Är mc-hälsningen på väg att hälsa hem!

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
haha, kom körandes (med bil) norrut på essingeleden i stockholm för ngn vecka sen, kommer ifatt en mc-polis med hästsvans! :tuttar kör upp brevid, hon vrider på huvet å jag ger :tummenupp för att visa uppskattning för kvinlig mc-polis. Allt tråkmånsen gör e att teckna åt mig att sakta ner för att jag måste ju kört något snabbare än de exakta 70 hon låg i för att komma ikapp :huvet jag skakade bara på huvet å fortsatte mot min avfart..

Hon varnade ju bara dig för kontrollen längre fram.

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
bara vinka kanske?

Jaaaaa, vad smart, det hade jag aldrig kunnat komma på... Tack för tipset.

Jag får väl utveckla frågan då...

Om jag möter en kompis som jag inte bara vill hälsa på utan göra honom uppmärksam på att jag är en individ i hans umgängeskrets och har för avsikt att få honom att stanna så vi kan få en pratstund och kanske åka en sväng tillsammans. Hur göra? (utan att sitta som en fågelskrämma på hojen å flaxa).

Bespara mig gärna svar som "vänd och åk ikapp".

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010

Om jag möter en kompis som jag inte bara vill hälsa på utan göra honom uppmärksam på att jag är en individ i hans umgängeskrets och har för avsikt att få honom att stanna så vi kan få en pratstund och kanske åka en sväng tillsammans. Hur göra? (utan att sitta som en fågelskrämma på hojen å flaxa).

Gå omkul då får du en pratstund;)

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020

Peka på honom dig och en imaginär mötesplats, han borde fatta iaf.
Eller bara intensivt direkt på mötesplatsen, typ som bamse när han pekar på saker :)

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Vinka med båda händerna då, så han fattar att du verkligen vill ha hans uppmärksamhet.

Peka på honom, peka på dig och gör tecknet för att snacka med handen (krokodilkäft, kebabgreppet..eller vad man nu kan likna det vid.)

Eller så parkerar du och gör fågeldansen tills han kommer fram till dig och frågar hur det står till. Ring på mobilen om han inte dykt upp efter en kvarts dansande. :hihi

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Vinka med båda händerna då, så han fattar att du verkligen vill ha hans uppmärksamhet.

Peka på honom, peka på dig och gör tecknet för att snacka med handen (krokodilkäft, kebabgreppet..eller vad man nu kan likna det vid.)

Jösses, hur sakta kör folk egentligen på det här forumet. Dags att döpa om forumet till "vi som kör skottkärra"? Själv hinner jag knappt mer än att få ut handen innan man passerat mötande hojar (om det beror på min framfart eller de mötandes låter jag vara osagt :rolleyes: )
Jag har dock märkt att betydligt färre hälsar nu när man sitter på en motard, och ännu färre sen jag började köra runt med topbox baktill. Är det ett tecken på att man börjar bli gammal och tråkig? :huvet

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Jösses, hur sakta kör folk egentligen på det här forumet. Dags att döpa om forumet till "vi som kör skottkärra"? Själv hinner jag knappt mer än att få ut handen innan man passerat mötande hojar (om det beror på min framfart eller de mötandes låter jag vara osagt :rolleyes: )
Jag har dock märkt att betydligt färre hälsar nu när man sitter på en motard, och ännu färre sen jag började köra runt med topbox baktill. Är det ett tecken på att man börjar bli gammal och tråkig? :huvet

Det handlar väl snarare om hur långt fram man tittar.. Ser du någon du tror du vill snacka med som du möter kanske du släpper av en smula? Och ffa var, i stan eller på kurviga, smala vägen ute i spenaten. Skottkärra?! Jomentjena..:brinnerup

(Att en del av mitt inlägg var halvseriöst hoppas jag du förstår. Annars kan du få öva och gissa vilken del. Via PM om det känns skämmigt. :tummenupp)

Last edited:

bonnevillehill

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2010
Hoj
Triumph Bonneville T140E 79
De som kör HD måste upprätthålla sin image och vill därför inte hälsa :rolleyes:
Förtusan Gubbar o Gummor de (hd åkarna) är fullt upptagna med att hålla ihop hojen med händerna. Skulle de släppa styret om så bara för en sekund så ramlar det av. Ni måste förstå att det är väldigt svårt att köra utan styre.
Ni förstår att hålla koll på alla dessa onödiga kilon som dessa hojar består av kräver full koncentration i alla fall om man ska köra på samma gång.
Anledningen till att de kör i grupp eller tät formation är att de på så sätt kan utnyttja "slipstream" effekten vilken är nödvändig för att komma upp i respektabla hastigheter som 80-90km/tim. De kallar det för cruising men i själva verket är det toppfart och då hälsar man inte av säkerhetsskäl.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det handlar väl snarare om hur långt fram man tittar.. Ser du någon du tror du vill snacka med som du möter kanske du släpper av en smula? Och ffa var, i stan eller på kurviga, smala vägen ute i spenaten. Skottkärra?! Jomentjena..:brinnerup

(Att en del av mitt inlägg var halvseriöst hoppas jag du förstår. Annars kan du få öva och gissa vilken del. Via PM om det känns skämmigt. :tummenupp)

Jag gissar på att delen med dansandet var seriöst och resten blaj :tungan

Skämt o sido, jag tog nog inte trafiktätheten i beaktning. Eftersom jag dagligen pendlar med hojen så blir det oftast så att man möter hojar som plötsligt dyker upp mellan bilarna.
Utmed en öppen och tom landsväg är det nog lite lättare att hinna med att peka och ha sig :katt

• Gilla
Reaktioner: eha

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Offroad
haha, kom körandes (med bil) norrut på essingeleden i stockholm för ngn vecka sen, kommer ifatt en mc-polis med hästsvans! :tuttar kör upp brevid, hon vrider på huvet å jag ger :tummenupp för att visa uppskattning för kvinlig mc-polis. Allt tråkmånsen gör e att teckna åt mig att sakta ner för att jag måste ju kört något snabbare än de exakta 70 hon låg i för att komma ikapp :huvet jag skakade bara på huvet å fortsatte mot min avfart..

Ja man ska inte ta sig själv på för stort allvar jämt,lite självdistans och humor brukar inte vara ett hinder även om man är polis...

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Hehe, råkade vinka åt ett moppefucko med passagerare igår. Såg ut som en lätt sporthoj framifrån, så jag upp med näven bara för att sekunden senare inse att det var en scooter. :gnissla

Men reaktionen från en av grabbarna på moppen var för skön. Genom min hjälm, över 5 meter väg, genom hans hjälm över överröstandes både moppen och min hoj så hör man ett lyckligt WOOHOOOO! Den bjöd jag på... :tummenupp :D

init

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Hoj
BMW S1000XR -17
Jag hälsar när jag hinner. På landsväg betyder det praktiskt taget varje gång, men inne i stan är det lite annorlunda, där är det mer situationsberoende. På lugna gator eller då det inte är mycket trafik så hälsar jag, men på kraftigt trafikerade vägar blir det lite mindre hälsande. Samma sak gäller i komplicerade trafiksituationer med enkelriktat hit, bussfiler dit, trafikljus var hundrade meter och stressade bilister åt alla håll.

Jag tycker att hälsandet är en trevlig gest mot andra med samma eller liknande intresse, och jag gör mitt till för att upprätthålla denna fina tradition. Vanliga bilister tycker att det är konstigt/töntigt, men det är ju p.g.a. att de se bilen enbart som ett transportmedel. Jag har en (bilburen) kompis som har en Ford Mustang från tidigt 70-tal, och han säger att det är mer regel än undantag att ägare av diverse veteranbilar hälsar på varandra. Sedan vet jag ju sedan länge att busschaufförer hälsar på andra med samma yrke, och jag har hört att detta gäller även lastbilschaufförer, bönder på traktor och båtfolk.

När det gäller svar på mina hälsningar tycker jag att de flesta hälsar tillbaka. Däremot har jag aldrig fått en hälsning besvarad av någon som kör Harley eller en Harleykopia (vissa säger att det beror på att de inte kan släppa styret utan att välta, jag har dock ingen aning om det är sant eller inte, har aldrig kört en customhoj).

Roeters

Gammelfazern rullar än
Gick med
19 Jun 2009
Hoj
1988, Yamaha FZR 1000 - 1999, Yamaha Dragstar 1100
Jag vinkar till alla man och särskilt barn som står och viftar längs vägen eller i bilar :D
Igår väntade man på bilfärjan över till Gräsö när en försynt femåring kommer fram och frågar om han får sitta på motorcykeln, klart du får sa jag efter att man fått en godkännande nick från mamman. Han fick till och starta den och vrida lite på gasrullen...
Ungen var helt lyrisk efteråt och mamman suckade tungt :D
Det gjorde min lördag iaf...

PatrickR6

Blå Vit !
Gick med
22 Sep 2008
Hoj
CB1000R
Hälsar ALLTID på hojar med normal gaffelvinkel, låter dock chrome slädar hälsa först då jag inte vill få nobben av en bitter gubbe.
åker alltid med handen i vädret förbi parkerade mc förare och får nästan alltid en vink tillbaka från vägkanten !

Hälsar på alla, inkl. polis och ambulans (man vet aldrig när man skulle behöva någon av dom) :tummenupp
Hälsar även jag på ambulanser =), vinkar i tid och dom vinkar alltid tillbaka =)

Funderat på att hälsa på ambulanser, men det känns lite som att utmana ödet, typ "vi ses sen" :gnissla
Haha, läskig tanke du har där ^^

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Jag vinkar alltid och jag hoppas att folk blir lite glada när man gör det själv tycker man ju det är trevligt när andra hälsar och det kräver ju så lite att bara dra ut handen lite.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag har börjat med ett nytt system:

Kromslädar= Nick med hjälmen
Random gubbhojar = Ut med näven
Sporthojar = Räta upp ryggen och en reglementsenlig honnör

Det ska vara ordning och reda i trafiken.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jag tycker att hälsandet är en trevlig gest mot andra med samma eller liknande intresse, och jag gör mitt till för att upprätthålla denna fina tradition. Vanliga bilister tycker att det är konstigt/töntigt, men det är ju p.g.a. att de se bilen enbart som ett transportmedel. Jag har en (bilburen) kompis som har en Ford Mustang från tidigt 70-tal, och han säger att det är mer regel än undantag att ägare av diverse veteranbilar hälsar på varandra. Sedan vet jag ju sedan länge att busschaufförer hälsar på andra med samma yrke, och jag har hört att detta gäller även lastbilschaufförer, bönder på traktor och båtfolk.

Jag tror att detta beteende handlar mer om människans beroende av tillhörighet samt att kunna identifiera sig. Människan vill inte känna sig utanför eller vara oidentifierbar, utan alla vill ha en identitet som tex motorcyklist, och därför hejar glatt på likasinnade inom denna grupp. Detta beteende grundar sig i att människan till största del vill känna sig omtyckt, och lättaste sättet är att omge sig av likasinnade. Inom dessa grupper är det lätt att påverka varandras tyckande då ingen vill känna sig utanför och man hittar självmant något positivt i det man tidigare var negativ till, och om det inom gruppen finns unga nyinvigda som vill leva upp till "kulturen" inom gruppen så är dessa personer enormt formbara...

Så om "kulturen" med att hälsa på likasinnade lever vidare eller är på väg bort beror på hur "kulturen" överförs.

Inom trafiken och dess olika transportsätt så finns det ett likatänkande mellan stora delar hos människan.
Bil - Privat = Anonymitet
Cykel - Privat = Anonymitet
- Privat = Anonymitet
Kollektiv trafik - Privat = Anonymitet
Flyg - Privat = Anonymitet

Lastbil/Buss - Yrke = Yrkestillhörighet
MC - Intresse/Hobby = Grupptillhörighet
Husbil - Intresse/Hobby = Grupptillhörighet
Husvagn - Intresse/Hobby = Grupptillhörighet
Båt - Intresse/Hobby = Grupptillhörighet

Vilka transportsätt hälsar på andra människor med samma transportsätt?
Finns det något transportsätt som hälsar på någon annan typ av transportsätt?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år