1.14

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Jag körde med väst igår. Kändes ganska självklart med tanke på att det var min första rr-träning. Jag tycker även att man ser så jävla cool ut i de där västarna. Känner sig som en instruktör på trafikövning ;-)

anja skrev:
2296841 Idén med dom oranga västarna är bra men skulle vara ännu bättre om det gällde alla. Just nu verkar det som att det bara gäller kvinnliga förare och 125junior-förare (som f ö kan vara snabba). Det är rättså störigt när man kör ikapp och om ovästade förare. :va

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
pitte skrev:
2300270 Jag körde med väst igår. Kändes ganska självklart med tanke på att det var min första rr-träning. Jag tycker även att man ser så jävla cool ut i de där västarna. Känner sig som en instruktör på trafikövning ;-)

Ah, det var du som drog ute när alla andra bangade efter att regnet hade kommit? :tummenupp

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Jupp. Vi var 2 st på banan då. Det var någon som slängde på sina regndäck. Jag tröttnade ganska snabbt på det där wet-racet med mina gatdäck, ha ha!

Bikerbitch skrev:
2300292 Ah, det var du som drog ute när alla andra bangade efter att regnet hade kommit? :tummenupp

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
anja skrev:
2300063 :7peta

Jo, jag blev ganska irriterad sist och var nära att gå och prata med en som jag tyckte skulle ha väst. Sen kom jag fram till att det inte var min sak att säga det, att jag inte ska vara så lättretad och att det är onödigt att riskera att bli osams med folk.

Man vill ju inte ställa till nåt.

Du kan alltid säga till mig :pannkyss Jag brukar vara där nästan varje gång och jag är oftast alltid lite småsur. Så kan jag ta det med berörd person. Västen är till för att hjälpa oss själva!!! Jag ser det som en självklarhet att mindre snabba förare inte vill ha en R1:a i baken och borde där av av ren själbevarelse drift sätta på en. Men har ni problem med krysnings-missiler, icke västade förare eller bara en dålig dag så kan jag oftast hjälpa er.

Björn no:4

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Förare som blåser om oss med effektsvaga hojar på rakorna, för att sen bli ikapp körda vid varje kurva är väldigt frusterande. Borde dom också ha västar kanske? Vem som helst kan vara snabb på rakorna.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Alicia skrev:
2300450 Förare som blåser om oss med effektsvaga hojar på rakorna, för att sen bli ikapp körda vid varje kurva är väldigt frusterande. Borde dom också ha västar kanske? Vem som helst kan vara snabb på rakorna.

Nja tanken är att dom som åker sakta på rakan samt är nybörjare dvs kanske rycker till när du kör om dom i kurvorna ska ha. Ni kommer att få leva med att bli omkörda för att senare få köra om. Så vida vi inte ska köra 10 olika grupper ute på banan. Detta är enligt mig bara slöseri med bantid.

björn

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Alicia skrev:
2300450 Förare som blåser om oss med effektsvaga hojar på rakorna, för att sen bli ikapp körda vid varje kurva är väldigt frusterande. Borde dom också ha västar kanske? Vem som helst kan vara snabb på rakorna.

se det som ett tillfälle att träna omkörningar

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hopp då får vi väl göra det då.

björn.e skrev:
2300545 Nja tanken är att dom som åker sakta på rakan samt är nybörjare dvs kanske rycker till när du kör om dom i kurvorna ska ha. Ni kommer att få leva med att bli omkörda för att senare få köra om. Så vida vi inte ska köra 10 olika grupper ute på banan. Detta är enligt mig bara slöseri med bantid.

björn

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Alicia skrev:
2300551 Hopp då får vi väl göra det då.

Det blir ett problem när det är två grupper. Då kommer ni få leva med detta. Gör man tre grupper så skulle det bli bättre men då tar du bort en hel del bantid vilket jag personligen inte tycker att det är värt. Sen att ha 10 hojar i varje grupp käns ju lite så där.

björn

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
När jag körde träning här i USA hade de fyra grupper, men bara två tidsgrupper så grupperna körde två och två.

Gör man likadant, men märker ut den långsammare av de två grupperna med västar blir det väldigt tydligt vem som är snabb och vem som är lite långsammare.

Alla var tvungna att börja i långsammaste gruppen och sedan fick du flytta upp baserat på redovisade varvtider.

Trots att jag kört en del innan och inte var helt nybörjare när jag kom hit fick jag börja i långsammaste gruppen, men redan efter ett pass fick jag flytta upp.

Det fungerade väldigt smidigt faktiskt men hyfsat jämna hastigheter i grupperna.

//5 cents

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
björn.e skrev:
2300577 Det blir ett problem när det är två grupper. Då kommer ni få leva med detta. Gör man tre grupper så skulle det bli bättre men då tar du bort en hel del bantid vilket jag personligen inte tycker att det är värt. Sen att ha 10 hojar i varje grupp käns ju lite så där.

björn

Då får vi leva med det. Personligen tar jag hellre ett extra varv genom depån för att slippa det. Släpper man förbi någon som kör fortfarare i kurvorna, väntar en liten stund så har dom försvunnit. Tycker inte det borde vara svårt? Jag vet att vissa av 125 juniorerna kör snabbare än mig, jag kör inte om dom på rakan bara för att jag kan. Väntar snällt och låter dom komma iväg. Men det är jag det. Skitsamma, vi står ut.

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Jag har alltid velat ha ett helt koppel med brudar efter mig. Nu har jag chansen. Det är bara ta er på rakan och köra lite sakta och ostadigt i kurvorna alltså ;-)

anja skrev:
2300700 Svårt med moppe ju! Jag gör som Alicia och kör en vända genom depån istället.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
anja skrev:
2300700 Svårt med moppe ju! Jag gör som Alicia och kör en vända genom depån istället.

på en tävling kör du inte om någon på rakan då bromsar du ju dig om lr tar personen i frågan i kurvorna där kör man om. kommer man inet om den andra föraren så är man ju sämre bara att inse och bli bättre

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Hur många var "funktionärer" vid träningarna?
hur mycket kostade det att träna?

Hur redovisades tiderna? egen laptimer eller med nåt tidtagningssystem?

//håkan
sepahewe skrev:
2300591 När jag körde träning här i USA hade de fyra grupper, men bara två tidsgrupper så grupperna körde två och två.

Gör man likadant, men märker ut den långsammare av de två grupperna med västar blir det väldigt tydligt vem som är snabb och vem som är lite långsammare.

Alla var tvungna att börja i långsammaste gruppen och sedan fick du flytta upp baserat på redovisade varvtider.

Trots att jag kört en del innan och inte var helt nybörjare när jag kom hit fick jag börja i långsammaste gruppen, men redan efter ett pass fick jag flytta upp.

Det fungerade väldigt smidigt faktiskt men hyfsat jämna hastigheter i grupperna.

//5 cents

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
håkan skrev:
2301040 Hur många var "funktionärer" vid träningarna?
hur mycket kostade det att träna?

Hur redovisades tiderna? egen laptimer eller med nåt tidtagningssystem?

//håkan

Du fick köra träningen om du körde något race på helgen. Racen kostade ca $50-$70 styck och de flesta körde 2 eller 3 per dag (lördag och söndag).

Tider togs med transpondrarna som man checkade ut när man kom till banan om man inte hade en egen.

Då det är under träningshelgen var banan fullbemannad.

Träning förutom tävlingshelgen kostade ca $80-$100 för en heldag och även då med transpondrar och funktionärer på lite mer än varannan post, samt naturligtvis ambulans.

//H

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...