Bolån - räntans utveckling i framtiden

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Om folk började med att inte använda sina egna småhus och bostadsrätter som lågräntebank från början, utan snarare bara tillåtit låneutökning av sådant som går tillbaka i huset. Inte semestrar, bilar, båtar..

Kanske, bara kanske, hade den utannonserade villan faktiskt varit värd det säljaren idag tror den är värd och inte vad köparen ”skam-värderar” den till.

Istället för en ny Volvo hade ett nytt värmesystem i kåken upprätthållit ett högre värde för fastigheten. Annars kanske säljarna ska fundera på om inte den där kombin skulle ingå i köpet..
Men är det så konstigt att 90talister och millenials resonerar så? Påhejade av äldre generationer som sitter i betalda hus och använder det som säkerhet när de ändå lånar till konsumtion för, "pengarna gör större nytta på börsen". Gjorde du inte själv så, om än med handlingsberedskskap för ändrade tider? De som bara sett den modellen och pådyvlats den av bankerna, ja, jag menar bara att det är inte struntenkelt att bryta ett sånt mönster. Jag har ju inget flashigt att skylta med men en mer än hyfsad balans med avseende på skuld/betalt/sparat. Lättare att se dem som föredömen som har en skinande tillvaro.

Nåväl, gamlingarna kan lösa sina konsumtionslån medan de yngre blir överrullade av snöbollen de själva satt i rörelse. Det är inte lätt att så in en luthersk skuld och pliktfilosofi så länge deras cashflow räcker...medan snöbollen rullar på, större och större.

Jag har propagerat för att ta tjurarna vid hornen nu, medan de har ett fönster, men möter mest flackande blickar. Man ser att det är för abstrakt att ta in. Rika släktingar i amerikat står för en del av inspirationen, där deras livsstil är helt byggd på hyra, lån, leasing, samtidigt som man håller oönskat klientel borta från det fina området med fantastiska fastighetsavgifter. Man är, rätta mig om jag har fel, sitt kreditvärde.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men är det så konstigt att 90talister och millenials resonerar så? Påhejade av äldre generationer som sitter i betalda hus och använder det som säkerhet när de ändå lånar till konsumtion för, "pengarna gör större nytta på börsen". Gjorde du inte själv så, om än med handlingsberedskskap för ändrade tider? De som bara sett den modellen och pådyvlats den av bankerna, ja, jag menar bara att det är inte struntenkelt att bryta ett sånt mönster. Jag har ju inget flashigt att skylta med men en mer än hyfsad balans med avseende på skuld/betalt/sparat. Lättare att se dem som föredömen som har en skinande tillvaro.

Nåväl, gamlingarna kan lösa sina konsumtionslån medan de yngre blir överrullade av snöbollen de själva satt i rörelse. Det är inte lätt att så in en luthersk skuld och pliktfilosofi så länge deras cashflow räcker...medan snöbollen rullar på, större och större.

Jag har propagerat för att ta tjurarna vid hornen nu, medan de har ett fönster, men möter mest flackande blickar. Man ser att det är för abstrakt att ta in. Rika släktingar i amerikat står för en del av inspirationen, där deras livsstil är helt byggd på hyra, lån, leasing, samtidigt som man håller oönskat klientel borta från det fina området med fantastiska fastighetsavgifter. Man är, rätta mig om jag har fel, sitt kreditvärde.
Har du dubbelt upp, där du har motsvarande och lite till i annan säkerhet räcker det betydligt bättre. Att välja kostnaden utefter ränteläget. Men folk ser generellt nog inte sitt sparkonto som garant för sitt lånekonto, nej…

Man är ditt kreditvärde, det är en mycket korrekt beskrivning. Märkliga synen på saken som skiljer mot Sverige är att i Sverige så är du mer ”kreditvärdig” ju färre krediter du har. Inga krediter och du har en snygg UC för ett husköp till och med.
I USA? Ja då är din kreditooäng ”0” om du inte har krediter. Klart det är inspirerande att köpa ett PlayStation på avbetalning då!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har du dubbelt upp, där du har motsvarande och lite till i annan säkerhet räcker det betydligt bättre. Att välja kostnaden utefter ränteläget. Men folk ser generellt nog inte sitt sparkonto som garant för sitt lånekonto, nej…

Man är ditt kreditvärde, det är en mycket korrekt beskrivning. Märkliga synen på saken som skiljer mot Sverige är att i Sverige så är du mer ”kreditvärdig” ju färre krediter du har. Inga krediter och du har en snygg UC för ett husköp till och med.
I USA? Ja då är din kreditooäng ”0” om du inte har krediter. Klart det är inspirerande att köpa ett PlayStation på avbetalning då!
Hushållet jag tänker på har väl 5-6 leasade bilar, taycan, mercasuv som "stallbil" mm, i ett hushåll på 4 pers där 3 har ålder för att köra. (Några år sen nu när jag tänker efter. Vet inte vad de har nu.) En kåk med 13 gästrum med toalett/bad. Man äter på klubben...

Mitt senaste möte med banken var rätt obehagligt, mer som ett förhör och hon for efter varenda detalj, ffa krediter. Jag har några jag aldrig använder. De finns där som stötdämpare eller temporär buffert för den tid det tar att flytta pengar. En del höll jag tyst om men var alldeles för mallig över vad jag åstadkommit, precis som här mao...

Apropå kreditvärde. Jag stör mig på att sparat inte är meriterande i lånesammanhang. Bara inkomst kontra lån. Därför kan jag bara låna lite, (som jag har flerhundraprocentig täckning för), medan den som har en hög inkomst kan låna massor, utan ett nickel i spargrisen. För mig är det trots mot logiken.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Apropå kreditvärde. Jag stör mig på att sparat inte är meriterande i lånesammanhang. Bara inkomst kontra lån. Därför kan jag bara låna lite, (som jag har flerhundraprocentig täckning för), medan den som har en hög inkomst kan låna massor, utan i ett nickel i spargrisen. För mig är det trots mot logiken.
+1.

Fattade inte det där alls när vi började kolla på hus och man skulle knappa in om lånelöften osv. Nuvarande boendeform, lön och lite till går att knappa in, men besparingar - glöm det. Jag måste väl vara mycket attraktivare för banken att ge lån till ju större täckning jag redan har för det eventuella lånet?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
+1.

Fattade inte det där alls när vi började kolla på hus och man skulle knappa in om lånelöften osv. Nuvarande boendeform, lön och lite till går att knappa in, men besparingar - glöm det. Jag måste väl vara mycket attraktivare för banken att ge lån till ju större täckning jag redan har för det eventuella lånet?
Som jag förstår det vill de ha kontroll över kunden/mjölkkon. Lån och utkrävningsbara tillgångar, alltså ffa fastigheter, tjänar de på under lååång tid medan sparandet står i ett motsatsförhållande till detta. När jag köpte huset ville hon jag skulle amortera, för att ha låneutrymne om jag ville renovera eller om något gick sönder. Sånt man kan spara till eller betala med kapital man redan har, tyckte jag. Jag amorterar när jag vill, t ex när bundna lån förfaller. Innan jag köpte huset sa hon att jag var egentligen inte någon intressant kund för dem då de inte tjänar på mig. Nu har de inte huslånet heller...

Påminner, för den som vill förtidsinlösa, att man nu inte betalar ränteskillnadsersättning för lån bundna före ränteuppgången. Man måste dock ställa kostnadsminskningen mot ränteförlusten/utebliven avkastning på det kapitalet sparat.

Kan ju finnas andra skäl att vilja minska belåningen, om man ligger strax över 70 eller 50%, då 1% minskat amorteringskrav skapar lite mer rörligt utrymme eller hellre buffert. Man kan ju ändå amortera samma eller mer, men med lite mer marginal.

Tänk om folk hade använt det låga ränteläget till precis det! Ingves sa ju att det var en möjlighet att minska sin belåning, väl medveten om att de skulle göra precis tvärtom.

Ursäkta upprepningarna, det här har jag tjatat som ett eko.

 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Styrräntan måste höjas till runt fem procent om Sverige ska få ordning på sin ekonomi.

Det säger Lars Jonung, en av Sveriges ledande nationalekonomer, till Svenska Dagbladet.

– Vi bör acceptera att vi går från en lågräntemiljö till en högräntemiljö med permanent högre räntor, säger han.


Arne Lapidus
Dela

Kopiera länk
Sverige har haft för låg ränta de senaste tio åren, så vi släpar efter USA där styrräntan i dag ligger i spannet 5,25–5,55 procent jämfört med svenska Riksbankens 3,75 procent.

Detta enligt nationalekonomen Lars Jonung, professor emeritus på Lunds universitet. Han anser att det leder till högre inflation och fortsatt försvagning av kronan om Sverige avviker från internationella räntenivåer.

”Risken för lågkonjunktur ökar”
– Risken för en lågkonjunktur har ökat markant eftersom vi inte har sett slutet på räntehöjningscykeln från Riksbanken, ECB och Fed. Ska vi hinna ikapp USA:s räntebana måste vi fortsätta att systematiskt höja räntan under den närmaste tiden, säger Lars Jonung till Svenska Dagbladet.

Han säger att Sverige måste gå över från låga räntor till en permanent hög räntenivå för att få bukt med inflationen.

Christina Nyman, chefsekonom på Handelsbanken, tror däremot att Riksbanken bara höjer två gånger upp till 4,25 procent i november. Hon säger till SvD att en större och snabbare höjning skulle vara riskabel för Sveriges ekonomi – och att det är långt ifrån säkert att kronan skulle stärkas om räntan höjs markant.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Styrräntan måste höjas till runt fem procent om Sverige ska få ordning på sin ekonomi.
.

Christina Nyman, chefsekonom på Handelsbanken, tror däremot att Riksbanken bara höjer två gånger upp till 4,25 procent i november. Hon säger till SvD att en större och snabbare höjning skulle vara riskabel för Sveriges ekonomi – och att det är långt ifrån säkert att kronan skulle stärkas om räntan höjs markant.

Med risk för att (i vanlig ordning) låta som Putte Surkuk på läktaren. Men dessa bankers chefsekonomer som (bevisligen) blev alldeles stumma av den kraftigt negativa inflationen häromdagen.. ger inte ens en skabbig råttsvans för deras bedömningar…
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Med risk för att (i vanlig ordning) låta som Putte Surkuk på läktaren. Men dessa bankers chefsekonomer som (bevisligen) blev alldeles stumma av den kraftigt negativa inflationen häromdagen.. ger inte ens en skabbig råttsvans för deras bedömningar…
Tänkte nog mera på Lars Jonung han har ju samma åsikt som jag men han är otroligt mycket mer lärd än vad jag någonsin kan bli.

Dock är räntan alldeles för låg om hus priser stiger i vissa områden fortfarande.. Mellan 5-7% dit bör vi Innom en relativt snar framtid.. Vi förlorar mer på inflation än räntor just nu o hushåll och banker har beräknat att hushåll skall klara 6-7%
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tänkte nog mera på Lars Jonung han har ju samma åsikt som jag men han är otroligt mycket mer lärd än vad jag någonsin kan bli.

Dock är räntan alldeles för låg om hus priser stiger i vissa områden fortfarande.. Mellan 5-7% dit bör vi Innom en relativt snar framtid.. Vi förlorar mer på inflation än räntor just nu o hushåll och banker har beräknat att hushåll skall klara 6-7%
Hade jag haft stor skuld hade jag amorterat upp till "smärtgränsen" redan, samt buffertsparat.. Detta för att ha mindre räntegenererande skuld när räntorna når dit för det lär de göra och mer därtill. Ämne svårt att lyfta med t ex (vuxna) barn då det tenderar att fresta på relationer.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
+1.

Fattade inte det där alls när vi började kolla på hus och man skulle knappa in om lånelöften osv. Nuvarande boendeform, lön och lite till går att knappa in, men besparingar - glöm det. Jag måste väl vara mycket attraktivare för banken att ge lån till ju större täckning jag redan har för det eventuella lånet?
Jo men nog anger man väl totalt sparande också?
Eller är det bara för att de vill ha ens ISK avgifter och kommission från andra fondbolag kanske, förmodligen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jo men nog anger man väl totalt sparande också?
Eller är det bara för att de vill ha ens ISK avgifter och kommission från andra fondbolag kanske, förmodligen.
Kontroll. Jag kunde inte ens öppna fasträntekonto i "min" bank utan kontoutdrag från var sekinerna stod nu. Säkert terrorfinansiering...
Pengar som ändå funnits i och utbetalats till mig i den banken. Vad tror hon, kladdat upp dem, sen skaffat inkomster från kriminalitet och det skulle vara de stålarna som kommer tillbaka?

Binda ris åt egen rygg är vad de gör. Problemen kommer när accessen till egna medel blir alltmer villkorade, läs; integritetskränkande.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jo men nog anger man väl totalt sparande också?
Eller är det bara för att de vill ha ens ISK avgifter och kommission från andra fondbolag kanske, förmodligen.
Nope.
Inte angett någon isk eller kf eller sparande alls. Inget som efterfrågats. Lön och ev lån vill de veta och sedan lite uppgifter om bostaden man suktar efter som kostnad/driftkostnad samt nuvarande boendeform.

Nu var det nog mer än ett halvår sedan jag höll på med detta senast så det kan ju vara ny input de vill ha om man knappar med detta nu.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nope.
Inte angett någon isk eller kf eller sparande alls. Inget som efterfrågats. Lön och ev lån vill de veta och sedan lite uppgifter om bostaden man suktar efter som kostnad/driftkostnad samt nuvarande boendeform.

Nu var det nog mer än ett halvår sedan jag höll på med detta senast så det kan ju vara ny input de vill ha om man knappar med detta nu.
Ok det är längre sedan än så jag kollade så då vete tusan.
Men helt garanterat att de ser vad du har ändå och att det vägs in i riskbedömningen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kontroll. Jag kunde inte ens öppna fasträntekonto i "min" bank utan kontoutdrag från var sekinerna stod nu. Säkert terrorfinansiering...
Pengar som ändå funnits i och utbetalats till mig i den banken. Vad tror hon, kladdat upp dem, sen skaffat inkomster från kriminalitet och det skulle vara de stålarna som kommer tillbaka?

Binda ris åt egen rygg är vad de gör. Problemen kommer när accessen till egna medel blir alltmer villkorade, läs; integritetskränkande.
Jag har nog konton i hälften av alla banker som finns i Sverige men jag känner inte igen mig, att man behöver fixa utdrag?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har nog konton i hälften av alla banker som finns i Sverige men jag känner inte igen mig, att man behöver fixa utdrag?
Jag, köper bil av firma med bilmärkesnamn.
Banken: Vad har du använt pengarna till?

Samma bank: Let’s get crazy in Baltikum!

Reglerna är visst olika mellan träl och herre…

Ska föra över pengar till eget utländskt konto. Pärs, två dagars väntan och avgifter. Istället kan jag via kreditkort sätta in pengar på samma utländska konto, ha pengarna samma minut samt bara betala fakturan två månader senare, med det svenska kontot… inga frågor.

Det har blivit en del dumt, det har det…
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har nog konton i hälften av alla banker som finns i Sverige men jag känner inte igen mig, att man behöver fixa utdrag?
Fristående sparbank, kund sen jag var spädbarn. Sämre sen de gick ihop och blev en "regionbank". Anslutna till den stora orange sossebanken för internetbank och förmedling av deras produkter.

Har fått frågor av annan bank var pengarna kommer ifrån , t ex när jag skulle betala bort bolån eller öppna fasträntekonto. Ringde, uppge "sparat kapital" räcker.

Förstnämnda banken vägrade öppna fasträntekonto. Gått bra tidigare. Ok, tappade 0,2% ränta plus de dagar det tar att flytta, vilket gick utmärkt att göra via samma bank.

Say what??
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag hade en lite kul grej för drygt tio år sedan när jag skulle kolla på en hoj och tog ut en postväxel på ca 100'. Först massa frågor om vad jag skulle ha pengarna till.
Sedan köpte jag inte MC och skulle lösa in den igen, på samma bank, och då frågor igen var på jag var lite rättshaverist, autist, jobbig och svarade att pengarna kom från dem. Blev lite hönsgård över saken innan det lugnade ner sig minns jag. Seb Mörby centrum.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag hade en lite kul grej för drygt tio år sedan när jag skulle kolla på en hoj och tog ut en postväxel på ca 100'. Först massa frågor om vad jag skulle ha pengarna till.
Sedan köpte jag inte MC och skulle lösa in den igen, på samma bank, och då frågor igen var på jag var lite rättshaverist, autist, jobbig och svarade att pengarna kom från dem. Blev lite hönsgård över saken innan det lugnade ner sig minns jag. Seb Mörby centrum.

Kollega, skulle åka på semester och han är av sån karaktär att kort det kan man hänga på väggen.
Inpå banken och hämta ut sin trave med utländsk valuta (som förbeställts, såklart).
Bankbetjänten ville veta vart pengarna skulle gå till.
”Inte din ensak, mina pengar”, var inte rätt svar. Lång diskussion (förmodligen i stil med din)
”Semester” var tydligen inte heller det ok, det behövde vara lite mer specifikt.

Nånstans här började kön inne på kontoret bli lång och betjänten bli lite obstinat, varvid kollegan lagom full i fan högt och tydligt uppger ”jag ska köpa sex för pengarna, det kan du skriva på din rapport”.

Det blev inga fler frågor och pengarna fick han med sig.

Undrar om den där ”penningtvättlagen” verkligen ger rätt träff..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kollega, skulle åka på semester och han är av sån karaktär att kort det kan man hänga på väggen.
Inpå banken och hämta ut sin trave med utländsk valuta (som förbeställts, såklart).
Bankbetjänten ville veta vart pengarna skulle gå till.
”Inte din ensak, mina pengar”, var inte rätt svar. Lång diskussion (förmodligen i stil med din)
”Semester” var tydligen inte heller det ok, det behövde vara lite mer specifikt.

Nånstans här började kön inne på kontoret bli lång och betjänten bli lite obstinat, varvid kollegan lagom full i fan högt och tydligt uppger ”jag ska köpa sex för pengarna, det kan du skriva på din rapport”.

Det blev inga fler frågor och pengarna fick han med sig.

Undrar om den där ”penningtvättlagen” verkligen ger rätt träff..
Ja det blir ju löjligt och de kontrollerar ju aldrig svaren man ger heller. Men det är också damned if you do, damned if you don't.. Något måste de väl göra.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja det blir ju löjligt och de kontrollerar ju aldrig svaren man ger heller. Men det är också damned if you do, damned if you don't.. Något måste de väl göra.
Bankerna gör väl bara vad som är rationellt beteende i deras situation. De ser till att de kan hålla ryggen fri om något senare skulle uppdagas. Sen fattar nog alla att detta inte stoppar den riktigt allvarliga korruptionen, den bara hittar andra vägar.

Det är framför allt lagstiftarna som skall kritiseras här. Övertro på att man kan kontrollera problemet genom detaljreglering, samtidigt man tar alldeles för lätt på de negativa konsekvenserna för individen, inte minst det principiellt viktiga att människor på ett påtagligt sätt och utan vettig anledning begränsas att använda sina egna tillgångar.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top