Bolån - räntans utveckling i framtiden

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Äldre drabbas hårt trots att jag gissar att dom inte är särskilt högt belånade som grupp.
Det är inte så att den (första) mer skuldbenägna generationen nu nått upp till 65-strecket och därmed ökar belåningen hos kategorin "äldre" för varje år? (Medan de som växt upp med tanken att skulder är nåt man vill undvika dör av dessutom.)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är inte så att den (första) mer skuldbenägna generationen nu nått upp till 65-strecket och därmed ökar belåningen hos kategorin "äldre" för varje år? (Medan de som växt upp med tanken att skulder är nåt man vill undvika dör av dessutom.)
Det är säkert så men mest skulder låg i åldersintervallet 35-44.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inte så att den (första) mer skuldbenägna generationen nu nått upp till 65-strecket och därmed ökar belåningen hos kategorin "äldre" för varje år? (Medan de som växt upp med tanken att skulder är nåt man vill undvika dör av dessutom.)
Jag har vaga minnen av att de såg ökande skuldsättning bland pensionärer när jag jobbade där ja.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har vaga minnen av att de såg ökande skuldsättning bland pensionärer när jag jobbade där ja.
Förmodar att det här är anledningen att fler pensionärer blir skuldsatta.

  • Skillnaden mellan Hypotekspension och ett vanligt bolån?
    Bolån och Hypotekspension är båda två lån med bostaden som säkerhet. Ordet hypotekslån är ett samlingsnamn för lån där långivaren kräver en konkret säkerhet (pant) för att kunna bevilja ett lån. Skillnaden mellan ett ”vanligt” bolån och Hypotekspension är att du med Hypotekspension inte gör några löpande amorteringar eller ränteinbetalningar. Räntan läggs istället till lånebeloppet och den totala skulden betalas först den dag du själv väljer att lösa det, när du säljer bostaden, eller vid dödsfall. Av dessa anledningar skiljer sig också räntesatsen på ett bolån och Hypotekspension.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det hänger väl ihop med att månadslönen vanligtvis faller ganska ordentligt när folk går i pension och då blir det tuffare för de som har höga lån eller på annat sätt skaffat sig för stora kostnader.

Ska man spekulera vidare runt det så kan man ju tänka sig att några av dessa fått pensionera sig tidigare än de planerat. Sjukpensionering eller kanske arbetsgivare som inte vill ha dem kvar så länge som de förväntat sig.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Pensionen är för många bara runt 60% an lönen... Klart de på värkar ekonomin... Gäller då att skära på utgifterna..
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Jag har vaga minnen av att de såg ökande skuldsättning bland pensionärer när jag jobbade där ja.
Jag tänker lixom att det inte är så att "befintliga" pensionärer (som passerat 65 sedan länge) ökar på sin skuld, utan att de nya pensionärerna kommer in redan skuldsatta i 65-blocket och höjer snittet.

Kanske är samma sak för en ekonomistudent eller statistiker iofs.

Hade iaf varit intressant att se en kurva för födda ett visst årtal eller intervall över tid istället för en viss uppnådd ålder (eller intervall) över tid. Alltså, drar man iväg och blir mer skuldsatt så fort man blir pensionär, eller behåller man sin relativa nivå genom livet?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tremånaders (snitträntan) är fortfarande lägsta varianten hos Handelsbankens.
1695283939088.png
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tremånaders (snitträntan) är fortfarande lägsta varianten hos Handelsbankens.
View attachment 489909

10 års bindningstid verkar ju bli billigaste räntan just nu. Tydligen räknar marknaden med att räntorna kommer gå ner framöver. 4.22%
Jag band ju min ränta på 10 år under pandemin, men jag skulle nog binda på 10 år idag också.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det jag hört hittills är 1,5% rabatt mot lista, vad har ni andra?

Noll rabatt, jag har så låga lån att jag inte orkade tjata på banken jag band till listräntan 2.6%.

Jag tror dessutom inte ens att banken skulle ha gett mig någon rabatt eftersom jag har väldigt låga inkomster. Dom skulle antagligen betraktat mig som en högriskkund som gärna får flytta till konkurrenten.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
10 års bindningstid verkar ju bli billigaste räntan just nu. Tydligen räknar marknaden med att räntorna kommer gå ner framöver. 4.22%
Jag band ju min ränta på 10 år under pandemin, men jag skulle nog binda på 10 år idag också.

Hm, tittade inte så långt för få jag känner binder över tre år (= svensksyndromet).
Jag skulle gissa att snitträntan för 3mån - 3års lånen kommer ligga under 4,22% under de kommande 10 åren (men som sagt gissning).
Har man låga lån så spelar ju räntan inte så stor roll utan då kan tryggheten att veta vad man betalar vara "mer värt" sas.
Dom flesta "experter" verkar tro på en förbättring efter sommaren nästa år och in i 2025.
Men, som sagt, framtiden är alltid svår att förutspå... ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hm, tittade inte så långt för få jag känner binder över tre år (= svensksyndromet).
Jag skulle gissa att snitträntan för 3mån - 3års lånen kommer ligga under 4,22% under de kommande 10 åren (men som sagt gissning).
Har man låga lån så spelar ju räntan inte så stor roll utan då kan tryggheten att veta vad man betalar vara "mer värt" sas.
Dom flesta "experter" verkar tro på en förbättring efter sommaren nästa år och in i 2025.
Men, som sagt, framtiden är alltid svår att förutspå... ?

Som du skriver är väl ungefär så marknaden tror.

Sen beträffande låga lån och trygghet så skulle jag vilja säga att det är tvärtom de med höga lån som borde fundera på att binda sina kostnader på en nivå som de vet att de klarar av i framtiden.

Med låga lån kan man ju gambla utan att riskera att få sälja huset. Mina lån är bara 140kkr, jag skulle kunna casha dom nästan vilken dag som helst men med 2.6% ränta bedömer jag att det finns bättre saker jag kan göra med pengarna.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det jag hört hittills är 1,5% rabatt mot lista, vad har ni andra?
Hade rabatt.
När jag satte om blev jag av med den då det uppdagades att någon på banken skrivit 3 så den såg ut som 8, så 4 år med en rabatt jag inte skulle fått egentligen. Nu är lånet så litet så då ger de inga rabatter.

Jag är självklart orättvist behandlad. Det torde stå klart för envar.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top