Aprilia Tuono V4

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Kul att det finns 3 st feta s.k Supernakna :banana

Extra kul att Tv4 fortfarande visar vart skåpet skall stå :Bugar
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Riktiga Premiären i år .

Några lekkamrater till Tuonon :yoparty

Pimpad för 2014 :)
 

Bifogat

  • 20140329_102021.jpg
    20140329_102021.jpg
    252 KB · Visningar: 198
  • 20140330_143010.jpg
    20140330_143010.jpg
    242.4 KB · Visningar: 175
  • 20140330_143053.jpg
    20140330_143053.jpg
    240 KB · Visningar: 166

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Läste precis senaste nr an Fastbikes .. Sd 1290 skulle ta sig an regerande mästaren i supernaken klassen tuono v4 :)
Och vinnaren på knockout är tuono v4 :banana:banana igen ,hehe.

Dock så sågade de TV4 som wheelie maskin .... Vad tycker ni är den så svårwheelad ?

Visst ja ..Tuonon v4 är bara 0,5 Sec långsammare än Rsv4 på deras banåka ...snacka om ready to race va :)
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Läste precis senaste nr an Fastbikes .. Sd 1290 skulle ta sig an regerande mästaren i supernaken klassen tuono v4 :)
Och vinnaren på knockout är tuono v4 :banana:banana igen ,hehe.

Dock så sågade de TV4 som wheelie maskin .... Vad tycker ni är den så svårwheelad ?

Visst ja ..Tuonon v4 är bara 0,5 Sec långsammare än Rsv4 på deras banåka ...snacka om ready to race va :)

Verdict: 9/10

"We are still trying to fathom how everyone in the Uk isn't riding a Tuono. Best naked since Samantha Fox. " :)

Fastbikes finns tillgänglig via tidningsappen Ztory.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Återkommer med recension när det blir vår på riktigt...

Jag kan iofs säga att den är svårwheelad om du kör orginal drevat med läge track ...

Mindre svår med tex 44t och racemap i läge sport .. Nu talar vi inte om powerwheelies utan wheelies vid balanspunkten... Powerwheelies är lätt .
Min åsikt ialf . Kul och höra nån annans :)
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Hej allihopa.

Efter att ha kört KTM superduke i flera säsonger nu så var jag idag och provkörde en Tuono V4 APRC ABS 2012ans årsmodell. Helt original var den förutom ett akta slip-on. Solen sken och cirka 10+ ute så det var en otroligt fin timme vi fick tillsammans. :0)

Här kommer lite av mina intryck för er som är intresserade.

Mycket smidigt chassi. Lätt att bryta från sida till sida och väldigt lättsvängt, känns som om massan sitter i centrum av hojen.
Enormt bra bromsar, både bra bett och bra känsla. mkt liten kraft behövdes och bromsade mest med ett finger.
Sjukt bra elektronik. Quickshiftern var enormt bra, funkade bra t.o.m när man bara hade jämn gas, behövde inte acca för att den skulle kommat till sin rätt. så sjukt härligt att inte använda koppling förutom vid start och nedväxlingar.
Styv fjädring på både gott och ont. Kraftfull motor med bra vridmoment över hela registret. Underbart ljud med akra pipan!
Kändes väldigt race inspirerad. Lite för mkt för min smak.
Överlag en mkt kompetent hoj, definitivt mer kompetent än undertecknad förare. Som var lite rostig såhär på vårkanten.

Till det negativa då.
Obs ta inte illa upp, subjektiva intryck som kommer i direkt jämförelse efter att ha kört V-twin i flera säsonger nu.

Jag tyckte den var svår att slanga med.
Att glida på ettan och vrida till på rullen i 30 blås och tro att den bara skulle poppa upp var bara glömma. Vrida igen vid 60 blås och då small den bara upp. hetsigt upp tyvärr, ingen mjukhet. Lite högt drevad enligt mig.

Man kommer ut ur rondeller och korsningar på tvåan och är van att bara vrida till på rullen för att få en lång och fin bakhjulsåka men inte idag då. Cirka 4000-5000 rpm och den reser sig just när man vrider till för att bara sekunden senare ramla ned igen trots full gas. Sen vid 8000-9000 rpm så kommer effekt kicken och då upplevs den så jäkla hetsig att det inte blir något flyt i körningen. Visst koppla upp den var ju inga problem men är man van vid vridmoment så vill man vrida till och upp skall den komma!

Defintivt en vanesak så lite mer tid tillsammans och det hade flytit på bättre.
Problemet för mig var att den inte var i närheten lika rolig att busköra som min KTM superduke.
Inbjöd inte till busköra på samma sätt..
Smaken är som baken men jag hade definitivt köpt SDR 1290n istället utan att ens ha kört den ännu.
Men som sagt bara min åsikt. Ändock en grymt kapabel mc. Men något för race anpassad för min del.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Du har helt rätt, skillnaden i svaret på gasen sitter ju i att det är en 4a och inte en twin så den är helt klart mindre busig, men desto mer race. Ingen slangningsmaskin först och främst alltså som KTM. Det har Tuono aldrig varit, utan den har alltid varit naken superbike. På vissa sätt föredrog jag min tidigare Tuono-Twin, den var ju rappare på gasen vilket även jag tycker är en fördel. Det tog mig 14 månader att byta... Och jag skulle inte byta tillbaka även om jag saknar twinnen :)
 
Last edited:

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Du har helt rätt, skillnaden i svaret på gasen sitter ju i att det är en 4a och inte en twin så den är helt klart mindre busig, men desto mer race. Ingen slangningsmaskin först och främst alltså som KTM. Det har Tuono aldrig varit, utan den har alltid varit naken superbike. På vissa sätt föredrog jag min tidigare Tuono-Twin, den var ju rappare på gasen vilket även jag tycker är en fördel. Det tog mig 14 månader att byta... Och jag skulle inte byta tillbaka även om jag saknar twinnen ;)

Ja exakt så är det.
Jag märkte ju tidigt i provkörningen att jag låg för lågt på varvtalen för att kunna slanga snyggt och smidigt med den. Sen när jag gasade upp den på högre varvtal så var den så jäkla hetsig att man blev lite rädd. Definitivt en vanesak. Kan tänka mig att det tar ett tag att bli van med detta..
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Tjena.

Helt klart är dom för högt växlad, ner med ett kugg fram så blir den en helt annan hoj att köra.
Mjukare i stan...

Sen var det ju aPRC modellen, den har ju Wheelie Control som gör precis så som du förklarar just på en "Power wheelie" om du kopplar med ett litet gasknyck så kommer man förbi WC och vipps så är man på slangen, ibland så högt innan man hunnit reagera så man blir nästan lite rädd....

aPRC står för "APRILIA PERFORMANCE RIDE CONTROL"
och du kan läsa om det här: http://www.aprilia.com/en-US/PowerNews/60181_60297/APRC+System.aspx

Ja är inte helt insatt i exakt hur APRCn fungerar men ställde ned allt till läge 3 innan jag drog iväg, både TC och WheelieControlen. Tänkte att lite lagom blir nog bra :0)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ja är inte helt insatt i exakt hur APRCn fungerar men ställde ned allt till läge 3 innan jag drog iväg, både TC och WheelieControlen. Tänkte att lite lagom blir nog bra :0)

Suck ... Kul att du testa men läs på innan ...

Har du alla begränsninga på såklart kan du inte slanga som du vill .

Hur som haver stäng av Wc och sätt motor mappen på sport så går det hyffsat , dock så måste du fixxa lite mer innan Tv4 blir slangduglig .

såhära är det iom Tv4 i princip ä ren Sporthoj med god känsla på framhjulet vilket är A&O vid snabb bankörning och stabilitet i så är den inte lika lätt slangad som en street hoj som tex Sd som är en s.k Bushoj.

Men Tuonon Hjular vid en snärt av gasen på 2an lätt , och den gör 125km/h på 1an .....Sd gör väl det på 2an .

Det handlar om drevning !! Dreva Tv4 som en Sd 990 och den hjular på 1an 2 an 3 an 4an på gas ... :brinnerup


Sd 1290 i all ära .. men lycka till med försäkringen .
Och jo just , Ready to race gäller numera Tuono V4 !! :)
 
Last edited:

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Suck ... Kul att du testa men läs på innan ...

Har du alla begränsninga på såklart kan du inte slanga som du vill .

Hur som haver stäng av Wc och sätt motor mappen på sport så går det hyffsat , dock så måste du fixxa lite mer innan Tv4 blir slangduglig .

såhära är det iom Tv4 i princip ä ren Sporthoj med god känsla på framhjulet vilket är A&O vid snabb bankörning och stabilitet i så är den inte lika lätt slangad som en street hoj som tex Sd som är en s.k Bushoj.

Men Tuonon Hjular vid en snärt av gasen på 2an lätt , och den gör 125km/h på 1an .....Sd gör väl det på 2an .

Det handlar om drevning !! Dreva Tv4 som en Sd 990 och den hjular på 1an 2 an 3 an 4an på gas ... :brinnerup


Sd 1290 i all ära .. men lycka till med försäkringen .
Och jo just , Ready to race gäller numera Tuono V4 !! :)

Klart det hade varit önskvärt att läsa på innan och sätta sig in i elektroniken.
MEN detta var en spontan provkörning för att jag var i närheten på andra ärenden.

Det är just försäkringen på 1290 som fick mig att kolla på andra alternativ och därför jag var nyfiken på tuonon.
Jag har aldrig kört tuono v4an innan så jag ville mest bilda mig en grundläggande uppfattning hur JAG upplever den.
Jag vet mkt väl att mkt går att ordna med annan drevning. Jag har tex drevat om superduken för att få den drägligare i trafik.
MEN återigen det var karaktär på mc och motortyp som jag ville testa och där föredrar jag iallafall bomben med vridmoment som finns i en twin och även "lugnet" som ges även vid hetsig körning.
Fantastikst ljud är det i båda maskinerna.
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Ok , ialf lite synd att du inte fick testa den otyglad hehe .

Kan förstå dina åsikter.

Ja verkligen.
Jag har funderat på att åka tillbaka och testa den igen nu när jag är lite mer insatt i hur elektroniken fungerar. Jag är helt säker på att elektroniken i sig är otroligt bra men hade velat ställa ned TC och WC så jag får en mer ärlig uppfattning om motorcykeln som helhet.

Ska dock tilläggas att jag förstår att det tar tid att köra in sig på denna hojen. Min uppfattning är fortfarande att det är sjukt bra hoj men man måste växa in i rollen som förare av den. Den har såpass hög nivå att den kräver sin man för att utnyttjas fullt ut.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ja verkligen.
Jag har funderat på att åka tillbaka och testa den igen nu när jag är lite mer insatt i hur elektroniken fungerar. Jag är helt säker på att elektroniken i sig är otroligt bra men hade velat ställa ned TC och WC så jag får en mer ärlig uppfattning om motorcykeln som helhet.

Ska dock tilläggas att jag förstår att det tar tid att köra in sig på denna hojen. Min uppfattning är fortfarande att det är sjukt bra hoj men man måste växa in i rollen som förare av den. Den har såpass hög nivå att den kräver sin man för att utnyttjas fullt ut.

Precis så är det ! Haft min sedan -11 och bemästrar inte hojen fullt ut ännu...

Om du testar igen så stäng av wheelie control och sätt tc nånstans mellan 2--5 .
Motor map sport ger mjukare gasrespons,track är rätt brutal .

Kul att se att du har koll :tummenupp


Tillägger att orginal drevningen är onödigt hög..har för mig 130km/h på ettan....
 
Last edited:

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Precis så är det ! Haft min sedan -11 och bemästrar inte hojen fullt ut ännu...

Om du testar igen så stäng av wheelie control och sätt tc nånstans mellan 2--5 .
Motor map sport ger mjukare gasrespons,track är rätt brutal .

Kul att se att du har koll :tummenupp

Tillägger att orginal drevningen är onödigt hög..har för mig 130km/h på ettan....

Tack för tipset Micke65.

Regnig lördag i Gbg idag så hoppas på en ny chans att provköra nästa vecka.
BTW Micke65, hur mkt kostar det (ungefär) att bygga om bakdelen till RSV4?
Går det att använda kåporna under sadeln (sidorna)och själva sadeln från tuono eller måste allt bli nytt?
Den blev fan så mycket läckrare så!:tummenupp

Glömde att nämna det tidigare men tuonon är enda hojen som har den prestandan som går att försäkra till ett vettigt pris, för mig iallafall.
34 bast är jag och har haft kortet cirka 14 år, bor mitt i smeten i Gbg och jag fick cirka 11000kr per år hel/hel. Tycker det är riktigt bra med tanke på att det är en missil till hoj!
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tack för tipset Micke65.

Regnig lördag i Gbg idag så hoppas på en ny chans att provköra nästa vecka.
BTW Micke65, hur mkt kostar det (ungefär) att bygga om bakdelen till RSV4?
Går det att använda kåporna under sadeln (sidorna)och själva sadeln från tuono eller måste allt bli nytt?
Den blev fan så mycket läckrare så!:tummenupp

Glömde att nämna det tidigare men tuonon är enda hojen som har den prestandan som går att försäkra till ett vettigt pris, för mig iallafall.
34 bast är jag och har haft kortet cirka 14 år, bor mitt i smeten i Gbg och jag fick cirka 11000kr per år hel/hel. Tycker det är riktigt bra med tanke på att det är en missil till hoj!

Tjo ! Va så lite så :)
Rsv4 bakdel finns på e-bay för ca 3000-3500 komplett från Tyskland har jag sett .
det går att använda tuonos kåpor och sadel de är likadana förutom sadeln som av nån konstig anledning är hårdare och halare än rsv4ans men passformen är same .

Det som jag tycker är extra kul med tuono v4 är att enligt Fastbikes Magazine endast är 0.5 sec långsammare än rsv4 på bana iom Rsv4 sopat rent med alla sporthojar i bantester världen om .
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Hmmmm.. Borde betyda att den bara är ca: 4 sekunder långsammare än 1290n då! :rofl:D

Over and out! :glömdet
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
10153582_10152494987955312_1310285965_n.jpg
Igår så var jag uppe hos Biketrade och hämtade ut min nya Tuono. En 2014 APRC ABS denna gång.
Riktigt trevliga och bra service på biketrade.se, rekommenderas starkt.
Var som ett litet barn på julafton när jag stod o pillade på hojjen :) Alla minnen från gamla bågen kom tillbaka när man tryckte på den där röda knappen på handtaget.. Motor ryter igång o mullrar lite extra innan servot till avgaspjället hunnit stänga helt :D Magiskt.
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:krama
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top