25 OCT - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Har någon sett nått klipp på vad Marc säger om saken? vet att han skulle ge sin vinkel på detta i deras "hospitality tält" kl 18 lokal tid. men har det blivit filmat å så?

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Mister X

Medlem
Gick med
13 Feb 2013
Hoj
R1
Hoppas Rossi crashar i Valencia när han försöker komma i kapp Lorre och att han sedan inser att han är för gammal och gaggig för Motogp så att han lägger hjälmen på hyllan så att vi slipper hör hans djävla gnäll och bortförklaringar

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
Man säger att VR redan hade ett Penalty Point förutom de tre han fick idag. När/varför fick han det? Jag har helt missat den incidenten.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Såg racet. Sen har jag kollat intervjuer, läst här på SH, kollat kameravinklar osv.

1) Händelsen:
Efter att ha tittat på racet och på många repriser ur alla vinklar måste jag säga att den avgörande händelsen är ganska klar, dvs vem som gör vad. Det som däremot inte är klart är med vilken intention handlingarna utförs.
VR tar ett brett spår, går heller inte på gas när man kan förvänta sig det, väntar in MM. MM försöker uppenbarligen först hålla utsidan och sedan att gasa ur situationen (troligen med intentionen att hålla momentum och då kunna skapa en lucka till VR - gissning). Här kan MM ha orsakat kontakt med VRs ben (troligen med hjälmen i så fall). VR har i alla fall en inåtgående rörelse av sitt knä där ingen sådan borde funnits. Därefter fäller VR ut benet som ser ut att ta på MMs underarm, hand eller armbåge. Exakt vart det tar har jag inte sett någon kameravinkel som avslöjar. Däremot vet VR var det tar för han ser sig om mycket noga innan, två gånger.

2)Straffet:
Ur den här situationen ser jag att det kan komma två huvudreaktioner. Den ena är att det inte är uppenbart vad som sker, i alla fall inte i tillräcklig grad för att bestraffa en förare. Den andra är att det är klart att det finns en vållande och vem det är och att det är avsiktligt eller vårdslöst. Med ledning av hur bedömning brukar vara så är det sistnämnda en förväntad reaktion dvs att det ska bestraffas.
I det läget finns också två uppenbara val. Vänta till racet är över eller bestraffa direkt. Är man inte säker kan man vilja ta del av videomaterial, visst. Kanske hade en repris räckt för att komma fram till slutsatsen ovan, det tror jag i alla fall. Därför tycker jag att det bästa vore en direkt bestraffning. Eftersom arten av beteendet är allvarligt så borde det varit svartflagg.
Den slutliga bestraffningen är i mina ögon helt orimlig. Har handlingen begåtts och upptäckts måste den bestraffas rimligt. Det enda rimliga är normalbestraffningen med 0 poäng. Därefter är frågan om föraren ska få starta sist i nästa tävling eller vara helt avstängd. Det är det som borde utredas enligt mig.
Händelsen skämmer ut den skyldige och RD skämmer ut sporten. Sen om det får någon större effekt är inte säkert, vi får se.

3)Lorenzo:
Någon eller flera här har menat att JL uttalar sig på ett värdelöst sätt och att han borde veta bättre och inte säga så mycket om sin teamkamrat. Personligen tycker jag precis tvärtom. Jag tycker det är ganska skönt med folk som säger vad de tycker utan att ta en massa politiska hänsyn eller hålla sponsorer eller team bakom ryggen. Att de flesta faktiskt väljer att inte stöta sig med team och sponsorer har jag i och för sig all förståelse för. Men det betyder ju inte att det är fel att ställa sig upp i en extrem situation och ge sin syn på saken, särskilt inte när han grillas om det trots att han egentligen inte är inblandad.
Jag håller med JL att om RD nu kommit till den slutsats de har, och bilderna är så tydliga och visar förloppet, så är straffet orimligt.

4)Marquez:
En av de märkligare sakerna i kölvattnet av detta är kritiken mot MM. Att han kritiseras för sina omkörningar är inget nytt och heller inte särskilt unikt för honom. Däremot ser jag inte att det fanns några såna situationer i det här racet med undantag av den avgörande situationen. Jag tycker absolut inte att han körde på något sätt ojuste i sin batalj med VR i övrigt. Det gäller för övrigt även VR. Däremot är den sista sekvensen inte bra eftersom man bör undvika direkt kontakt med en annan förare. Men detta är i mina ögon en "racing incident" om än oförsiktig och onödig.

5)Sporthoj:
Det finns förstås många sätt att se på det som hänt. För det första kan man tolka bilderna olika och ha olika syn på själva förloppet. Men det finns många åsikter som kommit fram som också är både märkliga och larviga. Ett tydligt exempel är klagandet på att JL beklagar sig över det inträffade om en "lipsill". Det är inte första gången han väljer att klaga på saker, men det betyder ju inte att han har fel. Däremot är det tråkigt att det finns lipsillar här på SH som svepande klagar och grinar över att andra förare som ställs till svars (pga att den skyldige inte är på presskonferensen) faktiskt säger vad de tycker. En stor eloge också till Pedrosa som dels gör ett kanonkval och kanontävling och dels säger det han tycker och känner om det som hänt.
När det gäller inläggen här så hade jag faktiskt väntat mig en annan respekt för sporten än vad vissa ger uttryck för. Är det för att de är VR-fans så spelar det ingen roll. Utan sporten ingen VR. Hur viktig man än anser att han är är sporten viktigare.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
?
du ser la, banan svänger å han gör ingen extra sväng så vad försöker du bevisa?

å det dära med kicken, knuffen e la mindre viktigt ändå, visst det verkar ha orsakat kraschen men rossi har redan skämt ut sig enligt mig genom att blocka någon på det sättet. så allt du skriver e bara ren å skär fanbabbel. tyvärr :p

jaha så om du är på en bandag och i en kurva har du en annan hoj innanför dig som inte svänger så som banan går, som du vill eller som han borde, då är det inte bara ok att köra in i den hojen, utan också skylla på den andre sen?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
jaha så om du är på en bandag och i en kurva har du en annan hoj innanför dig som inte svänger så som banan går, som du vill eller som han borde, då är det inte bara ok att köra in i den hojen, utan också skylla på den andre sen?
Var Marquez och Rossi på en bandag nu helt plötsligt? Den jämförelsen håller ju inte i varje fall.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S

Inte mig du frågar, men seriöst? är du på riktigt?

Om jag är på en bandag och en annan hoj kommer och ska köra om mig, och går upp på insidan i ingången på en kurva (vilket ofta bara är tillåtet i snabb eller racegrupp på en bandag där alla är vana förare) så förväntar jag mig ju naturligtvis att han svänger in tight så jag har gott om plats att också klara svängen.

Kommer nån upp på insidan i ingången av en kurva, och sen inte svänger in alls utan istället trycker ut mig mot bankanten så jag inte heller kan svänga in och tillslut crashar så hade jag blivit riktigt arg. Och den föraren hade nog fått packa och åka hem från bandagen

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50

Om jag är på en bandag och en annan hoj kommer och ska köra om mig, och går upp på insidan i ingången på en kurva (vilket ofta bara är tillåtet i snabb eller racegrupp på en bandag där alla är vana förare) så förväntar jag mig ju naturligtvis att han svänger in tight så jag har gott om plats att också klara svängen.

Kommer nån upp på insidan i ingången av en kurva, och sen inte svänger in alls utan istället trycker ut mig mot bankanten så jag inte heller kan svänga in och tillslut crashar så hade jag blivit riktigt arg. Och den föraren hade nog fått packa och åka hem från bandagen

Han ställer en hypotetisk fråga (för att man enklare ska kunna relatera) som du formulerar om innan du svarar..

Om jag har en förare som kör om mig i en sådan kurva och tvingar ut mig på en omväg så hade jag iallafall inte valt att köra in i en annan förare. Men du hade alltså hellre valt att köra in i en annan förare?
Jag hade själv blivit sur som fan om någon gjorde så men jag hade ändå inte valt att köra in i honom. MM försöker bara göra sig till ett offer i sammanhanget...

Kontentan är att MM körde in i VR och kraschade. Hur man än vinklar och vänder det så var det vad som hände.

Båda gör fel som sagt men tycker att det är fel att bestraffa en förare.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

"och tillslut crashar", där har vi det som jag snackar om, den crashen uppstår ju inte ur det blå, ej heller för att den andre föraren inte svängde (situationen att ni båda är ute mot bankanten beror på han ja och det är fult kört), du har ett val att t.ex vänta ut situationen men väljer att svänga in i honom..
snacka om att packa och åka hem.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det fanns massa asfalt att köra på! Marq kör sitt vanliga race och torpederar sig fram... från utsidan denna gången bara... :dummer
Dina kommentarer i tråden närmar sig det löjliga. Såg du racet? Var hittar du en enda torpedering? Det var tufft kört från båda men inte riktigt fult förrän Rossi fick totalt hjärnsläpp. Om han nu var så jävla snabb som han själv påstår, varför körde han då inte bara ifrån de gånger han var förbi MM?
De som håller på Rossi här verkar tycka att alla andra skulle kört ett separat race och låtit VR och JL göra upp man mot man, men hallå... Alla slåss för sitt team och sina resultat, så är spelet och det får Rossi finna sig i.

Tvi Vale säger jag bara.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Det hade ju varit enklare att acceptera dom här händelserna ifall Marquez hade varit sanningsenlig. Han måste ju själv veta vad som hände, egentligen. Men när han gick i depå, och hela besättningen, som inte hade fått se slowmotion-bilder från helikopter och liknande, rusade in och var övertygade om att Rossi hade sparkat honom, förmådde han inte korrigera dem. Utan han justerade istället sin version så att den skulle överensstämma med deras.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Dina kommentarer i tråden närmar sig det löjliga. Såg du racet? Var hittar du en enda torpedering? Det var tufft kört från båda men inte riktigt fult förrän Rossi fick totalt hjärnsläpp. Om han nu var så jävla snabb som han själv påstår, varför körde han då inte bara ifrån de gånger han var förbi MM?
De som håller på Rossi här verkar tycka att alla andra skulle kört ett separat race och låtit VR och JL göra upp man mot man, men hallå... Alla slåss för sitt team och sina resultat, så är spelet och det får Rossi finna sig i.

Tvi Vale säger jag bara.

Jag tror det lite beror hur man tolkar det man läser. Ingen har sagt att man ska låta VR och JL själva göra upp om mästerkapet men man behöver ju inte medvetet försöka sabba någons race. Låt det avgöras på ett sportsligt sätt.

Jag har inte sagt att MM gjort något fel enligt regelboken men jag anser inte att VR heller har gjort det och därmed tycker jag att straffet är fel. Men nu är läget som det är.

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
" Kontentan är att MM körde in i VR och kraschade. Hur man än vinklar och vänder det så var det vad som hände.

Båda gör fel som sagt men tycker att det är fel att bestraffa en förare. "

Så sant! Bästa sammanfattningen hittills Rachid. :tummenupp

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nej, absolut inte semantik. Det är en förbannad skillnad på "Push him wide and slow him down" och trycka fanskapet av banan. Det måste du ju trots allt förstå oavsett vem du håller på.

Det stör mig som fan att det kommer en liten jävla snoris och gör allt för att avgöra ett VM han inte har haft något att göra med på hela året. Det som gör det extra tragiskt är att snorisen antagligen är den vassaste föraren på griden och har alla möjligheter i världen att etsa in sig i böckerna som en av de bästa genom tiderna på egna meriter.

Sen den jävla lipsillen JL, en helt lysande förare som sänker sig själv genom sitt ständiga pipande. Han är fan ta mig mer irriterande än urinvägsinfektion. Och hur dum i huvet är inte karl-jäveln? Han sitter på pressträffen och tycker att VR borde straffas hårdare, hans teamkamrat. Och detta EFTER att straffet delats ut redan. Det hade varit en sak om han ville påverka tävlingsledningen men beslutet var redan taget. Han skulle ha talat om att han vill vinna på egen körning, tråkigt att VR inte fick chansen att utmana, att han inte sett situationen och inte vill uttala sig innan mm. Korkad eller drömmde han om att suga på klubban när det var mediaträning i skolan?

Underbart! :fyllisar

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
När jag ser den här video sekvensen blir det ganska tydligt att VR inte sparkar MM

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...