Vad tycker ni är den så svårwheelad ?
Läste precis senaste nr an Fastbikes .. Sd 1290 skulle ta sig an regerande mästaren i supernaken klassen tuono v4
Och vinnaren på knockout är tuono v4 igen ,hehe.
Dock så sågade de TV4 som wheelie maskin .... Vad tycker ni är den så svårwheelad ?
Visst ja ..Tuonon v4 är bara 0,5 Sec långsammare än Rsv4 på deras banåka ...snacka om ready to race va
Återkommer med recension när det blir vår på riktigt...
Du har helt rätt, skillnaden i svaret på gasen sitter ju i att det är en 4a och inte en twin så den är helt klart mindre busig, men desto mer race. Ingen slangningsmaskin först och främst alltså som KTM. Det har Tuono aldrig varit, utan den har alltid varit naken superbike. På vissa sätt föredrog jag min tidigare Tuono-Twin, den var ju rappare på gasen vilket även jag tycker är en fördel. Det tog mig 14 månader att byta... Och jag skulle inte byta tillbaka även om jag saknar twinnen
Tjena.
Helt klart är dom för högt växlad, ner med ett kugg fram så blir den en helt annan hoj att köra.
Mjukare i stan...
Sen var det ju aPRC modellen, den har ju Wheelie Control som gör precis så som du förklarar just på en "Power wheelie" om du kopplar med ett litet gasknyck så kommer man förbi WC och vipps så är man på slangen, ibland så högt innan man hunnit reagera så man blir nästan lite rädd....
aPRC står för "APRILIA PERFORMANCE RIDE CONTROL"
och du kan läsa om det här: http://www.aprilia.com/en-US/PowerNews/60181_60297/APRC+System.aspx
Ja är inte helt insatt i exakt hur APRCn fungerar men ställde ned allt till läge 3 innan jag drog iväg, både TC och WheelieControlen. Tänkte att lite lagom blir nog bra :0)
Suck ... Kul att du testa men läs på innan ...
Har du alla begränsninga på såklart kan du inte slanga som du vill .
Hur som haver stäng av Wc och sätt motor mappen på sport så går det hyffsat , dock så måste du fixxa lite mer innan Tv4 blir slangduglig .
såhära är det iom Tv4 i princip ä ren Sporthoj med god känsla på framhjulet vilket är A&O vid snabb bankörning och stabilitet i så är den inte lika lätt slangad som en street hoj som tex Sd som är en s.k Bushoj.
Men Tuonon Hjular vid en snärt av gasen på 2an lätt , och den gör 125km/h på 1an .....Sd gör väl det på 2an .
Det handlar om drevning !! Dreva Tv4 som en Sd 990 och den hjular på 1an 2 an 3 an 4an på gas ...
Sd 1290 i all ära .. men lycka till med försäkringen .
Och jo just , Ready to race gäller numera Tuono V4 !!
ABS 2012ans årsmodell.
Ok , ialf lite synd att du inte fick testa den otyglad hehe .
Kan förstå dina åsikter.
Ja verkligen.
Jag har funderat på att åka tillbaka och testa den igen nu när jag är lite mer insatt i hur elektroniken fungerar. Jag är helt säker på att elektroniken i sig är otroligt bra men hade velat ställa ned TC och WC så jag får en mer ärlig uppfattning om motorcykeln som helhet.
Ska dock tilläggas att jag förstår att det tar tid att köra in sig på denna hojen. Min uppfattning är fortfarande att det är sjukt bra hoj men man måste växa in i rollen som förare av den. Den har såpass hög nivå att den kräver sin man för att utnyttjas fullt ut.
Precis så är det ! Haft min sedan -11 och bemästrar inte hojen fullt ut ännu...
Om du testar igen så stäng av wheelie control och sätt tc nånstans mellan 2--5 .
Motor map sport ger mjukare gasrespons,track är rätt brutal .
Kul att se att du har koll
Tillägger att orginal drevningen är onödigt hög..har för mig 130km/h på ettan....
Tack för tipset Micke65.
Regnig lördag i Gbg idag så hoppas på en ny chans att provköra nästa vecka.
BTW Micke65, hur mkt kostar det (ungefär) att bygga om bakdelen till RSV4?
Går det att använda kåporna under sadeln (sidorna)och själva sadeln från tuono eller måste allt bli nytt?
Den blev fan så mycket läckrare så!
Glömde att nämna det tidigare men tuonon är enda hojen som har den prestandan som går att försäkra till ett vettigt pris, för mig iallafall.
34 bast är jag och har haft kortet cirka 14 år, bor mitt i smeten i Gbg och jag fick cirka 11000kr per år hel/hel. Tycker det är riktigt bra med tanke på att det är en missil till hoj!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |