Bolån - räntans utveckling i framtiden

• Thread starter Thread starter DrT
  • Start date Start date
Det mest irriterande nu är nog ändå ISK skatten. ?
Vad ska man ha en borgerlig regering till, någon som vet? ?
Nu är det ju visserligen en borgerlig regering, men som bygger på stöd från ett icke-borgerligt parti. Ett parti som ligger rätt nära S i sin syn på välfärdssystem osv. Kanske hade moderaterna svårt att få acceptans för de kostnadssbesparingar som hade krävts för att kunna sänka ISK-skatten? ;)

Nu är det ju visserligen en borgerlig regering, men som bygger på stöd från ett icke-borgerligt parti. Ett parti som ligger rätt nära S i sin syn på välfärdssystem osv. Kanske hade moderaterna svårt att få acceptans för de kostnadssbesparingar som hade krävts för att kunna sänka ISK-skatten? ;)
Det tror jag inte alls, givet vilket kollektiv som uppbär dessa förmåner som ISK-skatten bekostar samt vice versa; vilka får betala skatten.
Men nice try, try harder. ??

Det tror jag inte alls, givet vilket kollektiv som uppbär dessa förmåner som ISK-skatten bekostar samt vice versa; vilka får betala skatten.
Men nice try, try harder. ??
Jag tror du har rätt på lång sikt, men de flesta av de kostnadsbesparingar som går att få på det sättet har längre ledtider. Nu handlade det ju om att få ihop den aktuella budgeten.

Men skall vi få några betydande skattesänkningar de närmaste åren får vi nog be Milei komma hit och röja lite. Alla svenska riksdagspartier är ju i grunden sossar i någon utsträckning.

Skämt åsido är ju ISK fortfarande väldigt förmånligt så det luktar lite muffigt värnskattsgnäll över alla klagomål.

Om ni rent hypotetiskt skulle ta och köpa ett hus i dessa tider hur skulle ni då tänka krig bolån och bindningstid?

Om ni rent hypotetiskt skulle ta och köpa ett hus i dessa tider hur skulle ni då tänka krig bolån och bindningstid?
Vetefasen om jag skulle köpa ett hus ens hypotetiskt nu. Men skulle väl i såna fall vara 100% rörligt till att börja med och fatta beslut om bindning successivt senare, när det har gått ner lite.

Vetefasen om jag skulle köpa ett hus ens hypotetiskt nu...
Haha vafan då...i detta hypotetiska scenario.
Det är ju det där lilla OMet. Om, eller kanske snarare när och vad som händer innan om/när sker.

Ser att Swedbanks 10-åring ligger på 4,16%.

Haha vafan då...i detta hypotetiska scenario.
Det är ju det där lilla OMet. Om, eller kanske snarare när och vad som händer innan om/när sker.

Ser att Swedbanks 10-åring ligger på 4,16%.
Oerhört svårförutsägbart just nu. Inte bara normala omständigheter som påverkar konjunkturen utan ett flertal stora risker som kan påverka utvecklingen negativt.

Köpte hus för ett par år sedan när priserna peakade, men band å andra sidan hälften av lånet på 5 år, resterande på 1 och 2 år. I efterhand var det ju fel tillfälle att köpa hus, men rätt att binda en rätt stor del på 5 år. Med facit i hand skulle jag kanske bundit ännu mer och på längre tid. Men långa bindningstider kan ju ställa till problem om man behöver flytta tidigare.

Det är väl köparens marknad så prisbilden borde ligga rätt för att köpa.
Riksbanken höjde ju inte styrräntan så tolkningen är väl att dom tycker inflationen nått sin kulmen.
Vilket i sin tur borde innebära en sjunkande ränta.
Några säger sommaren 24, RB säger mitten 25.
Vilket i sig pekar på rörlig.
Detta naturligtvis (?) om ni inga oförutsedda världshändelser typ krig i Taiwan eller annat händer...

Det är väl köparens marknad så prisbilden borde ligga rätt för att köpa.
Ja det kan vi säga är en faktor i detta , återigen, hypotetiska scenario.
Riksbanken höjde ju inte styrräntan så tolkningen är väl att dom tycker inflationen nått sin kulmen.
Vilket i sin tur borde innebära en sjunkande ränta.
Några säger sommaren 24, RB säger mitten 25.
Vilket i sig pekar på rörlig.
Detta naturligtvis (?) om ni inga oförutsedda världshändelser typ krig i Taiwan eller annat händer...
Ja nog är det väl mot rörligt det pekar i dagsläget.

Ytterligare en sak jag har funderat på. Det har ibland hävdats att ”tack vare” inflationen blir även lån mindre värda i förhållande till inkomsterna, närmast som en gratis amortering. Känns inte som att det stämmer i det här fallet. Upplever inte att inkomsterna alls utvecklats i takt med inflationen, snarare tvärtom, då inflationen drivits av bl.a. svag krona, höga energipriser och annat och människor istället blivit fattigare, snarare än lyckats få igenom inkomstökningar i motsvarande grad.

Ytterligare en sak jag har funderat på. Det har ibland hävdats att ”tack vare” inflationen blir även lån mindre värda i förhållande till inkomsterna, närmast som en gratis amortering. Känns inte som att det stämmer i det här fallet. Upplever inte att inkomsterna alls utvecklats i takt med inflationen, snarare tvärtom, då inflationen drivits av bl.a. svag krona, höga energipriser och annat och människor istället blivit fattigare, snarare än lyckats få igenom inkomstökningar i motsvarande grad.
Det var nog sant på 70-80 talet. ?⭐

Det var nog sant på 70-80 talet. ?⭐
Ja, till och med inflationen var bättre på 70-talet.

Lite som när Aktuellt ikväll intervjuade div experter om recessionen och journalisten försökte få dem att säga något hoppfullt om läget. Landade väl i princip i att läget för några månader ändå inte hade varit riktigt så illa som det är nu. Är ju ändå positivt att kunna blicka tillbaka och glädja sig åt att det var bättre förr.

Fast räntan har inte hängt med inflationen så värdet på lånet har minskat. Visst har folks inkomst inte följt med inflationen, men det är väl åas en av sakerna som inflationen är till för. Men det gör ju ingen skillnad på att värdet på lånet har minskat. Och klarar man bara av räntan så har man fortfarande kvar det som lånet betalat för, förhoppningsvis, och värdet på det kommer däremot att följa med inflationen.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick