och konstiga luftintagen :)

Tanken är inte samma volym, den är större. Har bara tankat en gång men fick i 15l och det fick jag aldrig i gamla -11an.

Ett par andra grejer som skiljer är:
Med nya gafflarna så är den nedre justerskruven på benen inte kvar. Men utbuktningen är kvar.
Sitter en värmeplåt ovanför bakre stötdämparen och förmodligen är undertailen lite djupare pga absenheten.

Att Aprilia fortf inte fixat sin kassa luftfilterkonstruktion är minst sagt beklagligt. Tur att k&n fixar biffen. :fyllisar
 
Jag har fan köpt tuonon! Den på Johans mc.
Från början importerad av den där 'fordonshandel".
Hoppas inte det medför några problem!!
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top