Hittade lite intressanta artiklar över försäljningen i världen, bland annat
denna inkluderande siffrorna för 2012. Ett tänkvärt diagram över utvecklingen (försäljningen i USA 1992-2012) :
View attachment 381300
2005 - 1 100 000 MC och scooters
2009 - inte fullt 900 000 enheter
2010-2012 - årligen ca 450 000 enheter
Artikeln redovisar mer utförligt vilka marknader och vilka segment som växer/krymper samt vilka producenter som förlorat volym. Klart är att utvecklingsavdelningarna tar stryk i en sådan här sits, speciellt som volymerna i Asien ligger på mindre scootrar och motorcyklar. Observera BMW:s marknadsandel under 2012!
Om dessutom hela Din strategi bygger på att nyheter och reviderade modeller ska släppas i en viss takt, och Du sedan får betydligt snabbare konkurrens och utveckling från ett förbisett håll (Europa) får det säkerligen konsekvenser. Tidigare har vi sett större revideringar av modellerna var fjärde år. Vad ser vi i framtiden - sex? Åtta? Räcker det till konkurrensmässigt?
Jag delar Din bedömning över Japans ekonomi, Dr-Zätare. Frågan är varför yenen står så stark år efter år, kan det vara att Japan står för så stor del av ägande av värden utomlands? Det får bli föremål för lite googlande någon kväll...
crev och Desmo - jag delar Era synpunkter och kan personligen tycka att en mindre men vass hoj vore rolig! Men som sagt - hur många är vi som delar den uppfattningen? Finns det kundunderlag? Se på köptrådarna i forumet, vi gamlingar rekommenderar ju vilken nybliven körkortsinnehavare som helst att köpa värsta literklubban diREcKt så att denna inte ledsnar så snabbt...