Bolån - räntans utveckling i framtiden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Polen kanske har en sämre penningtvättslag än oss?
Jag skulle gissa att de lutar sig mer på Tyskland, som i sin tur har en enormt mycket högre integritet i sin data än vad Sverige har.

Det vore bra om alla förstod att Sverige är ett perifert extremt land i ett hörn av världen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Polen kanske har en sämre penningtvättslag än oss? Vår stat är ju smart och lagstadgar en sorts delegering av statens egna uppgifter att förhindra brott osv till bankerna bla.
Angiveri skulle man kunna kalla det med ett annat ord.

Ett sök på ordet "kundkännedom" ger 26 träffar.

Smart? Bankerna vägrar ta emot kontanter och på så sätt hjälper dom ju kriminella att dölja sina svarta pengar. Rent av tvingar dem att dölja bevismaterial.

Förut när jag försökt sätta in pengar och blivit nekad av banken med hänvisning till penningtvätt har jag svarat åt banken att ta pengarna och gör en anmälan till Finansinspektionen. Men nej, det gör dom inte heller.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.

Där har ni kontanter i arbete i den kriminella världen.
Hawallah förvisso, men ska vi gissa oss till att det förmodligen förmedlas kontanter genom det systemet som inte alltid har skattats för vid intjänadet?
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Det här påminner mig om att ta tag i att byta bank. När jag sålde min bil till en bilfirma så ville jag lösa ett blancolån (fristående sparbank swedbank). Tidigare har jag bara behövt lägga ett meddelande i bankappen så har de löst det. Nu blev jag tvungen att ringa ist.
Hon: sa att jag ska komma in på banken för ett möte.
Jag: nej jag bor 17 mil ifrån ert kontor så det tänker jag inte ta semester från jobbet och köra onödiga mil för.
Hon: vi vet inte var pengarna kommer ifrån.
Jag: det står på transaktionen på lönekontot bilfirmans namn och regnr och jag har ett kvitto.
Hon kollar därefter företaget i bolagsregistret samt fordonsregistret att jag ägt sagda bil och ny ägare är firman. Sen säger hon....ja...harkel... jag är ändå inte behörig att genomföra den här transaktionen och lösa lånet.
Jag sa att hon får ta det med sin chef och la på. Dagen efter var lånet löst.

Men alltså..... Rockmorsan, värsta gangstern. Seriöst stört att lägga så mycket tid på en struntsumma (tror lånet var på under 40k).

Ska läsa tillbaka i tråden men finns det tips på nån bank som inte trasslar så här?

Säg bara inte Danske bank. Har sen 25 år ett fondkonto där som står och växer till sig men då jag inte är kund (definitionen är tydligen att jag inte har mitt lönekonto där) så kan jag inte få ut mina pengar. Har försökt hur många ggr som helst. Till och med via min nuvarande bank men DB vägrar. Jag var tvungen att komma in på deras kontor.... åter igen.... ta ledigt från jobb för att få ut sina egna pengar, helt galet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skulle man inte kunna låta bankerna tävla om vem som bäst uppfyller kundernas behov? Den bank som lyckas bäst med det kommer att belönas mest.

Hur svårt ska det vara? I princip två funktioner - penningförvaring och penningförmedling.
Har bytt det mesta till en online lösning. Revolut.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Konjunkturinstitutet räknar med att BNP sjunker med 0,9 procent i år – det är 0,5 procentenheter lägre jämfört med förra prognosen.
Även för nästa år sänker KI prognosen för svensk ekonomi, med 0,2 procentenheter, till 1,2 procents tillväxt.
Samtidigt spår KI att inflationen landar på 8,7 procent i år, vilket är oförändrat jämfört med tidigare prognos.
Erik Spector, enhetschef på Konjunkturinstitutet, räknar med att Riksbanken kommer att höja räntan som väntat i september, mycket på grund av den försvagade kronan.
– Däremot är det osäkert hur mycket centralbankerna kommer att höja räntan, när första sänkningarna kommer, och hur redan genomförd finanspolitik påverkar realekonomi framöver.
KI räknar med att styrräntan landar på 4 procent i år, en ökning med 0,3 procentenheter jämfört med tidigare prognos.
Däremot har lågkonjunkturen inte slagit igenom på arbetsmarknaden än, konstaterar KI.
I prognosen bedömer KI att budgeten för 2024 kommer att innehålla ofinansierade åtgärder motsvarande 45 miljarder kronor. 25 miljarder av det kommer att riktas mot hushållen.
KI skriver vidare att osäkerheten om finanspolitikens utformning är stor ”inte minst därför att den höga inflationen gör att finanspolitiken bör utformas så att den tar hänsyn till de utmaningar som penningpolitiken står inför”.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så, vad gör ni för att mildra effekterna av räntehöjningarna?

Jag ska dra ihop ungefär samma gäng som sist jag förhandlade ränta så man kommer med mer pengar till bordet, det gav bra resultat senast.

Det kan vara ett tips till alla, slå er samman med några vänner och bekanta som alla är beredda att byta bank.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Så, vad gör ni för att mildra effekterna av räntehöjningarna?

Jag ska dra ihop ungefär samma gäng som sist jag förhandlade ränta så man kommer med mer pengar till bordet, det gav bra resultat senast.

Det kan vara ett tips till alla, slå er samman med några vänner och bekanta som alla är beredda att byta bank.
Följer min plan som utgick från att skiten skulle träffa fläkten och som kort kan sammanfattas som "rejäla amorteringar" och spridning av bindningstider. Nu är mina kvarstående risker rätt utspridda pga. långa räntebindindningar, men ändå intressant approach du kör som jag gärna skulle höra mer om, då det skulle kunna bli intressant framöver. Ni går alltså ihop flera (som jag antar har samma bank) och förhandlar tillsammans?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så, vad gör ni för att mildra effekterna av räntehöjningarna?

Jag ska dra ihop ungefär samma gäng som sist jag förhandlade ränta så man kommer med mer pengar till bordet, det gav bra resultat senast.

Det kan vara ett tips till alla, slå er samman med några vänner och bekanta som alla är beredda att byta bank.

Söker ni ett gemensamt lån där ni alla ansvarar för övrigas betalningar?
Eller får ni ändå bättre ränta på individuella lån?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
MAn tror på ca 8% arbetslöshet efter årsskiftet. O raderas all skattefinansierad hittepå arbeten så passeras 10% till hösten i arbetslöshet, detta tror Konjunktionsmyndigheten består hela 2024 o en bit in i 2025.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
MAn tror på ca 8% arbetslöshet efter årsskiftet. O raderas all skattefinansierad hittepå arbeten så passeras 10% till hösten i arbetslöshet, detta tror Konjunktionsmyndigheten består hela 2024 o en bit in i 2025.
I årsskiftet blir det en rekordhöjning igen av prisbasbeloppet. Det ger pensionärerna lite mer i plånboken men mindre än kostnadsökningarna och så mycket mer till multibidragsförsörjda...på färre som skattar.

Blir bra det här...och fler på bidrag.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Så, vad gör ni för att mildra effekterna av räntehöjningarna?

Jag ska dra ihop ungefär samma gäng som sist jag förhandlade ränta så man kommer med mer pengar till bordet, det gav bra resultat senast.

Det kan vara ett tips till alla, slå er samman med några vänner och bekanta som alla är beredda att byta bank.
Det ska jag tipsa dottern om. De är ett rätt stabilt kompisgäng, alla i fasen köpa/bygga hus, familjebildning etc. De flesta med bra jobb och antagligen rätt hög belåningsgrad. Man litar på sitt pengaflöde.

Borde vara intressant för banken, sen hur intressant det är för gänget, (i brist på bättre ord), är nog mera kritiskt.

Men som redan efterfrågats, lite mer om hur ni går tillväga rent praktiskt.

Är väl inte jättemånga som vill lägga alla kort på bordet inför vänner och bekanta?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu började SBAB.

Den statliga bolånebanken SBAB höjer räntan på bolån med tre månaders löptid till 5,02 procent.

Samtidigt höjs sparräntan för privatkunder med 15 punkter.

"Det är SBAB:s ambition att ha en följsamhet mellan bolåneräntor och upplåningskostnader, och samtidigt ta hänsyn till konkurrenssituationen. Som ett led i detta höjer banken idag 3-månadersräntan för bolån. Övriga bolåneräntor lämnas oförändrade", skriver SBAB i ett pressmeddelande.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är inte länge sedan det länkades till någon bank som prognosticerade att räntan skulle toppa runt 4.0-4.5%
Tror fortfarande vi är tvungna att ligga där euro ränte snittet ligger/us o då har vi några ränte höjningar kvar.. Det bara är så vare sig alla är bekväma med det.

Men eftersom att utlands paket resor driver inflationen just nu är inte största andelen av befolkningen fattiga, det finns jätte många som berikar Sverige som flyger hem o har semester i sitt hemland dom flytt ifrån.. På min o deras skatte pengar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Marknader är som bekant komplexa och inte för att jag tror att man skall ta Michael Burrys förmåga att förutse finanskrisen 2008 som någon definitiv indikator på att han besitter någon magisk förmåga att förutse nästa krasch (möjligen är han bättre än många andra på att uppfatta mönster i svaga signaler och inte i lika hög grad påverkas av samma bias som de flesta andra), men ändå intressant:

Michael Burry satsar 17 miljarder på börskrasch​

Ekonomi2008 förutspådde han finanskrisen. Nu har finansmiljardären och ”Big short”-investeraren Michael Burry satsat stort på en ny börskrasch, rapporterar flera utländska medier.

Den amerikanska börsen har varit på väg uppåt då den sjunkande inflationen har dämpat oron för en lågkonjunktur. Både börsindexen S&P 500 och Nasdaq 100 har noterat stora uppgångar hittills i år på nästan 16 procent respektive 38 procent.
Men på senare tid har investerare uttryckt tveksamhet om den amerikanska centralbanken Federal Reserve verkligen är färdig med sina räntehöjningar, och uppgången har dämpats något. Högre räntor gör det dyrare att låna kapital för att exempelvis investera i bolag, och det ger i regel lägre aktiekurser.

Satsar över 90 procent av sitt innehav

I en regulatorisk anmälan som släpptes under måndagen framkom att Michael Burry, känd för att ha förutspått bostadskraschen 2008, genom sin hedgefond Scion Asset Management har köpt säljoptioner för 866 miljoner dollar mot en fond som följer S&P 500 och 739 miljoner dollar i säljoptioner mot en fond som följer Nasdaq 100, rapporterar CNN. Det ger en total investering om mer än 1,6 miljarder dollar, motsvarande ungefär 17 miljarder svenska kronor.
Säljoptioner ger rätt att sälja en tillgång till ett fast pris i framtiden, och de stiger i värde om marknadspriset på den underliggande tillgången sjunker. Det är ett vanlig investeringsform om man vill tjäna pengar på att ett bolag eller annan tillgång ska tappa kraftigt i värde.
Den stora investeringen i säljoptioner betyder att Burry därmed använder mer än 90 procent av sin portfölj för att satsa på en marknadsnedgång, enligt anmälan.


 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Marknader är som bekant komplexa och inte för att jag tror att man skall ta Michael Burrys förmåga att förutse finanskrisen 2008 som någon definitiv indikator på att han besitter någon magisk förmåga att förutse nästa krasch (möjligen är han bättre än många andra på att uppfatta mönster i svaga signaler och inte i lika hög grad påverkas av samma bias som de flesta andra), men ändå intressant:



Han är inte helt fel ute, banksektorn är grovt underfinansierad o vad det gäller ex dom här billånen som handlar om 100 tals miliarder på bilar som inte är värda det som lånen står för, det är sjukt mycket återtagande pga uteblivna låninbetalningar o det blir väldigt stora belopp som finans företagen får ta pga låneuppläggen. Kunden losar bilen thats it medans banken tar hela värdeminskning smällen, precis samma upplägg som freddy Mac o Fanny may som ställde halva finnas världen upponed.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det var i samband med ett evenemang anordnat av Swedbank på torsdagen som riksbankstoppen delade med sig av myndighetens syn på det penningpolitiska läget.


När inflationen har kommit ned till två procent blir utmaningen att få den att stanna där. Anna Breman förutspår att räntan kommer att behöva ligga på en hög nivå under lång tid efter att inflationsmålet uppnåtts.

– Vi vet att detta är tufft för många hushåll, men vi kommer att behöva ha en fortsatt stram penningpolitik för att ligga kvar på målet när vi nått det. De flesta hushåll klarar fler räntehöjningar, säger Breman till TT.

När det gäller hushåll som har det ekonomiskt tufft säger Breman att kostnaderna från inflationen slår hårdare än räntehöjningarna. Riksbankstoppen framför att dessa hushåll kommer att gynnas av att inflationen går ned och när reallöneökningarna kommer.

Trots att konjukturen bromsar in hävdar Breman att arbetsmarknaden är fortsatt stark och förutspår att den kommer att vara stabil framöver

”Extremväder”

Vidare varnar Breman för nya inflationslyft. Detta på grund av bland annat ”extremväder” men även en svag svensk krona. På fredagen föll den svenska kronan till en ny bottennivå mot euron. På förmiddagen kostade en euro 11,92 kronor
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top