Alla borde vara vegetarianer

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Och för varje kasse med bönor vi släpar hem från Konsum donerar vi fyra öre till en lika godtrogen som godhjärtad biståndsorganisation som omgående via tre bulvaner skickar det hela till en krigsherre i Afrika

Haha, är det där ett sätt att försvara köttätande:va

angående importen så skrev någon från köttbranschen att det säljs mer svensktkött än det produceras här i landet så import och miljöpåverkan duger nog inte som argument.

Det många vegetarianer missar/fuskar med är fett.
Har dåligt rykte, varför många undviker det.
Med animaliska födoämnen får man vad man behöver (och mer därtill) men missköter man sin vegetariska kost, så brukar det märkas under stress.
Hjärnan behöver fett för att fungera. Särskilt under stress.

du menar nog veganer med tanke på ost,grädde osv.

Har även sett inomhusuppfödningar, där djuren föds upp på nötfor, halm och majsstock.
Inget värdigt liv.
Ger även dålig köttkvalitet.

det är nog svårt att undgå inomhusuppfödning när köttkonsumtionen ökat så mycket.

Ingen fara grabbar... Veggomullornas tid är ute... skulle människorna vara enbart vegetarianer så hadde mänskligheten bestått av ett par hundratusen individer,sittandes på en bergsida i kongo med en gorila som granne...Så va snäll mot veggomullorna de har inte en så ljus framtid ... föresten man ska va snäll mot alla lengräddade........

snarare tvärtom med den hantering som sker inom köttindustrin idag...

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
försöker käka så lite kött som möjligt eftersom det går så helvetes mycket mer odlingareal, miljöförstöring och energi till att producera ett kilo kött jämfört med motsvarande kilo vegetabilier. Att ta vägen via kött innebär att man går miste om en hel jädra massa energi eftersom bar ca 1-3 % (inte helt hundra här, men max 10%) av energin som går in i köttdjuret blir mat. Varför inte bara skippa omvägen och käka grönt i stället? mycket bättre för vår värld eftersom mer odlingsmark blir fri till vanliga skogar eller typ bränsleproduktion...

En sanning med modifikation va? Ja, det går åt mer "energi" att få fram kött än grönsaker men samtidigt så blir, iaf jag, mättare på ett kilo kött än ett kilo sallad. När man räknar på hur mycket energi som omvandlas till det du kallar mat så är det mängden energi som omvandlas till kött. Inte alla köttdjur men många producerar annan mat i form av mejeriprodukter. Dessutom tas skinnen/pälsen om hand. Fast du har rätt ändå, även om man kan "snygga till" dina siffror lite ;)

Jag äter kött främst för att jag tycker det är gott. Det är inget jag hymlar med och det är inget jag skäms för. Men jag äter fisk, fågel och grönsaker oxå. Och det för att jag tycker att det med är gott. Personligen tycker jag inte problemet ligger i att äta kött eller inte utan i att hitta en balans vad man stoppar i sig, det gynnar både miljön och den egna hälsan. Och självklart ska man sträva efter att låta djuren ha det så bra som möjligt under sin levnadstid. Tyvärr är människan av naturen girig och så länge som det går att tjäna mer pengar på att föda upp djur i misär än att föda upp "lyckliga" djur så kommer det finnas djurplågeri, även om det påverkar miljön negativt.

Hur ska man då ändra på det? Inte fan vet jag men jag tycker alla steg i rätt riktning är bra steg även om de egentligen är för små.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
eller ännu värre, vegan!

det är ju livsfarligt :lol

Hur ska man då ändra på det? Inte fan vet jag men jag tycker alla steg i rätt riktning är bra steg även om de egentligen är för små.

Ett problem är nog mängden kött som konsumeras, "bra" kött går förmodligen inte att producera i så stor skala, en ökning på 100% på 40 år är inte lite.

Eller en vegetarian för den delen.

en del militärer får nog lära sig överleva som "vegetarianer" -om jag inte har fel.

Vad ser du annars för mening med exempelvis en ko? Jag skulle vilja se en mjölkko som överlevde i naturen..:)

jag tror inte människan har framavlat kon från första början:va så jag vet inte ifall den skulle klara sig men "mjölk"(grädde, smör osv.) är inte så dum grej som vegetarian:)

Last edited:

Gaup

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
05 KTM 660SMC
Nä nu ska vi va snälla..... tycker samma om veganer som bögar.....
minskar konkurensen.....

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Hur skulle det kunna vara dubbelmoral då det är två skilda ting?

Är det så stor skillnad egentligen? Människor slaktar människor och behandlar dem illa i Långtbortistan, något som inte händer i Sverige. Å andra sidan så slaktar människor djur och behandlar dem illa enligt filmerna (må så vara att det inte är svenska filmer), något som nästan händer i Sverige.

Svensken tycker det är horribelt hur djur behandlas, men bryr sig inte det minsta om hur människor behandlas i Långtbortistan. Ja, jag tycker det är dubbelmoral/hyckleri när det verkar vara ok på vissa ställen, men inte när det ligger nära dem själva. Typ, "det är ok, det gäller ju inte mig".

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Är det så stor skillnad egentligen?

Svensken tycker det är horribelt hur djur behandlas, men bryr sig inte det minsta om hur människor behandlas i Långtbortistan. Ja, jag tycker det är dubbelmoral/hyckleri när det verkar vara ok på vissa ställen, men inte när det ligger nära dem själva. Typ, "det är ok, det gäller ju inte mig".

Jag tycker att det är ganska stor skillnad, det som händer långtbortistan bidrar man inte aktivt till, det som händer meddjur som man äter bidrar man på ett annat sätt till.

Hur vet du att svensken tycker så "ok, det gäller ju inte mig" :va

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
ja, det är välkänt men det är ju väldigt mycket för att proteiner ger en maffigare mättnadskänsla än vad fetter, fibrer och kolhydrater gör. Har jag för mej. Det är därför det känns så stadigt med ägg eller bönor likaväl (de har också i ballpark samma kaloriinnehåll) Sen är det viktigt att tänka på att kroppen kan tillgodogöra sej en ganska liten del av de animaliska liksom vegetabiliska proteinerna. Och olika bra. Protein från sojabönor är den väldigt dålig på (om man äter själva bönan, proteinet i tofu, miso eller allt vad man gör av sojabönor är lättillgängligare), bönor ligger strax under 20%, oxkött som vi tillgodogör oss bäst hamnar på 20-30%, ägg cirka hälften och spirulina (alger) hamnar kring 80%.

i sverige hivar vi i oss bra mycket mer protein än vi behöver.

gillar kött själv äter alla sorter gärna men det blir ganska sällan, man måste vara snål när man är studernande biker. Det blir mycket knäckebröd, bönor, gröt, kål och linser. Det gäller att veta hur man ska laga det bara.

En sanning med modifikation va? Ja, det går åt mer "energi" att få fram kött än grönsaker men samtidigt så blir, iaf jag, mättare på ett kilo kött än ett kilo sallad. När man räknar på hur mycket energi som omvandlas till det du kallar mat så är det mängden energi som omvandlas till kött. Inte alla köttdjur men många producerar annan mat i form av mejeriprodukter. Dessutom tas skinnen/pälsen om hand. Fast du har rätt ändå, även om man kan "snygga till" dina siffror lite ;)

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
I nobelforumet med Al Gore och och IPCC:s ordförande Rajendra K Pachauri
så hävade man att man planeten och alla skulle må bättre ifall alla var vegetarianer.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
så hävade man att man planeten och alla skulle må bättre ifall alla var vegetarianer.

Är det samme Al Gore som hävdar att all is är borta från Arktis om 7 år? :rolleyes:

Jaha, och vad tycker bögar generellt om veganer? Förklara gärna för oss som inte vet...

Smakar sperman sämre från en köttätare? Upp med en poll för alla som besitter kunskapen!

Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Är det samme Al Gore som hävdar att all is är borta från Arktis om 7 år? :rolleyes:

Smakar sperman sämre från en köttätare? Upp med en poll för alla som besitter kunskapen!

Sju år är det väl knappast? Men att isen smälter är väl rätt lätt att se..

http://i7.photobucket.com/albums/y282/Bejcon/ArticMeltDown.gif

Jag hade inte mått bättre om jag var grönsaksrebell.

Last edited:

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Grillade grönsaker är ghey.
Baconlindade korvar är radhusmat.
Snitslar av älg eller rådjur.
Bankade med svartpeppar och marinerade i rödvin, honung, enbär och timjan..
Funkar med lamm också.
Till detta äter man skivad potatis, lök och hela vitlöksklyftor som lagts i foliepaket tillsammans med persilja och smör och glödgrillats.
Något ljust bröd med mycket sälta.
Rödtjut eller pilsner.
Glöm inte GTn mot malarian under grillningen.

Det här är POESI! Jag förstår f.ö. inte varför man ska göra avkall på ett av livets glädjeämnen (som många tycks förespråka här)? Jag har inga som helst moraliska problem med att äta kött och kommer heller aldrig ha det.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha