Bolån - räntans utveckling i framtiden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En annan sak som tenderar att komma efter att räntan går upp kraftigt är ju att bostadspriserna börjar gå neråt när folk måste sälja för att de inte har råd längre, och etersom att färre dessutom har råd att köpa så blir det jobbigt.
Personligen tror jag att min bostad har backat 15% sedan toppvärdenoteringen, jag har nog fortfarande det mesta av insatsen kvar. Har dock inte betalat så mycket på lånen som jag velat för att jag hyr ett garage för massa pengar i månaden, plus alla försäkringar och skatter på fordon. Dyr hobby. :crash
Men om jag nu hade lyckats ha maximal otur och köpt precis på toppen, och som extra salt i såret hade tagit blancolån för att täcka handpengen, och sedan inte hade utrymme för en räntehöjning så hade jag ju fått tugga i mig en ganska stor ekonomisk smäll på det där värdetappet. Och fått sitta där med ett blancolån som tickar på utan bostad när jag blivit tvungen att sälja efter att inte kunna betala på lånen.
Lägg sedan till att med maximal otur bli arbetslös samtidigt. Isch.

Jag tror helt klart att fogden kommer få en påtaglig ökning kunder. Faktum är att redan när jag jobbade på fogden för 2-4 år sedan så började mängden skuldsaneringar öka. En såndär otydlig varning om att ekonomin var på våg åt det jobbigare hållet.

Men, det är ju något som om jag gjort mot mig själv, även hade haft mig själv att skylla för och jag hade inte förväntat mig någon större hjälp.
Det första stycket beskriver ganska väl min dotters kompisar tyvärr. :(
Marginalen för räntan försvann i el, bränsle och mat så när räntan gått upp har de trillar över kanten.
Isch som sagt.

Ja, det kommer bli värre innan det blir bättre.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Inga ska räddas på andras bekostnad.

Först finns det människor som tar dumma beslut och belånar sig upp över öronen och budar över de som är mer eftertänksamma och konsekventtänkande. Och om dessa kortsigtigt tänkande människor nu ska räddas ja när kommer då de med lite konsekvenstänk premieras. De är ju nu deras konsekvenstänk ser ut att/borde belöna sig. Eller kommer de att vara förlorare igen? De syns inte och då finns de inte heller.

Det ger ju inga incitament till att faktiskt ta genomtänkta beslut.

Håller med tanken, men staten tenderar att rycka in om tillräckligt många drabbas så det finns nog viss risk att de som överbelånat sig ändå kommer att räddas på alla andras bekostnad. Men jag hoppas jag har fel.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror detta kan förklara varför vi kommer få högre styrränta.
Det kan också förklara varför svenska kronan är helt oattraktiv att plasera pengar.

Centralbank Styrränta +/- Datum
Sverige 3,75 % +0,25 230629
ECB 4,00 % +0,25 230615
USA 5,00-5,25 % +0,25 230503
Argentina 91,00 % +10,00 230427
Australien 4,10 % +0,25 230606
Brasilien 13,75 % +0,50 220803
Chile 11,25 % +0.50 221012
Danmark 3,25 % +0,25 230615
Egypten 18,25 % +2,00 230330
Hong Kong. 3,50 % +0,75 220922
Indien 6,50 % +0,35 230208
Indonesien. 5,75 % +0,25 230119
Island 8,75 % +1,25 230524
Israel 4,75 % +0,25 230522
Japan -0,10 % -0,10 160128
Kanada 4,75 % +0,25 230607
Kina 3,55 % -0,10 230622
Mexico 11,25 % +0,25 230330
Norge 3,75 % +0,50 230622
Nya Zeeland 5,50 % +0,25 230524
Polen 6,75 % +0,25 220907
Ryssland. 7,50 % -0,50 220916
Saudiarabien 5,75 % +0,25 230503
Schweiz 1,75 % +0,25 230622
GB. 5,00 % +0,50 230622
Sydafrika. 8,25 % +0,50 230525
Sydkorea. 3,50 % +0,25 230113
Taiwan 1,875 % +0,125 230323
Thailand 2,00 % +0,25 230531
Tjeckien 7,00 % +1,25 220622
Turkiet 15,00 % +6,50 230622
Ungern 13,00 % +1,25 220927
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett problem är ju att höjda räntor ger ökade kostnader i mer eller mindre samtliga led så om inte riksbanken lyckas stärka kronan så att vi exporterar vår inflation till andra länder som kompensation kanske riksbanken kommer tvingas jaga sin egen svans i en stigande spiral.

Grossistens hyresvärd höjer hyran för att denne får ökade räntor
Grossistens varulager ökar i kostnad med stigande räntor och fallande krona
Grossistens transporter på varuinköp blir dyrare med ökat oljepris
Butikens inköpskostnad ökar pga ovan, och även dennes transporter för inköpen.
Butikens lokalhyra ökar eftersom hyresvärden fått högre ränta
Allt varje liten post i kedjan hamnar till slut på slutkunden och i SCBs KPI-portfölj.

KPIF tar ju bara hänsyn till räntan på Svenssons bostadslån så den är ju inte helt opåverkad av räntan.

Poängen är att på samma sätt som riksbanken i 20 år sänkt räntan för att få igång inflationen kanske det nu blir det helt omvända scenariot och i värsta fall kan det till slut svida ordentligt.

Fast angående KPI-portföljen är jag inte säker för dom kommer ju mixtra och byta oxfilen till blodpuddingen, det bageribrödet till barkbröd osv...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är väl inte omöjligt, men personligen ligger mina lån på precis 4% för tillfället, men jag väntar mig att de kommer gå upp lite till. Ser det inte som alls oväntat att de klättrar till 7%.
Jag personligen band inte räntan när det var rekordbilligt eftersom att jag planerar att flytta och inte vill betala straffavgifter för att bryta lånet när jag avslutar det innan bindningstiden. Det kostar mig extra pengar, men det är mitt beslut och jag tog det fullt medveten om det.
Nu har vi den för oss udda situationen att ett lån bundet på en låg ränta kostar 0 kr i förtidsinlösen/ränteskillnadsersättning pga att referensräntan är så mycket högre. Ränteskillnaden äts alltså upp.

Jag kollade mitt, bundet på 3 år och jag skulle bara betala nettoskulden. Nåväl, sparräntan är högre än låneräntan så det får bero tills något innan det är dags att sätta om det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har vi den för oss udda situationen att ett lån bundet på en låg ränta kostar 0 kr i förtidsinlösen/ränteskillnadsersättning pga att referensräntan är så mycket högre. Ränteskillnaden äts alltså upp.

Jag kollade mitt, bundet på 3 år och jag skulle bara betala nettoskulden. Nåväl, sparräntan är högre än låneräntan så det får bero tills något innan det är dags att sätta om det.

Jag har för mig att det bundna lånet kan tas med till nästa bostad eller skrivas över på köparen och ett lån med lägre än marknadsräntan blir ju då ett försäljningsargument.

Men de reglerna kanske ändrats?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har för mig att det bundna lånet kan tas med till nästa bostad eller skrivas över på köparen och ett lån med lägre än marknadsräntan blir ju då ett försäljningsargument.

Men de reglerna kanske ändrats?
Jag har inte fått några positiva svar när jag efterfrågat dessa lån. Försökte ävenförmå dotter och sambo att landa ett sånt lån. Hon har jobbat i den banken och har således lite bättre förhandlingsposition än jag eller gemene man. Försökte även förmå dem att binda på längre tid men de menade att de hade en tidshorisont på 3 år för detta boende och att det var osäkert var de skulle befinna sig sen.

Jag var den skäggige gubben i Hagbardserierna som står på en sten med en "slutet är nära"-skylt vid världens ände. Alltså, jag påtalade att inte mycket kommer vara sig likt efter dessa 3 år. Om banken räknade med dubblade kostnader ville jag dubbla det dubblade för att vara realistisk. Då kände jag inte till och räknade med denna möjlighet till förtidsinlösen.

Dottern hade nog gått att påverka men de är ju 2 om sina beslut där en är envisare. Hon är trots allt mer en "spara" än "slösa". De seglar ännu ovanpå krisen och den som är mest brydd är jag...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Statligt ägda SBAB höjer såväl boräntor som sparräntor, meddelar banken i ett pressmeddelande.

Den rörliga tremånadersräntan höjs med 0,25 procentenheter till 4,92 procent och bolån med längre bindningstid höjs med mellan 0,05 och 0,35 procentenheter.

Sparräntan höjs samtidigt med 0,25 procentenheter till 3,25 procent.

Höjningen kommer efter Socialdemokraternas utspel förra veckan, när partiets ekonomiskpolitiske talesperson Mikael Damberg uppmanade banken – vars vinst var 2 miljarder förra året – att pressa ner räntorna.

– Nu tycker jag att det är dags att ta omtag och se om banken kan användas för att pressa marginaler och bidra med konkurrens, sa Damberg till Aftonbladet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den amerikanska centralbanken uppger att det kommer att bli fler räntehöjningar. Dock i ett lugnare tempo än tidigare.

Det rapporterar CNBC och hänvisar till ett protokoll från Feds junimöte.

Enligt tidningen var nästan alla ledamöter eniga i beslutet.

Den amerikanska räntan lämnades oförändrad i juni efter mötet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inga ska räddas på andras bekostnad.

Först finns det människor som tar dumma beslut och belånar sig upp över öronen och budar över de som är mer eftertänksamma och konsekventtänkande. Och om dessa kortsigtigt tänkande människor nu ska räddas ja när kommer då de med lite konsekvenstänk premieras. De är ju nu deras konsekvenstänk ser ut att/borde belöna sig. Eller kommer de att vara förlorare igen? De syns inte och då finns de inte heller.

Det ger ju inga incitament till att faktiskt ta genomtänkta beslut.
Förlåt. Pratar du om individer eller banker nu?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Flera banker spår att den rörliga faktiska bolåneräntan, alltså den som betalas av kund efter förhandling med banken, kommer att nå 5 procent under slutet av året. Det rapporterar Sveriges Radio.

– Vi tror att toppen gällnade bolåneräntorna kommer nu under hösten, säger Robert Boije, chefsekonom SBAB, till radion.

Flera banker har redan en rörlig ränta på över 5 procent, men det bland annat SBAB och SEB tror är alltså att det är kunders förhandlade ränta som kommer överstiga 5 procent.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den svenska kronan fortsätter att rasa och är nu rekordsvag. På torsdagen kostade en euro 11:94 kronor.

Den bottenlåga kursen har sedan länge passerat vad en euro kostade under finanskrisen 2009. Samtidigt kan kursen jämföras med år 2012 när en euro kostade omkring 8:20 kronor.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Äsch, vi rycker väl på axlarna och går vidare.

Verklighetsekonomi:
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inflationen sjunker men för långsamt rapporteras idag.
KPI från 9.7 till 9.3 och kärninflation 6.7 till 6.4.
I Norge gick kärninflationen upp till 7% och all-time-high verkar det.
Så minst en och antagligen två höjningar på styr att vänta i Sept resp Nov.
Som skäl anger man bla höga priser på rekreation och kultur tex paketresor och biluthyrning(?).

Bara att bita ihop och tuffa på.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Inflationen sjunker men för långsamt rapporteras idag.
KPI från 9.7 till 9.3 och kärninflation 6.7 till 6.4.
I Norge gick kärninflationen upp till 7% och all-time-high verkar det.
Så minst en och antagligen två höjningar på styr att vänta i Sept resp Nov.
Som skäl anger man bla höga priser på rekreation och kultur tex paketresor och biluthyrning(?).

Bara att bita ihop och tuffa på.
Illavarslande. Med all den mängd pengar som skapats de senaste åren undrar man ju om det vi ser nu bara är att människor passar på att sätta en sista guldkant på livet under semestern, innan en hårdare vardag tar vid i höst, eller om det i själva verket krävs betydligt högre räntor för att vi skall se de större beteendeförändringar som Riksbanken tycks vilja se.

Kanske är det så att vi kommer få se en längre period där människor ser sina besparingar ätas upp, både genom inflationen och att man måste leva på pengarna i högre utsträckning, så att det jämviktsläge som räntepolitiken optimerar mot är att människor lever ur hand i mun och därmed blir mer beroende av staten.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En annan sak som tenderar att komma efter att räntan går upp kraftigt är ju att bostadspriserna börjar gå neråt när folk måste sälja för att de inte har råd längre, och etersom att färre dessutom har råd att köpa så blir det jobbigt.
Personligen tror jag att min bostad har backat 15% sedan toppvärdenoteringen, jag har nog fortfarande det mesta av insatsen kvar. Har dock inte betalat så mycket på lånen som jag velat för att jag hyr ett garage för massa pengar i månaden, plus alla försäkringar och skatter på fordon. Dyr hobby. :crash
Men om jag nu hade lyckats ha maximal otur och köpt precis på toppen, och som extra salt i såret hade tagit blancolån för att täcka handpengen, och sedan inte hade utrymme för en räntehöjning så hade jag ju fått tugga i mig en ganska stor ekonomisk smäll på det där värdetappet. Och fått sitta där med ett blancolån som tickar på utan bostad när jag blivit tvungen att sälja efter att inte kunna betala på lånen.
Lägg sedan till att med maximal otur bli arbetslös samtidigt. Isch.

Jag tror helt klart att fogden kommer få en påtaglig ökning kunder. Faktum är att redan när jag jobbade på fogden för 2-4 år sedan så började mängden skuldsaneringar öka. En såndär otydlig varning om att ekonomin var på våg åt det jobbigare hållet.

Men, det är ju något som om jag gjort mot mig själv, även hade haft mig själv att skylla för och jag hade inte förväntat mig någon större hjälp.
Är de 15% inklusive eller exklusive hänsyn till inflationen?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Räntan behöver upp åt 7% innan det biter ordentligt.. I USA tyckte jag räntan på ex billån låg närmare 9% just nu..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Lite info om den kinesiska bostads marknaden, o att den håller på att cracha totalt en luft bubbla utan dess like,

Det som är tråkigt är ju att alla väst banker med få undantag köpt i sig på olika sätt i denna fastighets marknad.

Fanny may o freddy mack kommer kännas som e västan vind när bankerna som gjort luft pengar får pinka.

SBB gjorde ju en förlust på 11 miliarder på första kvartalet på sina polisstationer kommunhus o dyligt..

Värde minskning delux.

Om någon är intresserad så sök på

Tofu-Dreg Buildings are Getting Worse!

Eller speciellt Tofy-dreg contruktion.

Världens största damm i Kina har flyttat sig 5 meter även denna är ett fusk bygge.
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top