Skolskjutning i Örebro

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Politikerna vill verka handlingskraftiga - utan direktion.
Polisen letar efter direktion - utan handling.

:tummenupp

Det är ju svårt att beskylla enskilda poliser tycker jag, de har antagligen utrustning och utbildning för att plocka fortkörare och mopedister.

Men det är ju just när det börjar flyga kulor där det inte ska göra det, varesig det är en skolskjutning eller gängkrig i höghusparken, där man vill att de är på plats, väldigt fort, med västar hjälmar och rejäla vapen.

Det där andra tjafset kan de egentligen lämna.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Hade ni så höga tankar om polisen tidigare? Att varje enskild polisman skulle ta en kula för er i varje given situation. För att det är deras jobb?
Det var inget jag förväntade mig. Inte heller något jag tänkt på.
Jag är glad att ingen polis blev dödad.

Jag vet inte hur många som skadades eller dödades efter det att poliserna backade. Hade de kunnat göra skillnad? Det är skillnad att vara på plats jämfört med fördelen att vara efterklok hemma med sitt tangentbord.

Att rektorn inte gick in och plockade ut sin personal och sina elever var ju fegt. Verkligen. Det står väl i hens anställningsavtal att hon ska. Hon kunde väl leda insatsstyrkans andra våg annars.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alltså det här är ju på nivån med en väns bekant som drunknade och på frågan varför ett vittne inte hjälpte till så var det läskigt att det var mörkt ute.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Politikerna vill verka handlingskraftiga - utan direktion.
Polisen letar efter direktion - utan handling.

:tummenupp

Det är ju svårt att beskylla enskilda poliser tycker jag, de har antagligen utrustning och utbildning för att plocka fortkörare och mopedister.

Men det är ju just när det börjar flyga kulor där det inte ska göra det, varesig det är en skolskjutning eller gängkrig i höghusparken, där man vill att de är på plats, väldigt fort, med västar hjälmar och rejäla vapen.

Det där andra tjafset kan de egentligen lämna.

Så för att skydda sitt eget liv låter dom bli att skydda en skola med kanske hundratals obeväpnade offer som bara väntar på att bli skjutna likt sittande fåglar?

Redan direkt det gått in ser dom alltså en beväpnad man som skjuter. Redan där hade de honom alltså inom synhåll och med tanke på att han befann sig i en skola är det ju helt uppenbart att de borde ha besvarat elden omedelbart för att försöka eliminera hotbilden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hade ni så höga tankar om polisen tidigare? Att varje enskild polisman skulle ta en kula för er i varje given situation. För att det är deras jobb?

Jag vet inte hur många som skadades eller dödades efter det att poliserna backade. Hade de kunnat göra skillnad? Det är skillnad att vara på plats jämfört med fördelen att vara efterklok hemma med sitt tangentbord.

Att rektorn inte gick in och plockade ut sin personal och sina elever var ju fegt. Verkligen. Det står väl i hens anställningsavtal att hon ska. Hon kunde väl leda insatsstyrkans andra våg annars.
Jag förväntar mig att polisen gör ett försök att avbryta dödligt våld och jag har valt att lägga min röst på politiker som tycker likadant samt att all polis självklart skall ha tillgång till förstärkningsvapen.

Tänk om det är så att de flesta dog efter att polisen kom, vad tycker du då?

Sedan är det här med vapentyp inte avgörande, 100 poliser på plats, det är väl ungefär 1300 kulor som kunde avlossas. Men inte en enda blev det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Alltså det här är ju på nivån med en väns bekant som drunknade och på frågan varför ett vittne inte hjälpte till så var det läskigt att det var mörkt ute.

Det där är för lite information för att döma din vän.

Förra året drunknade en traktorförare här uppe ute i skogen och det var många minusgrader ute. Jag har sett många skrivbordshjältar skriva om att dyka ner bland isflaken för att rädda kompisen men det skulle ofelbart ha slutat med två döda precis som så ofta sker när skridskoåkare går genom isen och kompisen ska hjälpa. Kompisen kunde bara stå och titta och hoppas att han skulle komma upp för att hjälpa från fast mark. Skulle bägge vara genomvåta i en temperatur under -10 grader så skulle dom inte haft lång tid kvar att leva även om de mot förmodan skulle lyckats ta sig upp på fast mark.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det är ju ändå en del av jobbeskrivningen som polis. På samma sätt som det är det i en ännu större grad för soldater.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det där är för lite information för att döma din vän.

Förra året drunknade en traktorförare här uppe ute i skogen och det var många minusgrader ute. Jag har sett många skrivbordshjältar skriva om att dyka ner bland isflaken för att rädda kompisen men det skulle ofelbart ha slutat med två döda precis som så ofta sker när skridskoåkare går genom isen och kompisen ska hjälpa. Kompisen kunde bara stå och titta och hoppas att han skulle komma upp för att hjälpa från fast mark. Skulle bägge vara genomvåta i en temperatur under -10 grader så skulle dom inte haft lång tid kvar att leva även om de mot förmodan skulle lyckats ta sig upp på fast mark.
Storyn är så klart längre, detta var på sommaren i Stockholms skärgård.

Känner inte för att dra den här.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det är ju ändå en del av jobbeskrivningen som polis. På samma sätt som det är det i en ännu större grad för soldater.
Det är en otroligt stor skillnad på skyttesoldater i kulregn och trafikpoliser, ordningspoliser, insatsstyrkan samt livvakter.

Soldater är kanonmat och sas ha en medellivslängd på 7 sekunder.

Jag har aldrig läst jobbeskrivningen för poliser.

Det var svårt med rekryteringen tidigare. Blir det lättare nu tro? Folk som vet vad som förväntas av dem och folk som vet hur saker och ting ska gå till. Den första gruppen tänker om. Den andra gruppen har väl redan skickat in ansökan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är en otroligt stor skillnad på skyttesoldater i kulregn och trafikpoliser, ordningspoliser, insatsstyrkan samt livvakter.

Soldater är kanonmat och sas ha en medellivslängd på 7 sekunder.

Jag har aldrig läst jobbeskrivningen för poliser.

Det var svårt med rekryteringen tidigare. Blir det lättare nu tro? Folk som vet vad som förväntas av dem och folk som vet hur saker och ting ska gå till. Den första gruppen tänker om. Den andra gruppen har väl redan skickat in ansökan.

Saknar trafikpoliser skjutvapen?
Nej det gör de inte och därmed har dom 10000 gånger bättre odds än skoleleverna som är kvar i byggnaden.

Eller för att diskutera analogin med medellivslängd, hur tror du den förväntade medellivslängden såg ut för skoleleven resp en beväpnad polis?

Kanske lika bra att trafikpoliser slutar bära vapen?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Saknar trafikpoliser skjutvapen?
Nej det gör de inte och därmed har dom 10000 gånger bättre odds än skoleleverna som är kvar i byggnaden.
Jo pistol och bötesblock. Skjuttränar 1-2 ggr per år pga krav.
Trivs förmodligen med sitt jobb med trafiksäkerhet och felbeteenden. Vill inte dö. Tror förmodligen inte på sin egen förmåga i detta läge. Avvaktar. Klandervärd, visst.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo pistol och bötesblock. Skjuttränar 1-2 ggr per år pga krav.
Trivs förmodligen med sitt jobb med trafiksäkerhet och felbeteenden. Vill inte dö. Tror förmodligen inte på sin egen förmåga i detta läge. Avvaktar. Klandervärd, visst.

Trafikpoliser kan alltså med fördel sluta bära vapen så har samtidigt antalet vapen i samhället minskat med flera tusen.

Det är bättre att skollärare som önskar får licens att bära vapen ifall de i övrig uppfyller en rimlig kravspec.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy