Åka bakhjul med S1000RR hur fan gör ni ?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
...man kanske får använda iaf en eller två växlar då... annars kan man väl i princip åka på en växel hela varvet på de flesta banor...eller?:va
På 600 kubikare gnälls det över att man måste växla hela tiden, och på literhojar får man istället inte växla tillräckligt mycket? Inte lätt att bo i ett i-land! ;)

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Det är ingen universell sanning att det går snabbare att dreva om på bana heller, vissa behöver det men samtidigt så kör några av de snabbaste i Sverige på stddrevning.

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
varför i helv*** behöver man kugga ner den för ??

är inte den här hojen känd för sin enorma effekt,då ska man väl inte heller behöva kugga ner...

Behöver och behöver!? Jag upplevde tvåan som lite svår att få bra flyt i kurvorna med (lite hetsig), samt trean som att jag ändå skulle vilja få lite extra drive ut ur kurvorna.

Nu är trean någonstans mellan den tidigare tvåan och trean, och flytet har infunnit sig!

Tanken är att svenska banor är kortare och snävare än gp-banorna och man behöver inte toppfarten på 300km/h.

Funkar för mig, men är inget som behövs!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enligt "Performance Bikes" Julinumret så kopplas inte DTC elektroniken ur enbart genom att sätta den i Slickläge. Dessutom måste du trycka in DTC knappen tills en gul lampa börjar lysa kontinuerligt.
"If you really want to fool around, you have to hold down the DTC button until the yellow light on the dash stays on. Your life is now entirely in your hands."

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
alltså hojen är säkert skitbra men jag skulle inte vilja ha en hoj där man måste fixa och trixa för att göra ngt så enkelt som att hjula...

först måste man koppla bort det,koppla in de där osv osv.

mao ni behöver en SOP ( standard operating procedure ) med er..en short list för att kunna göra ngt som är så självklart på andra hojar i klassen..:arsele:D

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
alltså hojen är säkert skitbra men jag skulle inte vilja ha en hoj där man måste fixa och trixa för att göra ngt så enkelt som att hjula...

först måste man koppla bort det,koppla in de där osv osv.

mao ni behöver en SOP ( standard operating procedure ) med er..en short list för att kunna göra ngt som är så självklart på andra hojar i klassen..:arsele:D

Om man ska trycka på en knapp för att stänga av ett "mode" för att kunna wheela - det är väl inte så svårt? Och om man inte orkar göra det, ja du... hur fan orkar man köra hoj då?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Vill man så kan man....:D

0911_sbkp_01_z+2010_bmw_s1000rr_first_ride+.jpg

Inte jag tyvärr...:rolleyes:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Med all denna magnifika elektronikhjälp till allt, undrar hur många som vurpar styggt om det nån gång strular :gnissla
"Har alltid kunnat ge gädda ur denhär böjen, nu jääääähääähävlaarshjäälp!" :hihi

hahahahahhaha kopplar in BMW´s ultraextra fina autopilot och sen lägger den 1.26 tider utan involvering av föraren på gotland...:D

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kan inte påstå att det var någon jättewheelie men med fruntimmret på + packning samt qs och fullt ös mellan trean och fyran lyfte den fint (hittade troligen en rejäl okänd momenttopp i motorn där :eek: ) samtidigt som datorn klippte ned den rejält med 2 sek fint skak i styret. Frugan kan intyga. Blev förvånad själv att klunsen kunde slappa till mig och än mer förvånad att den gick upp på bakhjulet. Men baktung hoj kan ändra wheeliebenägenheten rejält märkte jag. :va

Jo. Det där har jag också märkt av. Med en 52 liters toppbox och två 45 liters sidoväskor samt en passagerare får jag passa mig till och med med mina ynka 80 hästar. Den vill mer än gärna lätta framhjulet på dom lägre växlarna. Fast jag går ju förstås säker på fyrans växel. Då måste jag antagligen packa ännu tyngre.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
fattar inte varför de där toppboxarna ska vara så högt upp och nästan utanför hojen... va är grejen? .. De är väl på enduro körningar man ska hålla framhjulet högt... inte på touring körningar... eller har jag missat hela grejen?

Att toppboxen sitter som den gör har ju en ganska enkel förklaring. Den sitter så långt fram den kan utan att inkräkta på en eventuell passagerares utrymme och så långt ner det går utan att man ska vara tvungen att kapa bakramen med baklyse och allt. Bromsljuset vill man ju på något sätt att det ska synas om det ligger bilar bakom och man är tvungen att stanna fort.
Sidoväskorna sitter så långt ner det går utan att inkräkta alltför mycket på nedläggningsvinkeln och så långt fram som går utan att en passagerare ska bli av med benutrymmet.

Så det är väl helt enkelt en fråga om att det på dom flesta hojar är ganska dåligt med utrymme så man är mer eller mindre tvungen att sätta väskorna så dom känns som dom sitter väldigt långt bak och högt.
Alternativet är väl att göra en hoj som är 3 meter lång. Då lär man kunna få plats med dom utan att dom sitter nästan bakom hojen. Men då lär den å andra sidan bli rätt mycket jobbigare att bända runt kurvorna efter dom kurviga 70 vägar som man annars föredrar.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Om man ska trycka på en knapp för att stänga av ett "mode" för att kunna wheela - det är väl inte så svårt? Och om man inte orkar göra det, ja du... hur fan orkar man köra hoj då?

Har du kört hojen ?
Alltså det är fan drygt, ibland vill man ju "spontanwheela" inte måste ändra inställningar för att kunna wheela...

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Har du kört hojen ?
Alltså det är fan drygt, ibland vill man ju "spontanwheela" inte måste ändra inställningar för att kunna wheela...

Det går ju i race mode, dock går den inte så högt att du kan slå över. Är det en "dålig" wheelie" och du svajar upp och ner, då bryter systemet (tänker att denna killen får nog lära sig wheela innan jag låter han få försöka igen:tungan)

Men använder man kraften och lugnt gasar upp den på 2 eller 3:an så kommer den den så fint med:tummenupp

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Jo. Det där har jag också märkt av. Med en 52 liters toppbox och två 45 liters sidoväskor samt en passagerare får jag passa mig till och med med mina ynka 80 hästar. Den vill mer än gärna lätta framhjulet på dom lägre växlarna. Fast jag går ju förstås säker på fyrans växel. Då måste jag antagligen packa ännu tyngre.

Eller hur? Jag har ca 175 hästar och 140nm på veven. Klart detta jag skrev om är möjligt. Roligt att en massa sporthojsnissar inte insett hur man wheelar lättast. :) Så ni som inte tror på oss touringtomtar; Montera en Givi-låda bak på er hoj och fyll med lite prylar så får ni en fysiklektion. Satt och räknade lite på det här nu när jag är sjukskriven och det behövs inte mycket för att wheelningstendenserna skall ändras drastiskt. Nu är jag ingen fysikprofessor dock men jag har kännt av det här i praktiken.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka