Skolskjutning i Örebro

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Ibland kollar jag på tuben hur amerikanska poliser jobbar. Jag är inte imponerad.

Jag tror att denna skolskjutning lades ut, en dryg timme kroppskameror, övervakningsbilder inifrån massor av poliser som inte gjorde något för att förhindra. 19 barn och två vuxna dog.
Jag hittar inte det klippet nu.

Ett annat klipp. Här visas händelseförloppet för pressen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Polisen var på plats fem minuter efter larmet. Det var en trafikpolis och några aspiranter.
Källa någon nyhetssändning på tv idag.

En polis ska alltid avbryta pågående dödligt våld sägs det. Om en trafikpolis tillsammans med några aspiranter under utbildning ska göra det vet inte jag. Kanske hade de kunnat rädda liv. Kanske hade de förlorat några polisers liv.

Om de runt hundra poliserna på plats inväntade insatsstyrkan (6-12-18 pers?) som hade en framkörning på 1 timme och 45 minuter, då är det illa. Jag vet inte hur det var. Vi får väl vänta lite.
Det fanns nog ett befäl på plats som hade ansvar. Yttre befäl och Inre befäl via radio oavsett var de befann sig när förstärkningen började anlända efter 6,7,8 minuter. Örebro är inte så stort och larmet var prioriterat.
SvD har nu redigerat, de anger inte längre 1:45. Antingen stämde det inte eller så är det för illa i kombination med att ingen polis i hela Närke vågade göra sitt jobb.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ibland kollar jag på tuben hur amerikanska poliser jobbar. Jag är inte imponerad.

Jag tror att denna skolskjutning lades ut, en dryg timme kroppskameror, övervakningsbilder inifrån massor av poliser som inte gjorde något för att förhindra. 19 barn och två vuxna dog.
Jag hittar inte det klippet nu.

Ett annat klipp. Här visas händelseförloppet för pressen.
Här är en bra film om samma grej.
Och en passande sammanfattning.

1000045065.jpg

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Nationella insatsstyrkan utgör även en del av polisens nationella insatskoncept (NIK). NIK är indelat i tre nivåer:

• Nationell förmåga (Nationella insatsstyrkan)
  • Förstärkt regional förmåga (Polisregion Väst, Syd och Stockholm. F.d. Piketenheterna)
  • Generell regional förmåga (Polisregion Nord, Bergslagen, Mitt och Öst)
Tanken är att samtliga alla landets polisregioner snabbt ska kunna sätta in insatsstyrkor. De tre nivåerna ska ha likartade arbetssätt och rutiner för att vid behov kunna arbeta tillsammans.[10]

———
Det borde alltså finnas förmåga på närmare håll än från Stockholm om man läser ovanstående.
———
Nationella insatsstyrkan (NI) är en insatsstyrka inom den svenska Polismyndigheten avsedd att hantera svåra och farliga situationer då människors liv är i fara, bland annat terrorism, gisslantagning, kidnappning och liknande.[1]
———
Så en trafikpolis och några aspiranter förväntas nog inte att agera, omringa, starta inbrytning. Däremot kan jag tycka att en ”generell regional förmåga” borde ha kommit på plats på kortare tid än de från Stockholm.
På plats är en sak, agera taktiskt, snabbt och effektivt är en avvägningsfråga. Vad visste de om gärningsmannens beväpning? Inget? Skyddsvästar klar inte vad som helst. Är gärningsmannen en god skytt? De visste de inget om då. Ville han även skjuta på poliser? Om han blev trängd?

I efterhand så visste alla redan innan tydligen. Polisen borde ha…

Vi får vänta. Kanske kan utredningen visa när offren avled och om polisen kunde ha agerat snabbare och därmed räddat några liv.

Byggnaden är på 17.000 kvadratmeter. Jag tror inte att alla poliser i Örebro hittar i alla lokaler. Äh, in ba. Fri eldgivning.
Räddningstjänsten har nog varit där men det hjälper inte mycket i detta fall.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Svårigheten är också lägesbild. Är det en, två, 10 gärningsmän? Vem är gärningsman? Hur ser man det?

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag lyssnade på Expressens pod Krimrummet Örebro del 2.
Insatsstyrkan var på plats efter 10 minuter och gick in direkt. Såg gärningsmannen.
Lyssna på vad som sas under presskonferensen i början.
Grovt kulgevär och en pumphagelbössa plus något mer.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Svårigheten är också lägesbild. Är det en, två, 10 gärningsmän? Vem är gärningsman? Hur ser man det?

Mvh
Ja, det är ju inte bara att gå in och lösa problemet. Gärningsmannen har inte lysande kläder eller en blinkande röd romb ovanför huvudet. Ska man skjuta alla som verkar överstressade? Eller alla som är för lugna? Alla som går mot polisen, eller alla som springer bort? "Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well-disciplined VC!" Tänk om någon har ett eget vapen (oavsett om det är ett handeldvapen, golvmopp eller en kniv från slöjden) och tänkte jaga gärningsmannen, nödvärnsrätt osv, ska polisen skjuta denne också?

Ska vi prata rent skytte så ska man ju också ha rent skottfält, ingen framför, ingen bakom. Eller är det ok att kulan går igenom gärningsmannen och sätter sig i huvudet på någon bakom? Är sidoskador något man får räkna med, eller ska det till varje pris undvikas?

Strid i bebyggelse är dessutom jävligt svårt, i synnerhet när den man jagar bara är en av alla som rör sig i miljön. Nu hade gärningsmannen väl dessutom lagt ut rökridåer, vilket gjorde det ännu svårare.

Jag var inte där, jag kan inte säga om det var rätt eller fel beslut att avvakta, men jag har full förståelse för att det rådde viss tveksamhet.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har samtliga offer utländsk bakgrund?
Nej, jag vet att så inte är fallet p g a intervjuer i närmare anslutning till dådet, men nu är det nog uteslutande anhöriga med annan bakgrund som syns i t ex SVT Nyheter.
Att de är i majoritet är inte så märkligt m t p platsen men i o m att soc var hans primära mål tänker jag att fördelningen borde se annorlunda ut än på SFI.
Inte meningen att låta okänslig utan det är mer frågan om en kategori offer utelämnas, alternativt vill inte exponeras. Av media eller av eget val.

Jag undrar också om det kommit några uppgifter om skadade, antal och hur allvarligt. Begreppet skadade rymmer ju allt från rispa till respirator och vi har kanske ännu inte hört om sista dödsfallet.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja, det är ju inte bara att gå in och lösa problemet. Gärningsmannen har inte lysande kläder eller en blinkande röd romb ovanför huvudet. Ska man skjuta alla som verkar överstressade? Eller alla som är för lugna? Alla som går mot polisen, eller alla som springer bort? "Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well-disciplined VC!" Tänk om någon har ett eget vapen (oavsett om det är ett handeldvapen, golvmopp eller en kniv från slöjden) och tänkte jaga gärningsmannen, nödvärnsrätt osv, ska polisen skjuta denne också?

Ska vi prata rent skytte så ska man ju också ha rent skottfält, ingen framför, ingen bakom. Eller är det ok att kulan går igenom gärningsmannen och sätter sig i huvudet på någon bakom? Är sidoskador något man får räkna med, eller ska det till varje pris undvikas?

Strid i bebyggelse är dessutom jävligt svårt, i synnerhet när den man jagar bara är en av alla som rör sig i miljön. Nu hade gärningsmannen väl dessutom lagt ut rökridåer, vilket gjorde det ännu svårare.

Jag var inte där, jag kan inte säga om det var rätt eller fel beslut att avvakta, men jag har full förståelse för att det rådde viss tveksamhet.
Stor skillnad mellan:
- strid i bebyggelse vs. innomhus i större lokaler
- möta utbildad trupp som är vältränad att lösa uppgift under stress vs. en person som troligen är allt annat än stabil
- någon som tränats att "smälta in" i omgivningen vs en person som troligen är skitenkel att identifiera.

Hur man identifierar en/flera attentatsmän som dödar andra? Skottljuden.

Om en Polis springer in och skriker "Polis, Polis, Polis", tappar med stor säkerhet attentatsmannen fokus.
Skitsvårt läge och troligen mycket riskabelt för förste Polisen, men detta är exakt deras uppgift.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Problemet med det du skriver är att det är inte vad experter på sk PDV säger redan nu i förhållande till Örebro massakern..

1000045079.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En annan sak med timingen är ju att om gärningsmannen redan skjutit sig själv och det inte föreligger aktiv hotbild, men polisen vet inte om han var död eller låg och väntade på dem nånstans, men han hade slutat skjuta ivf.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Anledningen till att folk inte hoppade ut genom fönstren när de barrikaderade sig verkar i många fall vara att det inte fanns några, åtminstone inte ut. Sydsvenskan gick igenom ett gäng av de barrikaderade vittnen som har synts i media och deras positioner ser ut att vara mitt i byggnaden där eventuella fönster gick ut till korridorer. Känns som en väldigt mörk och dyster planlösning om du frågar mig. Cirkeln längst till höger är dock rektor som sitter och äter lunch och han med följe stack ut utan problem. Pilen är huvudentré där de flesta av poliserna tog sig in.

1739003230872.png
Betalartikel men motsvarande finns säkert på andra tidningar, samma vittnen som synts överallt https://www.sydsvenskan.se/2025-02-08/karta-vittnesmalen-inifran-skolan/

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Grejen med polisen i Sverige är att den är generellt väldigt svag, jag känner poliser som har växt ur patrullerandet och jobbar med annat nu, samt en inom räddningstjänsten, som båda berättat oerhörda historier om främst Stockholmspolisen. Om den skulle vara mycket bättre i Örebro, nja. Vi har väl sett vad de inte går? Klarar man inte en stenkastande arab så är väl ett jaktgevär svårare kanske, men det är likt förbaskat deras jobb.

1000045080.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Anledningen till att folk inte hoppade ut genom fönstren när de barrikaderade sig verkar i många fall vara att det inte fanns några, åtminstone inte ut. Sydsvenskan gick igenom ett gäng av de barrikaderade vittnen som har synts i media och deras positioner ser ut att vara mitt i byggnaden där eventuella fönster gick ut till korridorer. Känns som en väldigt mörk och dyster planlösning om du frågar mig. Cirkeln längst till höger är dock rektor som sitter och äter lunch och han med följe stack ut utan problem. Pilen är huvudentré där de flesta av poliserna tog sig in.

View attachment 510178
Betalartikel men motsvarande finns säkert på andra tidningar, samma vittnen som synts överallt https://www.sydsvenskan.se/2025-02-08/karta-vittnesmalen-inifran-skolan/
Kapten lämnade skeppet fort, noterade också det. Svårt att kräva något annat men ändå värt att notera.

Var och när är filmen tagen då en massa civila filmar gärningsmannen genom ett fönster?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Stor skillnad mellan:
- strid i bebyggelse vs. innomhus i större lokaler
- möta utbildad trupp som är vältränad att lösa uppgift under stress vs. en person som troligen är allt annat än stabil
- någon som tränats att "smälta in" i omgivningen vs en person som troligen är skitenkel att identifiera.

Hur man identifierar en/flera attentatsmän som dödar andra? Skottljuden.

Om en Polis springer in och skriker "Polis, Polis, Polis", tappar med stor säkerhet attentatsmannen fokus.
Skitsvårt läge och troligen mycket riskabelt för förste Polisen, men detta är exakt deras uppgift.

Precis! Alternativet är ju att skjutaren bara fortsätter gå runt och hittar helt försvarslösa måltavlor som inte ens skjuter tillbaka.

Polisen har betalt just för att sköta sin del av våldsmonopolet. Är det så att vi nu har en poliskår som inte vågar gå imellan våldsverkare och försvarslösa så kanske det är dags att avskaffa våldsmonopolet och börja tillåta ostraffade personer med god vandel att bära vapen.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Inslaget gör det, inte texten till fullo.

Det är textat så du kan lägga ut det ruta för ruta om du vill granska och diskutera, jag kommer tyvärr inte transkribera det åt dig.
Nej.
De säger att de gick in direkt och backade. Inte att de gick in efter en timme.

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen