Skolskjutning i Örebro

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Ibland kollar jag på tuben hur amerikanska poliser jobbar. Jag är inte imponerad.

Jag tror att denna skolskjutning lades ut, en dryg timme kroppskameror, övervakningsbilder inifrån massor av poliser som inte gjorde något för att förhindra. 19 barn och två vuxna dog.
Jag hittar inte det klippet nu.

Ett annat klipp. Här visas händelseförloppet för pressen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Polisen var på plats fem minuter efter larmet. Det var en trafikpolis och några aspiranter.
Källa någon nyhetssändning på tv idag.

En polis ska alltid avbryta pågående dödligt våld sägs det. Om en trafikpolis tillsammans med några aspiranter under utbildning ska göra det vet inte jag. Kanske hade de kunnat rädda liv. Kanske hade de förlorat några polisers liv.

Om de runt hundra poliserna på plats inväntade insatsstyrkan (6-12-18 pers?) som hade en framkörning på 1 timme och 45 minuter, då är det illa. Jag vet inte hur det var. Vi får väl vänta lite.
Det fanns nog ett befäl på plats som hade ansvar. Yttre befäl och Inre befäl via radio oavsett var de befann sig när förstärkningen började anlända efter 6,7,8 minuter. Örebro är inte så stort och larmet var prioriterat.
SvD har nu redigerat, de anger inte längre 1:45. Antingen stämde det inte eller så är det för illa i kombination med att ingen polis i hela Närke vågade göra sitt jobb.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ibland kollar jag på tuben hur amerikanska poliser jobbar. Jag är inte imponerad.

Jag tror att denna skolskjutning lades ut, en dryg timme kroppskameror, övervakningsbilder inifrån massor av poliser som inte gjorde något för att förhindra. 19 barn och två vuxna dog.
Jag hittar inte det klippet nu.

Ett annat klipp. Här visas händelseförloppet för pressen.
Här är en bra film om samma grej.
Och en passande sammanfattning.

1000045065.jpg

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Nationella insatsstyrkan utgör även en del av polisens nationella insatskoncept (NIK). NIK är indelat i tre nivåer:

• Nationell förmåga (Nationella insatsstyrkan)
  • Förstärkt regional förmåga (Polisregion Väst, Syd och Stockholm. F.d. Piketenheterna)
  • Generell regional förmåga (Polisregion Nord, Bergslagen, Mitt och Öst)
Tanken är att samtliga alla landets polisregioner snabbt ska kunna sätta in insatsstyrkor. De tre nivåerna ska ha likartade arbetssätt och rutiner för att vid behov kunna arbeta tillsammans.[10]

———
Det borde alltså finnas förmåga på närmare håll än från Stockholm om man läser ovanstående.
———
Nationella insatsstyrkan (NI) är en insatsstyrka inom den svenska Polismyndigheten avsedd att hantera svåra och farliga situationer då människors liv är i fara, bland annat terrorism, gisslantagning, kidnappning och liknande.[1]
———
Så en trafikpolis och några aspiranter förväntas nog inte att agera, omringa, starta inbrytning. Däremot kan jag tycka att en ”generell regional förmåga” borde ha kommit på plats på kortare tid än de från Stockholm.
På plats är en sak, agera taktiskt, snabbt och effektivt är en avvägningsfråga. Vad visste de om gärningsmannens beväpning? Inget? Skyddsvästar klar inte vad som helst. Är gärningsmannen en god skytt? De visste de inget om då. Ville han även skjuta på poliser? Om han blev trängd?

I efterhand så visste alla redan innan tydligen. Polisen borde ha…

Vi får vänta. Kanske kan utredningen visa när offren avled och om polisen kunde ha agerat snabbare och därmed räddat några liv.

Byggnaden är på 17.000 kvadratmeter. Jag tror inte att alla poliser i Örebro hittar i alla lokaler. Äh, in ba. Fri eldgivning.
Räddningstjänsten har nog varit där men det hjälper inte mycket i detta fall.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Svårigheten är också lägesbild. Är det en, två, 10 gärningsmän? Vem är gärningsman? Hur ser man det?

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag lyssnade på Expressens pod Krimrummet Örebro del 2.
Insatsstyrkan var på plats efter 10 minuter och gick in direkt. Såg gärningsmannen.
Lyssna på vad som sas under presskonferensen i början.
Grovt kulgevär och en pumphagelbössa plus något mer.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!