"FUBAR"
Måste lära mig bromsa på slangen..
Sparade ihop på 6 månader. Bröd och vatten
sportarn skrev:Jag är kanske lite gammalmodig men tycker att en hobbypryl som en hoj ska man äga helt och hållet själv utan inblandning av banken.
Hur många av er har lån på hojen, av att se en annan tråd med vad ni har för fordon så måste alla vara jäkligt välbetalda eller så är det banken som går in och stöttar med lite cash!
sandstream skrev:En fråga till er som sparat ihop till era hojar: Bor ni hemma hos päronen och har 0 i utgifter eller har ni köpt billiga hojar?
Ni kanske inte har några lägenhetslån, billån osv?
Jag tjänar rätt bra med det skulle säkert ha tagit mig 2-3 år att spara ihop till den hoj jag har idag, och hur kul hade det varit
Den stora skillnaden är väl om man har fru och barn eller inte, de verkar ju vara ett stort svart hål i plånboken.sandstream skrev:En fråga till er som sparat ihop till era hojar: Bor ni hemma hos päronen och har 0 i utgifter eller har ni köpt billiga hojar?
Jag tjänar rätt bra med det skulle säkert ha tagit mig 2-3 år att spara ihop till den hoj jag har idag, och hur kul hade det varit
Känns duktigt gammalmodigt. Själv jobbar man på bank o med tanke på den låga räntan så är det givet att man lånar. Jag skulle kunna lösa in mitt lån men finns ingen anledning. Iofs har jag grymma villkor men även ni som betalar 6% tjänar på att låna. En helt vanlig sverige fond gick upp ca 20% förra året och hittils i år har dem gått upp ca 5%.sportarn skrev:Jag är kanske lite gammalmodig men tycker att en hobbypryl som en hoj ska man äga helt och hållet själv utan inblandning av banken.
Hur många av er har lån på hojen, av att se en annan tråd med vad ni har för fordon så måste alla vara jäkligt välbetalda eller så är det banken som går in och stöttar med lite cash!
Eureka skrev:Att låna visar väl bara att man har ännu mer pengar eftersom man också betalar massa räntor
Jag ser inget fel i att låna om man vill ha ngt och har råd att betala lånet.
Betalar man eller amorterar lite mer / mån också så kan man betala av lånet relativt snabbt.
Man får tillbaka mer på skatten när man har lån
Mer lån åt folket
Förstår många som tycker det är coolt att säga "jag äger mig hoj, har köpt och sparat till den själv" men Ola som ser dig åkande på en ny R1 vet inte det ändå
Som jag röker & snusar samt använder väldigt lite alkohol .. vilket gör att jag kan lägga de pengar på ett lån istället och få en ny hoj.
Att punga ut 160.000 kr när man vill ha allt nytt utan lån.. måste man antingen bo hemma o spara och "hur mesig är man inte då" eller så lånar man.
hoj sugen skrev:Finns banker som ger 6 % ränta på dina pengar, så då tjänar du på att låna. + att du får dra av 25% på din deklaration.
Östeuropa har varit riktigt bra. Oftast investerar de fonderna en hel del i Ryssland SEB s fond gör i alla fall det med ca 40% och ryssland går för tillfället grymt bra, fast håll koll kommer ett politiskt bakslag så kan skiten gå ner ordentligt.Jonas24 skrev:Gör som jag. Investera i östeuropa fonder. Har tjänat över trettio % hittils o således gjort många goa tusenlappar utan o lyfta ett finger. En av mina fonder har haft en över 200&:ig värdestigning dem senaste tre åren. Sätt in 50 papp o räkna ut själv. Kräver dock att man har lite is i magen o följer dem dagligen.
hellbit skrev:Östeuropa har varit riktigt bra. Oftast investerar de fonderna en hel del i Ryssland SEB s fond gör i alla fall det med ca 40% och ryssland går för tillfället grymt bra, fast håll koll kommer ett politiskt bakslag så kan skiten gå ner ordentligt.
Jonas24 skrev:Gör som jag. Investera i östeuropa fonder. Har tjänat över trettio % hittils o således gjort många goa tusenlappar utan o lyfta ett finger. En av mina fonder har haft en över 200&:ig värdestigning dem senaste tre åren. Sätt in 50 papp o räkna ut själv. Kräver dock att man har lite is i magen o följer dem dagligen.
Jag jobbade ihop mina hojar uppe i åre. Kunde lägga undan ca 40 000 per säsong där uppe, sen så har man levt ganska sparsamt, inte köpt allt för mycket dyra kläder och sånt.sandstream skrev:En fråga till er som sparat ihop till era hojar: Bor ni hemma hos päronen och har 0 i utgifter eller har ni köpt billiga hojar?
Håller med dig till viss del. Visst är det så att man ska passa på att låna nu när det är låga räntor, men jag hoppas inte du rekommenderar alla dina kunder att göra så. Sen att låna till aktier eller fonder är enligt mitt tycke idiotiskt. Finns många som gått på ordentliga käftsmällar där. Läser just nu om aktier på högskolan och min professor anser samma sak, att satsa på aktier ska man göra med pengar man har råd att förlora, det är samma sak som med spela på V75, man lånar ju inte pengar för att spela och aktier är till hög grad gambling. Visst finns det säkra kort som inte går upp så mycket och vissa som antingen går upp massor eller ner massor.hellbit skrev:Känns duktigt gammalmodigt. Själv jobbar man på bank o med tanke på den låga räntan så är det givet att man lånar. Jag skulle kunna lösa in mitt lån men finns ingen anledning. Iofs har jag grymma villkor men även ni som betalar 6% tjänar på att låna. En helt vanlig sverige fond gick upp ca 20% förra året och hittils i år har dem gått upp ca 5%.
O även om man inte har pengar att placera vem pallar vänta tills man har sparat ihop 100k då kanske man inte ens e sugen på hoj längre. Nej jag säger bara carpe diem.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|