Åka ifrån polis, hoj vs. bil?...

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
KawaZX12r skrev:
Vad gnäller du för? Stanna eller stick, det är ditt val.
Jag moraliserar inte över saken, men tycker inte att det är speciellt moget att
diskutera detta i forumet. Mind your own buisness.

---Agree
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Det har hänt ett par gånger både med bil och hoj. Med bilen senast i förra veckan... :rolleyes:


Det är inte säkert att någonting händer. Men om det händer något så kommer du få en kallelse till förhör hem i brevlådan eller om de ringer, men oftast får man en kallelse. Den kan man iofs ignorera, man har inte någon skyldighet att läsa sin post, men har de besvärat sig med att skicka kallelse brukar de inte ge upp där. Rekommenderat brev, telefonsamtal, delgivningsman etc... Enklast är att ta tjuren vid hornen.

Eftersom de inte tog dig är det bara att neka och spela dum. Det är polisen som ska bevisa att du körde bilen och inte tvärtom.


Angående ägaransvar har det varit på G länge men de kommer inte till skott. Finns många anledningar och några är redan nämnda. Det som är främst på tapeten är kamrorna. De ska avkriminalisera fortkörningen och kalla böterna "trafikavgift" istället, då kan de (likt P-böter) hålla ägaren av bilen ansvarig. Men de kan INTE dra in körkortet.


/R
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Vill inte ha en massa registrering hit och dit men själv gnäller jag inte.
Är påtok för påhittig och tar alltid reda på sätt att komma runt det som jag stör mig på eller det som inte passar mig :)

Jag tror att dom får igenom det dom vill till slut. Alla får ett chip som registerar allt du gör och säger osv. För terrorister och banditer är ju farliga och gör du inget olagligt har du ju ingen anledning att inte ha ett chip :va
Den dagen är jag som tur är redan död troligtvis.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Avarage skrev:
Om man inte riskerar mer än några futtiga 100-lappar i böter och du inte är ute på ett livsviktigt uppdrag (så som att skjutsa en dödligt sjuk släkting/vän) till sjukhus. Varför då över huvud taget sätta ditt och andras liv på spel?

Men när man försöker göra sådant under press, när adrenalinet är fyllt upp över öronen, så minskar ens körtekniska förmåga och risken för misstag är uppenbar.


Dax att tänka om låter det som? Fast det avgör du ju själv och inte jag!
Jag kan förstå, även om det är ett tag sedan jag var ung och ville vara häftig inför mina kompisar (nu menar jag inte att du försöker vara det så misstolka mig inte), att man vill ha något utöver det vanliga att "skryta om" och som gör att man blir bekräftad av dem man bryr sig om. Men bryr de sig inte om en om man INTE utsätter sig själv för extrem fara? Vad är det då för vänner att ha? Tänkt om man inte klarar sig?

// Niklas

varför tror många att det är totalt livsfarligt att köra ifrån snuten. det står alltid "sätter ditt och andras liv på spel". oftast är det jävligt enkelt att dra snuten, man behöver typ bara köra som vanligt. gasa på lite och sen är dom borta.

när det här killen nu har dragit snuten så många gånger som han har, tror du verkligen då att han känner en enorm press varje gång han gör det? han kanske inte känner någon press alls. han kanske bara myser och njuter när han gör det.

sen är jag också trött på det här snacket med att man drar snuten för att vara tuff inför sina kompisar. jag tror att det är jäkligt få som drar snuten för att vara tuff inför kompisarna. man drar snuten av en massa andra anledningar. i alla fall gör jag det. tex, slippa böter, körkortsindragning, slippa se snutarnas nöjda min när dom tar en, osv. sen är det en underbar känsla att dra dom och tänka på hur förbannade dom blir när man kommer undan. jag skrattar mig tillsängs varje kväll i minst en vecka efter varje snutförnedring. en underbar känsla helt enkelt. den här sista anledningar funkar dock bara för oss som har träffat på många väldigt otrevliga snutar.

ps. jag måste förtydliga en sak. inga av dessa anledningar är några bra anledningar så klart. det är jätteomoget och omoraliskt och allt sånt. jag ville bara skriva att det inte är så speciellt många som drar snuten för att impa på sina kompisar. tror jag i alla fall
 
Last edited:

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
<att slippa böter> :lol
vaddå :va har ni inte råd att
betala böterna
 

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
nada =/
bmwjohan skrev:
varför tror många att det är totalt livsfarligt att köra ifrån snuten. det står alltid "sätter ditt och andras liv på spel". oftast är det jävligt enkelt att dra snuten, man behöver typ bara köra som vanligt. gasa på lite och sen är dom borta.

när det här killen nu har dragit snuten så många gånger som han har, tror du verkligen då att han känner en enorm press varje gång han gör det? han kanske inte känner någon press alls. han kanske bara myser och njuter när han gör det.

sen är jag också trött på det här snacket med att man drar snuten för att vara tuff inför sina kompisar. jag tror att det är jäkligt få som drar snuten för att vara tuff inför kompisarna. man drar snuten av en massa andra anledningar. i alla fall gör jag det. tex, slippa böter, körkortsindragning, slippa se snutarnas nöjda min när dom tar en, osv. sen är det en underbar känsla att dra dom och tänka på hur förbannade dom blir när man kommer undan. jag skrattar mig tillsängs varje kväll i minst en vecka efter varje snutförnedring. en underbar känsla helt enkelt. den här sista anledningar funkar dock bara för oss som har träffat på många väldigt otrevliga snutar.

ps. jag måste förtydliga en sak. inga av dessa anledningar är några bra anledningar så klart. det är jätteomoget och omoraliskt och allt sånt. jag ville bara skriva att det inte är så speciellt många som drar snuten för att impa på sina kompisar. tror jag i alla fall


:tummenupp
 

Phasma

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
Sverige
Hoj
Flera....
Oxå då jag men då bara liksom va... han ba och sen ba......

.....Trött tråd!!! Vuxna människor väx upp ffs! Ansvar är individuellt. Kan bara säga att någon gång så går dessa "myskänslor att dra snuten etc ..." åt helvete....eller så slutar man som han som landade på cafét vid plattan i Sthlm med en blåvit V70 i bakhjulet......nämen, det är det ju värt för lite böter......if you can´t do the time, don´t do the crime!!

Stäng tråden! :4skrika :huvet
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Många gånger är det så att de som har stålar oftast inte vill göra av dem på det viset, finns ju andra kul prylar att lägga slantarna på.
Sen för det andra är det ju gratis att dra ifrån snuten....


Panos skrev:
<att slippa böter> :lol
vaddå :va har ni inte råd att
betala böterna
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Jag har läst flera inlägg som säger att Ironmike inte ska gnälla.
Men hur noga jag än läser hans inlägg hittar jag inte ens en antydan till att han gnäller. Han förklarar hur han tänker och ställer sen en fråga.

Kanske det vore bra med en underkategori på forumet för killar/tjejer som kör hoj som dom är byggda för?
Det finns ju mekhörnor och racingforum osv.
Ett ställe där man kan diskutera saker utan att behöva läsa massa svammel.
Kalla den gärna för Hårdingarnas Hörna.

Jag är så trött på alla fiffiga klasspoliser!!!!
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
S#3 skrev:
.....Trött tråd!!! Vuxna människor väx upp ffs! Ansvar är individuellt. Kan bara säga att någon gång så går dessa "myskänslor att dra snuten etc ..." åt helvete....eller så slutar man som han som landade på cafét vid plattan i Sthlm med en blåvit V70 i bakhjulet......nämen, det är det ju värt för lite böter......if you can´t do the time, don´t do the crime!!

Stäng tråden! :4skrika :huvet

Det var ju riktigt begåvat gjort av snuten.
Jag känner killen och några andra polare tittade på när det hände.
Allvarligt?
Polisen uppgift är att skydda ALLA mäniskor. Dom får inte köra på någon för att han kört utan körkort eller för fort.
Innan du skriver något mer korkat i stil med att man får "skylla sig själv", så prova att tänk lite.
 

sandstream

Guest
Comi skrev:
Kanske det vore bra med en underkategori på forumet för killar/tjejer som kör hoj som dom är byggda för?
Det finns ju mekhörnor och racingforum osv.
Racingforumet är väl det som passar bäst med tanke på vad sporthojarna är byggda för.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Om man nu inte har för avsikt att imponera på någon med sina dra-snuten bravader så kan man ju fundera på varför så många alltid ändå gärna vill göra trådar om sådant och berätta för alla?

Jo jag har lurat polisen jag med, främst när jag var ung och dum och körde diverse olagliga fordon så skryt skryt:lol
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
bmwjohan skrev:
den här sista anledningar funkar dock bara för oss som har träffat på många väldigt otrevliga snutar.

Jag undrar varför dom blir otrevliga... hmm... :va
Då kan man tacka sådana som er för att jag blev prejad upp på en gräsmatta vid ett rödljus... det hade räckt med att tuta och vinka in mig till sidan men nej, dom måste smyga upp bakom och låsa fast mig så jag inte ska smita. :huvet
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Avarage skrev:
...Men när man försöker göra sådant under press, när adrenalinet är fyllt upp över öronen, så minskar ens körtekniska förmåga och risken för misstag är uppenbar.

Allt bara för ett par futtiga 100-lappar! :huvet
..
Kör snyggt!
// Niklas

Har jobbat lite med det STRESS MOMENT båda på MC-kurser på bana - och även med MC Polis´ar som vissa ställan tränar med olika stress moment.
Det har varit en ganska stor AHA upplevelse för min del hur hårt att sånt slår på egen bedömnings förmåga :död

Killen som dog förre året (tror jag det var) i Göteborg - stak utan anledning när han fick ogonkontakt med Polisen - eftersom att han stack trodde Polisen att nått var fel och dom efter honom. Han åkta av och dog - fullkomligt utan anledning!!
Ganska förskräckligt :kocko

Ta det som en man om dom kommer när man har klumsad till sig!

Att systemet med att mista körkortet så pas enkelt - lockar till alla möjliga tricks, fattar jag. Men, är då inte mera vettigt att ändra på dessa regler istället - ka vi inte jobba för det..
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Silwer skrev:
Om man nu inte har för avsikt att imponera på någon med sina dra-snuten bravader så kan man ju fundera på varför så många alltid ändå gärna vill göra trådar om sådant och berätta för alla?

Jo jag har lurat polisen jag med, främst när jag var ung och dum och körde diverse olagliga fordon så skryt skryt:lol

jag har inte berättat en enda av mina dra snuten historier. jag vågar inte för jag är rädd för att polisen ska få en massa onödiga bevis på det sättet. jag skulle dock gärna berätta om dom här, inte för att skryta, utan för att jag vet att de som gillar drasnuten historier njuter rejält av att läsa drasnutenhistorier. jag själv blir överlycklig varje gång någon berättar en historia här om hur dom dragit snuten. bästa lektyren som finns

när du var ung och dum och drog snuten, kändes det inte bra jävla gött då?
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
bmwjohan skrev:
varför tror många att det är totalt livsfarligt att köra ifrån snuten. det står alltid "sätter ditt och andras liv på spel". oftast är det jävligt enkelt att dra snuten, man behöver typ bara köra som vanligt. gasa på lite och sen är dom borta.

... man drar snuten av en massa andra anledningar. i alla fall gör jag det. tex, slippa böter, körkortsindragning, slippa se snutarnas nöjda min när dom tar en, osv.

:tummenupp

EDIT: Är väl även så att de flesta tänker igenom situationen nån sekund före dom bestämmer sig (att dra). Omgivning, är det mycket folk på vägen här och hur blir det om några km. Är jag pigg och koncentrerad eller för trött. Bränsle i tanken etc. Är allt som det ska vara när man är ute och leker så..
 
Last edited:

Phasma

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
Sverige
Hoj
Flera....
Jodåsatte.....

Comi skrev:
Det var ju riktigt begåvat gjort av snuten.
Jag känner killen och några andra polare tittade på när det hände.
Allvarligt?
Polisen uppgift är att skydda ALLA mäniskor. Dom får inte köra på någon för att han kört utan körkort eller för fort.
Innan du skriver något mer korkat i stil med att man får "skylla sig själv", så prova att tänk lite.
..Om du läser ordentligt så är det inte det jag säger. Jag påvisade enkla fakta att man kan råka illa ut!! OCh jo....de får göra om "föraren uppvisar total likgiltighet inför sitt och andra människors liv..." och det är faktiskt föraren av den blåvita som avgör detta......vill du lägga det förtroendet på den ...........

Men det ser riktigt intelligent ut att göra wheelies i shorts.......
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top