Åldersskillnader i relationer

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vad har ni för åsikter och erfarenheter om åldersskillnader i relationer?

Jag har visserligen haft förhållanden där det har skiljt en del både upp & ner i ålder, men egentligen aldig analyserat hur det påverkade att förhållandena inte fungerade fullt ut.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Du ska inte ränna med brudar som inte är färdiga i skolan om du är över 25 och kom ihåg att du döms för våldtäkt om du får en tjej under 15 i säng.

Annars är det ju bara att köra på. Ålder behöver ju inte betyda ett skit ochd det finns flera som lever jävligt lyckliga i förhållande med stora ålderskillnader.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Chrille skrev:
Du ska inte ränna med brudar som inte är färdiga i skolan om du är över 25 och kom ihåg att du döms för våldtäkt om du får en tjej under 15 i säng.

Glömde påpeka detta för att slippa en sådan diskusion ytterligare en gång. Frågeställningen gäller två myndiga personer och inget annat.

Chrille skrev:
Annars är det ju bara att köra på. Ålder behöver ju inte betyda ett skit ochd det finns flera som lever jävligt lyckliga i förhållande med stora ålderskillnader.

Det är min åsikt oxå. Men inte alla andras. Accepteras inte en realtion av anhöriga så har det en tendes att förstöra en relatition på längre sikt

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Barrett skrev:
...
Det är min åsikt oxå. Men inte alla andras. Accepteras inte en realtion av anhöriga så har det en tendes att förstöra en relatition på längre sikt

Man kan skita i de anhörig. Man MÅSTE inte umgås med varandras familjer även om det hade varit trevligt.....

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Chrille skrev:
Man kan skita i de anhörig. Man MÅSTE inte umgås med varandras familjer även om det hade varit trevligt.....

Ääh.. jag är skeptisk..

Är de små får man ta två som jag brukar säga..

Uppåt är det väl så länge de orkar jucka emot!

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Chrille skrev:

Det är sant. T.ex. en korkad svärförälder kan man ju stå ut med, iaf om man kan begränsa tillfällena man måste träffas till ett par ggr per år.
Värre om syskon, vänner o bekant osv. börjar ha åsikter, inte bara om ålder då. Där har jag väl haft viss erfarenhet sen tidigare & det va väl en bidragnde orsak till att det förhållandet sprack.

Mcbrud

Guest
mellan mig och min sambo är det ca 9 års åldersskillnad. Men vi har aldrig ens bemödat oss med att tänka på det. Våra anhöriga träffade oss innan de fick reda på åldern så de accepterade det direkt. Visst får man lite höjda ögonbryn när man berättar det ibland men de som har något emot det kan bara dra åt h**vete, det är vårat liv inte deras.
Så länge man inte låter åldern komma ivägen för förhållandet så är det inga problem. Vi har varit tillsammans i snart 3 och ett halvt år nu och åldern har aldrig skapat några problem för oss iaf... :)

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Mcbrud skrev:
mellan mig och min sambo är det ca 9 års åldersskillnad. Men vi har aldrig ens bemödat oss med att tänka på det. Våra anhöriga träffade oss innan de fick reda på åldern så de accepterade det direkt. Visst får man lite höjda ögonbryn när man berättar det ibland men de som har något emot det kan bara dra åt h**vete, det är vårat liv inte deras.
Så länge man inte låter åldern komma ivägen för förhållandet så är det inga problem. Vi har varit tillsammans i snart 3 och ett halvt år nu och åldern har aldrig skapat några problem för oss iaf... :)

Efter som du enl. din profil är 19 så är väl frågan åt vilket håll det skiljer överflödig. :)

För mig personligen är ålder bara en siffra på körkortet som inte säger speciellt mkt om personen i fråga. Men visst sitter man väl inne med en och annan fördom när ålderskillnaden springer iväg allt för mkt.
Det är ju oxå så att om skillanden är på andra hållet så är det färre som tycker det är "ok". Hade han varit 19 & du 28 kan jag t.ex. tänka att fler hade höjt på ögonbrynen.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Barrett skrev:
Efter som du enl. din profil är 19 så är väl frågan åt vilket håll det skiljer överflödig. :)
.....Hade han varit 19 & du 28 kan jag t.ex. tänka att fler hade höjt på ögonbrynen.

Nu håller jag inte med alls.

Inom 5 år kommer antagligen Mc-brud börja reflektera över hur små och "ovuxna" 16-åriga tjejer är. Sen bör hon rimligtvis fundera över vad en 25-åring har för tanke med att umgås med gymnasieflickor.

I det läget är det både normalt och förståeligt att omvärlden reagerar. Det ska dom göra och det får man stå ut med.

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Mellan mig och sambon skiljer det 6 år.
Jag var 17 när jag träffade honom, han var 23.
Nu känner jag ingen skillnad oss emellan men jag har växt upp betydligt snabbare än vissa av mina tjejkompisar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Chrille skrev:
Du ska inte ränna med brudar som inte är färdiga i skolan om du är över 25..

Amen! :Bugar

...är man över 25 har man oftast skaffat sig en bild av var man är påväg i livet.. De som däremot strax ska avsluta gymnasiet har inte en susning. Dessutom är det mer regel än undantag att de vill upptäcka världen/livet/studera/flytta/träffa folk... Om du då är fast i ekorrhjulet med 8-17 jobb, lägenhet å hoj/bil med lån så lär det snabbt börja knaka..

Jag brukr säga att åldern i sig är oviktig.. det som däremot är avgörande är var man är i livet och var man tänkt hamna... Är man på samma plan där spelar det ingen roll om du är 40 och hon 25...

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Chrille skrev:
Nu håller jag inte med alls.

Inom 5 år kommer antagligen Mc-brud börja reflektera över hur små och "ovuxna" 16-åriga tjejer är. Sen bör hon rimligtvis fundera över vad en 25-åring har för tanke med att umgås med gymnasieflickor.

I det läget är det både normalt och förståeligt att omvärlden reagerar. Det ska dom göra och det får man stå ut med.

Jo mitt utalande kanske behöver förtydligas. Dom tjejer jag träffat som är under 18 har det varit helt uteslutet att ens tänka på att starta en relation med. Dom har inte haft den grad av mognad eller livserfarenhet jag efterfrågar. Men det betyder ju inte nödvändigtvis att alla <18-åringar kan dras över samma kam.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Barrett skrev:
Men det betyder ju inte nödvändigtvis att alla <18-åringar kan dras över samma kam.

Problemet med att inleda ett förhållande med någon i den åldern har sällan med mognad att göra.. Det är snarare så att man ofta vill upptäcka så mycket annat att förhållandets bojor knappast lockar... Lumpen, Jorden runt resor och 4 års studier på annan ort brukar ta udden av de mest intensiva förhållanden!

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
korvgubbe skrev:
Problemet med att inleda ett förhållande med någon i den åldern har sällan med mognad att göra.. Det är snarare så att man ofta vill upptäcka så mycket annat att förhållandets bojor knappast lockar... Lumpen, Jorden runt resor och 4 års studier på annan ort brukar ta udden av de mest intensiva förhållanden!

Jag kan inte påstå att jag träffat många i den åldern, så min erfarehet är väl ganska begränsad. Men jag har upplevt en viss ansaknad av mognad iaf i enstaka fall.
I övrigt kan jag bara hålla med, men det finns ju dom som mer eller mindre direket efter gymnasiet hoppar på karusellen med barn & villa ect. utan några som helst behov att att bege sig ut för att upptäcka världen.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Barrett skrev:
...men det finns ju dom som mer eller mindre direket efter gymnasiet hoppar på karusellen med barn & villa ect. utan några som helst behov att att bege sig ut för att upptäcka världen.

Och hur kul är de sedan att umgås med, när deras horisont inte sträcker sig längre än två meter från fötterna och deras mest exotiska erfarenhet är att ha varit på IKEA två gånger? :rolleyes:

Vet en del smarta människor, mestadels tjejer, som fastnade uppe i Norrland på det sättet. Två barn innan tjugo. Skitjobb, arbetsmarknadsåtgärd eller förtidspensionering utan specifika symptom. I bästa fall gifta, lite för ofta ensamma. De kanske är nöjda med det livet men jag tycker ändå det är slöseri med vad en människa kan vara, göra och åstadkomma.

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
ft skrev:
Och hur kul är de sedan att umgås med, när deras horisont inte sträcker sig längre än två meter från fötterna och deras mest exotiska erfarenhet är att ha varit på IKEA två gånger? :rolleyes:

Vet en del smarta människor, mestadels tjejer, som fastnade uppe i Norrland på det sättet. Två barn innan tjugo. Skitjobb, arbetsmarknadsåtgärd eller förtidspensionering utan specifika symptom. I bästa fall gifta, lite för ofta ensamma. De kanske är nöjda med det livet men jag tycker ändå det är slöseri med vad en människa kan vara, göra och åstadkomma.

Så sant så sant... men det senare gäller nog inte bara norrland va? Finns nog en del småbyar även söderut som det är gott om lika lätt tragiska liv.

Åldern spelar ingen roll men det underlättar som sagt om man är på samma nivå. Efter avklarat två samboförhållanden med studenter lär man sig en del...

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ja jag skulle ju avråda ngn att leva livet så. Dom flesta behöver några år "i det fria" innan vet vad man vill med livet. Men oavsett vad vi tycker är det ju upp till var och en att göra vad dom anser vara rätt.

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
-00, Suzuki GSX750
skiljer 4 år mellan min sambo och mej..
hon va 17 när vi träffades.
problemet var att man skulle få henne fri från mammas kjoltyg :D

jag bodde själv redan och hon hos sin mamma,det var inte helt lätt.
mycket fråga mamma först,rännande mitt i nätterna för att man kunde osv.

men nu 8 år senare så funkar det fortfarande ok mellan oss.

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Min fru är 2½ år äldre än mig. En tillsynes försumbar skillnad, men då vi nyss hade träffats var det några som tyckte 'å fan en äldre tjej !'. Hon hade då precis fyllt 24 och jag var 21½. Hade förhållandet varit det omvända skulle skillnaden anses vara medelsvensson norm.

Då kvinnor lever ca 2 år längre än män är det väl optimalt om tjejen är lite äldre.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln