Öronproppar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Trodde öronproppar bara var larv innan jag testade själv. Nu kör jag inte motorcykel utan, ett stort plus är att intercomljudet inte störs lika mycket av vindbruset med proppar i, volymen måste ökas ja, men med hög volym på så kommer rösterna fram tydligare än utan proppar.
Sen att man inte är lomhörd efter avslutad tur, sjukt skönt!
Kör med 3M och testa apoteket mjuka för ljud/musik. Apotekets dämpar ett bättre område, 3M då par allt ljud = hör knappt motorljudet.
Håller med pappa Kurt - alla borde köra med proppar för att skydda sin hörsel.
Kanske är olika beroende på hjälm? Jag kör ju såklart med den absolut billigaste godkända hjälmenjag hittade - antar att en viss del av oljudet inte funnits med en dyrare hjälm?

Den hjälm som funkade bäst för mig såldes som skotherhjälm, men av känt MC hjälmsmärke (minns tyvärr inte vilket) och hade en en rejäl tätkrage, dubbelglasvisir och jäkligt bra ventilation.

Tyvärr kostade den oöverkomligt mycket ny när jag frågade han jag lånade hjälmen av.
Han skickade med den på köpet när han sålde skotern senare :huvet
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag kör aldrig hoj utan öronproppar, brukar använda 3M classic ear proppar. Har provat flera olika märken men 3M passar mig bäst. Enda problemet är att dom dämpar allt.

Idag råkade jag snubbla över Loop öronproppar. Det lät så pass intressant att jag slängde iväg en beställning på Amazon, hoppas att det blir leverans som utlovat på onsdag då det bär av till Norge på torsdag.

 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Beror väl på hur fort man kör i
offroads kör väl sällan i 180.
Jag kör med 3M som funkar bäst.
Kör man i 100 är vindbrus inte nåt problem
För mig är det vindbrus från 60 ungefär, då hör jag inte motorljudet längre pga vinden.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag är ganska noga med att alltid köra med hörselproppar. Har bekanta som lider något förjävligt av tinnitus och aldrig får sova en hel natt.
Det märks inte förrän man blir äldre.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag kör öronpropar om jag ska åka längre sträckor. Till och från jobbet pallar jag inte, blir ju typ 400 par proppar per år i så fall. Rïktigt skönt att vindbrus försvinner och man bara hör motor och headset.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Det finns ett par orangea koniska. Mjukare än EAR klassiska men betydligt mindre sladdriga än andra koniska. De är riktigt bra. På förpackningen står det Husqvarna men jag misstänker att det är 3M.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det som är nice med lite dyrare är att de släpper igenom vanligt ljud. Det är himla trist med vanliga plugga gula/orangea för de tar bort körupplevelsen och blockar för mycket. De blockerar ljud som man vill ha bort sämre än Alpines som jag köpte.

Jag är inte sponsrad av Alpine, bara första gången på läääänge som jag tycker att en produkt levererar mer än vad som står i beskrivningen.

Förutom min Motorcykel med såklart! Hehe
 

Jns99

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Zero DSR
Det som är nice med lite dyrare är att de släpper igenom vanligt ljud. Det är himla trist med vanliga plugga gula/orangea för de tar bort körupplevelsen och blockar för mycket. De blockerar ljud som man vill ha bort sämre än Alpines som jag köpte.

Jag är inte sponsrad av Alpine, bara första gången på läääänge som jag tycker att en produkt levererar mer än vad som står i beskrivningen.

Förutom min Motorcykel med såklart! Hehe
Kan rekommendera gjutna proppar. Blir väldigt bekvämt. Både gällande passform och att de har filter som släpper igenom lagom med ljud.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det tror jag är det ultimata. Ska gjuta ett par också nångång.
Gör det på en gång. Du villhöver garanterat det.

Jag är sjukt nöjd med mina, vilket märke vet jag inte för det kommer jag inte ihåg. Men formgjutna är de bästa propparna jag haft.(har filter som dämpar rakt utan hänsyn till frekvens) Röd för vänster öra och grön för höger, lättare att hitta rätt i all hast när man fipplar och är sen till depåutsläpp. ?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag kör med formgjutna. Funkar bra om man inte har för mycket hår i öronen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Mitt problem är främst att jag får vindbrus av att luften bryts i framkant av hjälmen. Jag hade velat ha en mjuk diffusor längst till vänster i bild. 20220710_111031.jpg
Får jag halsduken att ligga kant i kant med "spetsen" försvinner 90% av allt oväsen, men den rör på sig. Man kan förstås trä en buff utanpå halsduken och över kanten på hjälmen, men den kryper ner och dessutom trycker hela kalaset på struphuvudet och det är inget jag uppskattar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mitt problem är främst att jag får vindbrus av att luften bryts i framkant av hjälmen. Jag hade velat ha en mjuk diffusor längst till vänster i bild.
Får jag halsduken att ligga kant i kant med "spetsen" försvinner 90% av allt oväsen, men den rör på sig. Man kan förstås trä en buff utanpå halsduken och över kanten på hjälmen, men den kryper ner och dessutom trycker hela kalaset på struphuvudet och det är inget jag uppskattar.

Känner du någon med en 3D printer?
Be dom skriva ut en diffusor som fungerar (tar nog några försök, men det är ju det som är så bra med 3D printers) , med en kant där du kan haka fast buffen.
(alternativt självhäftande kardborre på buff/diffusor)

När du har fått till en modell som funkar plockar du loss den, gjuter av den så du får en form och sedan gjuter du en diffusor i något mjukt skummaterial.

Jag tycker egentligen att det är konstigt att hjälmtillverkarna inte lägger mer energi på det här, i bästa fall sitter det en liten skinnlapp under hakan som går sönder/trillar bort efter ett tag.

Förut fanns det någon hjälm med en rejäl haklapp i skinn som man knäppte bakom nacken för motorsport där man kunde utsättas för brand (dragracing bland annat) det borde ju funka mot vindbrus också? (om man gjorde det snyggt)

Men i mitt fall var det runt visiret mesta vindbruset genererades, kanten på plastbiten som täckte gångjärnet bland annat, där skulle man ju kunna "spackla" en mjuk kant med silicon eller något och se om det hjälper
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Varannan människa verkar ha 3D-printrar nu så det är nog inte problemet. Jag tror att det skulle bli bättre med ett lägre styre också... Eller köpa en bagger... :huvet

Tål att tänkas på.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top