Bolån - räntans utveckling i framtiden

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Aldrig fattat varför man vill ha en inflation på 2% per år men nu fick jag svaret.
Tänkte någon här också ville veta.

Det var ju ett jättebra svar han hade på varför det är bra... "Inflation är påverkat av vad folk tror" ... Men.... Varför är det BRA?!

Men inflation är ett utmärkt verktyg för att kunna sänka reallöner utan att befolkningen ska bli medvetna om det. Och om man är USA, att sänka värdet på landets lån.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det var ju ett jättebra svar han hade på varför det är bra... "Inflation är påverkat av vad folk tror" ... Men.... Varför är det BRA?!
Ja om han faktiskt hade gjort ett pytteförsök till att faktiskt svara på frågorna.
-Varför 2%?
-De flesta andra kör på det.
-Ok, så hur är det bra för vanligt folk?
-Om vi tror på en inflation om 2% så kommer det liksom bli så helt automagiskt.

Öhh. Vad yrar karl om?

Men inflation är ett utmärkt verktyg för att kunna sänka reallöner utan att befolkningen ska bli medvetna om det. Och om man är USA, att sänka värdet på landets lån.
Och få in mer skatt, du få skatta på vinsten av en investering som inflationen gett dig. Men det vågar han aldrig vara ärlig med att säga.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har ni förslag på lämpligare tråd så säg till!
Jag lägger det här då många, liksom jag, använder nischbankernas högre räntor för att balansera boendefinansieringen.

Det gäller Marginalen Bank, (har inte själv något där men har haft). Tydligen har de problem, något jag tänker kan komma för fler nischbanker men deras verkar vara i särklass. Somliga kommer nonchalera då ena länken går till Swebbtv medan den andra leder till Di.

Har ni pengar hos Marginalen så spara ner era avtal och aktuella kontoutdrag. Personligen har jag inte inte någon större tilltro till insättningsgarantin men ska men få något därifrån bör man nog ha bra på fötterna...

Inte så färska nyheter men jag hittade dem nyss. Varnar de jag kan av mina bekanta.

Dagens industri:




Swebbtv, finns något avsnitt om saken också. Sks se om jag hittar:

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har ni förslag på lämpligare tråd så säg till!
Jag lägger det här då många, liksom jag, använder nischbankernas högre räntor för att balansera boendefinansieringen.

Det gäller Marginalen Bank, (har inte själv något där men har haft). Tydligen har de problem, något jag tänker kan komma för fler nischbanker men deras verkar vara i särklass. Somliga kommer nonchalera då ena länken går till Swebbtv medan den andra leder till Di.

Har ni pengar hos Marginalen så spara ner era avtal och aktuella kontoutdrag. Personligen har jag inte inte någon större tilltro till insättningsgarantin men ska men få något därifrån bör man nog ha bra på fötterna...

Inte så färska nyheter men jag hittade dem nyss. Varnar de jag kan av mina bekanta.

Dagens industri:




Swebbtv, finns något avsnitt om saken också. Sks se om jag hittar:


Företag som låter sig styras av politisk aktivism förtjänar sitt öde, Go woke go broke.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Företag som låter sig styras av politisk aktivism förtjänar sitt öde, Go woke go broke.
Tänker mer på kunderna. De flesta av oss räknar väl pengar, kanske du också?

I ärlighetens namn kollar jag inte mycket på ideologisk hemvist hos banker. Visst, JAK och SBAB har inte varit aktuella, swedbanks internettjänst får man "på köpet" hos den lokala fristående sparbanken. Nu mer av en regionbank.

Jag ville varna folk på forumet som sparar där. Hur folk agerar är upp till var och en.

Edit;
En jag visade detta för bestämde sig för att flytta en rejäl summa och offra ett par tiondels procent i ränta. Gick bra, pengar överförda. De korta fasträntekontona avser personen låta löpa ut, så det blir en successiv avtrappning om inget dramatiskt inträffar.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hm, har nog mer gemensamt med en del av kommentarsfältet hos samnytt ifråga om räntans utveckling än muntra prognoser om stabilisering och nedgång. Nu darrar även de ekonomiska charlatanerna på manschetten.

Har en som ringer och äskar mer pengar till ett byggprojekt jag lånade ut en ringa summa till. Skulle varit klart -21, alltså myyycket dröjsmålsräntor, görutom att de inte ens lyckats delbetala...räntan. De behöver låna upp 3 mille till, illa kvickt. Tar nog den lilla smäll jag går på efter förlustavdrag om 20%.

Är det nu vi sjunker? Läckt har vi gjort länge.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror räntan börjar närma sig någon slags rimlig jämviktsnivå som behövs med de inflationsmål vi har. Möjligt att de kan komma fler höjningar men vore jag riksbankschef skulle jag nog överväga att lämna räntan oförändrad för att vänta och se om inflationen går ner.

Möjligen skulle jag kanske dra till med en lite symbolisk räntehöjning på kanske 0.05%.
Det betyder ju inte att jag tror riksbanken ska göra just så.

Däremot tror jag inte alls på några räntesänkningar. Det ska nog till en väsentligt försämrad världsekonomi innan det blir aktuellt tror jag.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag tror räntan börjar närma sig någon slags rimlig jämviktsnivå som behövs med de inflationsmål vi har. Möjligt att de kan komma fler höjningar men vore jag riksbankschef skulle jag nog överväga att lämna räntan oförändrad för att vänta och se om inflationen går ner.

Möjligen skulle jag kanske dra till med en lite symbolisk räntehöjning på kanske 0.05%.
Det betyder ju inte att jag tror riksbanken ska göra just så.

Däremot tror jag inte alls på några räntesänkningar. Det ska nog till en väsentligt försämrad världsekonomi innan det blir aktuellt tror jag.
Börjar hushållen duka under påverkar det allt. Det är nog bra om åtgärder görs flr att hålla folk flytande. Låter sossigt men å andra sidan borde det gå att lätta på sossiga pålagor.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det här kommer knäcka mängder av husägare. Däremot kommer det få fart på byggsektorn, inte minst skadorna av för täta hus, oseriösa aktörer, alla med en hammare kommer få skattebetalda jobb, skatterna rusar etc. Röta, fusk, materialbrist och därmed svinpriser, kontroll, kontroll, kontroll...

Totalitarism i vardande.



De lär inte titta på förbrukning, det är tvånget i åtgärderna som är målet, det och att tömma oss på medel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här kommer knäcka mängder av husägare. Däremot kommer det få fart på byggsektorn, inte minst skadorna av för täta hus, oseriösa aktörer, alla med en hammare kommer få skattebetalda jobb, skatterna rusar etc. Röta, fusk, materialbrist och därmed svinpriser, kontroll, kontroll, kontroll...

Totalitarism i vardande.



De lär inte titta på förbrukning, det är tvånget i åtgärderna som är målet, det och att tömma oss på medel.

Maggan pratade under partiledardebatten om "hjälp" till de husägare som skulle renovera.
Inte för att det blir mindre sjukt att hela svenska folket ska hjälpa till att betala renoveringar åt villaägare som inte ens behöver renovera.
Och även sjukt att det redan vid förslagen alltså förutses att de kommer krävas bidrag men ändå ska det verkställas.

Kan man gissa att stora delar av politikerpatrasket sitter i villor som dom vill att andra ska betala renovering av?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Maggan pratade under partiledardebatten om "hjälp" till de husägare som skulle renovera.
Inte för att det blir mindre sjukt att hela svenska folket ska hjälpa till att betala renoveringar åt villaägare som inte ens behöver renovera.
Och även sjukt att det redan vid förslagen alltså förutses att de kommer krävas bidrag men ändå ska det verkställas.

Kan man gissa att stora delar av politikerpatrasket sitter i villor som dom vill att andra ska betala renovering av?
Kanske, men jag tror mer på rovdriften att skaffa sig makt och kontroll. Många hus kommer inte sänka förbrukningen så att det kompenserar utsläppen för åtgärderna ens.

Såg i kommentarerna en som beskriver Polen, där man premierar åtgärder med skattesänkningar. Det mesta utom kol/kokseldning i städerna, tror jag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske, men jag tror mer på rovdriften att skaffa sig makt och kontroll. Många hus kommer inte sänka förbrukningen så att det kompenserar utsläppen för åtgärderna ens.

Såg i kommentarerna en som beskriver Polen, där man premierar åtgärder med skattesänkningar. Det mesta utom kol/kokseldning i städerna, tror jag.

Vette fan vad dom ska hitta på, jag kan ju inte låta bli att koppla diskussionen om renoveringar för kanske 500 kkr till mitt eget hus som jag köpt för 210 kkr. Ska dom tvinga mig att renovera det för en halv miljon? Eller tänker dom ge mig en halv miljon att renovera för? I vilket fall som helst är det ju kapitalförstöring. Jag förbrukar 14-15000 kWh per år om jag inte åker på semester under vintern för då är jag nere på 12.

Även om energiförbrukningen skulle gå ner till noll så blir det jävligt dålig ROI på den investeringen.

Och det här förslaget om att renovera bostäder kommer alltså från samma politiker som tycker att gamla fordon inte får renoveras utan ska skrotas.

Industrin har uppenbarligen skickliga lobbyister och vi har röstat fram de absolut mest inkompetenta för att leda oss. 21b84f0f7daa128be2499ebd6f503ee4689eecd90f02222f8651425f14de6ded_1.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vette fan vad dom ska hitta på, jag kan ju inte låta bli att koppla diskussionen om renoveringar för kanske 500 kkr till mitt eget hus som jag köpt för 210 kkr. Ska dom tvinga mig att renovera det för en halv miljon? Eller tänker dom ge mig en halv miljon att renovera för? I vilket fall som helst är det ju kapitalförstöring. Jag förbrukar 14-15000 kWh per år om jag inte åker på semester under vintern för då är jag nere på 12.

Även om energiförbrukningen skulle gå ner till noll så blir det jävligt dålig ROI på den investeringen.

Och det här förslaget om att renovera bostäder kommer alltså från samma politiker som tycker att gamla fordon inte får renoveras utan ska skrotas.

Industrin har uppenbarligen skickliga lobbyister och vi har röstat fram de absolut mest inkompetenta för att leda oss. View attachment 492002
Det kommer inte att handla om vad som är lönt, vad som är klokt eller vad som ger mest per satsad krona. De har fått dille på att vi ska ha tjocka väggar. Visst hade det varit bra, men bättre med mössa på huset och uppgraderade förbrukare.
Gör av med 6500 kWh år, 105 kvm + 80 kvm källare. 21°C överallt.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Det kommer inte att handla om vad som är lönt, vad som är klokt eller vad som ger mest per satsad krona. De har fått dille på att vi ska ha tjocka väggar. Visst hade det varit bra, men bättre med mössa på huset och uppgraderade förbrukare.
Gör av med 6500 kWh år, 105 kvm + 80 kvm källare. 21°C överallt.
Vad har du för uppvärmningskälla för att nå sådana siffror?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En generell grej som är lite jobbig är att de här sakerna som konspirationsteoretiker ofta påstår visar sig stämma. Varför vill staten ha ännu mer kontroll över folks hus? Vi har väl redan världens högsta byggnormer?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hon är ju bara sämst.
Vilka tror dom att dom är? Kan inte en villaägare själv få bestämma om hans hus ska renoveras eller ej?
Äganderätten vattnas ur allt mer.

"...anklagelser om "att Sverigedemokraterna vill att vi ska vara fortsatt beroende av Putins olja och gas för att värma upp våra hem.""
Källa på det tack.

"Andersson hävdade vidare att "vi socialdemokrater vill att europeiska hushåll ska slippa det, för det kommer att bli väldigt, väldigt dyrt. Då behöver vi renovera de hem som står och läcker.""
Hon har fel i premissen men låt gå då för sakens skull.
Om jag vill slippa det och därmed känner att jag behöver renovera så finns inget behov av tvång öht. Då kommer jag renovera. Känner jag att jag behöver kissa så kommer jag göra det - utan tvång.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad har du för uppvärmningskälla för att nå sådana siffror?
En 10 år gammal mitsubishi ecodan lvvp, som nog kunde effektiviseras om jag begrep mig på den. Vv och värme i bodelen. En snikig, underdimensionerad qlima lvp från jula som värmer källaren, (och ger något behagligare golv).

Jag har en contura 470 från 2003 som jag fått fason på med tätning och tilluft. Nu har det regnat i veckor, så inte mkt eldat nu av hänsyn till grannarna.

Har dränerat och markisolerat 100 mm, skulle lagt 200.

Annars är rucklet som när det byggdes på sent 50-tal. Lite glasull i väggarna, 2-glas, tegelvägg och spån på vinden.

Önskelista med åtgärder som går att motivera:
- Ny kyl/frys istf 80-90talsgrejer.
- Mer spån på vinden eller göra om iso helt där.
- Fönster av såväl komfortskäl som lindra stekning/värmeförluster/ljud. Långsida i syd.

Förbrukar inte så mycket utöver värmen...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hon är ju bara sämst.
Vilka tror dom att dom är? Kan inte en villaägare själv få bestämma om hans hus ska renoveras eller ej?
Äganderätten vattnas ur allt mer.

"...anklagelser om "att Sverigedemokraterna vill att vi ska vara fortsatt beroende av Putins olja och gas för att värma upp våra hem.""
Källa på det tack.

"Andersson hävdade vidare att "vi socialdemokrater vill att europeiska hushåll ska slippa det, för det kommer att bli väldigt, väldigt dyrt. Då behöver vi renovera de hem som står och läcker.""
Hon har fel i premissen men låt gå då för sakens skull.
Om jag vill slippa det och därmed känner att jag behöver renovera så finns inget behov av tvång öht. Då kommer jag renovera. Känner jag att jag behöver kissa så kommer jag göra det - utan tvång.
Beroende?
De har stängt våra vattenkraftverk och ffa kärnkraft. Det om något skapar beroende.

Man har väl nog med allt som är uttjänt och förfaller. När man åtgärdar gör man förstås det på ett bättre och mer energieffektivt sätt. Grejer ska tjäna ut, det är miljövänligt. Ska tvånget hota annat man behöver göra? Fukt i krypgrund (dåligt tillbygge) och vind, återställa vad jag fick riva för drän samt sånt som går sönder.

Jag hade ett elände att få tag i kylmontör för installation av lvp i källaren, (heter den kanske llvp?). De var runt och bytte ut så nya som 3 år gamla luftvärmepumpar pga nya blivit effektivare. Min hann bli 4 innan jag fick in den...
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top