Äger ni eller banken hojen!

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
pengar är till för att spendera!

sportarn skrev:
Håller med dig till viss del. Visst är det så att man ska passa på att låna nu när det är låga räntor, men jag hoppas inte du rekommenderar alla dina kunder att göra så. Sen att låna till aktier eller fonder är enligt mitt tycke idiotiskt. Finns många som gått på ordentliga käftsmällar där. Läser just nu om aktier på högskolan och min professor anser samma sak, att satsa på aktier ska man göra med pengar man har råd att förlora, det är samma sak som med spela på V75, man lånar ju inte pengar för att spela och aktier är till hög grad gambling. Visst finns det säkra kort som inte går upp så mycket och vissa som antingen går upp massor eller ner massor.
-------------------

har ju mc-lån, men det gårju att leva med när man inte är född för att spara pengar.pengar ska spenderas och ha kul för och gärna innan man fått dom :hihi
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Okej

Vi kan alltså konstatera att om man investerar sina besparingar i bra fonder och istället lånar till hojen så tjänar man pengar på det.
Även om man har fonder som bara går generellt bra så blir förmodligen
slutresultatet inte sämre än +-0kr.

Man accepterar alltså en ekonomisk förlust om man köper hojen för sparpengarna.

Frågan är då varför man sparar ihop till hojen istället för att låna?
För att man vill ha mindre pengar?
För att man är dum?
För att det känns fel att låna?
För att man skiter i att man förlorar pengar?
Eller vad?
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Trango_B skrev:
Okej

Vi kan alltså konstatera att om man investerar sina besparingar i bra fonder och istället lånar till hojen så tjänar man pengar på det.
Även om man har fonder som bara går generellt bra så blir förmodligen
slutresultatet inte sämre än +-0kr.

Man accepterar alltså en ekonomisk förlust om man köper hojen för sparpengarna.

Frågan är då varför man sparar ihop till hojen istället för att låna?
För att man vill ha mindre pengar?
För att man är dum?
För att det känns fel att låna?
För att man skiter i att man förlorar pengar?
Eller vad?
Lätt att säga nu när börsen går bra. Trots allt så är pengarna som man satsar i fonder inte något säkert. Visst det har gått bra för de flesta bolag i år och kommer antagligen göra det resten av året. Men de flesta av oss är inte så riskvilliga att vi sätter lånade pengar i fonder.
Finns nog väldigt få banktjänstemän som rekommenderar att låna pengar för att investera i fonder eller aktier.
Sen att säga att man förlorar pengar är fel. Du kan inte förlora några pengar som du inte har. Det är ungefär som att säga att OM jag investerat i den eller den saken så hade jag haft si och så mycket pengar. Det är mycket OM.
 

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
Lånade av banken och har snart betalat tillbaka allting.

Är student med fasligt höga omkostnader o jobbar lite extra för att slippa snåla till max o leva på nudlar.
 

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Ort
WestCoast
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Köpte min på pengar jag tjänat, skulle kunna tänka mig att ta ett lån men det blir en ganska stor utgift varje månad om man gör det. Försäkring är juh inte direkt billigt heller så det räcker med den utgiften :(
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Trango_B skrev:
Frågan är då varför man sparar ihop till hojen istället för att låna?

Utan lån brukar ett eventuellt inkomstbortfall vara lite mindre dramatiskt. Pheta ammorteringar på A-kassa är väl inget drömläge direkt.
Tanken att "det är bara att sälja allt" om man förlorar jobbet eller försätter sin verksamhet i konkurs kan vara lite riskabel eftersom de flesta förlorar sina jobb eller kursar sina verksamheter i lågkonjuktur när andrahandsvärden på motorcyklar och värdet på aktier inte är så gynnsamt.
 
Last edited:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Mamma köpte min första till mej, sen har jag bytt upp mej för egna pengar och betalat tillbaka en del till henne. Så nu är det väl ca 50/50 min/hennes.
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
TERMINATOR skrev:
äger bilen och båten och snart en hoj oxå, trummorna, inga lån alls

trummorna är sannerligen mina =)

hojen..... liiiiten del av den är min... resten tillhör banken.... =(
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
KrilleTL skrev:
Spara till en båge för 60 tusen är inte så jävla lätt om man jobbar på fabrik och inte vill leva som en kyrkråtta


Sandstream skrev:
En fråga till er som sparat ihop till era hojar: Bor ni hemma hos päronen och har 0 i utgifter eller har ni köpt billiga hojar?
Ni kanske inte har några lägenhetslån, billån osv?

Jag tjänar rätt bra med det skulle säkert ha tagit mig 2-3 år att spara ihop till den hoj jag har idag, och hur kul hade det varit


Hmm..
Jag är 21 år, bor för tillfället hemma. Har hittils sluppit betala hemma (förutom typ käk, tv, dator osv..) då jag inte har något fast jobb. Just nu får jag in typ 14k i månaden före skatt.
Jag lever inte som en "kyrkråtta", men jag är heller inte och festar och har mig, det ligger inte i mitt intresse...
I stället lägger jag alla pengar jag tjänar på sånt som jag verkligen är intresserad av, t ex snöskotrar och motorcyklar.. Så inom kort kommer jag att köpa min första hoj, för ungeför 55-60k..för mina egna pengar :)
Något lån kan jag ändå inte få när jag inte har fast anställning.
 

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Jag äger hojjen, men CSN och banken äger mej!!
/B)
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
jag ägde min hoj, när jag hade en.... nu när man är student så känns det inte som att jag har råd med hoj längre...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top