Skolskjutning i Örebro

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är en otroligt stor skillnad på skyttesoldater i kulregn och trafikpoliser, ordningspoliser, insatsstyrkan samt livvakter.

Soldater är kanonmat och sas ha en medellivslängd på 7 sekunder.

Jag har aldrig läst jobbeskrivningen för poliser.

Det var svårt med rekryteringen tidigare. Blir det lättare nu tro? Folk som vet vad som förväntas av dem och folk som vet hur saker och ting ska gå till. Den första gruppen tänker om. Den andra gruppen har väl redan skickat in ansökan.
Polisens jobb är att vara skyddet för den obeväpnade allmänheten mot hot och våld. Om polisen inte är kapabel att göra sitt jobb kanske våldsmonopolet ska ses över och gemene man ges medel och rätt att skydda sig själva?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Tänk om det är så att de flesta dog efter att polisen kom, vad tycker du då?
Ja det är ju det jag undrar, kunde poliserna gjort skillnad?

Även om han sköt några till, hur långt hade han tagit sig, hur många rum bort? Skytten rör sig fritt och ohotad där och då. Poliserna måste avancera lite mer försiktigt.
Visst de kunde ha skjutit lite på måfå trots att de inte vilka som fanns bakom väggar och dörrar, vilka väggar som var gips, vilka som var av betong. Om en elev blev vådaskjuten och dödad eller skadad av en trafikpolis eller av en insatspolis tränad för dessa situationer så… Buu skrev tangentbordet då.
Såg ni mannen som låst in sig på toaletten? Han var nog glad att inga poliser sköt för att åtminstone visa sig handlingskraftiga.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Trafikpoliser kan alltså med fördel sluta bära vapen så har samtidigt antalet vapen i samhället minskat med flera tusen.

Det är bättre att skollärare som önskar får licens att bära vapen ifall de i övrig uppfyller en rimlig kravspec.
Behovet av vapen är inte så stort hos trafikpoliser. Vapnet har en viss avskräckande effekt och ett visst skydd. Mc-poliser jobbar ofta ensamma. Andra två och två.

Polisen i Norge är obeväpnad. En trafikpolis blev skjuten till döds i Norge för några veckor sedan. De har såklart beväpnad polis också.

Det är samma sak i England, obeväpnad polis och beväpnad polis finns också.

Tidigare hade varken Kustbevakningen eller Tullen rätt att bära vapen Det har de nu. KBV jobbar ofta underbemannade långt ut i skärgården. Lång framkörning i krisläge.
Tullens beslag värda miljoner och ligor med gott om vapen. Tullarna är visserligen chanslösa om en situation uppstår. Hur skjutkåta tror ni tullarna är? Står det i deras uppdaterade arbetsbeskrivning att de ska försvara beslag med sitt liv tro.

Jag har ofta undrat hur trafikpoliser kan närma sig min bil helt oskyddat rakt från sidan. Låter mig, vill att jag ska, stoppa in högerhanden innanför jackan.
-Körkort och nykterhetskontroll.
Visserligen är det det samhälle jag vill ha. Man skjuter inte på poliser. Man kör inte full. Man ska ha körkort. Sätt dit pundare och rattfyllerister men var lite försiktiga.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Såg ni förresten att svenska och norska gränspolisen i bl a Jämtland hade ett samarbete där de fick patrullera in över respektive gräns, ibland tillsammans i varandras bilar. Det byggdes även en gemensam polisstation precis på gränsen.
Norska polisen fick bära vapen en period. När perioden var över fick de inte åka över gränsen till Sverige längre. Svensk polis fick inte åka över till Norge då de alltid bär vapen. Svensk polis måste bära vapen.

”Polisstation säljes i delar. Knappt använd.”

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Polisens jobb är att vara skyddet för den obeväpnade allmänheten mot hot och våld. Om polisen inte är kapabel att göra sitt jobb kanske våldsmonopolet ska ses över och gemene man ges medel och rätt att skydda sig själva?
Jo och det har de också gjort, skyddat allmänheten. Många många gånger, dragit vapen, avlossat vapen, skadeskjutit gärningsmän, dödat gärningsmän. Ibland felaktigt ibland korrekt med tanke på situationen.
Ibland skjuter de hej vilt och dödar Eric som hade en vattenpistol. Fast det kunde ha varit den farliga killen som de sa att de letade efter som skulle ha befunnit sig i samma område. Några nyutexade färskingar fick dagsböter. De skyddade befolkningen. Visserligen inte en käft ute. Å inte blev de beskjutna med vattenpistolen heller. Iofs svårt att se i krutröken från de 23 skotten som avlossades.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo och det har de också gjort, skyddat allmänheten. Många många gånger, dragit vapen, avlossat vapen, skadeskjutit gärningsmän, dödat gärningsmän. Ibland felaktigt ibland korrekt med tanke på situationen.
Ibland skjuter de hej vilt och dödar Eric som hade en vattenpistol. Fast det kunde ha varit den farliga killen som de sa att de letade efter som skulle ha befunnit sig i samma område. Några nyutexade färskingar fick dagsböter. De skyddade befolkningen. Visserligen inte en käft ute. Å inte blev de beskjutna med vattenpistolen heller. Iofs svårt att se i krutröken från de 23 skotten som avlossades.
Fast originalfrågan var om jag (eller vi) förväntade oss att poliser skulle ta en kula, inte det här.
Och ja, ska de ha ett våldsmonopol och skydda oss från allsköns brottlsingar och psykopater måste det vara med i förväntingen av arbetet. Annars bör våldsmonopolet upphävas och befoklningen tillåtsas skydda sitt, och de sina med våld.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Till skillnad från Örebroskytten så avlossade inte Erik några skott mot polisen.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Fast originalfrågan var om jag (eller vi) förväntade oss att poliser skulle ta en kula, inte det här.
Och ja, ska de ha ett våldsmonopol och skydda oss från allsköns brottlsingar och psykopater måste det vara med i förväntingen av arbetet. Annars bör våldsmonopolet upphävas och befolningen tillåtsas skydda sitt, och de sina med våld.
Jo det är många frågor och frustration samtidigt.

Detta var ett ovanligt svårt och farligt jobb oavsett vilken tjänst poliserna hade. Finns det något liknande i Sverige med bättre resultat?

De visste inte så mycket om gärningsmannens kapacitet. Kanske kunde de höra på skotten om det var pumphagel eller grovkalibrigt kulgevär? Pyroteknik, rök, svid i lungorna. Fel utrustning. Hämta eller hämta inte rätt utrustning. Ta en kula för medierna och de anhöriga.
Undrar om han inte ville skada poliser. Han var onekligen förberedd. Kunde kanske skjutit någon polis om han ville. Hur hade de 100+ poliserna utanför tagit skydd?
Målet var tydligen elever och personal. Bli skjuten av polis eller skjuta sig själv kvittade nog. Kanske ville han inte ge polisen den tillfredsställelsen. Att bli gripen var nog inte hans plan. Tack för det ändå.

Sverige, som första land i världen, upphäver polisens våldsmonopol. Man ska göra det man är bra på säger statsministern.
Jag sa ju att vi skulle sätta in militären, säger Stefan Löven.

IDF, Israel Defence Forces, säger Hold My Beer.

Samtidigt på Polishögskolan pågår en återträff med filmvisning och sprit.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja det är ju det jag undrar, kunde poliserna gjort skillnad?

Även om han sköt några till, hur långt hade han tagit sig, hur många rum bort? Skytten rör sig fritt och ohotad där och då. Poliserna måste avancera lite mer försiktigt.
Visst de kunde ha skjutit lite på måfå trots att de inte vilka som fanns bakom väggar och dörrar, vilka väggar som var gips, vilka som var av betong. Om en elev blev vådaskjuten och dödad eller skadad av en trafikpolis eller av en insatspolis tränad för dessa situationer så… Buu skrev tangentbordet då.
Såg ni mannen som låst in sig på toaletten? Han var nog glad att inga poliser sköt för att åtminstone visa sig handlingskraftiga.
Trams, polisen skall ingripa och de skall riskera sitt liv, de har kollegor, skyddsväst och handeldvapen till sin hjälp.
Det är också vad den samlade kunskapen påstår så att någon tangentbordskille tycker något är inte relevant.
Enligt polislagen har polisen en grundläggande skyldighet att ingripa när det begås brott. Enligt de som lär ut i detta ämne är de skyldiga att ingripa.

För övrigt gäller det att rösta på politiker som vill ha bra poliser som ingriper, eller så kan man rösta på politiker som inte vill ha poliser som ingriper.

Relaterad fråga:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Till skillnad från Örebroskytten så avlossade inte Erik några skott mot polisen.
Nej, de tre dödande skotten tog snett bakifrån i ryggen.
Du tror väl inte att jag försvarar poliserna?
Jag köper inte ens bortförklaringen om att de fått larm om en farlig person i området. Om det fanns ett sådant larm, om det gällde det området och om signalementet stämde någorlunda så tror jag inte regelboken säger blunda och töm era magasin.
Jag känner inte för att grotta i det nu. Jag förlåter dom inte men drar inte alla poliser över en kam.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror inte Erik hade mördat civila heller men jag har inte sett någon forskning som stödjer att vad jag inte sett nödvändigtvis är sant så i Tegnellsk och Mäkinensk anda tycker jag inte vi kan dra den slutsatsen.
Finns det någon forskning eller källa som visar att Erik var oskyldig? Någon futtig polisutredningen finns inte ens.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo det är många frågor och frustration samtidigt.

Detta var ett ovanligt svårt och farligt jobb oavsett vilken tjänst poliserna hade. Finns det något liknande i Sverige med bättre resultat?

De visste inte så mycket om gärningsmannens kapacitet. Kanske kunde de höra på skotten om det var pumphagel eller grovkalibrigt kulgevär? Pyroteknik, rök, svid i lungorna. Fel utrustning. Hämta eller hämta inte rätt utrustning. Ta en kula för medierna och de anhöriga.
Undrar om han inte ville skada poliser. Han var onekligen förberedd. Kunde kanske skjutit någon polis om han ville. Hur hade de 100+ poliserna utanför tagit skydd?
Målet var tydligen elever och personal. Bli skjuten av polis eller skjuta sig själv kvittade nog. Kanske ville han inte ge polisen den tillfredsställelsen. Att bli gripen var nog inte hans plan. Tack för det ändå.

Sverige, som första land i världen, upphäver polisens våldsmonopol. Man ska göra det man är bra på säger statsministern.
Jag sa ju att vi skulle sätta in militären, säger Stefan Löven.

IDF, Israel Defence Forces, säger Hold My Beer.

Samtidigt på Polishögskolan pågår en återträff med filmvisning och sprit.
Nu börjar du bli lite Himmelsk i ditt resonerande.
Vad tycker du egentligen?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Du har kollat nu va?
Bråko 😍

@L. Mäkinen
Jag har kollat och som jag skrev säger de att de vände tillbaka. Inte att de gick ut.
Om de hittade honom efter en timme och också gick in efter en timme måste han ha legat precis innanför dörren. Gjorde han det?

Small det regelbundet under timmen eller var det tyst? Jag kan tänka mig att en normal polis är tveksam till att skjuta in i en skola full med människor. De får ju skit oavsett vad de gör.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Trams, polisen skall ingripa och de skall riskera sitt liv, de har kollegor, skyddsväst och handeldvapen till sin hjälp.
Det är också vad den samlade kunskapen påstår så att någon tangentbordskille tycker något är inte relevant.
Enligt polislagen har polisen en grundläggande skyldighet att ingripa när det begås brott. Enligt de som lär ut i detta ämne är de skyldiga att ingripa.

För övrigt gäller det att rösta på politiker som vill ha bra poliser som ingriper, eller så kan man rösta på politiker som inte vill ha poliser som ingriper.

Relaterad fråga:

Menar du att polisen alltid varit dåliga och fega i situationer som denna.
Eller menar du att de varit duktiga och modigare tidigare i situationer som denna?

Kulgevär kan skjuta igenom polisens skyddsväst väl? Huvudet är ett vitalt organ. Oskyddat i detta läge.
Pumphagel har ingen vidare träffsäkerhet på detta avstånd. Har du siffran? 40 meter?
Hagel tränger lätt in i ögat och försämrar synen avsevärt.

Jag hävdar att detta var ett mycket svårare läge än vad vi sett i modern tid. Vilka vill du framhålla?

Jag undrar lite vad som hände när de första backade ut och åkte till sjukhuset för att få sina lungor undersökta och ev behandlade.
Hade nästa gäng rätt utrustning och gick in?
Hur lång tid tog skiftet, hur långt tog de sig? Var befann sig gärningsmannen då? Alltså ca 15-20 minuter efter larmet.

Hur gör man hoppsa-steg på Call of Duty?
På Duke Nukem kunde man inte det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Menar du att polisen alltid varit dåliga och fega i situationer som denna.
Eller menar du att de varit duktiga och modigare tidigare i situationer som denna?

Kulgevär kan skjuta igenom polisens skyddsväst väl? Huvudet är ett vitalt organ. Oskyddat i detta läge.
Pumphagel har ingen vidare träffsäkerhet på detta avstånd. Har du siffran? 40 meter?
Hagel tränger lätt in i ögat och försämrar synen avsevärt.

Jag hävdar att detta var ett mycket svårare läge än vad vi sett i modern tid. Vilka vill du framhålla?

Jag undrar lite vad som hände när de första backade ut och åkte till sjukhuset för att få sina lungor undersökta och ev behandlade.
Hade nästa gäng rätt utrustning och gick in?
Hur lång tid tog skiftet, hur långt tog de sig? Var befann sig gärningsmannen då? Alltså ca 15-20 minuter efter larmet.

Hur gör man hoppsa-steg på Call of Duty?
På Duke Nukem kunde man inte det.
Många frågor nu, Tack för det.
På 40m är inte ett hagelgevär dödligt, om det inte laddas med sk slug, vilket det påstås att han hade en särskild pipa för, vilket i sig är en nyhet för mig att man skulle behöva.
Jag skulle tro att ett jaktgevär kan penetrera polisens skyddsväst.
Det var ett svårt läge men de stod kvar i en timme minst utan att göra något. Det är problematiskt, så verkar alla experter också tycka nu.
Men kul du peppar dem oavsett.

Jag hoppas du skojar att någon åkte till sjukhus för att ha fått i sig pyttelite rök av vanlig pyro, dvs det alla andas på en fotbollsmatch på Strawberry. Det var i så fall ett nytt lågvattenmärke.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har kollat och som jag skrev säger de att de vände tillbaka. Inte att de gick ut.
Om de hittade honom efter en timme och också gick in efter en timme måste han ha legat precis innanför dörren. Gjorde han det?

Small det regelbundet under timmen eller var det tyst? Jag kan tänka mig att en normal polis är tveksam till att skjuta in i en skola full med människor. De får ju skit oavsett vad de gör.
De gick in, blev beskjutna, flydde och gömde sig i en timme.
Så har jag tolkat den samlade rapporteringen och baserat på den tolkningen har jag dragit mina slutsatser just nu.
Jag förstår också att fler fakta kommer bli kända som kan peka i endera riktningen men jag tror inget kommer peka på att polisen gjorde någonting under en timme mer än att prata.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Nu börjar du bli lite Himmelsk i ditt resonerande.
Vad tycker du egentligen?
Jag tycker lite olika beroende på.
Just poliser och polisarbete är intressant.
Jag gillar polisen generellt. Polischefer, inte lika mycket och inte alls lika intressant. Det beror också på hur högt upp de sitter.

Sedan finns det massor av dåliga poliser, många är dömda för brott och många väntar på rättegång. Många har blivit frikända som ’enligt mitt förmenande’ inte borde blivit det.
Det finns lite av kårandan kvar men det känns nog lite jobbigt för de goda poliserna att scrolla på Flashback. Rattfylleri, vållade till kroppsskada, stölder, glömt tjänstevapen, hustrumisshandel, droger, försäljning, sambo med bordellverksamhet, olaga hot. Kapten Klänning. Länkar till förundersökningsprotokoll och domar ljuger inte även om Flashback innehåller en massa skit. Listan är jättelång. ”En spegling av samhället.” Illa.
Så det är inte svart eller vitt.

Det var väl kanske mer ett svar till andra som undrar.

Nu svarar du lite selektivt så jag kommer inte svara dig alls. Du är fö på min ignore-lista. Sorry.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker lite olika beroende på.
Just poliser och polisarbete är intressant.
Jag gillar polisen generellt. Polischefer, inte lika mycket och inte alls lika intressant. Det beror också på hur högt upp de sitter.

Sedan finns det massor av dåliga poliser, många är dömda för brott och många väntar på rättegång. Många har blivit frikända som ’enligt mitt förmenande’ inte borde blivit det.
Det finns lite av kårandan kvar men det känns nog lite jobbigt för de goda poliserna att scrolla på Flashback. Rattfylleri, vållade till kroppsskada, stölder, glömt tjänstevapen, hustrumisshandel, droger, försäljning, sambo med bordellverksamhet, olaga hot. Kapten Klänning. Länkar till förundersökningsprotokoll och domar ljuger inte även om Flashback innehåller en massa skit. Listan är jättelång. ”En spegling av samhället.” Illa.
Så det är inte svart eller vitt.

Det var väl kanske mer ett svar till andra som undrar.

Nu svarar du lite selektivt så jag kommer inte svara dig alls. Du är fö på min ignore-lista. Sorry.
Dags att starta en tråd för/om alla lättkränkta millennials, mentala i rätt ålder eller inte, vad är det för jävla snöflinga? 😅

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy