Är sporthojen en dinosaurie?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Min checklista på hoj: 150kg, styre i nivå med sadel, 40-60hk, varvstopp över 12k. Ska vara en riktig landsvägsdödarsporthoj och inte en 600cc som man glider runt på 1-2an hela vägen och sedan behöver betala 2x mer i bränslekostnader. "Acceleration är kul men kurvorna är roligare!"

Tänk om Kawasaki släppte en ZX-363r, rad-3a och med teknik och design från storebron 636. Tror ni inte att det skulle bli en succé i hojvärlden?! :4skrika Jag skulle köpt den direkt.
ZX-363 med radtrea på 70 hk och rödmarkering vid 20.000 vore sannerligen något, men kanske inte på svenska raka/ojämna landsvägar.

Själv skulle jag vilja ha en CBR 250/400 RR, men för bankörning.

http://youtu.be/hNCpMYNUszU
 
Last edited:

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Hondas nya CBR500 då? Jag har inte läst så detaljerat om de eftersom jag inte är så intresserad av så små hojar... :)

Du vet när man ser en sporthoj, den ska se snabb ut. CBR500 är extremt svår att gilla, designen, vikten och styret. Honda har producerat flera legendariska motorcyklar genom tiderna, t.ex RVF400/VFR400 och CBR250rr men på senare tid så producerar dom hojar som går minus i vill ha faktorn. Finns inget speciellt med honda längre.

Kanske jag som är lite för bitter, får väl försöka få köra nån bandag och bli av med bitterheten :fyllisar
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Heheh.. kan inte låta bli att anmärka på hur mycket Radare skriver, jag tror.
Men skriver någon annan det, så ska de inte komma med personliga åsikter.:crash
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Du har så rätt så. Jag har en polare som snart skall flytta till Tokyo, har övertalat honom att skeppa över hans Hornet 600, han kommer bli kaxigast på gatan.

Det kommer kosta honom 10-20K att få den registrerad här, så jag skulle rekommendera att han säljer innan flytt och köper en annan hoj här.
Körkortet får han utan några lokala prov.

Jag har bra kontakter inom wholesale auction systemet i Japan och kan hjälpa honom hitta rätt hoj till rätt pris. Skicka ett PM med namn så hjälper jag gärna till med hoj och Japan i övrigt.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Heheh.. kan inte låta bli att anmärka på hur mycket Radare skriver, jag tror.
Men skriver någon annan det, så ska de inte komma med personliga åsikter.:crash

Det är ju det jag säger :) Bisarrt är det. Borde sluta läsa hans trådar men man dras till dem ändå, fascinerande.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Du vet när man ser en sporthoj, den ska se snabb ut. CBR500 är extremt svår att gilla, designen, vikten och styret. Honda har producerat flera legendariska motorcyklar genom tiderna, t.ex RVF400/VFR400 och CBR250rr men på senare tid så producerar dom hojar som går minus i vill ha faktorn. Finns inget speciellt med honda längre.

Kanske jag som är lite för bitter, får väl försöka få köra nån bandag och bli av med bitterheten :fyllisar
Nej då, har gjort precis samma iakttagelse som du om Honda. De tillverkar extremt tråkiga/präktiga motorcyklar. Vet inte riktigt när den här förändringen blev uppenbar, kanske 1995–1996 när CBR 900 RR blev mindre spännande för varje uppdatering.

Kanske skulle sporthojar bli mer relevanta för fler om de var mer extrema och mindre vardagsanpassade?

Edit: Ducati Panigale säljer som smör, men de japanska sporthojarna gör det inte.
 

Bifogat

  • 4191626138_02fe1251a3_o.jpg
    4191626138_02fe1251a3_o.jpg
    119.8 KB · Visningar: 108
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Heheh.. kan inte låta bli att anmärka på hur mycket Radare skriver, jag tror.
Men skriver någon annan det, så ska de inte komma med personliga åsikter.:crash
I bästa fall är ”jag tror” ett sätt att i samma text skilja mellan fakta och åsikter.

På sporthoj.com är det inte ovanligt att personliga iakttagelser beskrivs som generella fenomen som omfattar alla människor. Varianter på eller motsägelser av dessa framstår som orimligheter. ”Hur kan man ha en annan uppfattning än min? Du tycker fel!”

Det enda intressanta att läsa är förstås ”personliga åsikter”, men knappast om de är enkla generaliseringar av fattiga livserfarenheter som någon dessutom uttrycker som en lagbundenhet som gäller alla människor. Barn som ännu inte har fyllt sju år brukar ha en sådan världsåskådning. En diskussion mellan vuxna som tänker så överlever knappast en minut, eller så får cirkelresonemanget ett intervall för upprepning på ungefär en minut (typ två sidor på sporthoj.com).
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag kommer nog köra sporthoj tills jag inte kan rent fysiskt eller inte har råd längre. Finns inget bättre än att komma ur en kurva i hög fart och dra på rullen så att bakdäcket släpper eller att framhjulet lyfter.
Nyfiken: Hur länge har du kört mc och sporthoj?

Jag tänkte precis som du när jag började köra och de första 5–6 åren. Det fanns inga alternativ till sporthoj. Men med stigande ålder har uppfattningen om vad som är inspirerande/roligt/givande förändrats. Jag tycker fortfarande om att köra riktigt fort, men det behöver inte vara på en sporthoj.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej då, har gjort precis samma iakttagelse som du om Honda. De tillverkar extremt tråkiga/präktiga motorcyklar. Vet inte riktigt när den här förändringen blev uppenbar, kanske 1995–1996 när CBR 900 RR blev mindre spännande för varje uppdatering.

Kanske skulle sporthojar bli mer relevanta för fler om de var mer extrema och mindre vardagsanpassade?

Edit: Ducati Panigale säljer som smör, men de japanska sporthojarna gör det inte.
Hondas uttalade strategi runt 2005 var ju att de visste vad kunderna behövde, förutsägbarhet och marginaler kommer jag ihåg som honnörsord i intervjuer från den tiden, oaktat att kunderna ville ha högre effekt, kortare hjulbas och powerwheelies. Ett undantag kom 2008 med nya Bladen som egentligen är det sista nya som hittat ut från ritborden till konsumentmarknaden när det gäller sporthojar? Det blir intressant att se om den var en strategiändring eller undantag när nästa generation presenteras.

Panigale och S1000RR säljer som smör. RSV4 har väl relativt höga försäljningssiffror den också? Ingen av dem kan egentligen beskyddas för att plagiera den japanska modellen och är relativt extrema på olika sätt...
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hondas strategi är väl att sälja billiga modeller i framför allt asien? Kvantitetshojar med få kubik och låg prislapp.

Personligen tycker jag alla japanska märken mer eller mindre tappat bollen och är väldigt omkörda av europeiska märken sedan flera år när det gäller hojar man faktiskt vill ha.
Undantaget kanske Kawasaki som faktiskt producerat någon modell som varit intressant, men Honda och för att inte glömma Suzuki har, enligt mig, endast snickrat ihop riktigt ledsamma modeller länge nu...

Sedan kanske inte sporthojar är det mest inkomstbringande direkt för en stor tillverkar som t ex Honda. Skyhöga utveckligskostnader kontra relativt få sålda enheter. Visst, prestige i racing kanske att ha vinnarmodellen men tror det har ganska liten effekt om man vinner WSKB eller motoGP idag.

Tror jag, när ämnet tro ändå var uppe. :)
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Hondas uttalade strateg runt 2005 var ju att de visste vad kunderna behövde, förutsägbarhet och marginaler kommer jag ihåg som honnörsord i intervjuer från den tiden, oaktat att kunderna ville ha högre effekt, kortare hjulbas och powerwheelies. Ett undantag kom 2008 med nya Bladen som egentligen är det sista nya som hittat ut från ritborden till konsumentmarknaden när det gäller sporthojar? Det blir intressant att se om den var en strategiändring eller undantag när nästa generation presenteras.

Panigale och S1000RR säljer som smör. RSV4 har väl relativt höga försäljningssiffror den också? Ingen av dem kan egentligen beskyddas för att plagiera den japanska modellen och är relativt extrema på olika sätt...

Triumph har sin trippel, Ducati har fina twins, BMW har ett raketskepp med teknik från detta århundrade och glöm inte Aprilia med sina V4or.

Vad har japanerna för skoj? ZX10r gör mest effekt, R1 har crossplane och Honda/Suzuki... vad gör honda och suzuki för speciellt?

Marknaden med 1L är mättad av moderna sporthojar och EU-tillverkarna sticker ut med något speciellt istället för att släppa omoderna hojar. Man ska fråga sig, varför köpa en omodern honda fireblade när bmw gör en mycket bättre modern variant?

600cc utvecklingen har stannat upp helt, finns bara en tillverkare som satsar på 600 och det är kawasaki med sina 636.

Detta lämnar kvar största marknaden för sporthojar: 250-400cc

Man kan se varför 250s lämpar sig bättre i usa än sverige:
http://www.youtube.com/watch?v=S-PgApo95NE
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu har det ju blivit mer av en anti-Honda debatt i den här tråden :)

Jag tycker det gäller samtliga japanska tillverkare, hur heta är egentligen deras literhojar? Firebladen och ZX-10R är väl de enda som egentligen sätter emot utmanarna från Europa och både BMW, Aprilia och Ducatis bidrag känns betydligt hetare än deras japanska motsvarigheter. I 600-klassen får de stryk av Triumph 675 och offroad/endur/mx-hojarna möter starkt motstånd från KTM.

Jag tror att valutan är ett av deras problem, trots naturkatastrofer och stagnerad ekonomi så är valutan fortfarande relativt stark vilket ger de ett dubbelt problem; stagnerande efterfrågan på hemmamarknaden (pga avsaknad av tillväxt) kompenseras inte genom ökad försäljning utomlands tack vare en billigare valuta och därigenom mer konkurrensmässiga priser. Kan det helt enkelt vara så att de har slut på utvecklingspengar?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hittade lite intressanta artiklar över försäljningen i världen, bland annat denna inkluderande siffrorna för 2012. Ett tänkvärt diagram över utvecklingen (försäljningen i USA 1992-2012) :
MC-marknad 2012.JPG

2005 - 1 100 000 MC och scooters
2009 - inte fullt 900 000 enheter
2010-2012 - årligen ca 450 000 enheter

Artikeln redovisar mer utförligt vilka marknader och vilka segment som växer/krymper samt vilka producenter som förlorat volym. Klart är att utvecklingsavdelningarna tar stryk i en sådan här sits, speciellt som volymerna i Asien ligger på mindre scootrar och motorcyklar. Observera BMW:s marknadsandel under 2012!

Om dessutom hela Din strategi bygger på att nyheter och reviderade modeller ska släppas i en viss takt, och Du sedan får betydligt snabbare konkurrens och utveckling från ett förbisett håll (Europa) får det säkerligen konsekvenser. Tidigare har vi sett större revideringar av modellerna var fjärde år. Vad ser vi i framtiden - sex? Åtta? Räcker det till konkurrensmässigt?

Jag delar Din bedömning över Japans ekonomi, Dr-Zätare. Frågan är varför yenen står så stark år efter år, kan det vara att Japan står för så stor del av ägande av värden utomlands? Det får bli föremål för lite googlande någon kväll... :)

crev och Desmo - jag delar Era synpunkter och kan personligen tycka att en mindre men vass hoj vore rolig! Men som sagt - hur många är vi som delar den uppfattningen? Finns det kundunderlag? Se på köptrådarna i forumet, vi gamlingar rekommenderar ju vilken nybliven körkortsinnehavare som helst att köpa värsta literklubban diREcKt så att denna inte ledsnar så snabbt...
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Missförstå mig rätt. Små hojar kan vara skitkul. En liten motor kan ju sitta i ett kompetent chassi så det blir en ren njutning att köra på kurviga småvägar eller bana för den delen.

Men, det var väldigt länge sedan japan producerade en hoj med liten motor som väckte ha-begär eller ens verkade rolig. Hondas nya 500:eek:r med design som av en blind och motor som verkar lika upphetsande som en Ford Fiesta från -92 är inte min melodi iaf... :)

Dock börjar det ju röra sig lite i småhojssegmentet nu men det mesta verkar vara ganska trötta paralelltvinnar i tunga chassin.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Orkar inte läsa allt men för de flesta verkar sporthoj vara "drömhojen" men pga ekonomi, fysiska hinder osv kan de inte köra sh!
Den är alltså inte en dinosaurie utan det som de flesta vill ha men inte kan!

Det där om att "ingen ändå drar ur sin 1000cc i 250 km/h" stämmer då inte ett jävla dugg! Sporthojen är ju den mest passande hojen då du både kan ta en kurvig väg men även avverka rakorna på bästa sätt...:hihi
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hittade lite intressanta artiklar över försäljningen i världen, bland annat denna inkluderande siffrorna för 2012. Ett tänkvärt diagram över utvecklingen (försäljningen i USA 1992-2012) :
View attachment 381300

2005 - 1 100 000 MC och scooters
2009 - inte fullt 900 000 enheter
2010-2012 - årligen ca 450 000 enheter

Artikeln redovisar mer utförligt vilka marknader och vilka segment som växer/krymper samt vilka producenter som förlorat volym. Klart är att utvecklingsavdelningarna tar stryk i en sådan här sits, speciellt som volymerna i Asien ligger på mindre scootrar och motorcyklar. Observera BMW:s marknadsandel under 2012!

Om dessutom hela Din strategi bygger på att nyheter och reviderade modeller ska släppas i en viss takt, och Du sedan får betydligt snabbare konkurrens och utveckling från ett förbisett håll (Europa) får det säkerligen konsekvenser. Tidigare har vi sett större revideringar av modellerna var fjärde år. Vad ser vi i framtiden - sex? Åtta? Räcker det till konkurrensmässigt?

Jag delar Din bedömning över Japans ekonomi, Dr-Zätare. Frågan är varför yenen står så stark år efter år, kan det vara att Japan står för så stor del av ägande av värden utomlands? Det får bli föremål för lite googlande någon kväll... :)

crev och Desmo - jag delar Era synpunkter och kan personligen tycka att en mindre men vass hoj vore rolig! Men som sagt - hur många är vi som delar den uppfattningen? Finns det kundunderlag? Se på köptrådarna i forumet, vi gamlingar rekommenderar ju vilken nybliven körkortsinnehavare som helst att köpa värsta literklubban diREcKt så att denna inte ledsnar så snabbt...

Väldigt intressant artikel och äntligen lite data! :)

Grafen ser lite lustig ut, det verkar nästan ha varit en engångseffekt mellan 1997 och 2008 då det är tveksamt om krisen ensam är orsaken till nedgången eftersom nedgången började redan 2006, långt innan orosmolnen började hopa sig. Hade det varit en förändring i marknaden så borde försäljningen ha normaliserat sig på en ny nivå men nu har den ju dykt tillbaka till nivån innan uppgången började. Däremot talar ju nedgången 2009 sitt tydliga språk att krisen uppenbarligen accelererade nedgången. Det kan ju också vara så att marknaden egentligen har en ny nivå men att krisen som fortfarande pågår trycker ned efterfrågan till lägre än normaliserade nivåer.

Det kanske är offroadhojar, jag har för mig att jag har hört om hårdare regler i USA för att köra hoj i skog och mark, det kanske driver ned efterfrågan?

Att BMW klarar sig så bra är ju klart anmärkningsvärt, det måste vara något extra tillsatsämne i Weißbieren de serverar i kantinan på BMW med tanke på att både hojarna och bilarna ökar trots att stora delar av konkurrenterna ligger i spillror och de totala marknaderna dyker.

Ang. Yenen så var förklaringen jag hörde när Yenen blev starkare efter tsunamin i mars 2010 att det var kapital från utlandsinvesteringar som flödade tillbaka till Japan och därför stärkte valutan. Att det fortfarande, två år senare, fortfarande skulle pågå verkar ju lite märkligt minst sagt men jag har intrycket att ingen riktigt vet vad det beror på. BoJ har väl börjat trycka nya pengar nu för att få ned Yenen och driva upp inflationen men jag vet inte hur det går.
 
Last edited:

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
crev och Desmo - jag delar Era synpunkter och kan personligen tycka att en mindre men vass hoj vore rolig! Men som sagt - hur många är vi som delar den uppfattningen? Finns det kundunderlag? Se på köptrådarna i forumet, vi gamlingar rekommenderar ju vilken nybliven körkortsinnehavare som helst att köpa värsta literklubban diREcKt så att denna inte ledsnar så snabbt...

Det är väl nya generationen som vi ska uppmana till att köra motorcykel? Den nya generationen som bor i storstäder kan inte lägga ut 30-50kkr på halvförsäkring för en literklubba. Har man inte råd med försäkringen måste man gå ner en klass. 600cc kostar 20-30kkr för mig i Göteborg vilket betyder jag måste gå ner yttligare en klass och där uppkommer problemet... Det finns ingen klass under 600cc.

Sedan är det inte så lockande med att åka runt med en hoj som drar mer än en bil, pengarna som har kunnat spara med en effektsvagare hoj är enorm; försäkringskostnader, däck och bränsle. Flera tiotusentals kronor pratar vi om.

En literklubba drar 7L/10mil medans en 300 klarar sig på 4L/10mil. Ganska rejäl skillnad i bränsleförbrukning. 300an kan i princip åka dubbelt så långt utan att behöva tanka och jag kan inte tänka mig att någon här njuter av att se pengar försvinna när man står och tankar.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
JPY har dykt kraftigt gentemot USD de senaste månaderna. Från under 80 till över 95 på några veckor.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
JPY har dykt kraftigt gentemot USD de senaste månaderna. Från under 80 till över 95 på några veckor.
Tack för upplysningen, det hade helt gått mig förbi (möjligen på grund av kronkursen). Det borde ju underlätta för den japanska exportindustrin om kursen får ligga kvar ett tag.

Det är väl nya generationen som vi ska uppmana till att köra motorcykel? Den nya generationen som bor i storstäder kan inte lägga ut 30-50kkr på halvförsäkring för en literklubba... Sedan är det inte så lockande med att åka runt med en hoj som drar mer än en bil, pengarna som har kunnat spara med en effektsvagare hoj är enorm; försäkringskostnader, däck och bränsle. Flera tiotusentals kronor pratar vi om.

...300an kan i princip åka dubbelt så långt utan att behöva tanka och jag kan inte tänka mig att någon här njuter av att se pengar försvinna när man står och tankar.
Jag håller personligen med! TS pratade tidigare om förebilder, frågan är ju om vi äldre och rejsputtarna på våra värstingar är några bra förebilder eller om våra handlingar gör att dessa småsportisar endast skulle ses som nödvändigt ont till dess ekonomin för en storhoj finns?

Personligen skulle jag kunna tänka mig att handla, det ÄR roligt att framgångsrikt slå ur underläge...:)

...Det där om att "ingen ändå drar ur sin 1000cc i 250 km/h" stämmer då inte ett jävla dugg! Sporthojen är ju den mest passande hojen då du både kan ta en kurvig väg men även avverka rakorna på bästa sätt...:hihi
Mjo, och just den inställningen är nog den enskilda faktor som driver kringkostnaderna (försäkringen) mest och dessutom bibehåller myndigheternas fokus på sporthojen som företeelse, när det gäller tal om inskränkningar och lagstiftning. Det är precis den inställningen som också får mig att tveka på om ett mindre, rappt alternativ verkligen skulle hitta ett bestående kundunderlag. Men att det Du säger stämmer på många på denna site, det kan vi nog vara överens om...

Missförstå mig rätt. Små hojar kan vara skitkul. En liten motor kan ju sitta i ett kompetent chassi så det blir en ren njutning att köra på kurviga småvägar eller bana för den delen.
Ja, jag håller med! Det ÄR roligt att åka snabbt och rasta literklubbor med en mindre hoj! Men som sagt - säg att en sådan maskin skulle kosta 75 loppor med standardgrejor, 95 tusen med bästa chassiprylarna. Kombinera detta med vettiga försäkringspremier. Hur många skulle tillverkaren sälja per år? I Sverige respektive i världen? Jag skulle vara spekulant, men det räcker nog inte är jag rädd... :)
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top