Bolån - räntans utveckling i framtiden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bankerna gör väl bara vad som är rationellt beteende i deras situation. De ser till att de kan hålla ryggen fri om något senare skulle uppdagas. Sen fattar nog alla att detta inte stoppar den riktigt allvarliga korruptionen, den bara hittar andra vägar.

Det är framför allt lagstiftarna som skall kritiseras här. Övertro på att man kan kontrollera problemet genom detaljreglering, samtidigt man tar alldeles för lätt på de negativa konsekvenserna för individen, inte minst det principiellt viktiga att människor på ett påtagligt sätt och utan vettig anledning begränsas att använda sina egna tillgångar.

Eller så är det bara en kuliss, ett skådespel för fårket.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Eller så är det bara en kuliss, ett skådespel för fårket.
Det är ju en del av en större och allt viktigare fråga gällande bankernas roll.

En viktig aspekt av pengar och finansiella system är den tillitsskapande funktionen som möjliggör och förenklar utbyte av varor och tjänster - där banker (i symbios med stater och centralbanker) historiskt spelat en viktig roll som institutioner för detta.

I takt med globalisering, digitalisering och div. annan utveckling har denna institutionella roll blivit allt mer centralstyrd samtidigt som banker blivit allt mäktigare och i högre utsträckning börjat få ett eget liv och tjäna sina egna syften snarare än den institutionella funktion de tillsammans utgjort.

Känns som en naturlig utveckling att detta allt mer börjar ifrågasättas. Funktionerna bankerna har i sin nuvarande form är ingen naturlag, det blir allt mer tydligt att systemet har sina begränsningar i dagens komplexitet och det behövs förmodligen andra, bättre och betydligt mer decentraliserade mekanismer för att skapa rätt förutsättningar i framtiden - tillit är trots allt något som skapas genom relationer och ömsesidigt gynnande intressen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Skulle man inte kunna låta bankerna tävla om vem som bäst uppfyller kundernas behov? Den bank som lyckas bäst med det kommer att belönas mest.

Hur svårt ska det vara? I princip två funktioner - penningförvaring och penningförmedling.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Skulle man inte kunna låta bankerna tävla om vem som bäst uppfyller kundernas behov? Den bank som lyckas bäst med det kommer att belönas mest.

Hur svårt ska det vara? I princip två funktioner - penningförvaring och penningförmedling.
Jag gissar att det viktigaste i det du skrev kanske är den funktion du exkluderade, penningsskapande?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bankerna gör väl bara vad som är rationellt beteende i deras situation. De ser till att de kan hålla ryggen fri om något senare skulle uppdagas. Sen fattar nog alla att detta inte stoppar den riktigt allvarliga korruptionen, den bara hittar andra vägar.

Det är framför allt lagstiftarna som skall kritiseras här. Övertro på att man kan kontrollera problemet genom detaljreglering, samtidigt man tar alldeles för lätt på de negativa konsekvenserna för individen, inte minst det principiellt viktiga att människor på ett påtagligt sätt och utan vettig anledning begränsas att använda sina egna tillgångar.
Det blir ju också lite sjukt att Sverige först skapar så enorma problem och sedan lägger ansvaret i knät på bankerna. Det är inte bankernas fel att Sverige är ett uland, det är väljarnas fel, medias fel och politikernas fel. Väldigt bekvämt dock att låtsas att bankerna måste lösa 25 år av vi såg det inte komma.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det blir ju också lite sjukt att Sverige först skapar så enorma problem och sedan lägger ansvaret i knät på bankerna. Det är inte bankernas fel att Sverige är ett uland, det är väljarnas fel, medias fel och politikernas fel. Väldigt bekvämt dock att låtsas att bankerna måste lösa 25 år av vi såg det inte komma.
Du har en poäng, men just denna frågan är samtidigt betydligt större än vad som sker i Sverige, även om den problematik jag tror du avser är ett fenomen som finns i många länder.

Men jag tror globalisering är en faktor i detta. På samma sätt som det underlättar för företag att växa till stora internationella koncerner så underlättar det för brottslighet som rör sig över landsgränserna. Den cirkel som omfattar de människor som vi behöver ha tillit till blir allt större, samtidigt som den blir svagare och diffusare.

Jämför med hur många förr kunde gå till den lokala butiken, handla och be att få det uppskrivet i boken för att betala senare. Det skulle aldrig fungera idag.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad tror ni?
Handlar det om att:
1.Öka kontrollen över folk som det är ofarligt att kolla samt skaffa detaljkännedom om deras besparingar.

2. Faktiskt stävja brottslighet.

3. Annat, t ex möjliggöra kommande transfereringar till prioriterade grupper.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad tror ni?
Handlar det om att:
1.Öka kontrollen över folk som det är ofarligt att kolla samt skaffa detaljkännedom om deras besparingar.

2. Faktiskt stävja brottslighet.

3. Annat, t ex möjliggöra kommande transfereringar till prioriterade grupper.
Utveckla 3 Tack
 

Raderad medlem 51742

Guest
2. Ockhams rakkniv är tillämplig. Politiker besitter inte de förmågor som skulle krävas för att av illvilliga syften kunna genomföra konspirationer likt 1 och 3. Det utesluter dock inte att en mängd olika bakomliggande syften kan påverka så att resultatet ändå går i den riktningen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du har en poäng, men just denna frågan är samtidigt betydligt större än vad som sker i Sverige, även om den problematik jag tror du avser är ett fenomen som finns i många länder.

Men jag tror globalisering är en faktor i detta. På samma sätt som det underlättar för företag att växa till stora internationella koncerner så underlättar det för brottslighet som rör sig över landsgränserna. Den cirkel som omfattar de människor som vi behöver ha tillit till blir allt större, samtidigt som den blir svagare och diffusare.

Jämför med hur många förr kunde gå till den lokala butiken, handla och be att få det uppskrivet i boken för att betala senare. Det skulle aldrig fungera idag.
Jag är inte helt säker på att detta är en lika stor fråga i andra länder men jag kan ha fel.

Vi har ju några utlänningar och utlandssvenskar på forumet, de kanske kan sprida ljus i frågan.

Själv utgår jag från att det är ett resultat av migrationen tills jag motbevisas. ?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är inte helt säker på att detta är en lika stor fråga i andra länder men jag kan ha fel.

Vi har ju några utlänningar och utlandssvenskar på forumet, de kanske kan sprida ljus i frågan.

Själv utgår jag från att det är ett resultat av migrationen tills jag motbevisas. ?
Nja, det jag menade var att de problem som penningtvättlagar är tänkta att motverka är internationella och att lagarna är implementerade på EU-nivå och i många andra länder.

Sen har vi ju problem i Sverige som till sin magnitud är tämligen unika, om än inte till sin art, men de internationella penningtvättlagarna är inte implementerade bara för vår skull utan siktar in sig på en mycket större och bredare problembild än så.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nja, det jag menade var att de problem som penningtvättlagar är tänkta att motverka är internationella och att lagarna är implementerade på EU-nivå och i många andra länder.

Sen har vi ju problem i Sverige som till sin magnitud är tämligen unika, om än inte till sin art, men de internationella penningtvättlagarna är inte implementerade bara för vår skull utan siktar in sig på en mycket större och bredare problembild än så.
Jag förstår det, du har nog rätt, jag känner en rabiat SD kvinna som jobbar med sådant på en av storbankerna, skall dubbelkolla med henne vid tillfälle, om än jag egentligen inte orkar med henne. Tar det vid skolstarten.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag förstår det, du har nog rätt, jag känner en rabiat SD kvinna som jobbar med sådant på en av storbankerna, skall dubbelkolla med henne vid tillfälle, om än jag egentligen inte orkar med henne. Tar det vid skolstarten.
Sen behöver ju det ena inte utesluta det andra. Med tanke på hur det ser ut när det gäller bl.a. bedrägerier och en del annan brottslighet skulle jag vara förvånad om inte en rätt stor andel av penningtvättproblematiken i just Sverige är importerad. De pengar som byter ägare vid knarkaffärer, bedrägerier, div. fusk och ekonomisk brottslighet osv. måste rimligtvis ta vägen någonstans.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade en lite kul grej för drygt tio år sedan när jag skulle kolla på en hoj och tog ut en postväxel på ca 100'. Först massa frågor om vad jag skulle ha pengarna till.
Sedan köpte jag inte MC och skulle lösa in den igen, på samma bank, och då frågor igen var på jag var lite rättshaverist, autist, jobbig och svarade att pengarna kom från dem. Blev lite hönsgård över saken innan det lugnade ner sig minns jag. Seb Mörby centrum.

Samma sak hände mig fast det gällde en bil och en mindre summa pengar, tog ut kontanter, åkte och tittade på ojektet (tittade på flera objekt), det blev inget köp och jag åkte tillbaka och ville sätta in pengarna igen några dagar senare, och jag behandlades som en kriminell...

"Var kommer dom här kontanterna ifrån?"
"Från samma konto som jag tänker sätta in dom på, du kan se uttaget"
"Varför har du tagit ut dom här pengarna i kontanter?"
"För att jag skulle köpa en bil, men det blev ingen affär"
"Varför tar du ut pengar för att köpa en bil och sedan köper du ingen bil?"
"För att det visade sig att kolvuppstötarfjädrarna på bilen var rostiga...."
"Varför gör du inte upp affären först och hämtar ut pengarna sedan?"
"Har du gjort några privataffärer själv? Det är inte så man gör riktigt...."

En annan gång när jag skulle sätta in en liten näve pengar och dom frågade varför jag hade kontanter sa jag att jag sålde sex...
Den gången var det så lite kontanter att dom borde inte ens ha frågat, och jag minns ärligt talat inte varför jag hade kontanter den gången.

Jag har för mig att reglerna är att dom ska fråga om det är över 10000kr på en vecka, vilket borde innebära att man kan sätta in en halvmiljon svarta pengar per person och år.

Resten får man tanka bilen med och köpa sin blodpudding med...
Systembolaget tar väl fortfarande kontanter dessutom?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ytterligare en bankhistoria.
Vi hade äntligen hittat en kåk att köpa. Inflyttning om en månad, handpenning på banken skall vara inom tidsramen.
Inga problem, förutom att vi hade några av tillgångarna på konto i utländsk bank. När vi försöker föra över till (satans) Swedbank så låser de pengarna.
"Varifrån kommer dessa?"
Man svarar, och sedan dröjer Swedbank en vecka med sitt svar.
"Men innan dess då?".
Man svarar. Ytterligare en vecka går utan några pengar.
"Men innan dess då?"
Man svarar igen. Så här fortgår det och tiden börjar rinna ut. Inte heller ids Swedbank skicka tillbaka pengarna till avsändande konto.
Till slut blir vi tvugna att låna av familjen.

Någon vecka efteråt kommer pengarna tillbaka till avsändarkontot.
Allt är löst nu (inte genom Swedbank) men det blev lite svettigt där ett tag.

Jag tror personligen inte dessa penningtvättregler slår mot rätt personer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, det jag menade var att de problem som penningtvättlagar är tänkta att motverka är internationella och att lagarna är implementerade på EU-nivå och i många andra länder.

Sen har vi ju problem i Sverige som till sin magnitud är tämligen unika, om än inte till sin art, men de internationella penningtvättlagarna är inte implementerade bara för vår skull utan siktar in sig på en mycket större och bredare problembild än så.

Men dom tillämpas betydligt hårdare i Sverige.

Jag pratade nyss med en vän från Polen, det är inga problem att tex växla pengar där. I Sverige går det ju inte växla kontanter till kontanter av annan valuta.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men dom tillämpas betydligt hårdare i Sverige.

Jag pratade nyss med en vän från Polen, det är inga problem att tex växla pengar där. I Sverige går det ju inte växla kontanter till kontanter av annan valuta.
Svårt jämföra ett utvecklat land som Polen med en bananrepublik som Sverige dock, lite som att komma dragande med Schweiz till någon på Haiti.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top