Skolskjutning i Örebro

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tror inte Erik hade mördat civila heller men jag har inte sett någon forskning som stödjer att vad jag inte sett nödvändigtvis är sant så i Tegnellsk och Mäkinensk anda tycker jag inte vi kan dra den slutsatsen.
Finns det någon forskning eller källa som visar att Erik var oskyldig? Någon futtig polisutredningen finns inte ens.

Och vi kan även vara ganska säkra på att den här Mollgan som polisen sökte hade inte heller skjutit någon för då skulle det nog ha varit känt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Menar du att polisen alltid varit dåliga och fega i situationer som denna.
Eller menar du att de varit duktiga och modigare tidigare i situationer som denna?

Kulgevär kan skjuta igenom polisens skyddsväst väl? Huvudet är ett vitalt organ. Oskyddat i detta läge.
Pumphagel har ingen vidare träffsäkerhet på detta avstånd. Har du siffran? 40 meter?
Hagel tränger lätt in i ögat och försämrar synen avsevärt.

Jag hävdar att detta var ett mycket svårare läge än vad vi sett i modern tid. Vilka vill du framhålla?

Jag undrar lite vad som hände när de första backade ut och åkte till sjukhuset för att få sina lungor undersökta och ev behandlade.
Hade nästa gäng rätt utrustning och gick in?
Hur lång tid tog skiftet, hur långt tog de sig? Var befann sig gärningsmannen då? Alltså ca 15-20 minuter efter larmet.

Hur gör man hoppsa-steg på Call of Duty?
På Duke Nukem kunde man inte det.

Nu var det inte mig du frågade men jag tror nog att poliserna blivit avsevärt fegare med åren i takt med feminiseringen av samhället.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Nu var det inte mig du frågade men jag tror nog att poliserna blivit avsevärt fegare med åren i takt med feminiseringen av samhället.
Kanske, jag har ingen uppfattning. Dock trodde jag att de avlossade sina tjänstevapen oftare.
IMG_1364.png
Kurvan pekar neråt. Små tal. Vad gissar vi på för 2024? Högre eller lägre? Tillbaka på 2019 års nivåer?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag ser gärna att polisen skjuter mer sällan än någonsin om det beror på att anledningarna blir färre.

Det var jäkligt manliga poliser på Norrmalm på tidigt 80-tal.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag ser gärna att polisen skjuter mer sällan än någonsin om det beror på att anledningarna blir färre.

Det var jäkligt manliga poliser på Norrmalm på tidigt 80-tal.
Basebolligan? VD1. Jo dom en valfri tunnelbanepolis. Ordet polisvåld var vanligt. Polisbrutalitet. Inte så vanligt idag.
Å andra sidan så filmar alla allting hela tiden.

IMG_1355.jpeg
Förr, den svart-vita tiden.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det är en otroligt stor skillnad på skyttesoldater i kulregn och trafikpoliser, ordningspoliser, insatsstyrkan samt livvakter.

Soldater är kanonmat och sas ha en medellivslängd på 7 sekunder.

Jag har aldrig läst jobbeskrivningen för poliser.

Det var svårt med rekryteringen tidigare. Blir det lättare nu tro? Folk som vet vad som förväntas av dem och folk som vet hur saker och ting ska gå till. Den första gruppen tänker om. Den andra gruppen har väl redan skickat in ansökan.
Men vad är du skriver?
Jag som fd officer är beredd att försvara mitt fosterland, brandmän riskerar på samma sätt livet för att utföra sitt JOBB.
Men det ska inte gälla poliser?

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Om vi ska ha poliser som vill ha en timme kafferep för att bäst bestämma hur de inte ska skada sig medan civila obeväpnade medborgare dör så får vi nog ompröva rätten till självförsvar och med det rätten att bära vapen är jag rädd.

För övrigt vill jag inte leva i ett samhälle som där vi som nu tävlar i att förbjuda legala vapen, sjuka människor kommer alltid finnas. Det dår hanteras på ett eller annat sätt

Tar vi bort alla legala vapen kommer nästa skjutning då genomföras med illegala vapen. En polis som är medveten om det lär då ta minst 3-4 timmar på sig innan de går in om vi ska följa nuvarande mönster då det är mycket snöflingor här i världen.

Ta det för vad det från en anhörig i detta, där hela familjen både jagat och sport skjuter sedan födseln.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag såg en intervju med Regionpolisen Bergslagen, Patrick Ungsäter. Han var nöjd med insatsstyrkans jobb. Han nämnde också den pågående utredningen som kommer att bli mycket omfattande

Bilderna några inlägg ovan visar en experts syn på polisens jobb generellt och vissa undantag.

Både poliser, brandmän och andra i blåljusyrken vill att de själva och deras kollegor ska komma hem helskinnade.

Att vara hjälte eller att spela hjälte är inget de ska eller får hålla på med. Säkerhet är en stor grej.
Riskabla yrken ja. Offra livet när tillfälle ges, nej.

Det kommer en utredning, den kommer att valsa runt och nagelfaras, var så säkra.

Huruvida folk är beredda att offra sina liv i sin yrkesroll? Ja?
Vill ni att jag ska säga något mer om det? Att de måste det? Att de borde det? Nej.
Kommer några poliser åtalas för tjänstefel i samband med detta? Jag tror inte det.

Svensk militär intresserar mig inte något särskilt. Ser inte heller hur det har med Örebro att göra.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Jag såg en intervju med Regionpolisen Bergslagen, Patrick Ungsäter. Han var nöjd med insatsstyrkans jobb. Han nämnde också den pågående utredningen som kommer att bli mycket omfattande

Bilderna några inlägg ovan visar en experts syn på polisens jobb generellt och vissa undantag.

Både poliser, brandmän och andra i blåljusyrken vill att de själva och deras kollegor ska komma hem helskinnade.

Att vara hjälte eller att spela hjälte är inget de ska eller får hålla på med. Säkerhet är en stor grej.
Riskabla yrken ja. Offra livet när tillfälle ges, nej.

Det kommer en utredning, den kommer att valsa runt och nagelfaras, var så säkra.

Huruvida folk är beredda att offra sina liv i sin yrkesroll? Ja?
Vill ni att jag ska säga något mer om det? Att de måste det? Att de borde det? Nej.
Kommer några poliser åtalas för tjänstefel i samband med detta? Jag tror inte det.

Svensk militär intresserar mig inte något särskilt. Ser inte heller hur det har med Örebro att göra.
Vill man inte offra livet med ett våldsmonopol får man nog vara beredd ett ge upp det, för vem ska försvara dig väl det väl händer? Ett kafferep senare är du död. Det är vad som hände min familj

Vi skiter i en omfattande utredning, vi drabbade är intresserade av räddade liv.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vill man inte offra livet med ett våldsmonopol får man nog vara beredd ett ge upp det, för vem ska försvara dig väl det väl händer? Ett kafferep senare är du död. Det är vad som hände min familj
Låt bråkmakaren vara, känns som ett typiskt ryss-troll.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag drar inte samma slutsatser som du. Det är hypotetiska argument eller antaganden.

Jag beklagar att du förlorat en anhörig.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Jag drar inte samma slutsatser som du. Det är hypotetiska argument eller antaganden.

Jag beklagar att du förlorat en anhörig.
Prova att förlora en anhörig på detta sätt, skulle tro att du ändrar dig till skillnad från mig som fortfarande har samma ståndpunkt som innan detta hände. Fö övrigt skulle jag väl säga att jag sitter med facit istället för dina hypotetiska argument.

Der är du som, sitter med hypoteser, inte jag

Syltrygg….

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det är ju det jag undrar, kunde poliserna gjort skillnad?

Även om han sköt några till, hur långt hade han tagit sig, hur många rum bort? Skytten rör sig fritt och ohotad där och då. Poliserna måste avancera lite mer försiktigt.
Visst de kunde ha skjutit lite på måfå trots att de inte vilka som fanns bakom väggar och dörrar, vilka väggar som var gips, vilka som var av betong. Om en elev blev vådaskjuten och dödad eller skadad av en trafikpolis eller av en insatspolis tränad för dessa situationer så… Buu skrev tangentbordet då.
Såg ni mannen som låst in sig på toaletten? Han var nog glad att inga poliser sköt för att åtminstone visa sig handlingskraftiga.

Beakta att det kunde ha gått avsevärt mycket värre medans det beväpnade våldsmonopolet satt utanför och var rädda om sitt eget skinn.

Tänk ifall han hade börjat ta sig in i klassrum där obeväpnade elever gömt sig? Öppnat en dörr, mejat ner 20-30 elever, gått till nästa dörr...

Hur många klassrum skulle han ha hunnit avverka på en timme ifall han hade haft en slägga och/eller ett koben att forcera dörrar med?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Beakta att det kunde ha gått avsevärt mycket värre medans det beväpnade våldsmonopolet satt utanför och var rädda om sitt eget skinn.

Tänk ifall han hade börjat ta sig in i klassrum där obeväpnade elever gömt sig? Öppnat en dörr, mejat ner 20-30 elever, gått till nästa dörr...

Hur många klassrum skulle han ha hunnit avverka på en timme ifall han hade haft en slägga och/eller ett koben att forcera dörrar med?
Ja nu några dagar efteråt. Några hypotetiska scenarior.
Även polisens kulor går genom dörrar och väggar och skulle rent hypotetiskt kunna träffa elever och personal.

Experten som tidigare lyftes fram av någon här när han sa att det är bara att gå in, sa också, som svar på en fråga:

IMG_1360.jpeg

IMG_1361.jpegIMG_1362.jpeg

Är han expert fortfarande? Även i denna tråd?

”för stora risker”. Risker man får ta eller? Eller bara om man träffar skytten, inte elever och personal.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Även polisens kulor går genom dörrar och väggar och skulle rent hypotetiskt kunna träffa elever och personal.

Experten som tidigare lyftes fram av någon här när han sa att det är bara att gå in, sa också, som svar på en fråga:

View attachment 510212

View attachment 510213View attachment 510214

”för stora risker”. Risker man får ta eller? Eller bara om man träffar skytten, inte elever och personal.
Jag noterar att de hade kontakt men besvarade inte elden.
Hur många sköt attentatsmannen på efter detta tillfälle? Kanske utredningen visar? Är det 0 hade det inte haft effekt att ta risken med att besvara. Är det 1 eller flera blir ser man kanske annorlunda på det hela.

Ska vi räkna med att man avvaktar, ser, utreder och utvärderar om man kanske skulle ingripit iaf? Svenskt så det förslår iaf. Förvånande nog har vi inte hört ”deeskalera” än, mot en skjutgalning.

Nu avslutade skytten själv men det är att ta en inte obetydlig risk med att inte (ens) försöka stoppa honom.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

View attachment 510212

View attachment 510213View attachment 510214

Okej! Så vi ska klippa och klistra lösryckta citat nu?

Experten.png

Experten2.png

Experten3.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag noterar att de hade kontakt men besvarade inte elden.
Hur många sköt attentatsmannen på efter detta tillfälle? Kanske utredningen visar? Är det 0 hade det inte haft effekt att ta risken med att besvara. Är det 1 eller flera blir ser man kanske annorlunda på det hela.

Ska vi räkna med att man avvaktar, ser, utreder och utvärderar om man kanske skulle ingripit iaf? Svenskt så det förslår iaf. Förvånande nog har vi inte hört ”deeskalera” än, mot en skjutgalning.

Nu avslutade skytten själv men det är att ta en inte obetydlig risk med att inte (ens) försöka stoppa honom.
Hade de verkligen kontakt med honom?

Tänk om det inte är 0 eller 1, kanske är 9.

Måste ju finnas något skäl att lille Ulf drar på så oerhört.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy