Skolskjutning i Örebro

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag noterar att de hade kontakt men besvarade inte elden.
Hur många sköt attentatsmannen på efter detta tillfälle? Kanske utredningen visar? Är det 0 hade det inte haft effekt att ta risken med att besvara. Är det 1 eller flera blir ser man kanske annorlunda på det hela.

Ska vi räkna med att man avvaktar, ser, utreder och utvärderar om man kanske skulle ingripit iaf? Svenskt så det förslår iaf. Förvånande nog har vi inte hört ”deeskalera” än, mot en skjutgalning.

Nu avslutade skytten själv men det är att ta en inte obetydlig risk med att inte (ens) försöka stoppa honom.
Ja, det är bland annat det utredningen ska ta
Okej! Så vi ska klippa och klistra lösryckta citat nu?

View attachment 510223

View attachment 510224

View attachment 510225
Jag försökte göra det kort och tydligt bara.

Jag tror inte att det går att länka från svt-play.
Här kan ni se hur klippet ser ut på en skärmdump:

IMG_1365.jpeg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hade de verkligen kontakt med honom?

Tänk om det inte är 0 eller 1, kanske är 9.

Måste ju finnas något skäl att lille Ulf drar på så oerhört.
Kanske fel ord men de såg honom och han såg dem. Han sköt, inte polisen.
Så har jag förstått förloppet och jag skrev ”eller flera”.
Ingen aning om han sköt mer efter det, mer än sig själv…

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kanske fel ord men de såg honom och han såg dem. Han sköt, inte polisen.
Så har jag förstått förloppet och jag skrev ”eller flera”.
Ingen aning om han sköt mer efter det, mer än sig själv…
Ok, ja de har ju misskött det hela, det är uppenbart. I vilken grad får vi i sinom tid veta, delvis åtminstone

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad säger experten?

View attachment 510189

View attachment 510190
View attachment 510191

Jag anser inte att detta var ett normalfall. Lite svårare.

Kan du säga på vilket sätt det skulle vara svårare än någon annan av de skolskjutningar som skett runt om i världen?

Från alla tidigare kända scenarion med skolskjutare så har gärningsmannens syfte varit att gå runt och skjuta ihjäl så många som möjligt.

Om vi då studerar utfall och risker med att gå in direkt respektive att vänta och låta honom fortsätta med sin plan? Då anser du alltså att en förlupen kula från en polisman är en större risk än en gärningsman som medvetet söker offer att eliminera med sitt vapen som dessutom är betydligt våldsammare än polismannens vapen?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske, jag har ingen uppfattning. Dock trodde jag att de avlossade sina tjänstevapen oftare.
View attachment 510199
Kurvan pekar neråt. Små tal. Vad gissar vi på för 2024? Högre eller lägre? Tillbaka på 2019 års nivåer?

Du menar att feminiseringen jag hänvisade till inte startade förrän efter 2019? :rofl

Dessutom undrar jag hur du kan se någon riktning och trend i den där dataserien?

Och om du nu ändå skulle ha rätt i att kurvan pekar neråt så visar du ju i så fall på att polisen blivit mindre handlingskraftig.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det går alldeles utmärkt att länka från SVT, vilket jag som av en händelse gjorde igår, och konstigt nog med just det klippet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan du säga på vilket sätt det skulle vara svårare än någon annan av de skolskjutningar som skett runt om i världen?

Från alla tidigare kända scenarion med skolskjutare så har gärningsmannens syfte varit att gå runt och skjuta ihjäl så många som möjligt.

Om vi då studerar utfall och risker med att gå in direkt respektive att vänta och låta honom fortsätta med sin plan? Då anser du alltså att en förlupen kula från en polisman är en större risk än en gärningsman som medvetet söker offer att eliminera med sitt vapen som dessutom är betydligt våldsammare än polismannens vapen?
Är inte säker på att du kommer nå fram.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja, det är bland annat det utredningen ska t
Det ligger i sakens natur att en utredning är retrospektiv. Visst, kan rädda liv framledes men inte bakåt. Undrar bara om drabbade och anhöriga hade föredragit handling framför kontemplation? Det är förmodligen säkrare att ta skydd och sen utreda.

Hur jag själv hade agerat hoppas jag slippa få veta, men jag besitter nog inte så mycket heroiska egenskaper…tyvärr.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
IMG_1368.jpeg
Notera att han säger i normalfallet.

Det är ju det poliserna gjort tidigare. I normalfallet. Detta var inget normalt fall.

Jag efterlyste exempel där poliser misslyckats med sitt jobb, i likhet med det ni anser om det som hände i Örebro.
Ja eller om de tidigare lyckats bättre än vad ni anser att de gjorde i Örebro.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
View attachment 510228

Det är ju det poliserna gjort tidigare. I normalfallet. Detta var inget normalt fall.

Jag efterlyste exempel där poliser misslyckats med sitt jobb, i likhet med det ni anser om det som hände i Örebro.

Så, berätta nu hur den här skolskjutningen skiljer sig mot andra skolskjutningar? Så kallade normala fall av PDV?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Du menar att feminiseringen jag hänvisade till inte startade förrän efter 2019? :rofl

Dessutom undrar jag hur du kan se någon riktning och trend i den där dataserien?
Jodå jag kan se en riktning men jag drar inte stora växlar på små tal. Väntar på siffran för 2024. Det kommer fortfarande röra sig om relativt låga tal.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
View attachment 510228

Det låter som en räddningsplanka.
”Normal skolskjutning” är alltid en abnormitet och man kan först utvärdera graden av normalitet i efterhand , ergo, man kan aldrig ingripa.
Det är naturligtvis nys eftersom det på intet vis saknas utredningsunderlag, om än inte svenska exempel, som om det behövs fler.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det ligger i sakens natur att en utredning är retrospektiv. Visst, kan rädda liv framledes men inte bakåt. Undrar bara om drabbade och anhöriga hade föredragit handling framför kontemplation? Det är förmodligen säkrare att ta skydd och sen utreda.

Hur jag själv hade agerat hoppas jag slippa få veta, men jag besitter nog inte så mycket heroiska egenskaper…tyvärr.
Jag tror det skall mycket till för att man inte i en grupp om 10-100 beväpnade poliser inte skall våga göra det som är rätt. Det gäller nog vanligt folk också.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Polisen ville ju ha expanderande ammunition just för att minska risken för omgivningen. Det argumentet är nonsens oavsett ammunition.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-

Det där svaret gick tydligen iväg när jag började på ett annat.
Jag väntar på utredningen. Hoppas vi får svar på om polisen kunnat rädda liv genom att agera annorlunda.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det låter som en räddningsplanka.
”Normal skolskjutning” är alltid en abnormitet och man kan först utvärdera graden av normalitet i efterhand , ergo, man kan aldrig ingripa.
Det är naturligtvis nys eftersom det på intet vis saknas utredningsunderlag, om än inte svenska exempel, som om det behövs fler.

Precis! Den är tillräckligt lik andra PDV för att det ska vara uppenbart att gärningsmannen måste stoppas snarast för att största antal liv ska kunna räddas.

Problemet låg nog bara i att respektive polisman värderade sitt eget liv högre än kanske 100 tals obeväpnade trots det yrke de valt.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy