De flesta frågorna är trafikfrågor, jag blev överraskad för jag trodde det skulle vara mycket mer MC-specifika frågor än det var.
Angående hur gammal bok som funkar så kan det vara svårt att säga precis, det ändras ju lite saker hela tiden. Jag lånade min brors som var något år gammal och det gick bra.
Jag har faktiskt hört samma sak, att det skall vara ganska enkelt och inte så speciellt "super-svåra" MC-frågor, utan, hade man klarat och gått igenom B-kortet, så skulle man kunna klara sig fint.
Så har jag fått höra
Vad det gäller böckerna, så är jag tyvärr inte helt säker.
Har MC-boken från 2001 och skall jag vara ärlig, så tror jag att några "ändringar" kan ha lagts till, ändrats helt eller tagits bort.
Nu skall jag inte svära på att så är fallet, men ett exempel är mönsterdjupet på däcken.
I min bok står det att det skall vara minst 1 mm!
Stämmer det, eller är det inte som bilens 1,6 mm?
Vad jag menar här, är att kanske min bok är lite gammal
Nu är det jag som frågar, så rätta mig om jag har fel
Det har väll inte ändrats så jätte mycket med MC Boken kan jag inte tänka mig.
Om du vill ha läromedel gå till närmsta trafikskola och hör efter om du kan få köpa lite studieböcker.
Lycka till!
Ja, i så fall får jag väl höra med de och kolla hur det ser ut för 2011
Tack så mycket!
Finns att låna på bibban annars.
Aha, gör det?
Det visste jag inte
Tack för det!
Hoppas det e billigare för lätt mc
För jag blir fan mörk rädd när ja ser dom där priserna
Hehe, ja det är ganska fina och saftiga siffror här, men man får väl ge för att få?! Eller hur?
Som en annan medlem sa, så tror jag faktiskt inte att det är så stor skillnad mellan priserna på kurserna.
Det enda är väl MC:ns effekt som är skillnaden, men du lär dig väl samma sak om hur du skall köra, växla, bromsa o.s.v.
Rätta mig om jag har fel
Borde vara ganska samma, förutom att det är lättare att hantera 100kg jämfört med 200kg
Ja, så tror jag också faktiskt
Haha, tack skall du ha
Det kommer att hjälpa massor!
Tusen tack!
(Hittade en massa annat också
)
Tror det kan vara idé med nya böckerna, har hänt rätt mycket på dom åren. Jag har en uppsättning sprillans nya teoriböcker för MC till salu, vill du köpa är det bara att skicka ett PM.
Sen måste jag ge lite medhåll till
Money.
Tanken med att gå till körskolan är inte att dom ska lära dig att "Såhär fungerar en radfyra med dubbla överliggande kamaxlar..." utan dom ska lära dig hur du framför MC:n på ett säkert sätt. Det relevanta rent tekniskt för hojen hittar du i teoriböckerna men det blir inget jätte djupgående.
Dom kommer inte ens ge dig någon djupgående utbildning rent körtekniskt. På Risk 2:an skrapar dom lite på ytan av dom mer avancerade körtekniska bitarna men det är det lilla.
Du kommer snurra runt koner, öva inbromsningar, positionering i trafik, osv.
Vad som är bra med en körskollärare är att dom säger vad du gör fel och hur du ska göra rätt. Kör du med din kompis farsas kusins brylling så är risken stor att det bara blir en klapp på axeln och ett
"Fan, det ser ju riktigt bra ut!" fast sanningen är att det är rent åt helvete. En lärare på körskolan känner inte dig och kan vara ärlig på ett helt annat sätt. Sen är dom utbildade lärare, det är inte din kompis farsa.
Att få kläm på själva hoj-delen kan du göra på egen hand, men jag rekommenderar inte att du kör på egen hand som någon föreslog.
Börja smått att snurra runt på någon parkering så du lär dig grunderna. Kostar ingenting (mer än skadorna om du tappar / välter hojen).
Nu var det inte DETALJER jag menade, utan grunden för att känna igen sin hoj.
Precis som jag lärt mig att min BMW har sitt batteri här, kylarvätskan där, oljan under så, o.s.v.
Det är det jag menar och inte att de skall lära mig, vilka lager som gör vad och vilja "skruvar som spänner till vad"... Ja, du förstår nog vad jag menar.
Jag håller med dig om att skolan håller sig uppdaterade och ger mig de råd och tips som är 2011 och inte 1985 (som min kompis pappa tog kortet).
Jag kommer göra så att jag försöker köra med honom så mycket som det bara går, för att kunna lära mig att inte få motorstopp, kunna växla i tid och bromsa mjukt, och samtidigt också lära mig styra säkert!
Sen tror jag faktiskt att jag tar minst en lektion eller två i skolan, bara för att kolla vad de kräver.
Finns massor på YouTube har jag hittat, men för säkerhetsskull blir det väl en eller två köpta lektioner!
Tyvärr är gubben lite sjuk, så jag får vänta med körandet tills vidare!
Helt ärligt har jag tänkt på att ta hans hoj och köra med den, men samtidigt vill jag absolut inte bryta emot lagen.
Och skall jag vara ärlig, så är lagar till för att följas och inte döljas!
Därför får jag vänta, men det har slagit mig flera gånger att ta hojen till en stor parkering och ställa några vattenfyllda flaskor på marken, för att köra runt de o.s.v.
Men men, det får bli en annan gång!
Jag kanske behöver dina MC-böcker, så jag hör av mig i så fall! Tack!
Tack skall du ha
Men hallå eller, var har du fått detta ifrån???
Jo, det är klart att det är olovlig körning även om du har övningskörningstillstånd. Övningskörningstillståndet ger dig bara rätt att övningsköra, och att köra mc själv utan handledare faller inte inom den kategorien. Skulle tro att du med största sannolikhet skulle bli av med ditt övningskörningstillstånd om du åker dit dessutom. Vidare blir det en hel del problem med försäkringen om du skulle råka ut för en olycka.
Med andra ord, INTE att rekommendera att köra själv utan körkortet!
Ursäkta, men nu tänkte jag lägga mig i här lite!
Helt ärligt så är det som du säker.
Att köra själv utan handledare, skulle ge mer än böter hade jag tippat på!
Men hade man till exempel gjort som en annan medlem sa innan:
- Att ha en handledare, MEN samtidigt bara köra själv. Och skulle nu polisen märka dig, så är det bara att säga att man var "på väg hem"...
Det skulle nog också leda till något väldigt illa, och i värsta fall att tillståndet dras, både ifrån MIG och min HANDLÄGGARE!
Men samtidigt får man diskutera runt den frågan.
Att köra/övningsköra olovligt, alltså utan tillstånd och utan handläggare, ute på landet, så skulle det bara avsluta med en varning, om inte böter, och det är om polisen nu är snäll förstås!
Men hade jag kört olovligt i stan till exempel, ja, då tror jag att det är ganska kört för min del faktiskt! Även om polisen nu var "jultomten-snäll" så skulle han nog givit mig mycket mer än bara en varning eller/och böter!
Det samma gäller om jag kör med tillstånd och handläggare!
Att köra på landet själv, men utan min handläggare närvarande, hade kanske inte gjort något faktiskt. Kanske en varning eller i värsta fall, skäll och "små-böter".
Men skulle jag ha gjort samma sak mitt i stan... Aj aj aj säger jag bara!
Det lär svida. Om inte en varning och/eller böter, så skulle i värsta fall mitt tillstånd också dras ifrån, både mig och min handläggare!
Jag tror faktiskt att det är en stor skillnad på landet och mitt i stan!
Som sagt är det min åsikt och vad jag tror skulle ske!
Finns faktiskt otroligt härliga poliser, som är tillräckligt snälla och låter en passera förbi, men sen har vi "andra" poliser, som inte kanske skulle vara så snälla, i mina ögon då!
Helst ärligt, så gör polisen ett faktiskt jobb och sköter sina uppgifter, som ger mig det straff jag förtjänar, men samtidigt skulle det slå hårt mot mig! Jag som är dum nog att chansa och bryta mot lagen, samtidigt som jag glömmer den stora smällen, som egentligen smäller när som helst!
Du påstod ju innan att jag e dum i huvudet så du kanske har lättare att hitta det själv. Att köra utan A-kort är naturligtvis olovlig körning. Men om du har B-kort sen innan så ger det bara böter vid första tillfället du åker fast. Du blir alltså inte av med ditt B-kort. Så är det och det vet jag av egen erfarenhet så sluta med dumma kommentarer. Ha det gött
Nu skall vi inte påstå att någon är dum här!
För ingen är egentligen dum, kanske inte bara tänker i 8000 rpm som man kanske borde göra, då och då i alla fall
Du som har gått igenom det tror jag säkert på!
Som jag sa innan så finns det good cup/bad cup.
Men man får akta sig, för ibland gör det mycket mer ont än vad man trott!
Första gången är det bara böter. Det ska ses som en varning. Nästa gång så förstår ju poliserna att du inte fattar att du INTE får köra utan kort. Då drar de säkerligen in körkortstillståndet. Och så SKA det vara. Sen kan jag tycka att åka moped utan körkort är lindrigare än att köra en stor bil.
Har själv åkt dit för olovlig körning en gång. Böter men inget annat. Men som jag är så var jag ute och åkte 2 minuter efter MC polisen som haffa mig åkte. Dock så visste jag att ingen polis skulle vara i byn mera den dagen.
Ja visst är det så och visst är det skillnad mellan alla "motordrivna"-klasser!
Tyvärr får man vara noga med vad, vart, när och hur man sköter saker och ting, för annars kan det kosta en hel del