Skolskjutning i Örebro

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå risk för poliser, det kanske är dags att alla polisstationer har en grupp med utbildning för inbrytning mot beväpnad med aktiv hotbild mot andra. Och att den gruppen får utrustning för jobbet.
Det är ju inte så att skjutningarna blir färre över tid här i landet, så det vore ju bra om polisen hade medel att arbeta med.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är väl kanske min slutsats varje gång någon här i tråden försöker rättfärdiga det faktum att våldsmonopolet inte ansvarade för sin del av samhällskontraktet.

Förvisso inte särskilt ovanligt att samhällskontraktet mest verkar handla om att Svenssons ska rätta in sig i ledet.
Det intressanta är att de har noll stöd utanför forumet, absolut ingen debattör någonstans har framfört dylik dynga.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sade snöflingan som gör entré i tråden med en redogörelse i punktform för vad han tycker om var och en av de existerande debattörerna. 😃

Tänk er en sådan här människa IRL:
Några gubbar sitter och tjatar och tycker olika saker runt ett bord. In kommer en kort pöjk i Napoleonhatt och drar in sin tron till bordet och redogör för att du är sådan och du är så, du är si och du är dum.

Det är okej när jag gör det bara ingen gör det mot mig för då är dom dumma.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ju inte svårt och förstå att det finns människor som inte klarar pressen mentalt och backar det är mänskligt och människor är skapta och formade olika. Men det betyder inte att det är försvarbart eller rationellt.

Och ett samhälle där barn och ungdomar och även vuxna aldrig tvingats agera under pressade förhållanden skapar människor som backar under press.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har ju inte svårt och förstå att det finns människor som inte klarar pressen mentalt och backar det är mänskligt och människor är skapta och formade olika. Men det betyder inte att det är försvarbart eller rationellt.

Och ett samhälle där barn och ungdomar och även vuxna aldrig tvingats agera under pressade förhållanden skapar människor som backar under press.
Att en och annan polis inte är skickad kan man förstå, speciellt då man koncentrerat sig på att få in "olika kompetenser" men nu är det ju inte en eller två som avstod från att agera.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att en och annan polis inte är skickad kan man förstå, speciellt då man koncentrerat sig på att få in "olika kompetenser" men nu är det ju inte en eller två som avstod från att agera.

Ja, det är väl dels en förändring i samhället där ingen någonsin tvingas agera under press och dels en rekryteringsprocess där den sortens personligheter anses olämpliga för yrket.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Makalöst att tv 4 missade detta, om de missade det.

Helt galet, hon borde vara känd för alla som är intresserade av samhälle och media.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Makalöst att tv 4 missade detta, om de missade det.

Helt galet, hon borde vara känd för alla som är intresserade av samhälle och media.

Om svensk massmedia varit på plats i 40-talets tyskland hade de säkert kunnat lyckas få till en "intervju med random förbipasserande" med självaste Adolf...
"Vad tänker du kring de här dödslägren som avslöjats runtom i landet?"
- Ja, det är ju en förfärlig tragedi, det är skrämmande... Men vi får aldrig låta mörkret vinna. Vi måste minnas att de flesta tyskar faktiskt inte är nazister... Vi får inte låta oskyldiga arier dras över en kam på grund av något hemskt som några få har gjort...

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag tror att man måste inse att det inte alltid finns enkla svar och att det kommer att ta tid att reda ut bakgrund, händelseförlopp och allt annat.
Jo det finns enkla svar Polisen har till uppgift att skydda medborgarna för våld.
Istället avvaktade de = fullgjorde inte sin uppgift.
Ta ansvar eller byt jobb.

Nu var det en komvuxskola. Det kunde ha varit en arbetsplats, ett köpcenter, T-Centralen i rusningstid eller något annat med ett okänt antal gärningspersoner med okänd beväpning och okänt motiv. Inte bara att gå in och börja skjuta (mot vad?) för vare sig polis eller militär på en plats full av människor där alla kan vara förövare och alla kan vara offer.
1/ Spelar ingen roll hur många det är, Poliser ska konfrontera och avleda. Lovar dig att om Polisen hade öppnat eld skulle attentatsmannen få kalla fötter och ganska säkert flyttat fokus från att döda oskyldiga till att antingen skjuta mot Polisen eller ta självmord.
Dvs Polisen hade då fullgjorde inte uppgift.

2/ Sedan är det tämligen enkelt att förstå om det är en/få motståndare eller många.

Men syndabocken här är gärningsmannen, inte någon annan.
Jo, Polisen fullgjorde inte sin uppgift.

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Jag har funderat en stund på det här. Som dinosaur och immun mot nymarxism tycker jag onekligen att polisen visat TYDLIGT att de i normalfallet är rätt oförmögna att sätta hårt mot hårt, för att göra det så behöver de mobilisera resurser som är så få att de omöjligt kan fås på plats för något annat än städning när dådet är avslutat.

Det stör mig enormt. Framför allt som det med stressad/ovan/psykotisk amatör som gärningsman inte sällan blir inte omedelbart dödligt våld. Vilket betyder att det finns skadadw som ligger och lider och dör medan polisen fegar ur.

Det kan inte vara ok.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
När till och med Greider tycker att statsministern gjorde ett bra tal så gjorde han sannolikt det också. Greider är som bekant bra på språk och uttryck (men dålig på politik).

Mvh

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Klassiskt affektbeslut som saknar internt stöd. "Helvete, nu var det någon som sköt någon med halvautomagiska jaktvapen, det måste vi banna direkt för annars tappar vi varenda mitt- och/eller "vänster om S"-väljare som eventuellt hade kunnat trilla över till vår sida...

När till och med Greider tycker att statsministern gjorde ett bra tal så gjorde han sannolikt det också. Greider är som bekant bra på språk och uttryck (men dålig på politik).

Mvh
Det faktum att Greider tycker är något är bra gör att jag känner mig hyfsat säker på att det i själva verket var mer eller mindre rent ut sagt objektivt dåligt. Och nej, jag har inte satt mig in i frågan ännu. Men Greider är ju en klassisk kontraindikator (tack @Markus för påminnelsen angående begreppet) så jag tvivlar på att det faktiskt var ett bra anförande sett till sunt förnuft och relevanta fakta. Om man med bra anser att det springer S ärendet, då må så vara. Men det är inte vad jag klassar som bra.

Edit: Nu har jag tittat på klippet och anser att det består till 99.9% innantillästa floskler. Typiskt sånt som Greider tycker är bra, dvs struntprat som inte tillför något konkret.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Klassiskt affektbeslut som saknar internt stöd. "Helvete, nu var det någon som sköt någon med halvautomagiska jaktvapen, det måste vi banna direkt för annars tappar vi varenda mitt- och/eller "vänster om S"-väljare...

Det faktum att Greider tycker är något är bra gör att jag känner mig hyfsat säker på att det i själva verket var mer eller mindre rent ut sagt objektivt dåligt. Och nej, jag har inte satt mig in i frågan ännu. Men Greider är ju en klassisk kontraindikator (tack @Markus för påminnelsen angående begreppet) så jag tvivlar på att det faktiskt var ett bra anförande sett till sunt förnuft och relevanta fakta. Om man med bra anser att det springer S ärendet, då må så vara. Men det är inte vad jag klassar som bra.

Normalt är Greider en politisk kontraindikator. Men i detta åsyftade han retoriken och det är en annan sak. Så värt nio minuter.

Affektbeslutet, jo jag såg på X att SD tydligen uttalat sig för ett förbud för halvautomater… jag gissade ju att det skulle komma men kanske inte riktigt från det hållet.

Tyvärr för oss som jagar så fokuserar man på helt fel saker, och ”populismen är bra om den håller med mig” kan ju bita en i arslet när man tillhör en minoritet. Just därför skall politiska beslut grundas på långa och breda expertfyllda utredningar, inte på okunnig opinion.

Nån kan väl tipsa Riksdagen om att ”magasinskapacitet” är ordet som söks, inte ”omladdningsprincip”. Men som sagt så har jag inte stort hopp när kommentarsfälten drar igång. I den här frågan heller.

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Normalt är Greider en politisk kontraindikator. Men i detta åsyftade han retoriken och det är en annan sak. Så värt nio minuter.

Affektbeslutet, jo jag såg på X att SD tydligen uttalat sig för ett förbud för halvautomater… jag gissade ju att det skulle komma men kanske inte riktigt från det hållet.

Tyvärr för oss som jagar så fokuserar man på helt fel saker, och ”populismen är bra om den håller med mig” kan ju bita en i arslet när man tillhör en minoritet. Just därför skall politiska beslut grundas på långa och breda expertfyllda utredningar, inte på okunnig opinion.

Nån kan väl tipsa Riksdagen om att ”magasinskapacitet” är ordet som söks, inte ”omladdningsprincip”. Men som sagt så har jag inte stort hopp när kommentarsfälten drar igång. I den här frågan heller.

Mvh

Inte det minsta förvånande att SD var snabba på den bollen som de populister dom är.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag ska ärligt säga att jag skiter fullständigt i retorisk uttrycksförmåga i det här fallet, det spelar ingen roll vilka sirliga ord och fint formulerade meningar som statsministern använder för att framställa ett fint budskap utan innehållet är allt som borde spela någon roll nu. I statsministerns tal fann jag inte mycket till konkreta budskap eller förslag på lösningar, det mest konkreta han uttryckte var väl i princip då han citerade drottningens "vart tog det fina Sverige vägen?". Jag vet vart landet tog vägen: Rakt ned i toaletten, till följd av naiva, ovilliga och rentav illvilliga individers önskan att leva i någon slags fantasivärld där alla kan kramas och leva i samhörighet och gemenskap oavsett övertygelse och åsikter. Så ser världen helt enkelt inte ut, och försöken att tvinga igenom det önskade resultatet trots bristen på förutsättningarna har inte blivit bra.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...