ABS överskattat?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Slutdiskuterat, Glenning har talat. :D

Det hade varit kul om man hade gjort trafikmagasinet i en ny tappning med samma anda där man försöker förklara saker som man förklarar för ett barn i uppfostrande stämma. I synnerhet i dessa tider. Skön kontrast till alla Top Gear wannabe program. Trodde aldrig jag skulle säga det.

På tal om grussekvensen där bilen utan ABS hade kortare bromssträcka. Audi UrQuattro hade in och urkopplingsbar ABS när den fanns. Kanske en flört till rallyfolket. Dagens ABS har nog blivit lite smartare än dåtidens dock.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
ABS är grymt när man behöver panikbromsa, räddat mig ett par gånger när man kommit över ett krön och upptäckt att någon bonde grusat hela vägen, kör massvis över Hallandsåsen och där händer det rätt ofta.
Hade det inte varit för ABS så hade jag kramat ett träd för längesen.

En gammal 740 är för övrigt jämförbar med en hemmasnickrad lådbil, äckligaste liket jag någonsin kört.
Kör själv Subaru och så fort det är snö på vägen så kopplas antisladd bort, med deras fyrhjulsdrift så vet jag exakt hur bilen uppträder, till skillnad från övriga biltillverkare med "fyrhjulsdrift".


Vissa hjälpmedel är bra ibland, andra är skit ibland.

Sent from my G8441 using Tapatalk
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
ABS är grymt när man behöver panikbromsa, räddat mig ett par gånger när man kommit över ett krön och upptäckt att någon bonde grusat hela vägen, kör massvis över Hallandsåsen och där händer det rätt ofta.
Hade det inte varit för ABS så hade jag kramat ett träd för längesen.

En gammal 740 är för övrigt jämförbar med en hemmasnickrad lådbil, äckligaste liket jag någonsin kört.
Kör själv Subaru och så fort det är snö på vägen så kopplas antisladd bort, med deras fyrhjulsdrift så vet jag exakt hur bilen uppträder, till skillnad från övriga biltillverkare med "fyrhjulsdrift".


Vissa hjälpmedel är bra ibland, andra är skit ibland.

Sent from my G8441 using Tapatalk

Lite kul du nämner 4 hjulsdrift.. enligt folksams undersokningar så ökar olyckor med 4 hjulsdrift och det ligger som förslag att 4 hjulsdrivna bilar skall få betydligt högre försäkrings kostnader då dessa utmärker sig i krock o skade statistiken..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har faktiskt lyckats ett par gånger på en Z1000SX. Båda gångerna kändes bakhjulet lite luftburet. Men jiz vad jag fick bromsa hårt för det på torr, varm asfalt. :hihi
På asfalt med dåligt fäste där det faktiskt kan rädda en, så bör den ju lösa ut tidigare, men vid sådana förhållanden tenderar jag att köra lite lugnare, och har inte behövt hitta den gränsen iaf.
Ja, bakhjulet har ju varit i luften in mot Ejes på Gelleråsen lite då och då, och jag hade inga problem med att glida med låst framhjul på grusväg med min FJR, gärna med tjejen bakpå, men då var det ju med vilja, till vardags så att säga så har jag aldrig känt något behov av att panikbromsa så. Precis som du säger, det handlar ju lite om att läsa av vägen och trafiksituationen också.

Lite kul du nämner 4 hjulsdrift.. enligt folksams undersokningar så ökar olyckor med 4 hjulsdrift och det ligger som förslag att 4 hjulsdrivna bilar skall få betydligt högre försäkrings kostnader då dessa utmärker sig i krock o skade statistiken..
Inte alls konstigt, om bilen har en mindre serverpark som håller den på vägen när man gasar så märker ju folk aldrig att det är halt, och tror att dom kan köra minst lika fort och nära bilen framför som på sommaren. Och i trygghetsnarkomanernas hemland så vill ju alla ha en bil som känns trygg och säker. Tyvärr är ju naturlagarna svåra att trolla bort när man ska få hejd på 2,5 ton på glid.
 

Freddan1337

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2016 Aprilia Tuono RR
Hittade en intressant undersökning som gjorts av folksam gällande abs, statestiken talar sitt tydliga språk samtidigt som försäkringsbolag ger rabatt på premien om du har ABS för att det gett så goda resultat i olycksstatistiken.
"Motorcyklister som kör med ABS-bromsar löper hela 65 procent lägre risk att råka ut för svåra bestående skador* än mc-förare som kör utan ABS. En ny studie från Folksam visar att ABS är ännu effektivare än man tidigare känt till. Ändå är bara 18 procent av motorcyklarna på våra svenska vägar utrustade med ABS. Om alla motorcyklar hade ABS skulle 13 dödsfall och 160 svåra olyckor kunna undvikas varje år.
https://media.folksam.se/sv/2013/06...u-effektivare-an-vad-som-tidigare-varit-kant/
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Hittade en intressant undersökning som gjorts av folksam gällande abs, statestiken talar sitt tydliga språk samtidigt som försäkringsbolag ger rabatt på premien om du har ABS för att det gett så goda resultat i olycksstatistiken.
"Motorcyklister som kör med ABS-bromsar löper hela 65 procent lägre risk att råka ut för svåra bestående skador* än mc-förare som kör utan ABS. En ny studie från Folksam visar att ABS är ännu effektivare än man tidigare känt till. Ändå är bara 18 procent av motorcyklarna på våra svenska vägar utrustade med ABS. Om alla motorcyklar hade ABS skulle 13 dödsfall och 160 svåra olyckor kunna undvikas varje år.
https://media.folksam.se/sv/2013/06...u-effektivare-an-vad-som-tidigare-varit-kant/

Det här med statistik kan man tolkas lite hursomhelst. Fråga dig istället vilka typer av ägare väljer ABS som tillval. De tendererar vara mera säkerhetsorienterade och äldre så det kan vara lite missvisande att tro ABSen ligger bakom den största delen av minskningen.

Kan jämföras med att ingen dog i en 240 från 1988 till 1993, berodde det på ägaren eller 240n med 70-tals teknik?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kul tråd! Särskilt nu när statistik kommit in!:tummenupp
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik. Man kan styra vad man vill visa med statistik, av illvilja, okunskap eller allt däremellan.

Man räknar med att i 25% av alla dödsolyckor är alkohol inblandad, alltså borde det statistiskt vara farligare att köra nykter eftersom 75% av de olycksdrabbade förarna kört nyktra! :fakta

Men alla vet ju nu att det är nolltolerans mot alkohol i trafiken så där kan vi inte luras. Men det är inte bara alkohol som försämrar förare.

reaktionstider.jpgeuropean_drink_drive_limits_map.jpg

Eftersom det känns säkert att prata i telefon om man gör det på "rätt" sätt så gör de flesta det.
Känns ABS bra så är det det och klarar du dig utan ABS så känns det också bra! :tungan

Notera att det inte är "vår" drink-drive limit utan UK där det är 0,05 eller 0,08
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
De gnälls rätt friskt på era system. Men faktum är att dödsfall i trafiken står ganska still runt 260st/år och detta trotts att det bara blir fler och fler i trafiken. Då kan man ställa sej den enkla frågan. Har alla blivit bättre på att köra bil och samsas dom sista åren eller är det kanske fordonen själva som hjälper oss med den siffran?

Jag lägger min röst på att de är fordonen som hjälper oss ::fyllisar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De gnälls rätt friskt på era system. Men faktum är att dödsfall i trafiken står ganska still runt 260st/år och detta trotts att det bara blir fler och fler i trafiken. Då kan man ställa sej den enkla frågan. Har alla blivit bättre på att köra bil och samsas dom sista åren eller är det kanske fordonen själva som hjälper oss med den siffran?

Jag lägger min röst på att de är fordonen som hjälper oss ::fyllisar

Nej nej nej, det är VAJERRÄCKENA! :näsblod
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Nej nej nej, det är VAJERRÄCKENA! :näsblod

Just de ja, jag glömde dom rackarna.. Förlåt, jag tar tillbaka allt jag tidigare påstått och lägger HELA vikten vid våra superbt utformade VAJERRÄCKEN.. mer vajer åt folket :tummenupp

Undra när dom ska börja med denna fantastiska uppfinning runt våra RR banor så vi slipper se våra stackars bröder och systrar farandes på rygg in i däckbarriärerna
 
Last edited:

Freddan1337

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2016 Aprilia Tuono RR
Jag har aldrig påstått att statistik är hela sanningen, det jag syftade på är att i och med att försäkringsbolagen ger rabatt om du har ABS bör det betyda att du som förare med ABS är en mindre risk för dem när det gäller att behöva betala ut ersättning, på samma sätt att en motorstark sporthoj ger en högre premie för att det är en större risk. Denna diskussion om ABS blir rätt korkad det finns för och nackdelar med allt, jag hade som nybörjare på mc inställningen att jag ville ha ABS på min första motorcykel för det har jag kört med på körskolan och det är jag van vid. Bara för att det inte dog någon förra året utan hjälm på mc och 35 st med hjälm betyder inte det att det är säkrare att köra utan...
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Panik panik paniiiik!

"ABS är bra när man får panik"

Ett bärande argument för ABS på MC.

Frågan man kan ställa sig är: passar nervöst lagda människor på motorcykel överhuvudtaget...?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Panik panik paniiiik!

"ABS är bra när man får panik"

Ett bärande argument för ABS på MC.

Frågan man kan ställa sig är: passar nervöst lagda människor på motorcykel överhuvudtaget...?

Sedan när blir ett hjälpmedel som hjälper till vid oförutsedda situationer ett argument för huruvida nervösa personer skall köra motorcykel?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men kom igen, såklart ABS är BRA! Att det på inget sätt ersätter planering, blick, övning, erfarenhet, skicklighet osv är fullständigt klart.

Men för den som ofta kör stadstrafik i regn med massor av övergångsställen, heldragna linjer, rusningstrafik, stressade bilister osv så tillför den säkerhet i icke ringa grad. Du kanske inte ens såg det där brunnslocket när du tvingades bromsa för bussen som plötsligt bytte fil framför dig. Under bussen eller bakom den - ABS gjorde skillnaden. Inte du.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Efter ha bevittnat en MC-olycka där en hoj med låst bakhjul körde
in i framförvarande hoj så är jag för ABS.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top