Aha. Ja, en bra kamin som den kan säkert skjuta på en 10 kW när man kör hårt.
Då får dina siffror lite mera verklighetsanknytning. ?
9 kW...och då ska det vara optimala förutsättningar. Det varken var eller är det här men bättre nu. Hyfsat låg skorsten, den gick syrefattigt och det funkar sjukt dåligt ihop med lvvp med innegivare, som blir utkylt och drar sen igång på patron. Drog lika mycket värme ur huset som den gav, ringa värmespridning, bleka och blåa lågor, mycket skräp efter eldning, alltså ofullständig, syrefattig förbränning. Dock ingen sot i skorsten att tala om.
Har inte haft mycket glädje av kaminen tidigare men nu har jag knäckt koden.
- Satte ventiler i hörnen på huset, fresh f100 thermo.
- Nya rep i lucka och glas gav enastående förbättring.
- Drog tilluft till den, så jag eldar inte upp varmluften i huset, ventilation och inbyggd fläkt sköter spridning och luftombyte. Den tömmer inte kåken på värme efter eldning även om man låter draget vara öppet om somnar t ex.
- Enorm skillnad i värmestrålning!! Får så mycket mer behållning.
- Vedåtgången är väl ca 1/3 mot tidigare och det brinner läääänge. Inget sot på glasen.
Kvarvarande minus är uppvärmningen av radiatorsystemet när eftervärmen avtagit.
Det var ett lite längre sätt att säga att det är första vintern jag kan få ut något av den och att den blir en bidragande del i värme/energiekvationen. Tror den tömt mer än den gett tidigare, förutom myset då.
Vi får se, men jag har rätt uppskruvade förväntningar. Jag var på väg att kasta ut den.
Siffrorna står också utan kamin. Det dom är baserade på.