Skolskjutning i Örebro

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det är väl endast du i den här tråden som anser att så är fallet och att det skulle ha gjort det motiverat för våldsmonopolet att dra sig tillbaka och lämna obeväpnade kvar som sitting ducks.
Jag har frågat i tråden om polisen blivit bättre eller sämre i svåra fall som detta.

Riskera oskyldiga genom att agera eller att inte agera.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Innan personangreppen börjar flöda alltför mycket i tråden:

Man kan inte förvänta sig en balanserad diskussion runt ett ämne där deltagarna har så fundamentalt olika utgångspunkt. Någon anlägger ett principiellt perspektiv, någon annan är nära drabbad personligen. En tredje hyser pga erfarenheter en djup misstro mot polis och andra myndigheter, en fjärde kanske ÄR polis själv och vet vad/hur/varför polisen skall osv, en femte kanske bara trollar för att hetsa osv osv… självklart är det svårt att idag mötas i en anonym diskussion på internet.

Jag tror att man måste inse att det inte alltid finns enkla svar och att det kommer att ta tid att reda ut bakgrund, händelseförlopp och allt annat. Inte alls nödvändigtvis för att ”mörka” utan för att sådant alltid tar tid i ett rättssamhälle. Den misstänkte gärningsmannen är dessutom död vilket ytterligare försvårar utredningen med avseende på motiv, eventuella medbrottslingar osv. Ingen kan exempelvis idag säga om det var en isolerad händelse av en ensam gärningsman eller den första i en serie av planerade terrordåd.

Nu var det en komvuxskola. Det kunde ha varit en arbetsplats, ett köpcenter, T-Centralen i rusningstid eller något annat med ett okänt antal gärningspersoner med okänd beväpning och okänt motiv. Inte bara att gå in och börja skjuta (mot vad?) för vare sig polis eller militär på en plats full av människor där alla kan vara förövare och alla kan vara offer.

Nu vet vi efteråt att det sannolikt var en enda gärningsman. Det visste ingen från början och det finns mycket mer som vi tror oss veta idag som inte var klarlagt typ 12.35 samma dag när de första poliserna anlände.

Sannolikt är det så att vissa saker kunde ha gått snabbare och bättre, det är också sannolikt så att vissa saker gick mycket bättre och snabbare än vad man kunnat tro.
Det betyder inte att tragedin blir mindre eller att de drabbade har mindre anledning att sörja. Men syndabocken här är gärningsmannen, inte någon annan.

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På tal om kön så verkar det som att gärningsmannen valt företrädesvis ut kvinnliga måltavlor. Jag anar en incel som blivit bitter på kvinnor för sina egna tillkortakommanden.

Jag såg videon från hans semesterresa där ha filmar sig själ med huvudet och ansiktet orörligt samtidigt som ögonen vandrar runt. Ett väldigt bisarrt kroppsspråk.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
En parentes med tanke på nyrekrytering.
Detta har legat ute en vecka eller två resultaten kom idag.

Huddingepolisen som jag följer på Facebook
I Skogåshallen där vi simmade i Högstadiet.

Reine är en känd polis i Stockholm och känns igen från tv.

IMG_1366.jpeg

IMG_1367.jpeg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Precis! Den är tillräckligt lik andra PDV för att det ska vara uppenbart att gärningsmannen måste stoppas snarast för att största antal liv ska kunna räddas.

Problemet låg nog bara i att respektive polisman värderade sitt eget liv högre än kanske 100 tals obeväpnade trots det yrke de valt.
De fick ut foton där de såg handlingskraftiga ut ganska fort i alla fall.

Alla ni som inte förstått varför polisen har 187 kommunikatörer - nu vet ni.

Lustigt tal förresten, 1-8-7. 😬

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På tal om kön så verkar det som att gärningsmannen valt företrädesvis ut kvinnliga måltavlor. Jag anar en incel som blivit bitter på kvinnor för sina egna tillkortakommanden.

Jag såg videon från hans semesterresa där ha filmar sig själ med huvudet och ansiktet orörligt samtidigt som ögonen vandrar runt. Ett väldigt bisarrt kroppsspråk.
Var finns den videon?

Jag skulle gissa att det är mer än en taskig kvinnosyn bakom detta.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte bara att gå in och börja skjuta (mot vad?) för vare sig polis eller militär på en plats full av människor där alla kan vara förövare och alla kan vara offer.

Nej, det är inte så bara för en brandman att gå in i ett brinnande hus heller men lika förbannat ingår det i arbetsuppgifterna.

Och man behöver väl inte vara matematiker för och inse det sannolika utfallen av en skolskytt som går runt och arkebuserar försvarslösa kontra scenariot att poliser går in och snarast möjligt stoppar dennes verksamhet.

Oskyldiga riskerar naturligtvis att skadas i bägge fallen men de olika utfallen måste väl ändå vara helt uppenbara?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, det är inte så bara för en brandman att gå in i ett brinnande hus heller men lika förbannat ingår det i arbetsuppgifterna.

Och man behöver väl inte vara matematiker för och inse det sannolika utfallen av en skolskytt som går runt och arkebuserar försvarslösa kontra scenariot att poliser går in och snarast möjligt stoppar dennes verksamhet.

Oskyldiga riskerar naturligtvis att skadas i bägge fallen men de olika utfallen måste väl ändå vara helt uppenbara?

Brandmännen vet att det är en eld, hur den brukar uppföra sig osv osv.

Likväl avstår även de att gå in eller retirerar om det är för farligt eller att man inte kan överblicka situationen. Ingen gynnas av innebränd räddningspersonal. Även om det kanske finns saknade personer någonstans i byggnaden.

Vet man vad man skall bekämpa är det relativt enkelt. Vet man inte det är det betydligt svårare.

Och vi vet inte någonting ännu.

Mvh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Väntan på att skolfröken skall komma och ta oss i örat och upprätta ordningen påminner lite om förväntan dan före dopparedan.
Man vet att hen kommer, delar ut lite bannor, antar den vanliga mytoman -rollen som djupt intressant insatt i ännu ett ämne (trots bevisat gång på gång att kunskapen är noll) och sedan tar tag i ämnet.

Kom tillbaka Björn F, allt är förlåtet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Väntan på att skolfröken skall komma och ta oss i örat och upprätta ordningen påminner lite om förväntan dan före dopparedan.
Man vet att hen kommer, delar ut lite bannor, antar den vanliga mytoman -rollen som djupt intressant insatt i ännu ett ämne (trots bevisat gång på gång att kunskapen är noll) och sedan tar tag i ämnet.

Kom tillbaka Björn F, allt är förlåtet.

Nå det tog sin tid den här gången innan ordningen blev återställd.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Brandmännen vet att det är en eld, hur den brukar uppföra sig osv osv.

Likväl avstår även de att gå in eller retirerar om det är för farligt eller att man inte kan överblicka situationen. Ingen gynnas av innebränd räddningspersonal. Även om det kanske finns saknade personer någonstans i byggnaden.

Vet man vad man skall bekämpa är det relativt enkelt. Vet man inte det är det betydligt svårare.

Och vi vet inte någonting ännu.

Mvh

Vad ska vi med poliser till om dom ska vänta på mer information?

Det du säger leder ju bara till slutsatsen att vanligt folk måste få beväpna sig för att kunna skydda sig själva när våldsmonopolet visar sig behöva vänta in bättre tider.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad ska vi med poliser till om dom ska vänta på mer information?

Det du säger leder ju bara till slutsatsen att vanligt folk måste få beväpna sig för att kunna skydda sig själva när våldsmonopolet visar sig behöva vänta in bättre tider.

Jag tror att man kan dra helt andra slutsatser också, men jag har nog sagt tydligt nog vad jag anser i mitt tidigare inlägg. Jag tror heller inte att jag kan få dig eller någon annan att ändra sin ståndpunkt för det.

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nå det tog sin tid den här gången innan ordningen blev återställd.

Som jag sade i första inlägget så är det svårt eller omöjligt att diskutera sakfrågor när många enbart är intresserade av att diskutera person eller trolla för att försöka provocera. Det mönstret är väldigt tydligt inte bara på SH.

Klarar man inte av att föra diskussion utifrån argument och/eller har hangups på personer är det bara att beklaga men inget någon annan kan göra något åt.

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att man kan dra helt andra slutsatser också, men jag har nog sagt tydligt nog vad jag anser i mitt tidigare inlägg. Jag tror heller inte att jag kan få dig eller någon annan att ändra sin ståndpunkt för det.

Mvh

Det är väl kanske min slutsats varje gång någon här i tråden försöker rättfärdiga det faktum att våldsmonopolet inte ansvarade för sin del av samhällskontraktet.

Förvisso inte särskilt ovanligt att samhällskontraktet mest verkar handla om att Svenssons ska rätta in sig i ledet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som jag sade i första inlägget så är det svårt eller omöjligt att diskutera sakfrågor när många enbart är intresserade av att diskutera person eller trolla för att försöka provocera. Det mönstret är väldigt tydligt inte bara på SH.

Klarar man inte av att föra diskussion utifrån argument och/eller har hangups på personer är det bara att beklaga men inget någon annan kan göra något åt.

Mvh
Sade snöflingan som gör entré i tråden med en redogörelse i punktform för vad han tycker om var och en av de existerande debattörerna. 😃

Tänk er en sådan här människa IRL:
Några gubbar sitter och tjatar och tycker olika saker runt ett bord. In kommer en kort pöjk i Napoleonhatt och drar in sin tron till bordet och redogör för att du är sådan och du är så, du är si och du är dum.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy