Är du "utvecklingsstörd"?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Brukar faktiskt inte bry mig speciellt mycket om den senaste "måste ha grejjen". Trots att jag nu äger en ny hoj med alla finesser förutom stavmixer...
Köpte den faktiskt inte pga allt bling-bling utan för jag föll pladask för modellen.

När det gäller övriga prylar brukar jag skita i senaste trenden med och bara njuta av varje dag min gamla bröte fungerar och därmed sparar pengar åt mig. Min mobiltelefon från Hedenhös tid t ex. :)

Jörgen: Skit i CD-spelaren. Musik blir mer rofullt med LP. Härligt att slumra till i soffan och vakna av skrapet när sidan är slut 20 min senare. CD-spelaren tillför ju bara ytterligare en fjärrkontroll att slarva bort också. När man väl hittar den sitter man bara och byter låt hela tiden också.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har top notch av följande: CD-spelare, MD-spelare, kassettdäck och equalizer. Vardera biten kostade ca 4k i början på 90-talet och de står sig bra än idag. Skall göra mig kvitt dom. Alla fyra är dina för 600.-.
Bara att hojta till!

Låter som en övergående fluga :gnissla

600 balobas är ju närmare 4½ full tanks 98 i sporren. Kommer inte på fråga.

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Bytte till en ny här om dagen (-09...), en KTM SMT. Kändes för mig som ett nytt koncept som dessutom passade väldigt bra in på vad jag sökte, där av bytet. Hade annars föredragit att ha något äldre. Sedan hade jag gärna haft ABS, men det finns inte på den modellen.

LeoVince-burkar för sju tusen ser jag ingen anledning till, lill-gammal...?

Nyhetens behag är väl ett uttryck som passar bra in på många håll annars...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En motorcykels charm ligger för mig i den enkla uppbyggnaden.
Jag tyckte att det gick över styr redan med vätskekylning.
[YOUTUBE-ID]7NS6Sc1T09c[/YOUTUBE-ID]

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
Appappapp.. jag bara låter knarren fixa en våt brunn när jag svänger i en korsning som jag tidigare behövde ha koll på. Men jag kan hålla me att det inte är lika spännande.. det gäller nog mest gatkörning för jag har inte sett dessa brunnar på racebanor :)
Anderstorp har en brunn som man kan tjonga i om man inte passar sig! :näsblod

rrkenta

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
R6 -08
jag tycker att hojjarna bara blir sämre och sämre. som bäst va dom 2003, 2004, 2005.
vem vill åka omkring med tung abs, tractionkontroll och fan va det heter som bara förstör körkänslan. Å snart börjar det väl plinga i hjälmen om man inte spännt fast spännet korrekt.
nej, jag har aldrig provat en hoj med abs men jag hävdar bestämt att det är dåligt.
och godstjockleken i hojjarna blir bara tunnare och tunnare för att spara vikt, snart går de väl sönder av bara fartvinden. tacka vet jag en gammelhonda årsmodel 93. heavy is reliable.

Håller med! köpte en äldre hoj (2004) förra veckan,man behöver inte
ha det senaste hela tiden.

Last edited:

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Störs inte direkt av det och det är väll tur det. Tycker -93an fungerar tillfredställande fortfarande utan vare sig TC, ABS kolfiber etcetera :)

Silverräven

Varför inte?
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
CBR600
När jag sitter och drömmer mig bort på blocket och andra sidor och tidningar så byter jag "drömhoj" stup i ett.. tänker att "det där, det ska bli min nästa hoj" och allt innan 2004/5 är "antikt"

MEN, allt detta är totalt bortglömt så fort jag sätter mig på min 97:a zx7r. Fyfan vad man är nöjd då. :tummenupp

Jag funkar likadant. Finns många potentiella "drömhojar" där ute.

Fast min 91:a är grymt skön att köra!

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Bra fråga!

Bortsett ifrån status- och posör faktorn (som inte ska underskattas, kul med fina grejer) så kan man ju fråga sig hur ofta man maxar sitt monster?

Jag menar fullgas upp o ner genom växellådan och knäskrap hit o dit. Min hoj idag är ruskigt snabb o jag känner inget behov av något snabbare, älskar den precis som den är (ok då, nytt slipon är beställt).

Roligaste hojar jag haft, med reservation för att jag är en bättre förare idag o kanske skulle uppfatta dom som mer begränsade, är en Bandit 1200 med trim o en cbr 900 fighter från 1996.

Med dessa hojar låg jag närmare gränsen för vad det hade att erbjuda oftare. Min gixxer kanske jag, vid en skön helgtur, använder ca 30-40 % av dess max mestadels av kör tiden (man ligger ju inte i 300 km/h förbi bondgårdar och dagis). De två andra hojarna kanske 60-65 %.

Så för att svara: visst jag tror att det är väldigt lätt av vara/bli utvecklingsstörd. Men om man ibland frågar sig själv varför man kör hoj, hur man kör och framför allt hur ofta, ja då tror jag man har större chans att njuta av att köra hoj istället för att köpa hoj.
(sa han som ägt 11 hojar på 6 år:eek:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Hög effekt, fint chassi och bra bromsar är allt jag vill ha :tummenupp

Jag har kört litershojar i 7 år nu och klarat mig utan TC vafan ska jag med det till ? Bara vara lite lenare på gasen då det regnar eller jag vet att jag har kalla däck.

ABS är säkert bra i en riktig krissituation men hitils har det funkat utan så inget jag behöver liksom.

Quickshifter om vi pratar bmw går ju att köpa till på vilken hoj som hellst så det är väl bara att köpa det om man bums nu vill ha det ?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Händer verkligen så mycket på den fronten (tar på mig dumstruten) ?

Tycker det stannat av efter 2000,
saker har blivit användarvänligare,
men det är ju inte så att datorparken på företag är såvidare top-notch these days.
Sitter själv med en 8 år gammal burk på jobbet,
under 90talet hade det inte funnits på kartan.

Byt jobb? :)

Skämt åsido.. Det händer fortf. otroligt mkt, otroligt snabbt.
Redan idag finns t ex en processorprototyp med 80 kärnor. Att jämföra med de 1-2 som kan anses som standard idag (även om det finns de med fler).

Anledningen till att datorparkerna lätt får några år på nacken nuförtiden är för att hårdvaran idag är såpass kraftfull så att man inte "behöver" mer prestanda för vanligt kontorsarbete.. Word, Excel osv.. även lite äldre datorer klarar av de applikationerna.

På serversidan händer det också väldigt mkt. Idag får man in lika mkt prestanda, minne, lagring osv i ett blad + en disklåda som för 10 år sen krävde ett helt rack med servrar + ett SAN..

Men ja, just klientdatorerna på företag behöver inte uppdateras lika ofta längre.

Oj, nu blev det nästan lite IT-forum av detta.

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Jag sitter nöjd med det jag har . Fast det är klart, modifikationssjukan sitter i ordentligt, med det är ju halva nöjet:tungan
Per:squid

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Måste ärligt säga att från att varit en äkta korvmojs-kille så har allt börjat luta mer åt användarvänlighet dvs om prylen i sig har en funktion så åker den på annars får det vara om den inte är gratis! Att man nu hittar gilles-grepp, fotpinnesatser, stålomspunnet och kolfiberskydd på min hoj är just för att det fyller en funktion och du kommer aldrig hitta ett kedjeskydd i kolfiber. Skulle jag i framtiden ha råd med andra fjädringskomponenter blir det en uppdatering då K6:ans original inte är riktigt som jag vill(kan även bero på felinställning).

Sen är jag utvecklingsstörd då jag gärna skulle se både abs och TC på min båge har att göra med min säkerhet!

Att jag sen skulle vilja ha en nyare blade eller bmw har att göra med hur otroligt bra de kändes vid provkörning men jag vet att min K6 är fullt tillräcklig för mig!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka