Önskemål från boende vid Bulten

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Jag kan förstå att det känns långt till banor men då är det det ni ska jobba mot att få med och sluta upp kring.
Jag har ca 9-15 mil för att nå 3 banor men det är begränsat med bullerdagar där så det blir att man får åka lite hit o dit för att köra av sig.
Vi måste fatta snart att vi inte var som de passar oss kan skita i alla runt om kring bra för att våra egon ska bli roade. Jobba för att vi ska få bullra på Banor och få mer tid på dessa alt. fler banor i Sverige.
Kontentan bör ju bli i långa loppet att vi alla kan njuta av det vi älskar mest nämligen att köra hoj.

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Det lustiga är ju att det finns många som bara kör Bulten och Bogesund om och om igen. Själv kör jag inte där så ofta och hittar massor med kurviga fina vägar utan så mycket bebyggelse på andra ställen. Jag är förvånad över frekvensen åkare där jag kör kontra på bulten tex. Det tar 15 minuter ut norr från city för att hitta vägar som har mycket mindre bebyggelse än Bulten tex.

Ibland undrar jag om det bara är posering och extrema tider som gäller när man bara kör där? :confused: Men jag skall nog inte klaga, rätt skönt att inte sitta och vara på helspänn för mötande som driftar över i ens eget körfält i 200 knyck när man kör småvägar. :tungan

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Men jag kan bara prata för mig och jag upptäckte banåkning förra året och det är det bästa jag varit med om. Det är fasen så mkt skönare att ligga där o veta att man inte riskerar någon annan, barn, älgar, rådjur eller bilar.

Jag lovar dig att om det hade funnits en bana nära Sthlm så hade många hållit till där, men det finns inte...
Sen har vi det här med bebyggelse. Kört en del cross och oavsätt var banorna ligger så är det ALLTID nån jävel som klagar på att det låter för mycket.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag kan förstå att det känns långt till banor men då är det det ni ska jobba mot att få med och sluta upp kring.
Jag har ca 9-15 mil för att nå 3 banor men det är begränsat med bullerdagar där så det blir att man får åka lite hit o dit för att köra av sig.
Vi måste fatta snart att vi inte var som de passar oss kan skita i alla runt om kring bra för att våra egon ska bli roade. Jobba för att vi ska få bullra på Banor och få mer tid på dessa alt. fler banor i Sverige.
Kontentan bör ju bli i långa loppet att vi alla kan njuta av det vi älskar mest nämligen att köra hoj.

Om du har 3 banor inom det avståndet förstår jag att du inte förstår!

Jag kommer att gå upp kl 06.00 på lördag för att åka på en GO-KARTBANA med min k6 som inte passar alls för det BARA för att få åka bana! Det hänger inte på engagemang utan tid/pengar! Beräkna själv hur det skulle vara att dubbla kostnaden och tiden du har för bandagar så får du se hur lätt det blir!

Kan säga att ALLA jag åker med skulle hellre åka bana än gata!

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag tycker synd om dom som bor efter bulten.
Jag har tungelstavägen 200meter ifrån huset så jag hör hur det låter när folk åker förbi här.
Att dom boende kommer ut och pratar och tycker att man ska ta det lugnt är ju en bra grej men det kommer aldrig lösa problemet.'
Att prata om det här kommer heller aldrig lösa problemet.
Det finns tillräckligt många personer som kör som dårar för att det ska reta gallfeber på allt och alla.

Att sen skylla på att man inte har en bana och använda det som ursäkt för att man bombar på bulten är enligt mitt tycke bara skrattretande.

Exemplet med stockholm open är också fel för det körs på gata pga helt andra orsaker än att det inte finns en bana...

rswarrior

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
04 rswarrior
:Får hoppas dessa bombare¨åker fast får bra böter än att döda oskyldiga :arsele

• Gilla
Reaktioner: tcg

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
Har man inte förutsättningarna men vill ha dem då får man ju engagera sig. Gå med o engagera dig starta en klubb för att hitta banlokalisering eller engagera dig i Viking park.
Ju mer vi är ju mer pengar ju mer förutsättningar.
När jag bodde i Hong kong så var det övervakat överallt med fartkameror. Det gick inte att köra snabbt någonstans. Detta kommer hända här med om man vill från politikers håll.
Så det är upp till oss själva.

Men inte fan kan vi anväda allmäna vägar att köra roadracing på eller tänker jag fel där?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Värt att tänka på för oss som faktiskt har förmågan att tänka.

De flesta normala människor, även såna som inte åker hoj, gillar att bli positivt överraskade, och framförallt så berättar de gärna om det.

Idag så sitter hästmannen förmodligen och beklagar sig när han träffar grannar, poliser och politker. Sen hux flux har vi alla emot oss. Opinion kallas det.

Men tänk om vi kan visa att vi kan lyssna oxå?
Man behöver kanske inte nödvändigtvis supersakta, men tänk om folk iaf slår av lite, så att hojen inte ligger och skriker nära varvstoppet.. vinka glatt åt herrn kanske? Iaf så han hör att man saktar ner.

Då kanske han istället i kontakt med grannar, poliser och politiker kan framföra en mer positiv bild. Att han undrade om vi kunde sakta ner lite och sen att vi faktiskt gjorde det. Vad förlorar vi på det? Positiva röster från boende kring t ex bulten är något som vi verkligen tjänar på.

Om de flesta slår av så kommer troligtvis hans och andras överseende med de som inte klarar av att tänka själva förmodligen oxå öka.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om jag som stydent har haft råd att köra 8 bandagar i sommar, ska väl fan en arbetande människa ha råd att köra med...

Du som student kanske inte är ensamstående tvåbarnsfar med huslån?

Det finns studenter som super upp mer på en månad än vad jag lägger på ett år på min motorcykelhobby.

Själv kör jag min favoritväg kanske 5-10 gånger varje sommar, annars blir jag less på sträckan, och då "bombar" jag inte sträckan utan åker fort med flyt, slår av då jag ser människor/djur och stannar och fikar någonstans på vägen.
Sen åker jag massor med olika vägar däremellan också.

Så jag tillhör ändå inte målgruppen, jag bara spekulerar.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Finns NÅGOT lagligt sätt att "bomba" på allmän väg, oavsett avstånd till bana/kostnad, what ever?

Sorry, men svaret är som vi ALLA vet nej!

Gör man det ändå bryter man mot lagen, it´s as simple as that!

Hur löser man/vi då problemet?

Först o främst finns det de av oss som anser att det ÄR ett problem och sedan finns de som INTE anser det vara ett problem. Så första målet torde väl vara att få dem inser att bombarrepor på allmäna vägar ÄR ett problem.

Det är ett problem för alla som bor i närheten, det är ett problem för mötande trafik, det är et problem för alla som blir omkörda, kort o gott det är ett problem för att som blir negativt påverkade vare sig du/jag eller någon annan anser att det INTE är det!

Med "Bombarrepor" menar vi förmodligen samma sak men bara för sakens skull så kanske vi bör förtydliga oss så ingen får för sig att påstå att riskerna är lika stora även om man kör lagligt för så är inte fallet då är det ingen sk. "Bombarrepa"! Således ökar risken för olycka OCH konsekvenserna för de inblandade vare sig det är "bara" du/jag eller någon annan ökar i samma omfattning (minst). Så i händelse av olycka BLIR det ett problem för dig/mig och samhället/arbetsgivare/familj.

Kruxet är att alla, nästan, (speciellt unga) vill ibland få utlopp för sin gasaglädje och få känna lite adrenalin. Fine, vi har alla varit unga och vet att så är fallet.

Om det nu inte finns banor som alla vill eler har tid/råd att åka till så kan man väl åt minstånde välja mest lämpliga ställe. Frågan är då:
- Är Bogan det eller finns ännu bättre (kanske inte nödvändigtvis roligaste/bästa asfalten osv.) men bättre ur säkerhetssynpunkt?

Mvh!
// Niklas

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
Öhhh... är det inte Göteborgarna som brukar kalla Göteborg för Sveriges framsida? :confused:

Framsida eller ej Asien är ju världens motor idag Kina speciellt så då kan jag vika mig ni kan får vara framsidan mot handel o affärer så kan vi vara baksidan där alla rockkonserter spelas på kvällarna i månens sken. :yoparty
Detta var en bisak i debatten men vi man måste ju kunna jämka....

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Bebyggelse = köra lugnt, oavsett om det är hästar eller inte.
Har faktiskt träffat honom med och han bad oss ta det lugnt, skittrevlig gubbe som tackade för sig! Där kör jag alltid extra lugnt framöver :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bebyggelse = köra lugnt, oavsett om det är hästar eller inte.
Har faktiskt träffat honom med och han bad oss ta det lugnt, skittrevlig gubbe som tackade för sig! Där kör jag alltid extra lugnt framöver :tummenupp

Jo, bara en sån sak som att inte dra ut på växlarna utan växla tidigt gör en enorm skillnad på hur mycket vi stör, visst kanske det tar 5 sek upp till olaglig hastighet då istället för 2, men se det som att ni har behövt vara lagliga i 3 sekunder extra, för att sedan inte längre vara ett irritationsmoment.

Det kostar dig 3 sekunder, men alla vi vinner på det.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Alltså, det finns ingen bana nära Stockholm. Enligt flertalet här inne är det en ursäkt som räcker för att man ska få köra hur fort man vill på vägarna. Hade man gjort en bana inne Stockholm så hade man ändå kört som fan på vanliga vägar...

Det finns inte en enda vettig människa som kan försvara att man ligger och kör i 200+ på vanliga vägar.

Kan säga att folk som har varit inne och läst trådar här inne som INTE håller på med motorcyklar blir mörkrädda, erat tanksätt är fan helt sjukt....

Kan bara länka till ett inlägg som skrevs av Jörgen Karlsson. Ett mycket genomtänkt inlägg. Läs o begrunda...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=212459

Har inte följt den mannen så mycket. Men det han säger är ju rätt sant i mångt och mycket. Själv kan jag ibland tycka att det är skönt att CS säger det många av oss som åkt ett tag tänker inför vissa inlägg. CS sätter fingret på självbedrägeriet hos en del förare utan självkritik. Själv orkar jag inte till skillnad från CS skriva vad jag tycker inför en del vansinniga slutsatser hos adrealinstinna kraschkungar med omedveten dödlängtan. Det blir bara en massa "moralkärring" och stavfel tillbaks, dessutom blir man ihopbuntad med ngn sorts fiktiv grupp människor som tydligen aldrig kör för fort osv.

Många av de jag här och i verkligenen påpekat kommer att krascha om de fortsätter oförändrat har gjort just det, kraschat. Den där filmen ngn lade upp med sig själv i landsvägskrasch med blöt vägbana var ju sympomatisk att se. Alla som åkt hoj ett tag måste i likhet med mig ha haft samma känsla redan in i första böjen: det här kommer inte att funka.

Men det orkade jag ju till skillnad från CS inte skriva i den tråden, då blir man lätt anklagad för att vara hjärtlös och lägga sig i hur andra kör.

Men CS väljer ju tydligen att framföra sina åsikter på ett ganska kaxigt sätt, det är nog det som gör att hans främsta målgrupp ser rött. Själv tycker jag att det är ganska roligt hittills. Bara det inte sprider sig till minneslunden och annat. När folk är ordentligt skadade eller döda så tycker jag att man ska knäppa läpp, även om det är resultatet av en korkad körstil.

Smartman var ju isf ett betydligt jobbigare troll, bara en massa icke hojrelaterad dynga som suger energi från motorcykeldelen av forumet.
Kryssade inte i ngt alterbativ ovan i pollen, då det inte fanns ngt som passade med min uppfattning. Valde att redogöra här istället.

Tycker jag

/J

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...