Bolån - räntans utveckling i framtiden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sporthoj, som vanligt i framkant. Här konstaterade vi väl redan i våras att det sitter en massa (efter)kloka typer och proffstycker och skrockar åt att folk nu får det knapert.

”Vissa går igång på att dumförklara utsatta”

 

Bifogat

  • 1000033006.jpg
    1000033006.jpg
    635.9 KB · Visningar: 22

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sporthoj, som vanligt i framkant. Här konstaterade vi väl redan i våras att det sitter en massa (efter)kloka typer och proffstycker och skrockar åt att folk nu får det knapert.

”Vissa går igång på att dumförklara utsatta”

Undrar hur fadern/fäderna som pumpar in skattade kronor i hennes hushåll har det?
Hon har riktade subventioner till såväl barn som bo. Jättetufft, verkligen...

Hon, som alla andra, kunde bundit räntan när den var låg. Vad väntade hon på, att den skulle bli lägre?

Jag tror och vet att det finns grupper som drabbas svårare än (officiellt) ensamstående mammor. Kan de inte sluta begråta just denna grupp?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jo, vi har märkt det.
Guilty.
Till mitt försvar har jag varnat de jag kan. Inte så lätt att så in efter åratal av låga räntor samt prognoser om att det skulle vara övergående. Sen har många 1,2 och 3-åriga avtal förfallit efter att räntestegringen tog fart. Kanske inte så lätt att tänka om i det läget.
Har nog inte så mycket med dumhet att göra egentligen. Mer ett bevis på vilken följarmentalitet som råder.
Har exempel på att smartare människor än jag har gjort dummare val och dummare har gjort bättre.

Jag har safeat, men i retrospekt kunde jag gjort rätt mycket bättre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Guilty.
Till mitt försvar har jag varnat de jag kan. Inte så lätt att så in efter åratal av låga räntor samt prognoser om att det skulle vara övergående. Sen har många 1,2 och 3-åriga avtal förfallit efter att räntestegringen tog fart. Kanske inte så lätt att tänka om i det läget.
Har nog inte så mycket med dumhet att göra egentligen. Mer ett bevis på vilken följarmentalitet som råder.
Har exempel på att smartare människor än jag har gjort dummare val och dummare har gjort bättre.

Jag har safeat, men i retrospekt kunde jag gjort rätt mycket bättre.

Jag syftade inte på dig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Guilty.
Till mitt försvar har jag varnat de jag kan. Inte så lätt att så in efter åratal av låga räntor samt prognoser om att det skulle vara övergående. Sen har många 1,2 och 3-åriga avtal förfallit efter att räntestegringen tog fart. Kanske inte så lätt att tänka om i det läget.
Har nog inte så mycket med dumhet att göra egentligen. Mer ett bevis på vilken följarmentalitet som råder.
Har exempel på att smartare människor än jag har gjort dummare val och dummare har gjort bättre.

Jag har safeat, men i retrospekt kunde jag gjort rätt mycket bättre.
När skulle man bundit räntan, när den var på historiskt låga 3, 2 eller 1%?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
När skulle man bundit räntan, när den var på historiskt låga 3, 2 eller 1%?
Skulle bundit när jag hade 1,05. Hade nog gått att binda 5-10 år på 1,5% då. Jag har 0,07% mer än Two stroke man i låneränta. Mina tår mår prima. Var lite sen i vändningarna. Skulle bara bundit på längre tid. Nu är sparräntan 4,1%...

Trevligt, om man bortser från hur inflationen urholkar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vad har bankerna angett för ränta som "nivå att klara" när de lånat ut senaste åren?
Jag har inte förhandlat om lån på några så jag minns inte vilken vingelmån man skulle ha.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Såklart när världens riskbanker sänkte räntorna i panik för att rädda världsekonomin under pandemin. Vad kunde ha pressat räntorna ytterligare lägre ner än så? Det var ju en nobrainer.
Ja och sedan förfaller de ju i sinom tid. Så det är bara tillfälligt skönt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tänker på när min Far frågade om han borde binda. Då var räntan 0,9% rörligt. (De köpte hus när de gick i pension.) Han var konstant orolig för att räntorna skulle skena och låg, enligt egen utsago, sömnlös. Samtidigt gjorde han inget åt det. De hade några hundra i månadskostnad...

Var inte husägare då och tänkte inte på de sakerna men frågade hur mycket han trodde räntorna kunde sjunka resp stiga. Alltså, jag såg inte att de kunde gå ner så mycket till medan uppåt inte finns någon gräns. På 10 år med låga kostnader hinner man preppa en del.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kanske inte för dig men 10 år är inte så tillfälligt och efter de åren har de flesta av oss andra fått högre inkomster.
Så det var precis tio år man skulle binda på, och det var någonstans andra kvartalet 2020? De som band på tex tre år precis innan pandemin, jag kämpar lite med vad man ska tycka om dem, förslag?

Lånade du massor med pengar och investerade dem förresten?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så det var precis tio år man skulle binda på, och det var någonstans andra kvartalet 2020? De som band på tex tre år precis innan pandemin, jag kämpar lite med vad man ska tycka om dem, förslag?

Lånade du massor med pengar och investerade dem förresten?

När räntan är nere på den lägsta nivån på säkert tusen år och långa räntorna ligger marginellt högre, varför binda på kortare tid?

Mitt hus kostade 210000 då har man inte säkerhet att låna massor med pengar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top