Övningsköra privat!

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Annars är denna herre rätt trevlig och hjälpsam!

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=49838

:rofl:rofl:rofl

Är jävligt nyfiken på vilka dessa tjejer varit då jag tror det är rent skitsnack! De flesta tjejer som finns på forumet har kämpat hårt för sina kort och tror inte någon utnyttjat killars välvilja! Finns säkerligen några enstaka fall men tror det är minst lika många snubbar som gjort det!

Till TS: hur ska du ha råd med en hoj om du inte kan gå på körskolan ens? du vet att du måste göra risk 1 och 2 för att ens göra uppkörningen och har för mig det kostar 2500kr st, rätta mig gärna om jag har fel. På "min tid" fanns d inget sånt. Körskolan finns av en anledning, visst man behöver inte gå alla lektioner dom rekommenderar men det är nyttigt att ta ett par st iaf!

Men hoppas du hittar någon att övningsköra med privat, ju mer du kör desto bättre! Lycka till! Kolla med Vaselek, vet dock inte hur länge han haft kk. :tummenupp
Vilken solstråle du var då:rolleyes::)
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ööhhh, är dum i huvudet??? :huvet:huvet:huvet

Bara för att man har B-kort så kan man inte köra hoj o få böter. Det är olovlig körning. Precis samma sak som att sätta sig i en lastbil(C-kort) om man inte har körkorts behörighet för det. Eller för den delen köra buss med släp (DE-kort). Det hade man väll ändå inte gjort eller?

Olovlig körning kan resultera i att man blir av med det körkortet man redan har. Så om ditt B-kort är dig kärt --- kör inte olovligt.
Sedan kan det bli lite problem med försäkringar om man inte har rätt behörighet.

Tror nog att dom flesta här på SH håller med mig
:banana:banana

Har du övningskörningstillstånd är der väl inte olovlig körning?
Man får visst köra utan handledare tre ggr (med böter då) innan ens övningskörningstillståndet dras in...

edit:förutsatt att man inte gjort några andra olagliga saker i trafiken, utan bara blir stoppad i en rutinkontroll tex.
 
Last edited:

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
yamaha R1
ska köra med två killar här, en kompis och min bror son i sommar har haft kortet sen 97 så jag får vara handledare, men så klart det blir under mina regler börjar dom gasa o leka ja då skiter jag helt enkelt i dom, då jag som handledare får ta all skit om något händer
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
tjena, samma problem här med en 16 årings ekonomi, hoppas du lyckas ta kortet, hoppas jag med att jag gör nu i vår,

Körde med en kille från sporthoj i somras 3-4 gånger 3-4 timmar varje gång, du har ingen aning om hur mycket du lär dig, från att få kärringstopp då o då till ligga i kurvor efter buskört lite själv också :tummenupp

Lycka till o välkommen!
 

TheOneGameX

rh7Y - u]]l - iiiiii|liiiiii
Gick med
19 Feb 2011
Ort
Kristianstad/Hässleholm
Hoj
Har ingen för tillfället!
Till alla som svarat, så vill jag bara säga, TACK SÅ MYCKET :)

Nu är jag mer än bara glad, då jag skall få köra med en kompis pappa. Han har varit lite sjuk och är inte den som skulle vilja köra hoj så ofta, men han sa att han kunde ställa upp i några lektioner.

Har redan testat en hjälm och ryggskydd av honom, och de sitter hur fint som helst.
Hans hoj är en Yamaha, men kommer inte ihåg vilken modell bara. 1998 års modell i alla fall och jag har suttit på den och känt lite på allt nästan.

Ni anar inte vilken känsla det är för en nybörjare. Jag hoppas verkligen att jag alltid har det suget, om inte mer :)

Tyvärr får man vänta tills vädret blir lite bättre, men hade det varit jag som bestämt, hade jag varit ute nu hehe :D
Men det är han som är chefen och han som bestämmer.

Ett svar till de som snackar om att ha råd och inte ha råd.
Som sagt så kan jag spendera 10.000 kr, MINST, men då lägger jag de pengarna på körkortet.
Hojen kommer sen.
Har kollat runt med skolor för både vanliga körlektioner och intensivkurser. Tro mig, det är det första jag gjorde innan jag sökte hjälp här.

Varför jag sökte hjälp här, är för att jag är nybörjare, och en intensivkurs skulle gå för snabbt för mig, tror jag i alla fall.

Som en medlem sa, så lär man sig kanske fort, och som en annan sa, så räcker det det med en eller två lektioner och man har lärt sig tonvis.
Visst är det så, men tyvärr kanske det inte stämmer på mig.

Jag tror även att det är som ni säger!
Det är sjukt dyrt med MC, och jag har själv kollat försäkringar och allt annat. Jag håller med er, det kostar en del, men som sagt, så tar jag det steg för steg.

Nu får jag hoppas att min kompis pappa orkar vara ute med mig 1-2 gånger i veckan. Jag kommer ju att plugga vidare på teorin, vilket jag faktiskt inte tror är något problem alls, och samtidigt försöka lära mig så snabbt som möjligt att köra, för att kunna boka in alla tester, ett efter ett och ta kortet till sommaren :)

Tack igen för alla svar, men kom ihåg, att jag absolut inte säger nej till den som också vill hjälpa mig.
Ju fler desto bättre och vad det gäller betalningen, så kan vi alltid diskutera den frågan :D

En sista sak, innan jag avslutar...
Vad behöver man plugga igenom egentligen?
Har MC-Boken, men från 2001. Räcker den?
Har även boken för B-kortet, från 2006. Den som jag läste på inför B-kortet. Skall jag läsa igenom den också?
 

nerus

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Suzuki B-king
De flesta frågorna är trafikfrågor, jag blev överraskad för jag trodde det skulle vara mycket mer MC-specifika frågor än det var.

Angående hur gammal bok som funkar så kan det vara svårt att säga precis, det ändras ju lite saker hela tiden. Jag lånade min brors som var något år gammal och det gick bra.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
En sista sak, innan jag avslutar...
Vad behöver man plugga igenom egentligen?
Har MC-Boken, men från 2001. Räcker den?
Har även boken för B-kortet, från 2006. Den som jag läste på inför B-kortet. Skall jag läsa igenom den också?

Det har väll inte ändrats så jätte mycket med MC Boken kan jag inte tänka mig.

Om du vill ha läromedel gå till närmsta trafikskola och hör efter om du kan få köpa lite studieböcker. :tummenupp

Lycka till!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
En sista sak, innan jag avslutar...
Vad behöver man plugga igenom egentligen?
Har MC-Boken, men från 2001. Räcker den?
Har även boken för B-kortet, från 2006. Den som jag läste på inför B-kortet. Skall jag läsa igenom den också?

Finns att låna på bibban annars. :tummenupp
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Hoppas det e billigare för lätt mc
För jag blir fan mörk rädd när ja ser dom där priserna
 

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Norr om Götet
Hoj
R1 -00
Ööhhh, är dum i huvudet??? :huvet:huvet:huvet

Bara för att man har B-kort så kan man inte köra hoj o få böter. Det är olovlig körning. Precis samma sak som att sätta sig i en lastbil(C-kort) om man inte har körkorts behörighet för det. Eller för den delen köra buss med släp (DE-kort). Det hade man väll ändå inte gjort eller?

Olovlig körning kan resultera i att man blir av med det körkortet man redan har. Så om ditt B-kort är dig kärt --- kör inte olovligt.
Sedan kan det bli lite problem med försäkringar om man inte har rätt behörighet.

Tror nog att dom flesta här på SH håller med mig
:banana:banana

tror nog du ska kolla fakta innan du bröstar upp dig.. du kan ju testa google eller varför inte ringa polisen och fråga?
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tror det kan vara idé med nya böckerna, har hänt rätt mycket på dom åren. Jag har en uppsättning sprillans nya teoriböcker för MC till salu, vill du köpa är det bara att skicka ett PM.

Sen måste jag ge lite medhåll till Money.

Tanken med att gå till körskolan är inte att dom ska lära dig att "Såhär fungerar en radfyra med dubbla överliggande kamaxlar..." utan dom ska lära dig hur du framför MC:n på ett säkert sätt. Det relevanta rent tekniskt för hojen hittar du i teoriböckerna men det blir inget jätte djupgående.

Dom kommer inte ens ge dig någon djupgående utbildning rent körtekniskt. På Risk 2:an skrapar dom lite på ytan av dom mer avancerade körtekniska bitarna men det är det lilla.

Du kommer snurra runt koner, öva inbromsningar, positionering i trafik, osv.

Vad som är bra med en körskollärare är att dom säger vad du gör fel och hur du ska göra rätt. Kör du med din kompis farsas kusins brylling så är risken stor att det bara blir en klapp på axeln och ett "Fan, det ser ju riktigt bra ut!" fast sanningen är att det är rent åt helvete. En lärare på körskolan känner inte dig och kan vara ärlig på ett helt annat sätt. Sen är dom utbildade lärare, det är inte din kompis farsa.

Att få kläm på själva hoj-delen kan du göra på egen hand, men jag rekommenderar inte att du kör på egen hand som någon föreslog.

Börja smått att snurra runt på någon parkering så du lär dig grunderna. Kostar ingenting (mer än skadorna om du tappar / välter hojen). :)
 
Last edited:

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Har du övningskörningstillstånd är der väl inte olovlig körning?
Man får visst köra utan handledare tre ggr (med böter då) innan ens övningskörningstillståndet dras in...

Men hallå eller, var har du fått detta ifrån???

Jo, det är klart att det är olovlig körning även om du har övningskörningstillstånd. Övningskörningstillståndet ger dig bara rätt att övningsköra, och att köra mc själv utan handledare faller inte inom den kategorien. Skulle tro att du med största sannolikhet skulle bli av med ditt övningskörningstillstånd om du åker dit dessutom. Vidare blir det en hel del problem med försäkringen om du skulle råka ut för en olycka.

Med andra ord, INTE att rekommendera att köra själv utan körkortet!
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Men hallå eller, var har du fått detta ifrån???

Jo, det är klart att det är olovlig körning även om du har övningskörningstillstånd. Övningskörningstillståndet ger dig bara rätt att övningsköra, och att köra mc själv utan handledare faller inte inom den kategorien. Skulle tro att du med största sannolikhet skulle bli av med ditt övningskörningstillstånd om du åker dit dessutom. Vidare blir det en hel del problem med försäkringen om du skulle råka ut för en olycka.

Med andra ord, INTE att rekommendera att köra själv utan körkortet!

WORD :krama
 

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Norr om Götet
Hoj
R1 -00
Skulle du kunna länka till de som finns på Google eller hos polisen ang. detta ????

Du påstod ju innan att jag e dum i huvudet så du kanske har lättare att hitta det själv. Att köra utan A-kort är naturligtvis olovlig körning. Men om du har B-kort sen innan så ger det bara böter vid första tillfället du åker fast. Du blir alltså inte av med ditt B-kort. Så är det och det vet jag av egen erfarenhet så sluta med dumma kommentarer. Ha det gött
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Du påstod ju innan att jag e dum i huvudet så du kanske har lättare att hitta det själv. Att köra utan A-kort är naturligtvis olovlig körning. Men om du har B-kort sen innan så ger det bara böter vid första tillfället du åker fast. Du blir alltså inte av med ditt B-kort. Så är det och det vet jag av egen erfarenhet så sluta med dumma kommentarer. Ha det gött

Första gången är det bara böter. Det ska ses som en varning. Nästa gång så förstår ju poliserna att du inte fattar att du INTE får köra utan kort. Då drar de säkerligen in körkortstillståndet. Och så SKA det vara. Sen kan jag tycka att åka moped utan körkort är lindrigare än att köra en stor bil.

Har själv åkt dit för olovlig körning en gång. Böter men inget annat. Men som jag är så var jag ute och åkte 2 minuter efter MC polisen som haffa mig åkte. Dock så visste jag att ingen polis skulle vara i byn mera den dagen.
 

TheOneGameX

rh7Y - u]]l - iiiiii|liiiiii
Gick med
19 Feb 2011
Ort
Kristianstad/Hässleholm
Hoj
Har ingen för tillfället!
De flesta frågorna är trafikfrågor, jag blev överraskad för jag trodde det skulle vara mycket mer MC-specifika frågor än det var.

Angående hur gammal bok som funkar så kan det vara svårt att säga precis, det ändras ju lite saker hela tiden. Jag lånade min brors som var något år gammal och det gick bra.

Jag har faktiskt hört samma sak, att det skall vara ganska enkelt och inte så speciellt "super-svåra" MC-frågor, utan, hade man klarat och gått igenom B-kortet, så skulle man kunna klara sig fint.
Så har jag fått höra :)

Vad det gäller böckerna, så är jag tyvärr inte helt säker.
Har MC-boken från 2001 och skall jag vara ärlig, så tror jag att några "ändringar" kan ha lagts till, ändrats helt eller tagits bort.
Nu skall jag inte svära på att så är fallet, men ett exempel är mönsterdjupet på däcken.
I min bok står det att det skall vara minst 1 mm!
Stämmer det, eller är det inte som bilens 1,6 mm?

Vad jag menar här, är att kanske min bok är lite gammal :(

Nu är det jag som frågar, så rätta mig om jag har fel :)


Det har väll inte ändrats så jätte mycket med MC Boken kan jag inte tänka mig.

Om du vill ha läromedel gå till närmsta trafikskola och hör efter om du kan få köpa lite studieböcker. :tummenupp

Lycka till!

Ja, i så fall får jag väl höra med de och kolla hur det ser ut för 2011 :)

Tack så mycket!


Finns att låna på bibban annars. :tummenupp

Aha, gör det?
Det visste jag inte :)

Tack för det!


Hoppas det e billigare för lätt mc
För jag blir fan mörk rädd när ja ser dom där priserna

Hehe, ja det är ganska fina och saftiga siffror här, men man får väl ge för att få?! Eller hur? :)

Som en annan medlem sa, så tror jag faktiskt inte att det är så stor skillnad mellan priserna på kurserna.
Det enda är väl MC:ns effekt som är skillnaden, men du lär dig väl samma sak om hur du skall köra, växla, bromsa o.s.v.

Rätta mig om jag har fel :)


Borde vara ganska samma, förutom att det är lättare att hantera 100kg jämfört med 200kg :)

Ja, så tror jag också faktiskt :)



Haha, tack skall du ha :)
Det kommer att hjälpa massor!

Tusen tack!

(Hittade en massa annat också :tummenupp)


Tror det kan vara idé med nya böckerna, har hänt rätt mycket på dom åren. Jag har en uppsättning sprillans nya teoriböcker för MC till salu, vill du köpa är det bara att skicka ett PM.

Sen måste jag ge lite medhåll till Money.

Tanken med att gå till körskolan är inte att dom ska lära dig att "Såhär fungerar en radfyra med dubbla överliggande kamaxlar..." utan dom ska lära dig hur du framför MC:n på ett säkert sätt. Det relevanta rent tekniskt för hojen hittar du i teoriböckerna men det blir inget jätte djupgående.

Dom kommer inte ens ge dig någon djupgående utbildning rent körtekniskt. På Risk 2:an skrapar dom lite på ytan av dom mer avancerade körtekniska bitarna men det är det lilla.

Du kommer snurra runt koner, öva inbromsningar, positionering i trafik, osv.

Vad som är bra med en körskollärare är att dom säger vad du gör fel och hur du ska göra rätt. Kör du med din kompis farsas kusins brylling så är risken stor att det bara blir en klapp på axeln och ett "Fan, det ser ju riktigt bra ut!" fast sanningen är att det är rent åt helvete. En lärare på körskolan känner inte dig och kan vara ärlig på ett helt annat sätt. Sen är dom utbildade lärare, det är inte din kompis farsa.

Att få kläm på själva hoj-delen kan du göra på egen hand, men jag rekommenderar inte att du kör på egen hand som någon föreslog.

Börja smått att snurra runt på någon parkering så du lär dig grunderna. Kostar ingenting (mer än skadorna om du tappar / välter hojen). :)

Nu var det inte DETALJER jag menade, utan grunden för att känna igen sin hoj.
Precis som jag lärt mig att min BMW har sitt batteri här, kylarvätskan där, oljan under så, o.s.v.

Det är det jag menar och inte att de skall lära mig, vilka lager som gör vad och vilja "skruvar som spänner till vad"... Ja, du förstår nog vad jag menar.

Jag håller med dig om att skolan håller sig uppdaterade och ger mig de råd och tips som är 2011 och inte 1985 (som min kompis pappa tog kortet).
Jag kommer göra så att jag försöker köra med honom så mycket som det bara går, för att kunna lära mig att inte få motorstopp, kunna växla i tid och bromsa mjukt, och samtidigt också lära mig styra säkert!
Sen tror jag faktiskt att jag tar minst en lektion eller två i skolan, bara för att kolla vad de kräver.
Finns massor på YouTube har jag hittat, men för säkerhetsskull blir det väl en eller två köpta lektioner!

Tyvärr är gubben lite sjuk, så jag får vänta med körandet tills vidare!

Helt ärligt har jag tänkt på att ta hans hoj och köra med den, men samtidigt vill jag absolut inte bryta emot lagen.
Och skall jag vara ärlig, så är lagar till för att följas och inte döljas!
Därför får jag vänta, men det har slagit mig flera gånger att ta hojen till en stor parkering och ställa några vattenfyllda flaskor på marken, för att köra runt de o.s.v.

Men men, det får bli en annan gång!

Jag kanske behöver dina MC-böcker, så jag hör av mig i så fall! Tack!

Tack skall du ha :)


Men hallå eller, var har du fått detta ifrån???

Jo, det är klart att det är olovlig körning även om du har övningskörningstillstånd. Övningskörningstillståndet ger dig bara rätt att övningsköra, och att köra mc själv utan handledare faller inte inom den kategorien. Skulle tro att du med största sannolikhet skulle bli av med ditt övningskörningstillstånd om du åker dit dessutom. Vidare blir det en hel del problem med försäkringen om du skulle råka ut för en olycka.

Med andra ord, INTE att rekommendera att köra själv utan körkortet!

Ursäkta, men nu tänkte jag lägga mig i här lite!

Helt ärligt så är det som du säker.
Att köra själv utan handledare, skulle ge mer än böter hade jag tippat på!

Men hade man till exempel gjort som en annan medlem sa innan:
- Att ha en handledare, MEN samtidigt bara köra själv. Och skulle nu polisen märka dig, så är det bara att säga att man var "på väg hem"...
Det skulle nog också leda till något väldigt illa, och i värsta fall att tillståndet dras, både ifrån MIG och min HANDLÄGGARE!

Men samtidigt får man diskutera runt den frågan.
Att köra/övningsköra olovligt, alltså utan tillstånd och utan handläggare, ute på landet, så skulle det bara avsluta med en varning, om inte böter, och det är om polisen nu är snäll förstås!
Men hade jag kört olovligt i stan till exempel, ja, då tror jag att det är ganska kört för min del faktiskt! Även om polisen nu var "jultomten-snäll" så skulle han nog givit mig mycket mer än bara en varning eller/och böter!

Det samma gäller om jag kör med tillstånd och handläggare!
Att köra på landet själv, men utan min handläggare närvarande, hade kanske inte gjort något faktiskt. Kanske en varning eller i värsta fall, skäll och "små-böter".
Men skulle jag ha gjort samma sak mitt i stan... Aj aj aj säger jag bara!
Det lär svida. Om inte en varning och/eller böter, så skulle i värsta fall mitt tillstånd också dras ifrån, både mig och min handläggare!

Jag tror faktiskt att det är en stor skillnad på landet och mitt i stan!

Som sagt är det min åsikt och vad jag tror skulle ske!
Finns faktiskt otroligt härliga poliser, som är tillräckligt snälla och låter en passera förbi, men sen har vi "andra" poliser, som inte kanske skulle vara så snälla, i mina ögon då!

Helst ärligt, så gör polisen ett faktiskt jobb och sköter sina uppgifter, som ger mig det straff jag förtjänar, men samtidigt skulle det slå hårt mot mig! Jag som är dum nog att chansa och bryta mot lagen, samtidigt som jag glömmer den stora smällen, som egentligen smäller när som helst!


Du påstod ju innan att jag e dum i huvudet så du kanske har lättare att hitta det själv. Att köra utan A-kort är naturligtvis olovlig körning. Men om du har B-kort sen innan så ger det bara böter vid första tillfället du åker fast. Du blir alltså inte av med ditt B-kort. Så är det och det vet jag av egen erfarenhet så sluta med dumma kommentarer. Ha det gött

Nu skall vi inte påstå att någon är dum här! :)
För ingen är egentligen dum, kanske inte bara tänker i 8000 rpm som man kanske borde göra, då och då i alla fall :tungan

Du som har gått igenom det tror jag säkert på! :)
Som jag sa innan så finns det good cup/bad cup.

Men man får akta sig, för ibland gör det mycket mer ont än vad man trott!


Första gången är det bara böter. Det ska ses som en varning. Nästa gång så förstår ju poliserna att du inte fattar att du INTE får köra utan kort. Då drar de säkerligen in körkortstillståndet. Och så SKA det vara. Sen kan jag tycka att åka moped utan körkort är lindrigare än att köra en stor bil.

Har själv åkt dit för olovlig körning en gång. Böter men inget annat. Men som jag är så var jag ute och åkte 2 minuter efter MC polisen som haffa mig åkte. Dock så visste jag att ingen polis skulle vara i byn mera den dagen.

Ja visst är det så och visst är det skillnad mellan alla "motordrivna"-klasser!

Tyvärr får man vara noga med vad, vart, när och hur man sköter saker och ting, för annars kan det kosta en hel del :(
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top