LiCro:
Köp den hoj du har råd med, och då menar jag att önskat försäkringsskydd ska ingå i kalkylen. Har du inte råd med R1 (eller vad du nu vill ha) så köper du inte det.
Köp en lite äldre knarr (min äldsta är från -79, trots att jag har råd med nya knarrar) och kör med den. Den äldre knarren är billig i försäkring och du kanske kan nöja dig med trafik = riktigt billigt på äldre knarrar.
Och det är rätt lajban att åka från nyare värstinghojar med en gammal galt.
Och du slipper vara orolig för vad som händer om du går på näbben. Dvs f-bolaget. Ont gör det vad du än åker på.
Och kosta på lås + kätting som heter duga!
Och en hoj med några år på nacken har mer själ än en ny! (nu får jag säkert på skallen för det men det tar jag)
Om du nu inte kan meka och därför är orolig för att köpa en äldre knarr så kompletterar du med en mekhandbok till knarren och lite verktyg till det mest grundläggande (räkna med det också i kalkylen!). Sen kan du alltid ställa frågor här i mekhörnan. Vi är många som gärna besvarar så gott vi kan. Men sök först, alla "standardfrågor" är redan besvarade 20 ggr. Och sätt tydliga rubriker på trådarna!
Svårare jobb kanske du åker på att lämna in men med en måttlig försäkringskostnad så kommer du i alla fall billigt undan. Mellanskillnaden kan du lägga på fler däck och mer soppa = åka massor.
Knarrar från början/mitten av 90-talet går friskt, är rätt billiga att köpa och är fortfarande oftast inte hejdlöst nedgångna (även om såna finns också).
Och det är manligt att stå för sina egna kostnader.
Och det är fjolligt att lämpa över räkningen på andra hojåkare.