5 mil sen var jag övertygad!

kalleb

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
RGV 250
johoja

"Guns don´t kill, people do....." :kocko

eller? :confused:

Stundoms en mycket bisarr diskussion där allas subjektiva åsiktar dryftas.

Ok, VI har alla överlevt!

Men rent objektivt är ju VVs (tråkiga) sanning faktisk sann:
- Farten dödar

/Kalle
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kanske dags att jag berättar min historia, få se om nån tycker den har någon relevans.

Jag började köra PW80 när jag var 5 år, den var brutal för mig då, allra första 100 metrarna kastade den av mig i diket. Ca 100 vurpor senare var jag runt 10 år och fick åka i skogen själv. När man åker själv provar man självklart på lite mer saker och därefter är den både sne och sprucken. Wheelies var ju hur coolt som helst å bara tvunget att prövas.

50 vurpor senare blev jag eggad å köpte en KX125, var väl kring 14 då. Med den fick jag blandannat lära mig att peta i en till växel på balanspunkten med en så hetsig motor och fullgas resulterar i en halvtimme försöka lyfta bort hojjen ur den buske den landat ovanpå. Av allt jag kört hittills tror jag den här hojjen var det viktigaste steget jag gjort, då jag lärde mig styra cykeln med motorn och med bromsarna.

Efter detta kom ett il med snöskoter som inte alls var min grej, dyrt å allmänt dyrt. Till sommaren skaffade jag MC-kort å åkte runt på RD 125 -81. Trots att jag vid den här tiden tillåmed provat 1000cc rad4 på 140hk så tyckte jag det var riktigt kul att blåsa runt på min "moppe". I ärlighetens namn så har jag nog sparat många olyckor på att åka en lite tröttare hoj som wobblar över 120km/h. Dessutom har jag fått lära mig hur en del krisiga situationer som wobbel går att styra upp, sånna situationer som man kan hamna i runt 250km/h med en modernare sporthoj.

Från 125 blev det ett hopp upp till R6 då vi ville prova köra bana. Strypningen användes inte direkt flitigt... På denna maskin provades både wobbel i 200+ och påwerslajds och div andra oroliga saker som jag garanterat skulle vurpat om jag inte hatt tidigare erfarenhet. Hastigheten på landsvägen ökade dramatiskt jämfört med 125an då det inte alls kändes speciellt farligt, dessutom märkte man ju inte ens att man fått upp farten. Sen bar det av till finland och kemora. Bromsa tidigt å svänga försiktigt, man vill ju inte vurpa hojjen? 1.30 nånting slutade min tid på, men man kom hem med en större erfarenhet, inte minst från en vurpa från en annan kille som i princip satte stopp för körandet den helgen. När man kom hem till landsvägen igen började man tänka efter varje gång man varit ute å åkt. Tänk om jag vurpat som den killen? Då har jag varit död.

Från 105hk till 55hk. Ganska fort blev det en motard, man var ju fast vid att åka bana. En vecka åkte jag 30 timmar bana med den. Fick lära mig det mesta om banåkning på den här, samlade på mig ca 40 vurpor alla med stor erfarenhetsvinst. Det var nog här det slog om att det inte är hästkrafterna som har betydelsen utan vikten, om man nu ska se till maskinen.

Från 55hk till 43hk. Slut på gatåkandet, det är ju fan livsfarligt. Då å då går det väl ta en tur på custom 125an, åker man på något värre är det ganska lugna färder. Det här är den första hoj som jag känner att jag är relativt nära att kunna hantera. På midlanda (som är en roadracingbana för er som inte vet om det) åker jag lika fort som de som varvade mig varv på varv på kemora ett år tidigare, trots mopedmotorn på 43 fjuttiga hästar.

Slutsats, den hoj jag lärt mig minst på är den starkaste allra snabbaste hojjen. Vurpa gör man nån gång, bättre göra det billigt och säkert. Förövrigt är jag 19 år gammal idag när jag skriver detta och påväg till tyskland som en av elva utvalda juniorer från sverige att köra uttagning till KTM Euro cup, vilket tar fram en VM-förare till nästa år. Här skulle jag INTE varit om jag fortsatt med R6an eller ännu mindre om jag börjat köra MC på den.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Bevisligen så klarade en del av oss riktigt bra med det värsta som fanns, något vi inte borde ha gjort enligt statistiken :rolleyes:

Du borde nog gå om matematikkursen, ingen här som sagt att 100% av dem som köper en 1000cc dör. Bara att risken är rätt mycket större.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Ja, alla kör ju inte som Chris Ash heller utan har lite vett och vet sina begränsningar.

Hur lär man sig sina begränsningar? Hur vet en nybörjare att gränsen för honom går vid 10% gas? Eller 20% gas eller 40% broms?..
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
sandstream skrev:
Om du läser tråden så ser du att det bara är en person som uttalat sig om hur man bör köra en "supersporthoj" och vad jag vet är han en av få som verkligen utnyttjar den på gatan.

Börjar med att be om ursäkt, var väl egentligen aldrig menat som ett personpåhopp men inser att det nog blev det *förlåt*

Om du körde runt Gotland ring på 1.45 så är jag imponerad och i så fall har du väl blivit en hel del vassare sen din första bankörning va?

Var väl kanske mest bakhjulskörningen som du var lite försiktig med och det är väl inget fel med det om man använder andra kvaliteter hos hojen.

Det meste jag skrev om folk som inte använder maskinerna var mer riktat mot de tre jag mötte häromdagen och liknande egentligen.

Nu ska jag till rörken och besikta dina knäpuckar :D

peace.

/Kreuger
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Kreuger skrev:
:hihi
...Vad i hela friden har ni sånna här sporthojar för när ni inte ens använder 20% av kapaciteten...

..Jag fattar det bara inte. Grejerna är ju till för att användas..

Vi som kör kanske 30% av vad du gör kanske tycker att vi kör 80% av våran förmåga. Vi kanske får samma dos av kemikalier som du får, trots lägre hastighet och utan uieelies. Tingestarna kan man uppskatta för vad de är om man är funtad något mångfaceterat. Vem vet, dessa killar du skriver om kanske även siktar på en hög säkerhetsmarginal? Olika människor - olika referenser och värderingar. Svårare är det inte. :)
 

petmalm

Peter
Gick med
13 May 2005
Ort
Linköping
Hoj
FZR 1000
Har suttit o läst igenom denna tråd och måste säga att en kul första hoj behöver inte betyda mycke kubik men ska man köpa en liten gammal hoj med lite kubik så får man faan igen kul hoj o då kan det kvitta...... (kul tycker inte jag är samma sak som fort) har själv inte haft A-kort så länge men blev "lurad" att köpa bra första hoj (kawa z500-81) å det va faan inte kul och det va ett gått råd från en som åkt sporthoj i 25 år ???

så ett gått råd till alla som ska köpa sin första hoj provkör många och skit i alla goda råd om vad som är en bra första hoj....
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
petmalm skrev:
Har suttit o läst igenom denna tråd och måste säga att en kul första hoj behöver inte betyda mycke kubik men ska man köpa en liten gammal hoj med lite kubik så får man faan igen kul hoj o då kan det kvitta...... (kul tycker inte jag är samma sak som fort) har själv inte haft A-kort så länge men blev "lurad" att köpa bra första hoj (kawa z500-81) å det va faan inte kul och det va ett gått råd från en som åkt sporthoj i 25 år ???

så ett gått råd till alla som ska köpa sin första hoj provkör många och skit i alla goda råd om vad som är en bra första hoj....

Man måste ju inte köpa hojen i antikboden.....
 

sandstream

Guest
Fred00 skrev:
Det kommer alltid finnas folk som kan börja med det värsta, men är du kvalificerad att på ett forum kunna plocka ut dessa mogna individer?
Nej, och det har jag aldrig påstått heller.

Vi tar det för 74:e gången då:
Jag tycker det är fel att kategoriskt säga åt nybörjare att välja något litet och effektsvagt.
Varför?
För att jag själv och flera vänner till mig har kunnat hantera "det värsta" utan att råka ut för olyckor.
 

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Hur lär man sig sina begränsningar? Hur vet en nybörjare att gränsen för honom går vid 10% gas? Eller 20% gas eller 40% broms?..
Man börjar försiktigt och ökar och lär sig sakta men säkert vad man klarar av och vad man inte klarar av.
Kreuger skrev:
Börjar med att be om ursäkt, var väl egentligen aldrig menat som ett personpåhopp men inser att det nog blev det *förlåt*
Om du körde runt Gotland ring på 1.45 så är jag imponerad och i så fall har du väl blivit en hel del vassare sen din första bankörning va?
Var väl kanske mest bakhjulskörningen som du var lite försiktig med och det är väl inget fel med det om man använder andra kvaliteter hos hojen.
Det meste jag skrev om folk som inte använder maskinerna var mer riktat mot de tre jag mötte häromdagen och liknande egentligen.
Nu ska jag till rörken och besikta dina knäpuckar :D
peace.
/Kreuger
Det är lungt!
Och som du såg var det inte mycket kvar av mina puckar :D
Bakhjulsåkat kommer nog att ta ett tag, dels för att jag är feg och dels för att jag inte vill skämma ut mig innan jag vet hur man gör :)
 

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
Vi som kör kanske 30% av vad du gör kanske tycker att vi kör 80% av våran förmåga. Vi kanske får samma dos av kemikalier som du får, trots lägre hastighet och utan uieelies. Tingestarna kan man uppskatta för vad de är om man är funtad något mångfaceterat. Vem vet, dessa killar du skriver om kanske även siktar på en hög säkerhetsmarginal? Olika människor - olika referenser och värderingar. Svårare är det inte. :)
Tack Olsson! :tummenupp
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Finns oändligt mycket dravvel att citera i denna tråd. orkar inte med allt.

Men blev lite extra nyfiken på vad som är tjusningen med att köra en extrem sporthoj när man är nybörjare? Och, bara för att man klarar av att behärska gasen på en extremhoj innebär inte det att man kan hantera den. Det finns ingen, INGEN, nybörjare som kan hantera en sådan cykel.

Jag personligen blir bara stressad när jag känner att cykeln vill och kan så oändligt mycket mer än jag själv. Det är väl bara löjligt att ha en extremhoj om man inte kan hantera den??? Jag körde ifrån kompisarna som hade gixxer och ninjor med min förstahoj, en TransAlp.
 

mriders

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Ödeshög
Hoj
HVA 525 SMR
Ja börjar mer och mer komma in på linjen att börja med en mindre hoj. Men samtidigt tror (TROR!) jag mig kunna inse mina begränsningar och inte ösa full rulle direkt om jag bestämmer mig för en större hoj (inte vid en mindre heller för den delen). Känns trotts allt lite småsurt att ha tagit körkort för tung mc och sedan ändå skaffa sig en liten, men det är ju ändå livet man har som insatts. :3freak
Det värsta är att de större hojarna råkar falla mig mer i smaken rent visuelt. Och det är en stor del i avgörandet inför mitt köp.
Den här tråden har nog gjort mig mer kluven än innan jag kom att läsa den, men som sagt går jag mer och mer i tankarna mot en mindre hoj. Hoppas det kommer upp några fler vettiga synpunkter. Men som någon skrev så är nog provkörning en viktig del i det hela. Såvida jag inte känner direkt att en 600 sport känns för tam (mest oppassande uttrycket jag kunde komma på :hihi ) så blir det nog något sånt.

Har hittat en ny R6 -05a för 89k och en R1 -04 500mil för 92k.. hur skulle ni tänka i det fallet. :confused:
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mriders skrev:
Hoppas det kommer upp några fler vettiga synpunkter.

Näru grabben. Att välja hoj är inget man gör själv. Det överlåter man till killarna här på sporthoj. Om du verkar minsta osäker - blir du tilldelad en strypt CB400C. För just -->Du<-- vet inte ditt eget bästa. Lyssna på dem som kört i många år och gärna på en som av någon anledning inte kunde kontrollera sig som ung men som nu "mognat". De är de allra bästa att ha som förebild och referens. :hihi
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
mriders skrev:
Har hittat en ny R6 -05a för 89k och en R1 -04 500mil för 92k.. hur skulle ni tänka i det fallet. :confused:
Well måste man ha det snyggaste å sportigaste som första hoj (med första hoj menar jag det första man snurrar runt med utan att någon tittar på en) så tycker jag helt klart att du ska välja den på 600cc. Den har resurserna när du vill plocka fram dom men är ändå relativt snäll nere på botten.

Jag är säker på att det finns dom som åkt ett år eller två (eller 15) ute på gatan och inte hamnat i dessa situationer. Självklart håller dessa fullt på rakan å gärna en hel del nerlägg i kurvan också, det går ju så bra? När nu sitsen kommer håller dessa som tidigare varit sånna som kontrollerat sig själv å inte varvat över 6000 plötsligen 16000 varv. 200 km/h in i trädet.

Man är riktigt duktig om man klarar av att inte rasta hojjen på vägen utan spar det till bankörningarna. Därav mitt val att sluta köra på gatan, jag är inte riktigt duktig ;)

Alla har sin egen vilja, min är att leva. Borde vara lag på att åka bana om man äger en sporthoj.
 

mriders

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Ödeshög
Hoj
HVA 525 SMR
#Olsson# Förstår att du är ironisk, och jag inser själv att alla synpunkter kanske inte är klockrena och ibland kanske saknar förnuft helt och hållet. Men man får ju sålla lite själv. :)

Inskickat av OlleR

Well måste man ha det snyggaste å sportigaste som första hoj
Nejdå, inte alls. Jag är inte ute efter o "dra" alla. Mit bilval tycker jag tydliggör det ännu mer (Mercedes 190 -91a) och det till trotts att det inte är en pengafråga (alls!) och att mina kompisar har "fräna" bilar. Jag har sparat mig till en mc nu och vill ju då åtminstånde få en som jag tycker är snygg och som jag tycker är kul att hålla i fint skick (till skillnad från morsans gamla Z400 -83a som jag har till låns nu).
Om jag säger att jag går mer och mer in på 600-spåret så försår jag inte hur du får det till att jag ska ha det värsta :fatta!
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
mriders skrev:
Har hittat en ny R6 -05a för 89k och en R1 -04 500mil för 92k.. hur skulle ni tänka i det fallet. :confused:

ta vilken som, du kommer inte klara av att hantera någon av dem
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
#Olsson# skrev:
Näru grabben. Att välja hoj är inget man gör själv. Det överlåter man till killarna här på sporthoj. Om du verkar minsta osäker - blir du tilldelad en strypt CB400C. För just -->Du<-- vet inte ditt eget bästa. Lyssna på dem som kört i många år och gärna på en som av någon anledning inte kunde kontrollera sig som ung men som nu "mognat". De är de allra bästa att ha som förebild och referens. :hihi


:rofl :rofl :rofl
Så jeffla klockers
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top