En sporthoj definieras alltså utifrån olycksfallsstatistik och hur dyra skadorna blir vid en eventuell olycka...?
I så fall kommer det ju inte att ta väldigt länge innan MT10 snart räknas som sporthoj på riktigt. Om MT10 är mycket billigare att försäkra jämfört med en R1 så är det ju inte helt osannolikt att det kommer ut fler MT10 på vägarna och framförallt fler MT10 i den grupp som normalt åker "riktig" sporthoj - unga arga kåta män som brukar köra ihjEL sig dIrecKtt.
Fler MT10 på vägarna innebär dessutom ett större utbud för körkortslösa knarkardrägg som vill stjäla en hoj, bli invalidiserade för resten av livet och sedan skylla på samhället när de får sina femton minuter i skymningspressen. Så ja - MT10 kommer nog att räknas som riktig sporthoj inom mycket kort...
Körkortslösa knarkardrägg kan krascha i 200+ endast iförda vit t-shirt och träskor och ändå klara sig helt oskadda.