Äger ni eller banken hojen!

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Det är ju bättre att banken äger den för så får ju dom stå för försäkringen! Det är ju deras jävla hoj....
 

kinesen

Medlem
Gick med
12 Feb 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Triumph Trident 900 + M1800
sportarn skrev:
Jag är kanske lite gammalmodig men tycker att en hobbypryl som en hoj ska man äga helt och hållet själv utan inblandning av banken.
Hur många av er har lån på hojen, av att se en annan tråd med vad ni har för fordon så måste alla vara jäkligt välbetalda eller så är det banken som går in och stöttar med lite cash!


Jag äger min till 100% Känns skönt om det skulle hända något.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Ett privatlån kan du väl ha upp till över 250.000 Kr !
Vill de ha säkerhet får de väl ta hojen då !

Annars är medlemslån 200.000 om man är sambo eller 150.000:- /person.
 

sandstream

Guest
En fråga till er som sparat ihop till era hojar: Bor ni hemma hos päronen och har 0 i utgifter eller har ni köpt billiga hojar?
Ni kanske inte har några lägenhetslån, billån osv?

Jag tjänar rätt bra med det skulle säkert ha tagit mig 2-3 år att spara ihop till den hoj jag har idag, och hur kul hade det varit :(
 

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
Ort
I ett rött hus på landet i utkanten av Uppsala
Hoj
KTM 660, Ten7
sandstream skrev:
En fråga till er som sparat ihop till era hojar: Bor ni hemma hos päronen och har 0 i utgifter eller har ni köpt billiga hojar?
Ni kanske inte har några lägenhetslån, billån osv?

Jag tjänar rätt bra med det skulle säkert ha tagit mig 2-3 år att spara ihop till den hoj jag har idag, och hur kul hade det varit :(

Precis vad jag undrade! Och vadå att banken äger hojen!
Lånet står (stod) på mig och inte på hojen :tungan
Men för tillfället e man skuldfri förutom lägenheten :banana
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Att låna visar väl bara att man har ännu mer pengar eftersom man också betalar massa räntor :tuttar

Jag ser inget fel i att låna om man vill ha ngt och har råd att betala lånet.
Betalar man eller amorterar lite mer / mån också så kan man betala av lånet relativt snabbt.

Man får tillbaka mer på skatten när man har lån :)
Mer lån åt folket :yoparty

Förstår många som tycker det är coolt att säga "jag äger mig hoj, har köpt och sparat till den själv" men Ola som ser dig åkande på en ny R1 vet inte det ändå :)
Som jag som varken rökar & snusar samt använder väldigt lite alkohol .. vilket gör att jag kan lägga de pengar på ett lån istället och få en ny hoj.
Att punga ut 160.000 kr när man vill ha allt nytt utan lån.. måste man antingen bo hemma o spara och "hur mesig är man inte då" eller så lånar man.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
En fråga till er som sparat ihop till era hojar: Bor ni hemma hos päronen och har 0 i utgifter eller har ni köpt billiga hojar?
Ni kanske inte har några lägenhetslån, billån osv?

Jag tjänar rätt bra med det skulle säkert ha tagit mig 2-3 år att spara ihop till den hoj jag har idag, och hur kul hade det varit :(
Den stora skillnaden är väl om man har fru och barn eller inte, de verkar ju vara ett stort svart hål i plånboken. :D
 

hellbit

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
eslöv
Hoj
zx10r
sportarn skrev:
Jag är kanske lite gammalmodig men tycker att en hobbypryl som en hoj ska man äga helt och hållet själv utan inblandning av banken.
Hur många av er har lån på hojen, av att se en annan tråd med vad ni har för fordon så måste alla vara jäkligt välbetalda eller så är det banken som går in och stöttar med lite cash!
Känns duktigt gammalmodigt. Själv jobbar man på bank o med tanke på den låga räntan så är det givet att man lånar. Jag skulle kunna lösa in mitt lån men finns ingen anledning. Iofs har jag grymma villkor men även ni som betalar 6% tjänar på att låna. En helt vanlig sverige fond gick upp ca 20% förra året och hittils i år har dem gått upp ca 5%.
O även om man inte har pengar att placera vem pallar vänta tills man har sparat ihop 100k då kanske man inte ens e sugen på hoj längre. Nej jag säger bara carpe diem.
 

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
Ort
I ett rött hus på landet i utkanten av Uppsala
Hoj
KTM 660, Ten7
Eureka skrev:
Att låna visar väl bara att man har ännu mer pengar eftersom man också betalar massa räntor :tuttar

Jag ser inget fel i att låna om man vill ha ngt och har råd att betala lånet.
Betalar man eller amorterar lite mer / mån också så kan man betala av lånet relativt snabbt.

Man får tillbaka mer på skatten när man har lån :)
Mer lån åt folket :yoparty

Förstår många som tycker det är coolt att säga "jag äger mig hoj, har köpt och sparat till den själv" men Ola som ser dig åkande på en ny R1 vet inte det ändå :)
Som jag röker & snusar samt använder väldigt lite alkohol .. vilket gör att jag kan lägga de pengar på ett lån istället och få en ny hoj.
Att punga ut 160.000 kr när man vill ha allt nytt utan lån.. måste man antingen bo hemma o spara och "hur mesig är man inte då" eller så lånar man.

Bra sagt :yoparty
 

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Ort
Malmö
Hoj
VFR750-94
hoj sugen skrev:
Finns banker som ger 6 % ränta på dina pengar, så då tjänar du på att låna. + att du får dra av 25% på din deklaration.

Gör som jag. Investera i östeuropa fonder. Har tjänat över trettio % hittils o således gjort många goa tusenlappar utan o lyfta ett finger. En av mina fonder har haft en över 200&:ig värdestigning dem senaste tre åren. Sätt in 50 papp o räkna ut själv. Kräver dock att man har lite is i magen o följer dem dagligen.
 

hellbit

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
eslöv
Hoj
zx10r
Jonas24 skrev:
Gör som jag. Investera i östeuropa fonder. Har tjänat över trettio % hittils o således gjort många goa tusenlappar utan o lyfta ett finger. En av mina fonder har haft en över 200&:ig värdestigning dem senaste tre åren. Sätt in 50 papp o räkna ut själv. Kräver dock att man har lite is i magen o följer dem dagligen.
Östeuropa har varit riktigt bra. Oftast investerar de fonderna en hel del i Ryssland SEB s fond gör i alla fall det med ca 40% och ryssland går för tillfället grymt bra, fast håll koll kommer ett politiskt bakslag så kan skiten gå ner ordentligt.
 

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Ort
Malmö
Hoj
VFR750-94
hellbit skrev:
Östeuropa har varit riktigt bra. Oftast investerar de fonderna en hel del i Ryssland SEB s fond gör i alla fall det med ca 40% och ryssland går för tillfället grymt bra, fast håll koll kommer ett politiskt bakslag så kan skiten gå ner ordentligt.

Jobbar också på bank så vi e kollegor he he. Precis som du säger så kan nationer på stark ekonomisk frammarsch med politisk instabilitet orsaka stora skador hos investerare så det gäller o ha koll på läget.
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
Jonas24 skrev:
Gör som jag. Investera i östeuropa fonder. Har tjänat över trettio % hittils o således gjort många goa tusenlappar utan o lyfta ett finger. En av mina fonder har haft en över 200&:ig värdestigning dem senaste tre åren. Sätt in 50 papp o räkna ut själv. Kräver dock att man har lite is i magen o följer dem dagligen.

Jobbar du på bank så har du ju en klar fördel ,för där lär du få bra tips :tummenupp
Jag har haft rysslansds fonder, där gjorde jag bra vinst :tomten
Köpte även Ericsson när dom var som sämst, och sålde när dom gick upp.
Men har inte så mycket tid att sitta vid datan längre, då jag jobbar en hel del.
Och man vill ju följa (pengarna) hela tiden.
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
sandstream skrev:
En fråga till er som sparat ihop till era hojar: Bor ni hemma hos päronen och har 0 i utgifter eller har ni köpt billiga hojar?
Ni kanske inte har några lägenhetslån, billån osv?

Jag tjänar rätt bra med det skulle säkert ha tagit mig 2-3 år att spara ihop till den hoj jag har idag, och hur kul hade det varit :(
Jag jobbade ihop mina hojar uppe i åre. Kunde lägga undan ca 40 000 per säsong där uppe, sen så har man levt ganska sparsamt, inte köpt allt för mycket dyra kläder och sånt.
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
hellbit skrev:
Känns duktigt gammalmodigt. Själv jobbar man på bank o med tanke på den låga räntan så är det givet att man lånar. Jag skulle kunna lösa in mitt lån men finns ingen anledning. Iofs har jag grymma villkor men även ni som betalar 6% tjänar på att låna. En helt vanlig sverige fond gick upp ca 20% förra året och hittils i år har dem gått upp ca 5%.
O även om man inte har pengar att placera vem pallar vänta tills man har sparat ihop 100k då kanske man inte ens e sugen på hoj längre. Nej jag säger bara carpe diem.
Håller med dig till viss del. Visst är det så att man ska passa på att låna nu när det är låga räntor, men jag hoppas inte du rekommenderar alla dina kunder att göra så. Sen att låna till aktier eller fonder är enligt mitt tycke idiotiskt. Finns många som gått på ordentliga käftsmällar där. Läser just nu om aktier på högskolan och min professor anser samma sak, att satsa på aktier ska man göra med pengar man har råd att förlora, det är samma sak som med spela på V75, man lånar ju inte pengar för att spela och aktier är till hög grad gambling. Visst finns det säkra kort som inte går upp så mycket och vissa som antingen går upp massor eller ner massor.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top