Bolån - räntans utveckling i framtiden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var i samband med ett evenemang anordnat av Swedbank på torsdagen som riksbankstoppen delade med sig av myndighetens syn på det penningpolitiska läget.


När inflationen har kommit ned till två procent blir utmaningen att få den att stanna där. Anna Breman förutspår att räntan kommer att behöva ligga på en hög nivå under lång tid efter att inflationsmålet uppnåtts.

– Vi vet att detta är tufft för många hushåll, men vi kommer att behöva ha en fortsatt stram penningpolitik för att ligga kvar på målet när vi nått det. De flesta hushåll klarar fler räntehöjningar, säger Breman till TT.

När det gäller hushåll som har det ekonomiskt tufft säger Breman att kostnaderna från inflationen slår hårdare än räntehöjningarna. Riksbankstoppen framför att dessa hushåll kommer att gynnas av att inflationen går ned och när reallöneökningarna kommer.

Trots att konjukturen bromsar in hävdar Breman att arbetsmarknaden är fortsatt stark och förutspår att den kommer att vara stabil framöver

”Extremväder”

Vidare varnar Breman för nya inflationslyft. Detta på grund av bland annat ”extremväder” men även en svag svensk krona. På fredagen föll den svenska kronan till en ny bottennivå mot euron. På förmiddagen kostade en euro 11,92 kronor

Känns det inte väl tidigt att diskutera "när inflationen är 2%"? Det kan ju i värsta fall dröja decennier innan vi är där igen.

Bara titta på hur svårt riksbanken haft att få upp inflationen de senaste 30 åren.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Känns det inte väl tidigt att diskutera "när inflationen är 2%"? Det kan ju i värsta fall dröja decennier innan vi är där igen.

Bara titta på hur svårt riksbanken haft att få upp inflationen de senaste 30 åren.
Jo så är det men jag tycker att det är bra att rix banken klargör tydligt sin inställning på längre sikt, vissa banker (host host swed host) menar ju att räntorna skall börja gå ned redan 1 kvartalet 24
Inte en chans enligt mej då påstår Swedbank att Sverige är ett unikt land med en ränte/inflation ekonomi som står ut från resten av dom större ekonomierna som en storhet. O så är det ju inte om man ser till konkursen.

Gratis räntor bygger gigantiska låne skulder, och ingenting är gratis.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kinesiska Evergrande världens största bostads utvecklare o FD ägare till saab/news. Verkar ha ansökt om Konkurs. Var det 2500 miliarder dollar som dom hade i lån.

Hur o vad kommer att hända i finans sektorn på sikt om detta är ett faktum, vad skulle kunna hända vid en rejäl nedskrivning vid rekonstruktion om detta ens finns i kinesisk finans.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kinesiska Evergrande världens största bostads utvecklare o FD ägare till saab/news. Verkar ha ansökt om Konkurs. Var det 2500 miliarder dollar som dom hade i lån.

Hur o vad kommer att hända i finans sektorn på sikt om detta är ett faktum, vad skulle kunna hända vid en rejäl nedskrivning vid rekonstruktion om detta ens finns i kinesisk finans.
I princip alla deras tillgångar är väl bostäder, och kinesiska regeringen har börjat riva bostäder för att det finns mer bostäder än människor på planeten, så skulderna kan nog ses som omöjliga att driva in.
Detta kommer såklart så hårt på de som lånat ut till dem, jag kommer inte ihåg vilka det i huvudsak är, men har för mig att jag såg att kinesiska lokala politiker get dem lån, och de har redan stora problem med skulder så om det är fallet så kan det bli ytterligare ett av skotten under vattenlinjen i kinesiska ekonomin.
Och om den går åt helvete kan vi nog räkna med att resten av världen får det knackigt med. Företag med resurser i Kina kommer nog få dem konfiskerade av staten, skulder till Kina kommer lämnas obetalda lite som usa gör, och de kommer inte köpa något alls av resten av världen längre.
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Marknader är som bekant komplexa och inte för att jag tror att man skall ta cion knappt 240 MUSD i förvaltat kapital per maj 2023. För att kunna ha totala positioner på över 1,5 miljarder dollar skulle Burry alltså ha behövt göra en rejäl fundraislng (ingen bank skulle låna ut så mycket pengar för att specka i puts) förmåga att förutse finanskrisen 2008 som någon definitiv indikator på att han besitter någon magisk förmåga att förutse nästa krasch (möjligen är han bättre än många andra på att uppfatta mönster i svaga signaler och inte i lika hög grad påverkas av samma bias som de flesta andra), men ändå intressant:



Artikeln du länkat till innehåller väldigt många faktafel.....
Sanningen är att han satsat 26,5 MUSD på detta och han ligger förtillfället 25 procent back.

Otroligt sorligt att så många nyhetsmedier inte vet vad notional value innebär. Köper man ett optionskontrakt för $100 på SPY är notional value på $43600, dvs din position kontrollerar och rapporteras som $43600 men du har bara spenderat $100.

Bara det faktum att Burrys hedgefond scion knappt hade 240 MUSD i förvaltat kapital per maj 2023. För att kunna ha totala positioner på över 1,5 miljarder dollar skulle Burry alltså ha behövt göra en rejäl fundraislng ingen bank skulle låna ut så mycket pengar för att specka i puts
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kinesiska Evergrande världens största bostads utvecklare o FD ägare till saab/news. Verkar ha ansökt om Konkurs. Var det 2500 miliarder dollar som dom hade i lån.

Hur o vad kommer att hända i finans sektorn på sikt om detta är ett faktum, vad skulle kunna hända vid en rejäl nedskrivning vid rekonstruktion om detta ens finns i kinesisk finans.
Man ska nog lämna kinesiska fonder och aktier iaf...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kronkursen. auto stavningen i huawei gör lite som den vill när jag trycker på send.
Det kommer nog en uppdatering snart.
Skriver man: Xi = Nalle Puh
Blir det: Xi = Dyrkad juh
Samtidigt som ett meddelande om din exakta position skickas till kina-polisen Stockholm...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det kommer nog en uppdatering snart.
Skriver man: Xi = Nalle Puh
Blir det: Xi = Dyrkad juh
Samtidigt som ett meddelande om din exakta position skickas till kina-polisen Stockholm...
Nja min huawei har fått allt sådant avstängt, så Tillomed youtube frågar vem är du o vad vill du se på en övrigt vit sida?.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Skandiabanken höjer sina bolåneräntor med 0,1 procent. Vissa av sparräntorna höjs också, rapporterar TT.

Höjningarna gäller från den 29 augusti.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Sveriges BNP minskade​

Sveriges BNP minskade med 0,8 procent under andra kvartalet jämfört med kvartalet innan, enligt statistik från SCB.
Minskningen förklaras framförallt av minskar varuexport och lagerinvesteringar.
– BNP tyngdes av nedgångar inom flera komponenter andra kvartalet, såsom en svag nettoexport och minskade lagerinvesteringar. Hushållens konsumtionsutgifter minskade för fjärde kvartalet i rad, säger Jessica Engdahl, sektionschef på Nationalräkenskaperna.
Hushållens konsumtion minskade även med 0,2 procent samtidigt som den offentliga konsumtionen steg med 0,5 procent.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det ser ljust ut.
Och redan när jag jobbade en vända på fogden så såg de en ökande trend, så det är inte någon nyhet, och ökningen ser ut att ha hållit i sig de 2-3 åren sedan jag var där och hjälpte till med deras IT. Och varit på gång rätt länge innan dess.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det ser ljust ut.
Och redan när jag jobbade en vända på fogden så såg de en ökande trend, så det är inte någon nyhet, och ökningen ser ut att ha hållit i sig de 2-3 åren sedan jag var där och hjälpte till med deras IT. Och varit på gång rätt länge innan dess.
Grafen, i länk #2, går från 2016-2020 men gissningsvis fortsätter den uppåt...

Under det första halvåret ökade skulderna med 35 procent till 14,6 miljarder kronor. Störst ökning av skuldbelopp återfinns i ålderskategorin 35-44 år. Totalt fick myndigheten in 609 000 krav under årets sex första månader. Det innebär en ökning med 12 procent mot i fjol.

Antalet personer som hamnat hos Kronofogden var upp mer modesta 6 procent. Ökningstakten är som högst bland äldre, över 65 år. I den kategorin var ökningen 18 procent.

”Det är egentligen inte så förvånande med det ekonomiska läget vi har. Vi är den tredje mest belånade befolkningen i EU, efter Luxemburg och Danmark. I tuffa tider finns det en risk att man inte klarar av att betala”, säger Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogden.

Vuleta pekar på att det är främst blancolån, alltså lån utan säkerhet, som gör att människor hamnar hos Kronofogden. Ungefär hälften av skulderna är under 3 000 kronor.

Så samma personer drar på sig mer skulder.
Äldre drabbas hårt trots att jag gissar att dom inte är särskilt högt belånade som grupp.
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top