Bolån - räntans utveckling i framtiden

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Fullständigt orimligt att tvinga människor att göra kostsamma renoveringar som de inte själva bett om när vi redan har bland de mest energieffektiva bostäderna i Europa och en elproduktion med obefintliga koldioxidutsläpp. Finns dessutom redan ekonomiska incitament att sänka sin energiförbrukning genom de höga elpriserna.

Om de vill skapa ytterligare incitament till att husen energieffektiviseras föreslår jag ett skatteavdrag, exempelvis genom att momsbefria sådana produkter och tjänster.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
En 10 år gammal mitsubishi ecodan lvvp, som nog kunde effektiviseras om jag begrep mig på den. Vv och värme i bodelen. En snikig, underdimensionerad qlima lvp från jula som värmer källaren, (och ger något behagligare golv).

Jag har en contura 470 från 2003 som jag fått fason på med tätning och tilluft. Nu har det regnat i veckor, så inte mkt eldat nu av hänsyn till grannarna.

Har dränerat och markisolerat 100 mm, skulle lagt 200.

Annars är rucklet som när det byggdes på sent 50-tal. Lite glasull i väggarna, 2-glas, tegelvägg och spån på vinden.

Önskelista med åtgärder som går att motivera:
- Ny kyl/frys istf 80-90talsgrejer.
- Mer spån på vinden eller göra om iso helt där.
- Fönster av såväl komfortskäl som lindra stekning/värmeförluster/ljud. Långsida i syd.

Förbrukar inte så mycket utöver värmen...
Aha. Ja, en bra kamin som den kan säkert skjuta på en 10 kW när man kör hårt.
Då får dina siffror lite mera verklighetsanknytning. ?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
En generell grej som är lite jobbig är att de här sakerna som konspirationsteoretiker ofta påstår visar sig stämma. Varför vill staten ha ännu mer kontroll över folks hus? Vi har väl redan världens högsta byggnormer?
Nja det vete fan...Grannarnas nya xxxx-villa är lika kass som frugans brors 15 år gamla xxxx-villa. Där bor man inte med låga energikostnader.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Aha. Ja, en bra kamin som den kan säkert skjuta på en 10 kW när man kör hårt.
Då får dina siffror lite mera verklighetsanknytning. ?
9 kW...och då ska det vara optimala förutsättningar. Det varken var eller är det här men bättre nu. Hyfsat låg skorsten, den gick syrefattigt och det funkar sjukt dåligt ihop med lvvp med innegivare, som blir utkylt och drar sen igång på patron. Drog lika mycket värme ur huset som den gav, ringa värmespridning, bleka och blåa lågor, mycket skräp efter eldning, alltså ofullständig, syrefattig förbränning. Dock ingen sot i skorsten att tala om.

Har inte haft mycket glädje av kaminen tidigare men nu har jag knäckt koden.

- Satte ventiler i hörnen på huset, fresh f100 thermo.

- Nya rep i lucka och glas gav enastående förbättring.

- Drog tilluft till den, så jag eldar inte upp varmluften i huset, ventilation och inbyggd fläkt sköter spridning och luftombyte. Den tömmer inte kåken på värme efter eldning även om man låter draget vara öppet om somnar t ex.

- Enorm skillnad i värmestrålning!! Får så mycket mer behållning.

- Vedåtgången är väl ca 1/3 mot tidigare och det brinner läääänge. Inget sot på glasen.

Kvarvarande minus är uppvärmningen av radiatorsystemet när eftervärmen avtagit.

Det var ett lite längre sätt att säga att det är första vintern jag kan få ut något av den och att den blir en bidragande del i värme/energiekvationen. Tror den tömt mer än den gett tidigare, förutom myset då.

Vi får se, men jag har rätt uppskruvade förväntningar. Jag var på väg att kasta ut den.

Siffrorna står också utan kamin. Det dom är baserade på.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hon är ju bara sämst.
Vilka tror dom att dom är? Kan inte en villaägare själv få bestämma om hans hus ska renoveras eller ej?
Äganderätten vattnas ur allt mer.

"...anklagelser om "att Sverigedemokraterna vill att vi ska vara fortsatt beroende av Putins olja och gas för att värma upp våra hem.""
Källa på det tack.

"Andersson hävdade vidare att "vi socialdemokrater vill att europeiska hushåll ska slippa det, för det kommer att bli väldigt, väldigt dyrt. Då behöver vi renovera de hem som står och läcker.""
Hon har fel i premissen men låt gå då för sakens skull.
Om jag vill slippa det och därmed känner att jag behöver renovera så finns inget behov av tvång öht. Då kommer jag renovera. Känner jag att jag behöver kissa så kommer jag göra det - utan tvång.
Var citerar du ifrån?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är 35kWh/m2 per år...på ett hus från -50.
Otroliga siffror.
-58. Har ingen aning om vad som är normalt.
Tror jag kan sänka bortåt 1000 kWh på vitvaror och ytterligare något ditåt med bättre isolerad vind, men skulle jag sänka 1000 med båda insatserna är jag ändå nöjd. Har ju eldningen också att ta till...

Screenshot_20231117-153647_Gallery.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ligger på 11000kWh/år 220kvm. Inkluderar värme, VB och hushållsel och bil. -67.
bara LVVP drar ca 5000kWh/år
VB?
Gjort nåt, fönster, isolerat?
Jag tycker inte min förbrukning är så låg, sett till ensamhushåll och det är inte vad jag skulle kalla ett kvalitetshus. Finns bland jämförbara hushåll i grannskapet både de som förbrukar mer och mindre.

Åkte på översvämning, renovera källare och dränera. Bytte avlopp och dagvatten, så det har bromsat vad jag vill göra.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
VB?
Gjort nåt, fönster, isolerat?
Jag tycker inte min förbrukning är så låg, sett till ensamhushåll och det är inte vad jag skulle kalla ett kvalitetshus. Finns bland jämförbara hushåll i grannskapet både de som förbrukar mer och mindre.

Åkte på översvämning, renovera källare och dränera. Bytte avlopp och dagvatten, så det har bromsat vad jag vill göra.
VV ska det stå, varmvatten.

fönster sen 90-nånting. Men ordentligt tilltagna väggar och hyggligt tak. Mekanisk frånluft utan återvinning, räknade på att sätta en frånlufts-vp i kombo med nuvarande vp men det går nog inte att räkna hem den kostnaden.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Borde höja.
Om vi nu haft alldeles för hög inflation så innebär det ju att prylar är väldans massa dyrare än de var för en stund sen. Då räcker det ju inte att nöja sig med tvåprocentsmålet utan vi behöver negativ inflation ett tag så att priserna backar tillbaka till den där nivån som de var på för en stund sen.
/Riksbanksekonomi.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi har alldeles för hög inflation fortfarande ja, men den faller fortfarande och ingen vet egentligen var den skulle plana ut ifall räntan får ligga kvar på nuvarande nivå så jag tycker riksbanken borde vänta och se.

Men min gissning på oddsen är typ 50% chans att dom höjer ytterligare 0.25 och 30% chans att den lämnas oförändrad. Och 20% chans att det blir en måttligare mer symbolisk höjning på kanske 0.1%.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
"Inflationen är fortsatt för hög och det kvarstår risker för att den inte ska fortsätta sjunka tillräckligt snabbt och stabiliseras vid målet."

Om den stabiliseras vid 2 % nu så menar man alltså att man lyckats med sitt uppdrag?
Den här prylen har ökat i pris från 11 kr till 1742 kr men nu ser vi att fortsatt ökningstakt är 2 % per år. Nu har vi gjort vårt jobb.
Nej.
Prylen är fortfarande "för" dyr i absoluta tal och jämfört med innan är (pris)infltionen långt långt mer än 2 % i snitt per år.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"Inflationen är fortsatt för hög och det kvarstår risker för att den inte ska fortsätta sjunka tillräckligt snabbt och stabiliseras vid målet."

Om den stabiliseras vid 2 % nu så menar man att man alltså att man lyckats med sitt uppdrag?
Den här prylen har ökat i pris från 11 kr till 1742 kr men nu ser vi att fortsatt ökningstakt är 2 % per år. Nu har vi gjort vårt jobb.
Nej.
Prylen är fortfarande "för" dyr i absoluta tal och jämfört med innan är (pris)infltionen långt långt mer än 2 % i snitt per år.
Fast inflationen har delvis varit en prisnormalisering, så att det var billigare när det rådde exceptionellt ekonimiskt läge ska man nog vara lite försiktig med att använda som utgångspunkt. Och jag tror nog att vi kommer få se en ökning på priser generellt nu när Kina antingen kraschar sin ekonomi eller naturligt har kommit ifatt löneläge för resten av världen.
Vi har ingen snorbillig världsfabrik med slavarbete längre. Plus att frakt antagligen kommer bli dyrare med.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top