Är mc-hälsningen på väg att hälsa hem!

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
Givetvis slänger man upp handen när man möter en hoj. Dock har jag märkt (på mina två månader bakom styret) att guldvingefolket hälsar ju sällan tillbaka.

Jag tackar även bilar som underlättar en omkörning genom att gå ut så långt till höger så man kan passera även i mötande trafik.

Hur brukar ni tacka dessa? Blink höger-vänster-höger? Eller bara vifta lite med handen? Jag kommer av mig ibland och tackar med med högerhanden, det gör att jag ser ut som en noob som inte kan kontrollera gasen framför dom :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag tackar även bilar som underlättar en omkörning genom att gå ut så långt till höger så man kan passera även i mötande trafik.

Hur brukar ni tacka dessa? Blink höger-vänster-höger? Eller bara vifta lite med handen? Jag kommer av mig ibland och tackar med med högerhanden, det gör att jag ser ut som en noob som inte kan kontrollera gasen framför dom :)

Jag brukar sträcka ut högerbenet :)

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Custom åkare brukar generellt inte hälsa.Möjligt att de somnat i sin bakåtliggande ställning.Har sedan en viss förståelse för att många kanske inte vill släppa handtaget men då går det ju ändå utmärkt att lyfta på handflatan utan att släppa greppet om styret.Själv hälsar jag oavsett svar eller ej.Lite kan man ju bjussa på när man färdas ganska så glest i trafiken.Surmular finns det tyvärr överallt.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hälsar på alla, de enda som hittils INTE hälsat tillbaka, är några customåkare med lite outlaw wannabie, brett styre, outfitglasögon, vad de tycker i deras ögon en hård skinnjacka..

Men de flesta har vett och etikett:tummenupp

Ruboo

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Rsv4 factory -14
Jag hejar alltid oavsätt hoj man möter, värst är det dock när de inte hälsar tillbaka, då ser man ut som en tölp som inte har kompisar. Men ack så glad man blir när någon hälsar tillbaka! :D

Ammorb

Noob
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
'91 Honda CBR 600f2 (skrot)
Jag tycker folk är bättre på att hälsa på landet. Är man långt ute hälsar t.o.m. harleyåkare.

Bettis

Lung & fin
Gick med
26 Mar 2011
Hoj
-01 Hornet 600
Jag hejar alltid oavsätt hoj man möter, värst är det dock när de inte hälsar tillbaka, då ser man ut som en tölp som inte har kompisar. Men ack så glad man blir när någon hälsar tillbaka! :D

Ha ha jag känner igen de..... Shit man skäms nästan för att man stack ut näven.
Hälsar alltid! tycker det hör till, i början (tog kortet ifs för ett år sedan)tyckte jag nästan det var det roligaste när man fick en vink tillbaka när man hälsa.
När jag tänker efter tycker jag fortfarande det är kuligast nästan :D

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag försöker hälsa på alla.
Dem flesta hälsar tillbaka, men det finns både glidare samt sporthojsåkare som inte hälsar.
Till och med en och annan guldvingechaufför hälsar ibland, trots vikten dem kånkar runt på :)

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Ha ha jag känner igen de..... Shit man skäms nästan för att man stack ut näven.
Hälsar alltid! tycker det hör till, i början (tog kortet ifs för ett år sedan)tyckte jag nästan det var det roligaste när man fick en vink tillbaka när man hälsa.
När jag tänker efter tycker jag fortfarande det är kuligast nästan :D

Helt inne på samma spår! :tummenupp

Lite roligt är det ju när man glider runt ute på gatorna och hejjar på någon och personen i fråga inte hejjar tillbaka, "Jäkla dryga jävel" kan jag höra mig själv tänka ibland.
Sen glider man förbi en till hoj och har tankarna på annat, så ser man i sista stund hur han/hon vinkar till en och man hinner inte vinka tillbaka. Då skrattar jag för mig själv o tänker att nu sitter han/hon och tänker "Jäkla dryga jävel" om mig ;) :rolleyes: .

Så en hel del är nog inte "dryga" eller låter bli att vinka med mening. Utan kanske tänker på vad de ska käka till middag eller varför chefen var så jävla grinig på jobbet idag.

Hur som helst försöker jag vinka till alla! Oavsett hoj! :hej

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
JAg vinkar på alla, och nästan alla vinkar tillbaka :) Häner bara enstaka gånger att de inte gör det :)

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
jag hälsar oftast jag med men lite drygt en solig dag när man möter ca 20hojar under 10min. känns lite som man åker runt o hejjar mer än man njuter av åkturen.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag vinkar till alla hojar. Lite bökigt när man kör fort eller på kurviga vägar bara, men det går.

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
660-04
Hejar också på allt och alla, bästa responsen jag fått var ngn som gjorde "peace" tecknet tillbaks i ca 150. Gjorde min kväll=) Men de som e sämst på att hälsa tillbaks, tom sämre än hd-folket är ju gubbar runt 50 (ja det e min förutfattade mening, e svårt att se ålder bakom ett visir) på sina touringmskiner med goretexställ och neongula hjälmar. Tycker jag ivartfall.. :arsele

Fasett

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Hoj
zx10r -06
Ja håller på med kortet och är ute och övningskör rätt ofta, sitter på en zx10r och på den uppskattas man för möts bara med tummen upp, enda som inte hälsar är dom på sina guldvingar men vet inte om man kan klassa dom som hoj.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hälsar (nästan, kommer till det här nedan) alltid.
Men hur fan gör ni när det kommer en hel karavan med hojåkare?
Hälsar man bara på första?
Håller man ut handen tills alla har kört förbi?
Hälsar man på den sista, eller kanske den i mitten?
:jääääääätteförvirrad

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04

100 meter bakhjul räcker väll för att hälsa på alla? :tummenupp
Om det kommer sådär många lyfter jag nog bara lite på fingrarna, eller nickar lite grann. Ganska tråkigt ja.

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Jag hälsar alltid. Blir så glad när den jag möter gör sammanledes, men undrar över en sak. Varifrån kommer hälsandet? Tycker det är en kul grej, men den måste ju härstamma någonstans ifrån?? I ofs oviktigt vetande men ... vore kul att veta!!!

Hörs o ses på vägarna!!!

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.

Funkar det körmässigt så håller jag ut handen tills alla kört förbi

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom