Vad tror du motiverade straffet 3p?
Vad tycker du om straffet? 3 penalty points?
Jag har fullt förtroende för Mike Webb som Race Director. Han har varit med på en mycket hög nivå under lång tid, han om någon vet hur förarna tänker och jag tycker att hans anledning till att dela ut tre straffpoäng är mycket väl underbyggd. Det är ju bara att lyssna på intervjun / läsa pressreleasen så förstår man exakt hur han resonerat och jag har ingen anledning att ha en annan åsikt.
Om något hade jag förespråkat ett snabbare beslut med svart flagg eller ride through, men Mike Webb ville ju enligt egen utsago fatta ett väl underbyggt beslut där han pratat med båda parter.
MM's tidigare förseelser har knappast handlat om att medvetet bryta mot regler. Han körde inte bort DP's hastighetsgivare med flit. Han lobbade inte en cykel mot funktionärerna med flit. Därför känns enstaka straffpoäng helt rimligt. VR's prejning (inte kraschen för det är ÅTERIGEN inte kraschen det handlar om) är däremot ett planerat och i högsta grad medvetet regelbrott. Någon annan rimlig slutsats kan inte dras om någon som pressar sin konkurrent utåt tio meter utanför den normala racelinjen med blicken ilsket fokuserad vid sin konkurrent. Därför fullt befogat med högre straffpoäng.
Ja, den var ju skitfarlig. Dom körde säkert i 60 km/t i kontaktögonblicket och riskerade få märken på skinnställen om någon gick omkull. Står straffsatsen i proportion till farligheten tycker du? Och hur ser din subjektiva bedömning av risken, farligheten och irresponsibiliteten i MM:s körning varven innan kollisionen ut? Den som RD konstaterat var medveten och opsortslig störning av VR?
Återigen, det är prejningen som bestraffas eftersom det är prejningen som är farlig då den sätter MM i en situation han absolut inte kan förvänta sig. Vad som händer efteråt är bara en tänkbar utkomst av prejningen och att skämta bort utkomsten som "skitfarlig i 60 km/h" verkar märkligt med facit i hand...?
Och återigen igen, MM har inte brutit mot en enda regel innan incidenten. Han kanske inte har uppvisat den bästa moralen, men om VR ska vara en värdig världsmästare måste han väl kunna åka ifrån en snorunge som MM istället för att ta till regelbrott...? Som det såg ut nu var det ju snarare snorungen som förnedrade geten genom att vara överlägset mycket snabbare precis där det behagade honom...?