Äger ni eller banken hojen!

HasseS

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
yamaha TDM
Pengar först handla sen.. Farsan sa en gång att man ska inte ha mer skulder en att man kan be vem som helst dra åt helvete och det försöker ja leva efter.. Fast ska väl erkänna att när ja byggde hus så fick ja låna lite och tog ett par år innan vi lyckades pynta av det men känns gött att vara skuldfri..
Skulle aldrig låna pengar till hoj/ bil eller sånna grejer som inte har ett bestående värde.

Budo

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Ingen
Trango_B skrev:
Lår oss säga att man har 150k på sitt lönekonto.
Man vill ha en ny R1 + utrustning.
Antingen så ger man handlaren alla pengar på lönekontot eller
så lånar man 150k på banken till hojen och tar pengarna på lönekontot
och placerar smart i värdepapper.

Vad är låneräntan nuförtiden? 5% ?

Borde man inte kunna placera pengarna från lönekontot i värdepapper på
ett sätt så man tjänar på att låna till hojen?

Har man 150k på kontot så går man fan inte och köper en hoj för hela den summan.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag äger båda mina mopeder.
Anledning till detta är att jag inte har lust att betala pengar till både bank och försäkringsbolag varje säsong.

MC Doktorn

Guest
sportarn skrev:
Jag är kanske lite gammalmodig men tycker att en hobbypryl som en hoj ska man äga helt och hållet själv utan inblandning av banken.
Hur många av er har lån på hojen, av att se en annan tråd med vad ni har för fordon så måste alla vara jäkligt välbetalda eller så är det banken som går in och stöttar med lite cash!

haha huset äger min hoj och banken äger ½ huset och staten äger banken och jag är staten och ni åxå varför ska man betala när nån anna kan göra det :D och jag betalade inget extra bara placerade om lite

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hojarna är till 110% mina. Hårt jobb och billiga krogkvällar så går det!!!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
KalleBalik skrev:
Jag fick låna pengar av min mamma :D
Alltid retar det någon...

Ska jag va ärlig så blir det låna lite små pesetas emellan åt av farsgubben, men bara till delar. Han vet att han får tillbaka (förr eller senare;-))

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag äger mina hojar och en liten del av banken.:tungan
Skulle aldrig få för mig att låna ihop till en hoj. Halva nöjet är ju att få längta och drömma...

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
2ono skrev:
haha huset äger min hoj och banken äger ½ huset och staten äger banken och jag är staten och ni åxå varför ska man betala när nån anna kan göra det :D och jag betalade inget extra bara placerade om lite
Vem säger att staten äger banken? Staten äger riksbanken och SBAB, så om du lånar av SBAB så är det staten som äger huset inte annars.

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
jag har lån på min hoj. jag kan nämligen inte spara. :va
Har jag pengar över så slösas de alltid bort på något annat! :huvet

MC Doktorn

Guest
sportarn skrev:
Vem säger att staten äger banken? Staten äger riksbanken och SBAB, så om du lånar av SBAB så är det staten som äger huset inte annars.
banken erbjuder SBAB lån så de e väl staten som äger huset och därmed e de väl jag som äger hojen eg nog om detta!!!!

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Det ar nastan så jag inte tror på alla inlagg om at folk ager sina hojar sjav..jag har et vanligt jobb och hus,bil,skoter,mc sen har jag ju tre barn..om nogon som ager sin hoj kan skissera en spar plan som gjør at jag kan spara ihop til en hoj til 60-100k før jag blir pensionar så kom med den, eller ar det så at alla som ager hojen sjav bor hos sin mamma eller drar in 5-600 k om året? :lol :lol

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
ola_sandin skrev:
Jag äger mina hojar och en liten del av banken.:tungan
Skulle aldrig få för mig att låna ihop till en hoj. Halva nöjet är ju att få längta och drömma...

Så sant så, man mår bra av att inte få stekta sparvar serverade var dag.

Själv har jag mobilen på avbetalning (24 mån abonnemang). Men det var första och förhoppningsvis och troligen den sista också. Aldrig mer att jag köper något för under 50k och lånar till det. No cash, no game. Lånade till bostaden, men den går förhoppningsvis inte upp i rök eller tappar värdet fullständigt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln