Men är det så konstigt att 90talister och millenials resonerar så? Påhejade av äldre generationer som sitter i betalda hus och använder det som säkerhet när de ändå lånar till konsumtion för, "pengarna gör större nytta på börsen". Gjorde du inte själv så, om än med handlingsberedskskap för ändrade tider? De som bara sett den modellen och pådyvlats den av bankerna, ja, jag menar bara att det är inte struntenkelt att bryta ett sånt mönster. Jag har ju inget flashigt att skylta med men en mer än hyfsad balans med avseende på skuld/betalt/sparat. Lättare att se dem som föredömen som har en skinande tillvaro.Om folk började med att inte använda sina egna småhus och bostadsrätter som lågräntebank från början, utan snarare bara tillåtit låneutökning av sådant som går tillbaka i huset. Inte semestrar, bilar, båtar..
Kanske, bara kanske, hade den utannonserade villan faktiskt varit värd det säljaren idag tror den är värd och inte vad köparen ”skam-värderar” den till.
Istället för en ny Volvo hade ett nytt värmesystem i kåken upprätthållit ett högre värde för fastigheten. Annars kanske säljarna ska fundera på om inte den där kombin skulle ingå i köpet..
Nåväl, gamlingarna kan lösa sina konsumtionslån medan de yngre blir överrullade av snöbollen de själva satt i rörelse. Det är inte lätt att så in en luthersk skuld och pliktfilosofi så länge deras cashflow räcker...medan snöbollen rullar på, större och större.
Jag har propagerat för att ta tjurarna vid hornen nu, medan de har ett fönster, men möter mest flackande blickar. Man ser att det är för abstrakt att ta in. Rika släktingar i amerikat står för en del av inspirationen, där deras livsstil är helt byggd på hyra, lån, leasing, samtidigt som man håller oönskat klientel borta från det fina området med fantastiska fastighetsavgifter. Man är, rätta mig om jag har fel, sitt kreditvärde.
Last edited: