Svensk ekonomi väntades gå dåligt.
Ändå chockas experter av de katastrofsiffror som SCB presenterade under fredagen.
– Jag har svårt att ta till mig de här siffrorna, säger Michael Grahn, chefsekonom på Danske Bank till Dagens industri.
På fredagen presenterade Statistiska Centralbyrån (SCB) flera uppgifter som pekar på hur svensk ekonomi mår. Det är ingen munter läsning. Fallet är brant – samtidigt som kronan förblir svag.
Sveriges bruttonationalprodukt (BNP) föll med 1,5 procent under månaderna april till juni, jämfört med kvartalet innan. Det är ett långt kraftigare fall än den minskning på 0,5 procent som fanns i prognosen från finanstjänsten Bloomberg.
På ett år har BNP sjunkit med hela 2,4 procent, vilket också är betydligt mer än väntat.
– Det är som om verkligheten nu har hunnit ikapp statistiken, säger Alexandra Stråberg, chefsekonom på Länsförsäkringar till TT.
”Ser onekligen dystert ut”
Michael Grahn, chefsekonom på Danske Bank, är förvånad över siffrorna.
– Jag har svårt att ta till mig de här siffrorna och se att det skulle ge ett så här stort fall i BNP. Att det skulle bli en negativ siffra har jag inte motsatt mig, men att det står 1,5 procent för kvartalet gör mig förvånad. Men tar man de rätt upp och ner ser det onekligen dystert ut, säger Michael Grahn till Di.
Han tror dock att BNP-resultatet kommer att korrigeras när de bekräftade junisiffrorna kommer i augusti.
– Jag tycker att man får ta siffrorna med en nypa salt. Både kvartals- och månadssiffran var väldigt dåliga, minst sagt – och långt under prognoserna, säger Michael Grahn till Di.
Enligt SCB stiger dessutom arbetslösheten. Det tyder på en bredare nedgång i ekonomin, enligt Alexandra Stråberg.
– Det är klart att detta tyder på tuffare tider som kommer, och som vi egentligen skjutit framför oss. Detta är något vi talat om ska komma, säger hon till TT.
Ekonomin faller och kronan är fortsatt svag
Ekonomins branta fall är ett tecken på mindre ekonomisk aktivitet. Det tyder också på att den höga räntan börjat bita.
Oppositionen uppmanar nu regeringen att agera.
– Jag hoppas att finansministern tar siffrorna på allvar. Det är ganska dramatiska siffror om de skulle spegla utvecklingen framåt, säger Socialdemokraternas ekonomisk politiska talesperson Mikael Damberg till SvD.
Han ser en risk att regeringen inte tagit höjd för utvecklingen och saknar en tydligt plan framåt.
Finansminister Elisabeth Svantesson är dock inte oroad. Siffrorna är visserligen dramatiska medger hon men är i linje med de prognoser hon presenterat.