Är du överviktig eller undernärd?

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Det är ganska troligt att man är undernärd om man är överviktig! Det är bara sumobrottare som äter sig feta på balanserad kost, resten har överskjutande energiintag bestående av socker och fett. I läsk och snacks finns inte mycket vitaminer och mineraler... Ena halvan av värden är undernärd pga energi och/eller proteinbrist, den andra halvan pga urusla matvanor :zpy

BMI blir jag inte klokare av! Jag har för mycket muskler! Min mor som går en hälsokonsulentutbildning gjorde en utredning på mig... och jag är i mycket god form! :hihi Trots mitt BMI på 25.6

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
21,461936624163615705087741446787 typ... allt för vikt/effektförhållandets skull...

:tungan

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
hamnade på ca 26 och känner mig inte direkt fet, visst rutorna syns inte men det som drar upp mest är musklerna vill jag inbilla mig.

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
Längd: ca 1.93
Vikt: ca 83
Fick det till 22.3 så då har man gått upp sen förra året då jag hade 20 som BMI

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Enligt BMI så är ju alla tyngdlyftare smällfeta :va

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
BMI suger fett (skojigt va) :va om man har kraftig benstomme och tränar mycket så stämmer det inte, jag är 1.71 centikort och bör enligt BMI väga mellan 60-74, jag vägde 74 förra våren och då va jag smal, om jag hade vägt 60 kg så skulle jag se helt undernärd ut, nu ligger mitt BMI på 27 (j-a julmat) och siktar på att sänka mig till 25-26 till våren, men att betrakta BMI 20 på en stabil benstomme är inte normalt.

/Bullshit My Isterbuk

"kraftiga" eller "klena" benstommar är en myt. Det skiljer absolut max 0.5kg mellan en "kraftig" och en "klen" benstomme.. D.v.s för de flesta "normala" kan det skilja något hekto på hela skelettet..

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
oFFkeFF skrev:
"kraftiga" eller "klena" benstommar är en myt. Det skiljer absolut max 0.5kg mellan en "kraftig" och en "klen" benstomme.. D.v.s för de flesta "normala" kan det skilja något hekto på hela skelettet..

Det skall du ju inte avslöja för stackarn

/Edit: Har 21,7 i BMI, 72kg på 1,82m. Låg vid senaste mätningen på 7,5% kroppsfett (normalt för män är runt: 11-12, kvinnor: 20) så jag tänker inte banta tvärt om :)

Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
19,006

Men det var säkert jag som räknade fel.

184 lång och 83kg.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
21,6 - ganska normalt tror jag!, Fast ett par kilo muskler till skulle nog inte skada! :banana

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oFFkeFF skrev:
Inte sant, man kan ha storkben och kort rygg eller taxbex och lång rygg, det gör skillnad det, dessutom så sitter det en massa snorläppar i 20 års åldern och tror att dom aldrig kommer att bli feta, vänta 10-15 år så ska ni få se :7peta

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
GSXR1100R skrev:
dessutom så sitter det en massa snorläppar i 20 års åldern och tror att dom aldrig kommer att bli feta, vänta 10-15 år så ska ni få se :7peta
Nu jag väl några år äldre än 20, men tror det är rätt lugnt. Vi har ingen direkt fetma i släkten.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
Inte sant, man kan ha storkben och kort rygg eller taxbex och lång rygg, det gör skillnad det, dessutom så sitter det en massa snorläppar i 20 års åldern och tror att dom aldrig kommer att bli feta, vänta 10-15 år så ska ni få se :7peta

Tittar man på normaliteten, så skiljer sig inte längden på ryggraden på människor nämnvärt, någon/några cm upp och ner. Det som är avgörande för hur lång man blir är benlängden. Sen finns det givetvis ett eller annat fall av extremt långa ryggar med korta ben, men det är väldigt ovanligt(dvärgväxt, eller andra tillväxtskador/missbildningar)
Men inte ens då sklijer sig benstommen något nämnvärt i vikt, det är bara att plocka fram anatomiboken och ut och karva i lite lik.

Men visst är det sant, om 10-15 år kommer ett gäng f.d 20-åringar också sitta och gnälla över kraftiga benstommar :rolleyes:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
GSXR1100R skrev:
dessutom så sitter det en massa snorläppar i 20 års åldern och tror att dom aldrig kommer att bli feta, vänta 10-15 år så ska ni få se :7peta

No way man :cool:

Detta är jag om 10 - 15 år så:

Bifogat

• Anabolia.jpg
    Anabolia.jpg
    10.9 KB · Visningar: 73

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oFFkeFF skrev:
Men visst är det sant, om 10-15 år kommer ett gäng f.d 20-åringar också sitta och gnälla över kraftiga benstommar :rolleyes:
Javisst e det så :hihi
Kraftig benstomme, muskler väger mer än fett, ämnesomsättning osv :gnissla

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
BMI:21,385, Längd:1,77, Vikt:67kg

Last edited:

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
Hojlös...
BMI på 20,227 uträknat på 182cm och 67kg (uppmätt på nyårsafton efter 1timmes bastu med vätskepåfyllnad av cider och grogg) :fyllisar

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Hmm... det där med BMI är ju som sagt inte alltid så rättvisande... själv ligger jag på 25.8 och kan ju inte påstå att jag är direkt fet... snarare vältränad (öhhh) :)

aja... hur det än är så måste jag nog ner ca 5-6 kilo innan mars-aprill så att jag kommer i skinnstället...

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...