Leva i Norrland!

Dalslan är som norrland dåliga vägar eländigt på allavis o bara 2 poliser som helst inget gör. Hela vintern åker man mc på något sätt cross enduro.. Snöskoter går var 3-4 år en eller två månader.

Den stora skillnade mellan norra sverige o södra är i min mening kamratskapen att ställa upp o hjälpa till detta till norra sveriges fördel.. Men gör man sig ovän med en norrläning så har man en ovän sedan länge länge.

Men att kunna gå o fiska i midnattsolen åka hoj eller bil dygnet runt, gå en tur på fjället med bara fiskespö ja det är magiskt.. Får man sedan ett par harrar o vira in i alufolie med lite peppar o purjo. Ja fy fan då e man nära himmelen.

Tunnbröd med rökt ren eller björn med västerbotten ost herregud nu går jag o packar bilen:)
 
Det är inte kul att ställa undan bågen i början på oktober och vänta till början av april innan den får se solen igen.
Jag blir litet avundsjuk på sörlänningarna som har längre säsong.
Ibland funderar man på att bo i Australien istället, köra mc året om.

Jag är spyless på att köra skoter, låter illa och tar mycket bränsle (kört i 30 år).
Skidåkning på längden samt jakt får lätta upp stämningen.

Man får passa på att vila sig i form under vintern för jag tror norrlänningar lever intensivare på sommaren än andra p.g.a ljuset.

Norrlands ändlösa grusvägar är en höjdare med stor äventyrshoj, militären och skogsbolagen håller bra standard på de flesta vägar.

Vill man ha bra små asfaltvägar är det dags att dra söderut, öland var kanon med mc och tält.
 
Jag inledde mitt hojåkande i Östersund, och körde där i några år, men det tråkiga var inte att säsongen var lite kortare, utan bristen på vägar som är kul att åka ( och som inte är fullständigt tjälskadade).
En tur kunde bestå av 5 mil i princip raksträcka för att komma till några km bra 70-väg, och sen lika långt hem.

Där jag bor nu (Skövde) kan jag ta en runda på 5-10 mil som består av 90% kurvig småvägar, och det mesta i bra skick. Och det finns såna vägar i varje väderstreck...

Snöskoter fastnade jag aldrig för. bor man inte så man kan köra iväg direkt från huset så är det rätt bökigt att transportera skotern med släp dit man vill åka. Dessutom är det kallt och jävligt, föredrar att sitta i ett varmt garage med nått hojprojekt före att vara ute på fjället och frysa.

Men det är jag det.

Och för övrigt kan det komma sjuka mängder snö här vissa år, betydligt mer än norrut ibland. Ett jävla helvete är det! Ett tag funderade jag på att skaffa en snöskoter och köra till jobbet med, så man slapp skotta ut bilen varje morron...
 
Den mest relevanta frågan är väl hur folk som bor söder om Dalälven överlever vintern...?

Antingen flyttar man så långt norrut att man får vettigt skoterföre. Eller - om man inte är extrem allvädersåkare typ Veijo - så flyttar man så långt söderut att man får vettigt väder för hojåkning. Vilket i kombinationen vinter och sporthoj betyder södra Spanien, Italien eller långt bort från Europa.

Men vem i h-vete spenderar frivilligt vintern i området mellan Skåne och Dalälven...??? Slask istället för riktig snö. Regnstorm istället för stilla snöfall. Salt i överflöd istället för riktig snöröjning. Lera istället för tjäle. Storm igen. Tåg som står stilla. Ännu mer salt och ännu mer slask. Skitigt, smutsigt, mörkt och lerigt. Woohoo nu snöar det...! Jävlar, nu blev det trafikstockning. Fram med saltbilen igen. Nollgradigt. Ännu mer slask och ännu mer lera. Jävlar, nu gick strömmen. Mörkt. Och nu regnar det.

Hur gör ni för att överleva detta helvete...? Gömmer ni rep och knivar under hösten...?

Ja vad ska man säga, det beror väl på var man kommer ifrån.
Visst jag bor hellre i Spanien (och det blir nog så en dag) men jag bor också hellre i Skåne än i Norrland.
En stor fördel är ju att vintern är kortare här, egentligen kan man köra MC året runt om man klär på sig eftersom det oftast är barmark och nästan alltid is och snöfri asfalt.

Ärligt talat får jag ångest av din bild med all den snön.
 
Det är inte kul att ställa undan bågen i början på oktober och vänta till början av april innan den får se solen igen.
Jag blir litet avundsjuk på sörlänningarna som har längre säsong..

Såsom sörlänning kan jag berätta att de flesta här nere slutar köra innan oktober och kommer inte ut på vägen förrän i maj. :)
 
Förra året åkte jag tdm900 till 20 dec och började åka 9 mars i år. Stockholm.
Borde åkt dr600 där emellan men den är inte ihopsatt ännu.
 
Jag brukar överleva dom 2 veckorna vi har med snö här i varberg, resten av året kör jag motard och ibland min räcer.... coolt med snöskoter (vad det nu har med hojsäsongen i norr att göra). Det måste jag verkligen få prova på nångång:)
 
som nedflyttad till Göteborg så kan jag säga att jag saknar klimatet hemma. Här i södern kan jag visserligen köra mc på asfalt nästan hela året med uppehåll mellan jul och nån gång i februari, men perioden november-februari är så fruktansvärt dyster och hemsk med slask, mörker, mer slask, regn, brunt saltblandat slask och vatten och mer slask.
En bekant flyttade upp från Göteborg till Gällivare och hon bävade för hur hemskt kall och eländigt deprimerande vintern skulle bli.
Hon ångrar inte en sekund den flytten och tänker tillbaka på hur hemskt kall och slaskigt det var där nere i söder.
 
Jag brukar överleva dom 2 veckorna vi har med snö här i varberg, resten av året kör jag motard och ibland min räcer.... coolt med snöskoter (vad det nu har med hojsäsongen i norr att göra). Det måste jag verkligen få prova på nångång:)

Det tycker jag verkligen du ska göra! Dom värsta skotrarna går helt sinnesjukt bra! Typ 0-100kmh på 3 sekunder. Sen kan man köra snöskoter på sommaren också fast då på vatten! Piskar skiten ur en modern vattenskoter.

https://www.youtube.com/watch?v=NizxKjPuxL0
 
Last edited:
För att inte bli helt knas av abstinens över vinter snickrade jag ihop en skida till lillhojen. Bättre än inget :)

 

Där ser man. Om man nu kollar på datumet på den andra filmen så.....är det exakt denna dag på dagen ett år sedan. Så, visst kan man ju ha kul även här upe i norr :-)

Nåja, CBR:en får nu gå i pension(söndersmiskad :-( ). Håller precis på att bygga en ny gathoj. 120 Icescrews(för ev avancerad körning=en säkerhetsgrej) på sidorna Mellan dom där icescrewsen ska det sitta sen lite annat gatdubbat(dom är på väg nu). Totalt 420 dubb, men det blir så när däcket är 180 brett. Normalt brukar jag ligga på en cirka 300 dubb på en buss som typ Varadero.

Så, visst tusan funkar det att kunna leva här uppe också även om man inte är nån snöskoterfantast :-)

r1-2.jpg
 
På vintern när snön landat och de är mörkt dygnet runt de vill säga från November till April brukar jag roa mig med att skicka ungarna till skolan med bandvagnen som kör skolskjuts varje dag genom byn, när dom har åkt går jag ner i källaren o öppnar en av mina 5L dunkar hembränt o drar i mig några koppar innan jag går upp i köket för morgon kaffe. I mitt favoritfönster där jag sitter o spanar ut över ödemarken med 30.6an i väntan på den satans isbjörnen som tog mina renar på hösten! vid 16:00 Brukar ungarna komma hem då slår vi på TVen och kollar Svt tills 19 då går vi å lägger oss...

Den Stora Frågan är igentligen, VADFAN gör ni som bor nedanför Umeå när ni INTE kan köra hoj!?
insnöat folk!

PS:
Den här lappjävlen ska köra Rookie1000 kommande sommar. Så hemskt är de att bo i Norr
 
Last edited:
i somras sa du att allt norr om Hallandsåsen bara var lappar o kåtor o därmed ointressant !
därav anledningen till att du aldrig kör mc speciellt långt norröver ;)

Var nära på att bli bofast för ett par år,sen, men projektet var för mycket projekt och för lite avkastning.. Längtar fortfarande doxk mycket tack vare vägar för sig själv.
Norr om dalälven börjar livet.
 
Jag håller med dig till 100% Mc åkning bleknar fort i jämförelse med snöskoter. Frihetskänslan som alla hojåkare snackar om existerar knappt om man jämför med skoter. På hoj är du instängd på vägar. Med snöskoter kommer du till ställen folk bara kan drömma om!

Vi drömmer ju om sol och värme :va
 
Den mest relevanta frågan är väl hur folk som bor söder om Dalälven överlever vintern...?

Antingen flyttar man så långt norrut att man får vettigt skoterföre. Eller - om man inte är extrem allvädersåkare typ Veijo - så flyttar man så långt söderut att man får vettigt väder för hojåkning. Vilket i kombinationen vinter och sporthoj betyder södra Spanien, Italien eller långt bort från Europa.

Men vem i h-vete spenderar frivilligt vintern i området mellan Skåne och Dalälven...??? Slask istället för riktig snö. Regnstorm istället för stilla snöfall. Salt i överflöd istället för riktig snöröjning. Lera istället för tjäle. Storm igen. Tåg som står stilla. Ännu mer salt och ännu mer slask. Skitigt, smutsigt, mörkt och lerigt. Woohoo nu snöar det...! Jävlar, nu blev det trafikstockning. Fram med saltbilen igen. Nollgradigt. Ännu mer slask och ännu mer lera. Jävlar, nu gick strömmen. Mörkt. Och nu regnar det.

Hur gör ni för att överleva detta helvete...? Gömmer ni rep och knivar under hösten...?

När snön kommer (om den kommer) studsar man ut i kalsonger och startar bilen så den är varm (maskin) för att ge fullpatte till affären, gymmet eller annat nödvändigt. Turen dit borde ta 15-20 min men här gäller det att passa på! För om 1-2timmar kollar saltbilen och helt plötsligt är vägen torr så man lägger en timme på att leka innan de är försent. Vet man att det är fre/lör mys och det kanske skall snöa gäller det att vara förberedd, vädret och choklad i bilen så käring blir lite gladare. Massage och levandeljus ?!när man kan sladda och gräva fram bilskrället ur diket om man har riktigt tur!


Här gäller det att passa på!
 
Helt rätt....Faktum är ju att skoterkörning är ju också begränsat till skoterspår, definitivt inte till "ställen som jag trodde inte fanns". För sommarkörning finns i princip ingenting att köra vad
gäller terräng.

Ja fast det där stämmer ju inte riktigt va? Det är ju årtusendets kamp just nu mellan diverse styrande skidåkare och det faktum att en skoter idag i princip tar dig exakt vart du vill, förutsatt att du besitter nog med skicklighet. Ja, och snö.
Fasiken vissa av dagens skotrar är ju knappt gjorda för att köras på led.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top