929-tråden

nickejansson

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2008
Hoj
2000 Honda fireblade 929
Konstigt problem med 929:an... Hjälp sökes!!

Hej!
var ute å körde i går då hojen helt plötsligt bara lag av( under kraftigt gaspådrag ), den började inte blöddra eller något bara tvär dog.

när man vrider på tänningen så startar soppa pumpen & start motorn går runt men den vill verkligen inte tända till å starta! :huvet :huvet

Någon som kan ha en idè på va som kan ha hänt??

(soppa finns i :) )

MvH // Niclas
Honda fireblade 929 -00

yrlord

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2007
Hoj
929 Fireblade
tror du behöver mer än bara boxen..om jag inte minns fel så ligger nyckel koden i boxen också vilket gör att om du får tag i en beg box så måste du antingen koda om nycklarna du har el få tag i box med rätt nycklar.

det går nog inte bara hänga på en box utan rätt nyckelkod..

Japp! Har insett att jag måste ha både nycklar och box som lirar med varandra. Verkar som skrotarna har koll på det med och inte skickat i väga nycklarna med tanken eller dyligt :D . Men hittils inget napp på någon begagnad.
Hoppas nu att någon är villig att låta mig testa min box på deras hoj innan jag köper en ny, för att säkerställa att det verkligen är boxen. Nån på forumet som känner någon med 929 i Skåne som skulle kunna tänka sig ställa upp?
Nån som har box med tillhörande nycklar att sälja?

går startmotorn runt? å slår soppa pumpen till?

Hojen startar om man sprutar in soppa i motorn enligt verkstaden.(provade med startgas hemma också och den tände på det)
Alla reläer är kollade
Soppa pumpen går inte i gång, men fungerar om man tvångskör den med 12v.
Startmotorn går.

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Hej!
var ute å körde i går då hojen helt plötsligt bara lag av( under kraftigt gaspådrag ), den började inte blöddra eller något bara tvär dog.

när man vrider på tänningen så startar soppa pumpen & start motorn går runt men den vill verkligen inte tända till å starta! :huvet :huvet

Någon som kan ha en idè på va som kan ha hänt??

(soppa finns i :) )

MvH // Niclas
Honda fireblade 929 -00

Säkring?

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Skämtare där, du tror väl inte att det är Italienare som satt samman dessa historiens juveler till maskiner? :)

929:a, 4750 mil, no worries. :yoparty

Nej det tror jag inte.
Polarn fick öppna lådan och felsöka.låda var helt blank och fin utan skador alls.Enda som kan bli nåt var små märken på 2ans drev som blivit lite slitet.
Dom fixade det dessutom utan att slita ur motorn ur ramen som verkstäderna gör.
Hur får ni lista ut själva.:D

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Hoppas nu att någon är villig att låta mig testa min box på deras hoj innan jag köper en ny, för att säkerställa att det verkligen är boxen. Nån på forumet som känner någon med 929 i Skåne som skulle kunna tänka sig ställa upp?

Risken med detta är ju att det ligger något annat fel i systemet som har skjutit din styrbox. Och om du då stoppar i någon annans box så finns det ju en risk att den också lägger av, vilket skulle vara mindre roligt.

yrlord

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2007
Hoj
929 Fireblade
Risken med detta är ju att det ligger något annat fel i systemet som har skjutit din styrbox. Och om du då stoppar i någon annans box så finns det ju en risk att den också lägger av, vilket skulle vara mindre roligt.

Japp, detta har jag tänkt på och därför är tanken att jag endast skall testa min box i någon annans hoj. Då kan inget hända. Då bara för att säkerställa att min box är paj...
Men om jag sedan köper en ny box...Hur säkerställer man då att denna inte pajar, det är frågan.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
edit: nu vet jag att det inte går att fixa bobbins på 929... så frågan är inaktuell.:tummenupp

Mors!

Går det att montera bobbins på 929an? Var och fixade ett depåstöd idag, specialgjort för 929ans skeva sving, men stödet hade hakar för bobbiner trots att hojen såvitt jag ser inte har några fästen för bobbins?

Last edited:

ShinobiNoInnen

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Hoj
CBR 929 , Gixxer K3
Ingen som har en ny framskärm i riktigt bra kurs?
skicket är int så noga ba det inte är trasiga fästen.
+ att någon som vet om man kan slita bort spjället i orignalsystemet utan några större problem?
mvh

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Allmän fråga till 929:e ägare, hur kontrollerar man avgasventilen lättast? Går ju upp 2 st wirer till wirespelet, där även tomgångsskruv sitter.
Skall man kunna dra lätt i wiren och se att det rör sig:confused:

En annan fråga, när man vickar upp tanken, har gjort det flertal ggr utan problem, men idag, började det rinna bensin ur en liten pip som går ur under tanken, men jag har full tank bensin i det kanske kan påverka om man vickar upp tanken på högkant???

Pelle W

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
2000 honda cbr900rr
Ingen som har en ny framskärm i riktigt bra kurs?
skicket är int så noga ba det inte är trasiga fästen.
+ att någon som vet om man kan slita bort spjället i orignalsystemet utan några större problem?
mvh

Jag har en röd framskärm .
vad tycker du den är värd? Den är ny, men en pirat.

mvh Pelle

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Arbetstemp på motorn!

VAD ligger eran arbetstemp på motorn på när ni är ute och kör:confused: :va
Någon som vet vad en rekommendation från handbok/istruktionsbok vad som är normalt för 929:an är?

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
Arbetstemp på motorn!

VAD ligger eran arbetstemp på motorn på när ni är ute och kör:confused: :va
Någon som vet vad en rekommendation från handbok/istruktionsbok vad som är normalt för 929:an är?

landsväg, nästan alltid 81c, kan diffa någon grad.
bana 88-89c

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
landsväg 80-82C Stads: 90 -110

Nice att veta! Har laborerat med min kylare efter många ovärdeliga tips inne på sporthoj:tummenupp Min hoj har kommit upp i ca 77 grader i landsväg och även i stan under 80 grader. Min bränsleförbrukning sjönk med 1 dl per mil, då jag täppte för 1/2:a kylaren och kom upp i ca 83-86 grader landsväg/stad.
Och då var det litel"elak" körning på den LÄGRE förbrukningen:)

Ny temostat är beställd ialla fall:tummenupp OCH jag hoppas att mitt huvudbry och massa felsökning är över nu, har suttit i telefonköer och pratat med många mc verkstäder och även Honda Sveriges privadrådgivning i märkesbunda generalfel.

Brinke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2006
Hoj
Yamaha yzf R1 1999
Allmän fråga till 929:e ägare, hur kontrollerar man avgasventilen lättast? Går ju upp 2 st wirer till wirespelet, där även tomgångsskruv sitter.
Skall man kunna dra lätt i wiren och se att det rör sig:confused:

En annan fråga, när man vickar upp tanken, har gjort det flertal ggr utan problem, men idag, började det rinna bensin ur en liten pip som går ur under tanken, men jag har full tank bensin i det kanske kan påverka om man vickar upp tanken på högkant???

tja det går ju en överrinnigskanal från tanklocket å har du full tank e det risk att det rinner ut där! =)

mvh

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Ska kika på den här imorgon. Är det något speciellt jag ska kolla på, förutom det vanliga? Hur upplever ni hojen på bana?

/Linus

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Ska kika på den här imorgon. Är det något speciellt jag ska kolla på, förutom det vanliga? Hur upplever ni hojen på bana?

/Linus

Vet ju inte vad du har för hojreferenser, men den är underbar på banan och kurviga landsvägar, den fullkomligt älskar och äter kurvor!! Mycket även för hojen är så lätt! Lättsvängd att kasta in böjarna, fin styrgeometri , Kolla om den veka kopplingsarmen ner i motorn är bytt, för orginalet är en klenare historia.
Det är ju insprut vet inte om du kört med insprut, så det är lite "på och av" så man får lära sig köra mjukt med högerhanden men bestämt inte slå av o på för det blir lätt ryckig gång då.

929:an 2000:an har en egenskap att gå lite ryckigt under 3000 rpm men över det går de hur klart i gången som helst men reservatíon för att inte slå av o på, och skall så göras så är det mjuk o fin o bestämd i högerhanden.
929:an har en ganska snäll karaktär:confused: enligt många, men jag gillar den karaktären, har ändå riktigt bra skjuts 8000 rpm och mot rött.

Fråga gärna om service om stiften är bytta och RÄTT stift är i(skall vara Denso Iridium, INGET annat även om det går stoppa i o köra annat.)

Jag har kört 929:a iöver 1500 mil, gillar det gott:)

50K njaee..lite prut borde finnas jag gav ca 50K för 2 år sedan för min.

Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Tack för ett mycket bra och utförligt svar. Jag har kört zx6r -00 i ett par år, men vill ha något som är mer anpassar för bandagar, men som ändå fungerar till vardags. Hur vet jag om kopplingsarmen är bytt? Vad kan det få för konsekvenser om fel stift suttit i?

Mvh Linus

Vet ju inte vad du har för hojreferenser, men den är underbar på banan och kurviga landsvägar, den fullkomligt älskar och äter kurvor!! Mycket även för hojen är så lätt! Lättsvängd att kasta in böjarna, fin styrgeometri , Kolla om den veka kopplingsarmen ner i motorn är bytt, för orginalet är en klenare historia.
Det är ju insprut vet inte om du kört med insprut, så det är lite "på och av" så man får lära sig köra mjukt med högerhanden men bestämt inte slå av o på för det blir lätt ryckig gång då.

929:an 2000:an har en egenskap att gå lite ryckigt under 3000 rpm men över det går de hur klart i gången som helst men reservatíon för att inte slå av o på, och skall så göras så är det mjuk o fin o bestämd i högerhanden.
929:an har en ganska snäll karaktär:confused: enligt många, men jag gillar den karaktären, har ändå riktigt bra skjuts 8000 rpm och mot rött.

Fråga gärna om service om stiften är bytta och RÄTT stift är i(skall vara Denso Iridium, INGET annat även om det går stoppa i o köra annat.)

Jag har kört 929:a iöver 1500 mil, gillar det gott:)

50K njaee..lite prut borde finnas jag gav ca 50K för 2 år sedan för min.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln