Kratoz
Gudomlig sporthojare
Det första stycket beskriver ganska väl min dotters kompisar tyvärr.En annan sak som tenderar att komma efter att räntan går upp kraftigt är ju att bostadspriserna börjar gå neråt när folk måste sälja för att de inte har råd längre, och etersom att färre dessutom har råd att köpa så blir det jobbigt.
Personligen tror jag att min bostad har backat 15% sedan toppvärdenoteringen, jag har nog fortfarande det mesta av insatsen kvar. Har dock inte betalat så mycket på lånen som jag velat för att jag hyr ett garage för massa pengar i månaden, plus alla försäkringar och skatter på fordon. Dyr hobby.
Men om jag nu hade lyckats ha maximal otur och köpt precis på toppen, och som extra salt i såret hade tagit blancolån för att täcka handpengen, och sedan inte hade utrymme för en räntehöjning så hade jag ju fått tugga i mig en ganska stor ekonomisk smäll på det där värdetappet. Och fått sitta där med ett blancolån som tickar på utan bostad när jag blivit tvungen att sälja efter att inte kunna betala på lånen.
Lägg sedan till att med maximal otur bli arbetslös samtidigt. Isch.
Jag tror helt klart att fogden kommer få en påtaglig ökning kunder. Faktum är att redan när jag jobbade på fogden för 2-4 år sedan så började mängden skuldsaneringar öka. En såndär otydlig varning om att ekonomin var på våg åt det jobbigare hållet.
Men, det är ju något som om jag gjort mot mig själv, även hade haft mig själv att skylla för och jag hade inte förväntat mig någon större hjälp.
Marginalen för räntan försvann i el, bränsle och mat så när räntan gått upp har de trillar över kanten.
Isch som sagt.
Ja, det kommer bli värre innan det blir bättre.