27 kr / litern!!! WTF!!!

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Visst kan automatiken sluta fungera, precis som allt annat. Men precis som Samme skriver kommer det inte att orsaka något radioaktivt utsläpp. Om du anser dig förstå kärnkraftsäkerheten bättre än alla som faktiskt är insatta så kan du väl beskriva ett scenario där radioaktiva ämnen släpps ut i naturen. Om du inte kan göra det är det bara spekulationer från dig.

Det är väl klart att det kommer inträffa. De byggs och drivs ju inte med avsikten att minimera riskerna. Istället godtar man att det kan inträffa och därför kommer radioaktivitet i naturen så småning om släppas ut om man exponeras av kärnkraftsanvändning. Det är inte konstigare än för trafiken. Ingen vill krascha men endå dör det en massa.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Haha, är ni inte ens läskunniga? :lol

"Miljöminister Andreas Carlgren sade redan i fjol, när en liknande Sikarapport lades fram, att sådana bensinprishöjningar som Sika då diskuterade inte ens fanns med på kartan.

Dagens rapport, som talar om bensinpriser på uppemot 28 kronor per liter, verkar lika främmande för honom. "

"– De höga bensinprisnivåerna visar att det är kostsamt att åstadkomma föreslagna utsläppsminskningar i transportsektorn. Det kan därför vara samhällsekonomiskt mer effektivt att genomföra minskningar i andra sektorer, säger Krister Sandberg, analytiker SIKA." (Han som gjort utredningen).

På enkel svenska: INGEN AV DEM TYCKER ATT DET ÄR EN BRA IDÉ ATT HÖJA BENSINPRISET TILL DEN NIVÅN. Ok?
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Det kanske är detta som behövs för att tvinga fram nya alternativa bränslen? Oljan räcker ju uppskattningsvis inte så förtvivlat länge till, och vad gör vi då, den dagen oljan tar slut?
Givetvis ska det ju inte behövas tokhöjning av oljepriset för att det ska sätta fart..tycker man iallafall.

Det är väl bara att sätta sig i hobbyrummet och uppfinna en motor som går på vatten! Men..vad händer med oljeländerna då? Det blir nog en rätt spännande, och dyr, framtid!


Det finns redan motorer som släpper ut endast vatten.
Men är det någon som tror att oljebolagen kommer att tillåta att de kommer ut på marknaden :rolleyes:
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Sveriges skattepolitik är ett jävla skämt. De kör upp födan ur röven och försöker bajsa ur munnen. Resultatet blir att man dör till slut :p och det kommer sverige och hela världen också göra så varför göra det svårt o jobbigt när allt ändå har ett slut? allt detta som dessa polikter bestämer gör livet surt och tråkigt för folk. ni som har bra med pengar bryr er inte, men vänta bara eran dag kommer också :p
 

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Ort
Scottsland
Hoj
Skeppshult
Sveriges skattepolitik är ett jävla skämt. De kör upp födan ur röven och försöker bajsa ur munnen. Resultatet blir att man dör till slut :p och det kommer sverige och hela världen också göra så varför göra det svårt o jobbigt när allt ändå har ett slut? allt detta som dessa polikter bestämer gör livet surt och tråkigt för folk. ni som har bra med pengar bryr er inte, men vänta bara eran dag kommer också :p

:tummenupp
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Kan inte stå för dom siffrorna personligen, tog det direkt från sidan jag länkade till, men ja, det låter som om dom missat en decimal.
Det finns en pytteliten skatt på varje kWh som genereras av kärnkraftverk. Om det är den de menar så är de snarare tre decimaler fel. Den ska betala slutförvaringen av kärnbränslet och andra kostnader som kommer när kärnkraftverken har gjort sitt. Den sammanlagda summan är nu uppe i närmare 100 miljarder kronor. Dock tror jag inte att staten verkligen kommer att punga ut när det väl är dags. De har ju inte satt in pengarna på ett konto som är öronmärkt åt det utan de går rätt in i statskassan och används.

Någon annan kärnkraftskatt har jag inte hört talas om, vilket inte betyder att det inte finns någon mer. Effektskatten du skriver om t.ex. kände jag inte till förrän nyss.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Haha, är ni inte ens läskunniga? :lol

"Miljöminister Andreas Carlgren sade redan i fjol, när en liknande Sikarapport lades fram, att sådana bensinprishöjningar som Sika då diskuterade inte ens fanns med på kartan.

Dagens rapport, som talar om bensinpriser på uppemot 28 kronor per liter, verkar lika främmande för honom. "

"– De höga bensinprisnivåerna visar att det är kostsamt att åstadkomma föreslagna utsläppsminskningar i transportsektorn. Det kan därför vara samhällsekonomiskt mer effektivt att genomföra minskningar i andra sektorer, säger Krister Sandberg, analytiker SIKA." (Han som gjort utredningen).

På enkel svenska: INGEN AV DEM TYCKER ATT DET ÄR EN BRA IDÉ ATT HÖJA BENSINPRISET TILL DEN NIVÅN. Ok?

O han sitter i den regeringen som lovade dyrt o heligt innan valet att inga skatte höjningar ska göras på drivmedel..Tog ett par månader så höjde dom skatten med 29öre:D
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
De lovar bara olika för att det ska verka som en demokrati, men sedan när de är valda så gör de precis som de vill. vissa är insnöade och verkligen tror på allt de lovar, säger, låsas stå för men de är super bra skådisar. Sveriges hollywood stjärnor. Många tror att sverige är ett fritt land med demokrati. Men det är ett land med en massa måsten och diktatur. Säger inte att nåt annat land är bättre, gillar sverige bäst hittills men, mycket är åt helvete. skatterna, lagar o straff, miljöpolitiken och invandringspolitiken.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Det finns en pytteliten skatt på varje kWh som genereras av kärnkraftverk. Om det är den de menar så är de snarare tre decimaler fel. Den ska betala slutförvaringen av kärnbränslet och andra kostnader som kommer när kärnkraftverken har gjort sitt. Den sammanlagda summan är nu uppe i närmare 100 miljarder kronor. Dock tror jag inte att staten verkligen kommer att punga ut när det väl är dags. De har ju inte satt in pengarna på ett konto som är öronmärkt åt det utan de går rätt in i statskassan och används.

Nja, det är väl de pengarna man driver SKB (Svenskkärnbränslehantering) med? Platsundersökningar och dylikt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Sett i ett världsperspektiv bidrar kor (deras pruttar och rapar) lika mycket till växthuseffekten som bilar gör.
Förenklat på gränsen till fel.

Metangasen som en idisslare producerar under ett år motsvarar mängden koldioxid som en modern personbil som kör 1000 mil spyr ut under ett år. Men de flesta bilar körs mer än 1000 mil per år eller tillhör den enorma världsflottan av dieseldrivna lastbilar och bussar.

Dessutom behövs de betande djuren för att hålla landskapen öppna där gräs och växter binder den skadliga koldioxiden.

Jämförelsen är alltså både tvivelaktigt riktig och irrelevant.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
De lovar bara olika för att det ska verka som en demokrati, men sedan när de är valda så gör de precis som de vill. vissa är insnöade och verkligen tror på allt de lovar, säger, låsas stå för men de är super bra skådisar. Sveriges hollywood stjärnor. Många tror att sverige är ett fritt land med demokrati. Men det är ett land med en massa måsten och diktatur. Säger inte att nåt annat land är bättre, gillar sverige bäst hittills men, mycket är åt helvete. skatterna, lagar o straff, miljöpolitiken och invandringspolitiken.
Du har genomskådat hela bluffen. :Bugar

Vad synd att du redan har andra åtaganden så att du inte kan bli minister och rädda Sverige och världen.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Om bensinen kostar 13 eller 27 SEK/l är ganska ointressant.
Vi har redan eldat upp ca hälften av all mineralolja som går att utvinna och
oljekonsumtionen är högre än någonsin.
Innan vi har hunnit bromsa oljekonsumtionen kommer i stort sett all
mineralolja att vara förbrukad.
Det är inte vårt ekonomi- eller miljö-medvetande som kommer att begränsa
oljeförbrukning och miljöskador utan tillgången på olja.

Det som är intressant är vad vi ska göra när oljan är slut.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Var det inte oljekris i början på 70talet med, med samma tjat om att oljan snart är slut:va
Och vad jag vet så har väl inte några dinusaurier dött och pressats ihop till olja sedan dess??
Samma bluff nu som då om att oljan håller på att ta slut?
Ja man undrar ju................:gnissla
 
Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
jo speciellt som de pengarna inte går till miljön utan hamnar i den allmänna kassan maten lär ju bli svindyr och all frakt så det lär ju inte stanna med bensinen heller. heja sverige,bara att det är dyrt så är det bra,världens präktigaste land.:gnissla :gnissla :huvet
 

skäggstubb

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 600 SÅLD
Vi kanske skulle göra någon sort maillista till någon stackars hög idiot i regeringen som alla på SH kan maila till så han får spader iallafall. Så är de bara fortsätta med nästa sen... hehehehe
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
den dagen de kostar 27 kr har inget ändrats,, vi klagar o inget händer..
till nöjen så kör man ju ändå o ser glad ut men jag fattar inte varför inte fler köper bilar som drar liiite som soppa o ska dras med dessa stadsjeepar mm.
om 10 år så går de större bilarna på runt 0,5 0,6 l milen som min lill pegoout (något mindre) börjar man tänka så betalar jag 7 kr milen just nu mot för min granne.. om 10 år när de kostar 27 kr betalar jag som ni gör nu :tummenupp

vet ju att jag betala lika mycket men ni fattar, samt att jag vill inte heller betala nå mer för soppan men de är dit de går.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Nja, det är väl de pengarna man driver SKB (Svenskkärnbränslehantering) med? Platsundersökningar och dylikt.
Den kärnkraftskatten som jag nämnde var på ca 3 öre/kWh, år 2000 byttes den mot den effektskatt som du nämnt. Jag har hört från en person som är mycket kunnig i ämnet att de pengarna ska vara till för de kostnader som blir när kärnkraften ska avvecklas. Det betyder iofs inte att det är rätt.

Förenklat på gränsen till fel.

Metangasen som en idisslare producerar under ett år motsvarar mängden koldioxid som en modern personbil som kör 1000 mil spyr ut under ett år. Men de flesta bilar körs mer än 1000 mil per år eller tillhör den enorma världsflottan av dieseldrivna lastbilar och bussar.

Dessutom behövs de betande djuren för att hålla landskapen öppna där gräs och växter binder den skadliga koldioxiden.

Jämförelsen är alltså både tvivelaktigt riktig och irrelevant.
Det jag påstod har jag hört från flera olika källor. Då jag inte gjort någon egen forskning i ämnet eller granskat några forskningsrapporter ingående kan jag inte avgöra om du eller jag har rätt. Om du vill övertyga mig kan du ju alltid hänvisa till någon trovärdig källa. Om du inte vill det så är jag lika lycklig ändå. :)

Att de betande djuren behövs för att gräset binder koldioxiden tycker jag verkar märkligt. Det hade ju växt t.ex. träd där annars som också binder koldioxid.
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Det är väl klart att det kommer inträffa. De byggs och drivs ju inte med avsikten att minimera riskerna. Istället godtar man att det kan inträffa och därför kommer radioaktivitet i naturen så småning om släppas ut om man exponeras av kärnkraftsanvändning. Det är inte konstigare än för trafiken. Ingen vill krascha men endå dör det en massa.

Det märks då att du inte har mycket till kunskap om svensk kärnkraft iallafall... :huvet
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top