BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Du har alla 200 hästarna även i Sport och Raceläge, bara du varvar ordentligt.

Ja, jag hade förstått detta, men tänkte snarare att iom olika lägen förutom "Slicks" kapar/rundar av motorns explosivitet med olika grader, mao hur snabbt man kan acca fullt dvs komma upp till redline, kommer jag i praktiken inte märka skillnad mellan "något bättre mellanregister" eller 193 och låt oss säga 200 hk; under normala korta banor (eller på vägarna om man kör någorlunda lagligt)?. (-Men blåser jag uppåt Kassels backe i Tyskland och börjar maxa "minutvis" från 200km/h, oavsett körläget, visst gör "200hk" mera nytta än std 193..)
 
Ja, jag hade förstått detta, men tänkte snarare att iom olika lägen förutom "Slicks" kapar/rundar av motorns explosivitet med olika grader, mao hur snabbt man kan acca fullt dvs komma upp till redline, kommer jag i praktiken inte märka skillnad mellan "något bättre mellanregister" eller 193 och låt oss säga 200 hk; under normala korta banor (eller på vägarna om man kör någorlunda lagligt)?. (-Men blåser jag uppåt Kassels backe i Tyskland och börjar maxa "minutvis" från 200km/h, oavsett körläget, visst gör "200hk" mera nytta än std 193..)

Jo du kommer känna skillnad på mellanregistret även om du kör på gatan i sport/raceläge, men inte för att du får några hästar mer på topp utan för att du får mer vrid mellan just 5-6000 rpm där det i originalmappningen finns en svacka.
Däremot behöver du den inte på gatan eftersom du enkelt kan växla ned och få tillgäng till alla hästarna medan du på banan kanske inte vill växla med fullt nedlägg och då behöver mer kraft över hela registret.
Men om pengarna inte spelar någon roll så får du absolut ut mer av hojens motor om du mappar om den (och några hästar till på topp om du byter system).
 
Jo du kommer känna skillnad på mellanregistret även om du kör på gatan i sport/raceläge, men inte för att du får några hästar mer på topp utan för att du får mer vrid mellan just 5-6000 rpm där det i originalmappningen finns en svacka.
Men om pengarna inte spelar någon roll så får du absolut ut mer av hojens motor om du mappar om den (och några hästar till på topp om du byter system).
- Hur får man bort svackan? Alltså tillvägagångssättet.
Är det bara att "byta program" nånstans eller hur funkar det?
 
- Hur får man bort svackan? Alltså tillvägagångssättet.
Är det bara att "byta program" nånstans eller hur funkar det?

Du behöver mappa om ECU:n och optimera luft/bränsle/elektronik. Det vanligaste sättet är att installera en PC5:a eller motsvarande som de flesta köper till när de byter avgassystem. Det är den enklaste varianten. Sen finns det mer avancerade enheter som även kan justera tändningen.

Jag vet inte om det går att mappa om original ECU direkt, det får vi kolla med någon mer kunnig. Backman? Teoretiskt är det inga problem, det görs med en laptop, men programvaran i BMW:s elektronik är garanterat låst och inget som vi "amatörer" kan ändra.

Det mest avancerade är att byta till race-ECU + kabelstammar för race där du har en mängd inställningsmöjligheter, men det är inte vad vi pratar om här det vet jag.
 
Du behöver mappa om ECU:n och optimera luft/bränsle/elektronik. Det vanligaste sättet är att installera en PC5:a eller motsvarande som de flesta köper till när de byter avgassystem. Det är den enklaste varianten. Sen finns det mer avancerade enheter som även kan justera tändningen.

Jag vet inte om det går att mappa om original ECU direkt, det får vi kolla med någon mer kunnig. Backman? Teoretiskt är det inga problem, det görs med en laptop, men programvaran i BMW:s elektronik är garanterat låst och inget som vi "amatörer" kan ändra.

Det mest avancerade är att byta till race-ECU + kabelstammar för race där du har en mängd inställningsmöjligheter, men det är inte vad vi pratar om här det vet jag.

Nu skrivs det massa avancerade saker!? Jag har tagit bort katten på min hoj, och den funkar super bra. Kommer den gå sönder då för att jag inte mappat den med en pc5? Jag märker inga fel mer än att den går mycket bättre.
 
Du behöver mappa om ECU:n och optimera luft/bränsle/elektronik. Det vanligaste sättet är att installera en PC5:a eller motsvarande som de flesta köper till när de byter avgassystem. Det är den enklaste varianten. Sen finns det mer avancerade enheter som även kan justera tändningen.

Jag vet inte om det går att mappa om original ECU direkt, det får vi kolla med någon mer kunnig. Backman? Teoretiskt är det inga problem, det görs med en laptop, men programvaran i BMW:s elektronik är garanterat låst och inget som vi "amatörer" kan ändra.

Det mest avancerade är att byta till race-ECU + kabelstammar för race där du har en mängd inställningsmöjligheter, men det är inte vad vi pratar om här det vet jag.

- Men avgasningsrör måste man inte byta va´? Eller ta bort katten? Det går väl att få bort svackan ändå eller? Med PC5 då, alltså.
 
Nu skrivs det massa avancerade saker!? Jag har tagit bort katten på min hoj, och den funkar super bra. Kommer den gå sönder då för att jag inte mappat den med en pc5? Jag märker inga fel mer än att den går mycket bättre.

Det finns risk att motorn inte mår bra om du inte mappar om nu när det mer eller mindre är raka rör. Jag hade inte chansat, det är en lite för dyr motor.
 
Det finns risk att motorn inte mår bra om du inte mappar om nu när det mer eller mindre är raka rör. Jag hade inte chansat, det är en lite för dyr motor.

Mer tankar och åsikter om detta tack. Enligt Bike Gbg så behövs det inte. Men vill gärna ha mer åsikter. Är det en sån här jag ska ha isf?Dynojet Power Commander PC 5 PC 5 V USB BMW S1000RR 10 11
 
- Men avgasningsrör måste man inte byta va´? Eller ta bort katten? Det går väl att få bort svackan ändå eller? Med PC5 då, alltså.
-enligt mina kunskaper kan en svacka i lägre/mellanregister *knappast* vara trånga avgasrörens (cattens) fel.
Snarare det kan vara nåt med kam-timingen osv (för att kunna leverera högre topp måste man kanske kompromissa här); och inte minst som "alla" säger här, programmerad egenskap i ECU. (t.ex fbara ör att hålla emissioner eller ljudet nere).

-Och en gång till: plockar bara bort catten utan annat är det väl hyfsad risk att det exempelvis går för magert, dvs risk för att bränna en kolv eller ventil, osv. (iaf med "traditionella motorer" - saknar kunskaper hur många sensorer motorn har och hur mycket "OEM-elektroniken" kan upptäcka och justera själv).
 
Last edited:
-Och en gång till: plockar bara bort catten utan annat är det väl hyfsad risk att det exempelvis går för magert, dvs risk för att bränna en kolv eller ventil, osv. (iaf med "traditionella motorer" - saknar kunskaper hur många sensorer motorn har och hur mycket "OEM-elektroniken" kan upptäcka och justera själv).

Där fick du det svaret jag tänkte på ttrogs. Hojen har ju lambdasond, men den kopplas väll mer eller mindre bort på allt utom dellast och tomgång. Vid fullt spjäll skiter datorn i lambdan, och det är ju då risken för brända kolvar/ventiler pga för mager blandning är som störst.

How ever: Jag körde med Taylormade på min gixxer k7:a ett år utan mappning. Den hojen lever och mår bra med sin nya ägare, nu som banhoj.
 
Där fick du det svaret jag tänkte på ttrogs. Hojen har ju lambdasond, men den kopplas väll mer eller mindre bort på allt utom dellast och tomgång. Vid fullt spjäll skiter datorn i lambdan, och det är ju då risken för brända kolvar/ventiler pga för mager blandning är som störst.

How ever: Jag körde med Taylormade på min gixxer k7:a ett år utan mappning. Den hojen lever och mår bra med sin nya ägare, nu som banhoj.


Jag har ju lambasonden kvar så det borde ju inte va någon fara. Tror det funkar bra utan att mappa med pc5 och dylikt. Det är väl ändå lambasonden som sköter fördelning av bränsle blandningen.
 
Last edited:
Nu kommer det många inlägg här och jag ser en del sanningar, en del gissningar och några fel. Jag kollar upp lite mer noga i morgon vad som gäller och återkommer. Så ingen gör något stort fel, har sönder något eller investerar i onödan! :)
 
Jag har PC5 som jag installerade själv det var inga krångligheter jag kan hjälpa dig med att montera det (om vi inte behöver göra det under ösregn :rofl).
 
Nu kommer det många inlägg här och jag ser en del sanningar, en del gissningar och några fel. Jag kollar upp lite mer noga i morgon vad som gäller och återkommer. Så ingen gör något stort fel, har sönder något eller investerar i onödan! :)
- JAAA, gör det med avseende på att byta å plocka bort så lite som möjligt.

Fräckt/högt ljud är ändå ointressant när det gäller radfyror.
 
Jag kan i alla fall intyga att det finns effekt att släppa lös i mellanregistret på en 1000cc sportis. Monterade precis Bazzaz på Geishan, laddade in en bränslemap som Roffe_S här på forumet var skyldig till. Rejäl skillnad mot tidigare mellan 6-9000 rpm. Vågar inte fundera på hur BMWn skulle börja bete sig med en PC eller bazzaz :crash
 
Jag har ju lambasonden kvar så det borde ju inte va någon fara. Tror det funkar bra utan att mappa med pc5 och dylikt. Det är väl ändå lambasonden som sköter fördelning av bränsle blandningen.
OM du har lambdasonden kvar OCH den hänger nånstans utanför röret, mäter den ju "rena" luften: kommer hela tiden säga "O2 (syre) -överskott".
(mätbara effektökningen då beror på att det sprutar hela tiden "rätt rikt" mao inget att göra med minskad motstånd i avgasröret *tror* jag rakt av)
 
Last edited:
OM du har lambdasonden kvar OCH den hänger nånstans utanför röret, mäter den ju "rena" luften: kommer hela tiden säga "O2 (syre) -överskott".
(mätbara effektökningen då beror på att det sprutar hela tiden "rätt rikt" mao inget att göra med minskad motstånd i avgasröret *tror* jag rakt av)

Nej den sitter kvar i org röret. Har bara kapat caten. ImageUploadedByTapatalk1404049459.779400.jpg
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top